رواية احببت مختلفا الفصل الخامس 5 بقلم امل السيد
الفصل الخامس
ف الصباح عند حمزة و ريلام
حمزة: صح النوم جاهزة
حمزة: صباح النور جاهزة
ريلام: على إيه
حمزة: مسمعتيش أنا قلت إيه إمبارح
ريلام: مش فاكرة
حمزة: تمام عيد تاني لو عايزة تنزلي
الكليه بتاعتك ممكن تنزلي دلوقتي لو مش عايزة براحتك ده يرجع لك انتي
ريلام: أنت بتتكلم جد
حمزة: هي دي حاجة فيها هزار تقدري تروحي وتشوفي بنفسك
ريلام بتردد: أروح
حمزة: مالك متردده كده ليه ما تخافيش دي حاجة عاديه خالص أنا عارف إنك خايفة دلوقتي بس خدي خطوة روحي متأكد هترجعي فرحانه
ريلام: أنت عرفت إزاي ان أنا خايفه
حمزه: ده شغلي يلا روحي جهزي
ريلام: هو أنت إزاي كده
حمزه: لسه تتكلمي روحي قبل ما أغير رأيي
ريلام: لا لا خلاص مش هأتكلم أهو ومشيت
حمزه: أنا أسف أنا هأعمل كده عشان يوم ما تعرفي الحقيقه تسامحني أكون عملت حاجة تفتكريني بها
**************************************************************
في ماموريه (.....)
كمال: هو إحنا مستنيين إيه
عز: الإشاره عشان نبدأ
كمال: آه شكلنا هنام هنا
القائد: جاهزين يا رجاله
الكل: أيوه جاهزين يا فندم
القائد: انطلقوا
كمال: عز احميني
عز: انتبه أنت بس
اتفرجوا بإطلاق نار عليهم
القائد: انسحبوا فوراً
عز: لا مش بعد كل ده ننسحب
نادر: عز دول عددهم كبير أكتر مننا ممكن حد يموت فينا لآزم نسحب حالاً
عز بعناد: عايزين تنسحبوا انسحبوا إنتم أنا هكمل المهم لوحدي
كمال: أنت بتقول إيه أنت ممكن تموت أنت مش شايفه إطلاق النار فكر في مراتك اللي حامل ممكن يحصل فيها إيه
حماده: كمال عنده حق مش لآزم نخاطر بحد فينا
عز: أنا هأقوم بالمهمه لوحدي إطلاق النار ده كله عشان الورق يهربوا في حاجات كتير لآزم أعرفها لا في حاجة أخطر أنا لآزم أعرفها أنا مش هنضيع الفرصة دي من يدي اللي حابب يمشي يتفضل أنا لو مت أموت وأنا فخور بنفسي مش وأنا جبان
كمال: وأنا معك
حماده: وأنا معك
القائد: ابدأ الهجوم
بدا الهجوم بين تبادل إطلاق النار واشتباك و إنتهت المهمه بالطلاق النار على عز
كمال: انتبه يا عــــز
**************************************************************
عند إسلام ومريم في المطبخ
مريم: صباح الخير
اسلام بحب: صباح الحب والورود لأطيب قلب في الوجود.
صباح جميل يشبه طيبة قلبك، ورقة إحساسك، ودفء مشاعرك.
أرسل ليك في هذا الصباح وردة الياسمين، تصبح عليكي وتدعيلك أن يكون يومك سعيد.
مريم: حبيبي ربنا يخليك ليا هي حنين ما رحتش الحضانه
اسلام: لا ما رضتش
مريم: ليه هي تعبانه ولا حاجة
اسلام: مش مشكله ما جتش على يوم هي كويسه ما تخافيش
مريم: بس ممكن تتعود على كده
اسلام: متخافيش حنين عمرها ما تعمل كده
مريم: ممكن أعمل بدالك
اسلام: لا ارتاحي انتي أنا خلاص خلصت
مريم: ربنا ما يحرمني منك ابدأ
اسلام: و لا يحرمني من صباحك الحلو
مريم: ولا أنا
اسلام: يلا عشان نفطر
مريم: هاجيب حنين
اسلام: حنين هتروح معايا العيادة النهارده
مريم: ليه
اسلام: عشان ما تتعبكيش في حاجة
مريم: لا مش هتتعبنى بالعكس هتسليني
اسلام: خالتك هدير كلمتني وكانت عايزه تيجي تشوفك
مريم: انا ما ليش نفسي اشوف حد
اسلام: هي عايزة تيجي تشوفك وأنا قلتلها تيجي
حنين: أنا جاهز يبابي عشان نروح العيادة
اسلام: انتي عرفتي منين إحنا نروح العيادة
حنين: يا بابي يا حبيبي أنا سمعتك وأنت بتقول مامي أني أروح معك العيادة
اسلام: هههه أه يا عفريته نفطر وبعد كده هنروح بس مش عايز تنطيط
حنين: حاضر
مريم: بقى كده عايزة تسبيني لوحدي أنا زعلانة منك
حنين: وأنا يرضنيش زعلك يا حبيبتي
مريم: بنت جبت الكلام ده منين
حنين: من بابي طبعا
اسلام: طب يلا نفطر هيبرد
حنين: يلا يا مريومه
مريم: مريومه! لا بنت أبوكي فعلا
**************************************************************
ف المستشفى عند عز
كمال: حمد لله على سلامتك يا زيزو
عز: الله يسلمك يا أخويا بلاش زيزو عشان بتشائم منها
الباب فتح
ياسمين:حمد لله على السلامه يا جوز أختي
عز: مش قلتلك بتشائم منها الله يسلمك يا ياسمين مين قالك ان في المستشفى
ياسمين: القائد بتاعك و مراتك عامله مناحه بره
عز: مراتي اممم هي فين
ياسمين: بره
عز: طب شوفيها لا تعملها بره
ياسمين: لا لسه فاضل 25 يوم وكمان بابا وماما معها بره حسناء أختي يعني ما تخافش
عز: طب روحي قولي لها ان أنا كويس
ياسمين: ما هي هتدخل دلوقتي تطمن بنفسها
عز: معلش تعالى على نفسك شويه واطلعي طمنيهم
ياسمين: حاضر بس تسمى البنت على أسمي
عز: صبرني يا رب حاضر من عيني
كمال: قمر
عز: ربنا يكون في عون اللي هيدبس فيها ده بلوه مسيحه
كمال: يا عم أنا اللي هتدبس فيها بس مشي لي الموضوع ومالكش دعوه أنت
عز: اتلم المتعوس على خايب الرجا
كمال: بتقول حاجة
عز: لا بأقول سلمت الورق
كمال: آه الورق والسلاح تسلم الحمد لله عدت على خير بس جاءت فيك أنت ههههه
عز: قدر ومكتوب أنا اللي هتحقق معهم
كمال: أنت تعبان ما ينفعش
عز: أنا اللي قمت بيها يعني أنا اللي أوله بيها
كمال: ياسيدي نادر اللي هيحقق معهم أنت لسه تعبان ولما تقوم حقك تاني قلت إيه
عز: ماشي
فجأة الباب بيتفتح مره واحدة
عز حبيبي إيه اللي حصل لك يا حبيبي
كمال: احم أستاذنا
عز: حبيبتي أهدى أنا كويس
مي: لا أنت مش كويس
عز: لو أنا مش كويس هأتكلم معاكي إزاي يا حبيبتي أنا كويس والله
مي: طب أنا عايز أنام في حضنك
عز: نامي يا قلبي تعالى براحتك
**************************************************************
عند حمزة و ريلام
ريلام: مساء الخير
حمزه: مساء النور يومك كان عامل إزاي
ريلام : كان حلو جدا كنت مبسوطه تعرف
حمزه باهتمام: إيه
ريلام: أنا تعرفت على الاصدقاء جداد وشفت أصدقائي القدام بجد أنا فرحانه شكراً
حمزه ابتسامة: مش قلتلك هتكوني فرحانه أول خطوه بس بتكون صعبه تاني خطوة بتكون أسهل بكتير بس لآزم أول خطوه تبقى شبه آخر خطوة صعب ده لآزم تنسيه عشان تقدري تكملي في حياتك و تخطي مرحله الصعب فهماني
ريلام: أكيد فاهماك شكرا
حمزه: شكرا مش عايز من هنا ورايح ما فيش كلمه شكر اتفقنا
ريلام: اتفقنا أنا جعانه جداً أنت مش جعان
حمزه: لا كلي انتي
ريلام: هو أنا ممكن اسأل سؤال
حمزه: اتفضلي أكيد
ريلام : مين الست اللي كانت بتجيب لك الأكل دي لما بتشوفك بتكون فرحانه وأنت كمان
**************************************************************
ف العيادة عند الدكتور إسلام
حنين: بابي
اسلام: نعم يا حبيبه بابي
حنين: هو إيه ده اللي كنت بتحلو من شويه
اسلام: مش أنا دكتور
حنين: أيوه أنت دكتور وأحلى دكتور يا بابي
اسلام: وده واجبي تجاه مريضي
حنين: بس أنا ما فهمتش برضو إيه
اسلام: ده يا حبيبتي اسم سلك
حنين: طب هو ليه يا بابي كان محطوط في يده
اسلام: عشان كان متعور
حنين: يعني أنا لو اتعورت زيه ممكن احط السلك ده يا بابي
اسلام بخضه وخوف: بعد الشر عليكي يا حبيبه بابي ما تقوليش كده ابدأ
حنين: مش أنت هات صحيني صح
اسلام: حبيبتي ما تقوليش كده بعد الشر عنك يا روح قلبي
حنين: أنت بتحبني يا بابي
اسلام: أكيد طبعا بحبك أنا ومامي انتي أحلى حاجة في حياتنا من غيرك حياتنا تكون وحشه عشان كده لآزم تحافظي على نفسك ما تلعبيش في أي حاجة تعورك ماشي يا حبيبتي
حنين: أنت ممكن تزعل على لو اتعورت
اسلام: أيوه طبعا حنين انتي بتعملي إيه حنين