رواية حياة النسر الفصل الخامس 5 بقلم مريم صلاح
وفي اليوم ده صحيت حياة وراحت الشركة بعد ما لبست وفطرت وبعد ما دخلت الشركة راحت علي مكتبها لقيت نسر قاعد ع الكرسي اتفاجأت بيه واتخضت وقالت مستر نسر حضرتك بتعمل اي هنا
نسر .انا مش قادر اكتر من كده انا بحبك يا حياة ومش قادر اكتم جوايا اكتر من كده كنت دايما بكابر بس انا فعلاً مش قادر تاني خلص كلامه وهو بينهج كأنه كان جواه جبل وطلعه وبص ليها ومستني ردها
حياة وهي كل علامات الدهشه علي وشها وسكتت شوية بتستوعب وبعدين قالت.انا مقدرة حاجه زي كده يا مستر نسر بس اسفه انا مش بفكر خالص في الارتباط دلوقتى ليا احلامي وطموحاتي المستقلة جدا بعيد عن الزواج او الارتباط وبحاول ابعد كل تفكير في اي حاجه تانيه غير مستقبلي اتمني تتقبل حاجه زي كده
نسر .بس أنا مش هشغلك عن مستقبلك ومقدر انك طموحة بس فيها اي متكملي احلامك وانتي معايا وانا عمري ما همنعك عن حاجه زي كده بالعكس هشجعك وأنا بؤمن جداا بشغل المرأه وحياتها المستقلة عن كل حاجه وجربي يستي مرتحتيش متخافيش مش هزعل بي اديني فرصة اثبتلك بيها
حياة سكتت شوية تفكر في كلامه وبعدين قالت خلاص سيبني يومين افكر وهرد عليك بعديهم
تسلل الأمل لقلبه بعد ما كان فقد الأمل من كلامها
ابتسم وقال تمام بعد اذنك بقا دلوقتى وخرج وهو طاير من الفرحة
عدي وهو راح اسكندرية تاني علي أمل انه يشوفها راح اتمشي ع البحر وكإن حلمه اتحقق أول لما شافها قاعده ع البحر سرحانه راح قعد جمبها اتخضت
مكة.يلهووي انت مين يا عم خضتني
عدي وهو بيضحك.اهدي بس كده مش فاكراني
مكة سكتت شوية وبعديها بدأت تفتكره اول ما افتكرته قامت وكانت هتمشي
عدي. اي ده راحه فين انا لما صدقت الاقيكي في اي
مكة.نعم
عدي .اقصد يعني هو ممكن تقعدي معايا شوية اصل مخنوق وعايز اتكلم مع حد طبعا كان بيستهبل بعد الحاح منه وبعد ما اتمسكن شوية
رضيت وقعدت بس قالت هي ١٠ دقايق بس عشان اصلا مينفعش اللي احنا فيه ده
قالها ماشي ولما قعدت بدأ يخترع امور ويقلها عشان تقضي معاه اكبر وقت عد الوقت وهما مش حاسين وقعدو بعدها يضحكو ويهزرو لحد ما افتكرت الوقت
مكة.ينهار أبيض الوقت سرقنا كده ليه اسفة مضطرة امشي وهي بدأت تحس بمشاعر من ناحيته وهو زاد حبه ليها
عدي .طب هشوفك امتي تاني
مكة بخجل.انا بقعد هنا كل يوم اتنين الساعه ٦ الصبح وجريت من قدامه
عدي في نفسه مسيرك في يوم تبقي جمبي وكمل معاكي عمري
وفي اليوم التاني راحت حياة الشركة كعادتها بس وقت البريك قعدت مع مايسة وهم بيلعبو اسألة صراحة
مايسه بخبث وهي بتضحك.اي مواصفات فتا احلامك
حياة برقت وضحكت وبعدين استعادت طبيعتها وهي بتقول.من ناحية اي كشكل ولا كشخصيته ولا اي
مايسه. من ناحية كل حاجه
حياة.طب بصي يستي عندك مثلا عايزاه جسمه رياضي ووسيم وعايزه بشرته ما بين القمحي والاسمر وعايزاه حمش اوي ويراعي ربنا فيا وفي معاملته ليا وبيصلي ومحترم وحنين عليا وبيحبني اوي ومهونش عليه في يوم ويخلي البنات هم اللي يغيرو مني عشان معاملته معايا مش انا اللي اغير عليه من البنات
مايسة .حيلك حيلك ده انتي طلعتي جامده اووي بقا اي الكلام الكبير ده ضحكو وقعدو يهزرو شوية وهما ميعرفوش اللي كان بيتصنت عليهم وهو نسر اللي قال في سره صدقيني هكونلك كل ده وعدي اليوم وجه اليوم المنتظر اللي أول ما حياة دخلت مكتبها لقته قاعد وقام وقف هاه قلتي اي انا بعد اللحظات عشان اليوم ده يبنتي
حياة طب انا موافقة بس عندي كذا شرط كده
نسر.قولي يستي وانا تحت امرك
حياة.
اول حاجه مش عايزة أول سنتين جواز خلفة خالص
نسر.ممكن اسأل ليه
حياة.دي والله مش انتكه مني خالص بس أنا عايزة كده عشان لو متفقناش في السنتين مقدرناش نتعايش مع بعض ونيجي ننفصل متكونش حاجه منعانا عارفه اني غريبة بس عشان انت عارف ان كلا الطرفين في العلاقة مبيظروش الجانب السلبي او العيوب اللي بعد الجواز لما بيكونو في بيت واحد ويبدئو يتعايشو مع بعض وكلا الطرفين بيكتشف حجات في الآخر جديده دي من وجهة نظري
نسر.فكر شوية وقال تمام موافق عشان شايف انها وجهة نظر تحترم
حياة.تمام وعايزة كتب الكتاب يتعمل بعد الخطوبة ونقعد ست شهور وبعدها الفرح عشان نتعود علي بعض ونتعامل كصحاب وكتلقائيين مع بعض
نسر.تمام موافق اقدر اجي بقا لباباكي بالليل
حياة.تقدر تنورنا في اي وقت
نسر خرج وهو فرحان انه خلاص هي هتكون جمبه ومراته
حياة في نفسها.عارفة انك هتتعب معايا بس صدقني لو كسبت ثقتي واهتمامي اهتمامي لوحده كفيل يغنيك عن اي حد في حياتك وهعوضك عن اي حاجه عارفة اني بحبك واوي كمان بس شريك العمر دي حاجة كبيرة ولازم نختاره بعناية عشان ده اللي هيكمل معانا تلت اربع عمرنا فلازم اختار الشخص الصح لنفسي الحب لوحده مش كفاية بس صدقني ادام خدت ناحيتي خطوه بالشكل ده واشترتني فأنا هاخد ناحيتك عشر خطوات وهشتريك واوي كمان استني بس انت وانت هتقولي يا حظي بيكي روحت وبدأت تتجهز لبليل ولبست فستان باللون الاخضر الستان وشكله حلو بشكل ييخطف العين مع هيلز وطرحة بيج وقالت لباباها ورحب بالموضوع وبالليل وهما مستنين نسر حصل......يتبع