أخر الاخبار

رواية ما قبل العاصفة الفصل الثالث 3 بقلم سمر احمد

رواية ما قبل العاصفة الفصل الثالث 3 بقلم سمر احمد




قمر حضنت ابنها وهي بتعيط بهستيرية :- الحقني ياعدي ابني وقع مني على الأرض طب ساكت اتصل بالاسعاف بسرعة
_ عدي :- متقلقيش هيكون كويس هتصل بالاسعاف حالا
_ الإسعاف وصلت وخدت الطفل وراح عدي وقمر معاه دخلوا المستشفى واتجهوا للطوارئ بسرعة
_ الدكتور :- لو سمحتو خليكم هنا
_ عدي :- حاضر يادكتور
_ قمر :- ابني هيكون كويس
_عدي :- هيكون بخير اطمني
_ طلع الدكتور بعدها بشوية قمر جريت عليه :- ابني كويس صح
_ الدكتور :- .....
_ قمر :- سكت ليييييه ابني مات ؟!
_ الدكتور؛- ليه بتفولي عليه ، هو للاسف عندهه ارتجاج ف المخ وهيتحجز عندنا
_قمر :- كانت أيدي اتقط'عت قبل ماافكر اشيله واحضنه
_ الدكتور ؟! هو ده بسببك ؟
_ قمر:- ايوا بسبب أمه أمه اللي وقعته وجبلته ارتجاج للدرجادي انا ام مهملة قولي يادكتور لو محتاج سفر انا هسفره برا
_ عدي :- اهدي ياقمر ابنك هيخف
_ الدكتور :- مش محتاجة سفر اللي هيتعمل هناك احنا هنعمله هنا وبإذن الله يخف عن اذنكم
_ قمر قعدت على الكرسي مصدومة :- جبتله ارتجاج وهو مكملش شهر بس انا مكنتش اقصد انا كنت عايزة احضنه بس انا يادوب رفعته من السرير ومعرفش وقع مني ازاي
_ عدي :- متلوميش نفسك اهو كله قضاء وقدر
____ عدى اسبوع وقمر جنب ابنها ___
_ الدكتور :- في تحسن كبير الحمدلله
_ عدي :- مش قولتلك ابنك ابنك هيخف
_ قمر :- الحمدلله
_ عدي :- وطالما بدأ يخف وفيه تحسن لازم تشوفي شغلك وشركتك اللي سيباها دي
_ قمر :- فدى ابني فلوس الدنيا
_عدي :- مقولناش حاجة بس ابنك بقا كويس
_ قمر :- عندك حق وبالمناسبة الحلوة دي قبل ما اروح الشركة هعدي على بابا ، اه نسيت اقولك اي رايك في اسم مصطفى ؟!
_ عدي :- اسم جميل وانا بحبه
_ قمر :- يبقى من هنا ورايح تناديني بيني وبينك ام مصطفي
_ عدي :- عيوني ياأم مصطفى
_ قمر :- تسلم عيونك يا ابو مصطفى
_ عدي :- هااا؟!...
_ قمر ضحكت :- دا مؤقتاً بس اروح عشان الحق بابا قبل مايروح شركته وعشان الحق اروح شركتي انا كمان
_ عدي :- ربنا معاكي
_ قمر :- يارب
_ قمر راحت بيت ابوها ، وصلت لحد الباب وحد من الخدم فتحلها دخلت وقعدت على كرسي كانت متعودة تقعد عليه جنب كرسي باباها وفضلت تبص على البيت زي ماتكون بقالها سنين مدخلتهوش .
_ انتي مين سمحلك تاجي هنا مش ابوكي قالك متجيش هنا تاني
_ قمر :- ازيك يا مرات بابا ، انا جاية اصالحكم
_ مرات ابوها :- ولا تصالحينا ولا نصالحك ابوكي اصلا مش عايز يشوفك
_ قمر :- انا عارفة اني غلطت بس انا كنت نفسي اعيش حياتي مع انسان بحبه ويحبني
_ وانا عمري مفكرت اقف قدام سعادتك بس سعادتك مكانتش مع ده
_ قمر :- بابا ؟! اسفة يابابا اعتبرني كنت عيلة ومش فاهمة وغلطت سامحنى
_ باباها :- كنت مستني انك تاجي هنا من يوم مااتجوزتي
_ قمر :- سامحنى يابابا وصدقني من هنا ورايح هسمع كلمتك ولو كررتها تاني اعمل اللي انت عايزه
_ مرات ابوها :- اللي يعملها مرة يعملها الف
_ باباها :- بس ياحسنية دي بنت الغالية الله يرحمها ، انا هسامحك بس بشرط
_ قمر :- اي هو
_ باباها :- اوعديني أن ده ميحصلش تاني
_ قمر فرحت وجريت عليه حضنته:- وعد عمر ده ميحصل ياروح قلبي
_ باباها :- ياقمر دانتي عيوني اللي بشوف بيها وميرضنيش زعلك بس انا عايز مصلحتك
_ قمر :- عارفة يابابا
_ مرات ابوها ف سرها :- كتك بو منك ليها ، جيتي ياعقر'بة خربتي كل حاجة
_ باباها :- انا هسيبك مع حسنية تتصالحوا وانا هروح الشركة لاني صاحي متأخر اصلا وهستناكي عشان تمسكى شركتي زي ماكنتي مسكاها قبل كدا
_ مرات ابوها ؛- طب متخلي ابنك يمسكها ماهي ماسكة شركة امها عشان متزودش عليها الحمل
_ قمر:- ياريته كل الحمل زي حمل بابا ، عيوني يابابا مش هتاخر وهاجي وراك
_ باباها :- ابنك ده صايع بيضيع فلوسه على الحريم
_ حسنية :- بكرة يعقل
_ باباها :- ولا عمره هيعقل سلام ياقلب بابا سلام ياحسنية
_ حسنية:- دخلتي عليه بالحنجل والمنجل لحد مانستيه اللي عملتيه عشان تاخدي الشركة التانية
_ قمر :- هو انتي مش هتتهدي بقا فلوس اي يام فلوس وبعدين ملكيش دعوة بشركة امي دي فلوس امي الله يرحمها
_ حسنية:- امك امك امك هو يقولي امك وانتي تقولي امك انتي كفاية عليكي كدا
_ قمر :- ايوا دي شركة امي وانا مش محتاجة فلوس بس مش هسبلك قشاية وحدة من حقي في ورث بابا ربنا يطول ف عمره
_ حسنية :- ورث ابوكي هيكون من حق عيالي وبس وانتي مش هتاخدي حاجة دانتي طماعة اوي
_ قمر :- مين فين اللي طماع ، اللي انا فيه ده من مال امي ابويا اتجوز امي وهي ملكة ف بيت ابوها عندها بدال العربية اتنين وتلاتة إنما انتي اتجوزك وانتي مش لاقية تأكلي اتجوزك عشان تربيني إنما انتي اتجوزتيه طمع اياك انتي فكراني هنسى اللي كنتي بتعمليه فيا زمان
_ حسنية :- اللي كنت بعمله فيكي زمان مش هيجي حاجة جنب اللي هعمله فيكي دلوقت
_ قمر :- انا وانتي ياحسنية والزمن بينا اروح انا بقا عشان امسك الشركة التانية وروحي لمي ابنك من الكبار*يهات والشقق وبنتك اللي دايرة على حل شع'رها سلام يا مرات ابويا
_ مشيت قمر ورا باباها ، حسنية :- كدا بقا انتو اللي جبتوه لنفسكم وجه وقت الخطة التانية هصبر لحد اما الاقي عيالي طالعين من غير ولا قرش ، تاني يوم راحت حسنية المستشفى وطلبت تقابل دكتور هي عرفاه .
_ حسنية :- جهزت اللي قولتلك عليه ؟!
_ الدكتور :- الفلوس قبل مالحاجة
_ حسنية عطته شنطة فلوس :- اهم حاجة ميسبش اثر
_ الدكتور :- اطمني الس'م ده مش بيسيب اثر والموتة هتبان طبيعية
_ حسنية ضحكت بخب"ث :- وهو ده المطلوب
_ وحسنية طالعة من مكتب الدكتور قابلتها قمر وهي طالعة من عند ابنها ، قمر انتي اللي جابك هنا.......



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close