اخر الروايات

رواية فهد وسيدرا زواج بالاتفاق الفصل الثالث 3 بقلم مروة موسي

رواية فهد وسيدرا زواج بالاتفاق الفصل الثالث 3 بقلم مروة موسي



ابراهيم في التليفون : يعني اي البوليس شم خبر
شخص ما : منعرفش بس اللي انت بتتعامل معاه اتحبس بالخبر المؤبد
إبراهيم: اكيد حد ورا كل دا
شخص ما : اللي ورا دا كله هو عدو له كان ناوي علي حبسة وعملها وحبسه
ابراهيم: في داهيه اهم حاجة ان بعيد وكويس انو غار من وشنا نشوف حد تاني
قفل السكة وطلع برا البيت
جويرية علي السلم
سيدرا : علي فين كدا
جويرية : طالعه اطلع العباية لفهد
سيدرا بخبث : هو شرف البيت
جويرية : ايوا جه هو وعمك ومرات عمك
سيدرا بخبث : تمام بس ممكن تجيبي ليا عصير من تحت
جويرية : طيب خودي دي حطيها في الاوضة بتاعتنا لحد ما اجي اوديها له
سيدرا خدت العباية ودخلت وحطتيها علي الكرسي
بعد فترة سيدرا نزلت وقابلت جويرية
جويرية : اي دا رايحة فين
سيدرا : هشم هوا وجاية شوية
جويرية: والعصير
سيدرا وهي بتجري علي الباب برا : لما اجي ابقي اشربه
جويرية: اه منك ي سيدرا بتدوخي وراكي بلد بس بحبك اعمل اي
جويرية كانت طالعه سمعت صوت مروان اخوها
مروان : فين جدي
جويرية : مش عارفه
فهد من وراهم : في حاجة
مروان : أصل كان حد عاوزه عشان الأراضي وكدا
فهد : تمام فين العباية ي جويرية
جويرية : ثانيه واجيبها ليك
دخلت وطلعت ماسكة العباية وفه
خدها ودخلت الاوضة بتاعته وبيفردها عشان يلبسها لقيها محروقة
فهد بغضب : جويرررررريه
جويرية بسرعه لعنده ؛ اي ي فهد
فهد : مين عمل كدا
جويرية بتبلع ريقها : اكيد س سيدرا
فهد : فين الزفتة دي
جويرية : خرجت
فهد بغضب لمي تيجي هي اللي بدأت وانا اللي هنهي
سيدرا برا مع صحابها وبتضحك ومبسوطة
جويرية : انتي فين
سيدرا: شوية وهرجع
جويرية : انتي اللي حرقتي العباية كدا
سيدرا بضحك : ايوا انا
جويرية : ينهر ابيض دا حالف ليكي
سيدرا : مبيهمنيش
جويرية : طب يلا عشان الوقت اتأخر
سيدرا : يووووه انا جاية اهو
بقلم مروة موسي
فهد طلع من البيت ببدلة وخرج
يا تري رايح فين ؟؟ .
دخلت بعد فترة سيدرا ولقت الكل قاعد ما عدا فهد
سلمت علي عمها ومرات عمها
عمها احمد : وحشتيني
سيدرا : وانت كمان والله ي عمي
انعام : اهلا عروستنا اهلا
سيدرا بخبث: مش عارفه بعد كدا اقولك ي مرات عمي ولا ي ماما
الجد موسي بخبث اكبر علي كلامها : والله انتي وأصلك بقي
سيدرا فهمت كلامه
سيدرا لجدها : جدي بعد إذنك عاوزة اتكلم معاك شوية
استأذن منهم وطلع معاها
سيدرا بعتاب : ليه ي جدي
الجد موسي : عشان دا الصح ليكي
سيدرا : عمرك مجبرتني علي حاجة ي جدي بالعكس دايما في صفي وبتعمل كل اللي بطلبه وعمرك ما حرمتني من حاجة وكنت بتحاول تكون ليا ام وأب بدل ما ابويا وامي ماتوا
الجد : بعد كدا هتفهمي ليه انا عملت كدا وافتكري دايما إن انا بعمل دا لمصلحتك
سيدرا : بس دا طول عمرنا واحنا صغيرين كنا بنتخانق مع بعض مش معقول لما نكبر مش هنتخانق
غير كدا كمان بقالي ١٠ سنين مشفتهوش ومعرفش شكله ولا اعرف شخصيته لسه قوية زي ما هو ولا لاء
موسي الجد : فهد كويس واعي للي بيعمله وانا مطمنش عليكي غير معاه هو بالذات
سيدرا : بس انا مش موافقة
الجد : ورثك كله هيضيع عليكي وغير كدا كمان مش هبقي راضي عنك
سيدرا : تمام ي جدي تصبح على خير
الجد : وانتي من اهل الخير ومتنسيش بكرة كتب كتابك
خرجت لقت البيت كله تقريبا شبه نايم
سيدرا: انا هروح اجيب كيس اندومي من الدكان
جويرية : حالا مستحيل بقينا بعد نص الليل
سيدرا : يعني هي اول مرة سلام وهرجع علي طول
طلعت من البيت ذهبت للمحل وأثناء رجوعها
شابين : مين اللي سايب المزة دي طالعه لوحدها
شاب ١: هتلاقي يعيني زعلانه من حاجة واحنا نحاول نصالحها
سيدرا : في اي منك له
شاب ٢: دا بتزعق كمان
وكان بيقرب عليها وهي مش شايفه حد غيرهم قدامها
سيدرا : طب خودوا الاندومي وسبوني اروح
شاب ١: حد يسيب القمر دا
شاب ٢: كان هيحط ايده عليها لكن سيدرا سمعت صوت صراخ التفتت لقت شاب
سيدرا : اضربه اوي ايوا كمان كمان جدع شاطر
الشاب ( فهد ) بس هي متعرفوش ؛ امشي من هنا
سيدرا بعند : والله انا حرة امشي ولا لاء مش معني انك ساعتني يبقي اسمع كلامك ومفيش شكرا كمان
فهد : مهو اللي ذيك ميعرفش يعني اي احترام وميعرفش ان مفيش واحدة تطلع من بيتها حالن
سيدرا بعصبية : يعني انا مش محترمة طيب وهوباااااا كانت هتضربه علي وشه بس هو مس ايديها ولفها ورا ضهرها وهمس ليها في ودنها : انا معرفكيش ولا انتي تعرفيني لكن قلة أدب منك هعرفك انا مين
سيدرا وهي باصة علي منظر الشابين من اثر الضرب شبه مغمي عليهم
سيدرا بشجاعه : ولا يهمني عشرة زيك
فهد بخبث: تمام انتي اللي جبتيه لنفسك بقي ووووووووووو
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close