رواية القاسي والقوية الفصل السادس 6 بقلم مريم هاني
استقيظ بطلنا وقام من سريره وتوجه الى الحمام حتى يأخذ حمام وعندما انتهى ارتدى ملابسه المكونه من بذلة رمادى وقميص من نفس اللون وكرافت مخططة من اللونين الابيض والاسود وجزمة سوداء ولم يرتدى ساعته هذه المرة ونثر عطره الساحر وتوجه للاسفل

لم يلقى التحية على احد حتى الدادة انعام لانه لا يزال غاضب منذ امس. ركب سيارته وتوجه بسرعة الى شركته عندما وصل صعد سريعا لمكتبه ولم يجد اسيل فكان الوقت مبكرا على معاد دوامها وهو يعرف وليس لديه قدرة على اختلاق المشاكل معها لذلك لم يهتم ودخل مكتبه وطلب سيف فى التليفون ثوانى واتى اليه
سيف:صباح الخير يا فهد عامل اى انهاردة؟
فهد:صباح النور انا الحمدلله احسن انهاردة
سيف:مكنتش جيت انهاردة واجتماع شركة يونيك كنت هبقى انا موجود
فهد:انا عارف طبعا انى اقدر اعتمد عليك لكن هما طلبونى انا بالاسم ودة معناه ان فى حاجة وانا اصلا مش مستريح عشان كدة حابب انى احضر الاجتماع دة وغير كدة انا اصلا كويس ومش محتاج راحة فى البيت ولا حاجة
سيف:ولو محتاج هتقول مش محتاج برضه
فهد:انت لى مصمم انى اهزقك ها
سيف بضحك:بحب انكشك يجدع فى اى
فهد:مش وقته تعالى نراجع العقد بتاع الصفقة دى
سيف:بس الملف مع اسيل اساسا مش هنا انت ناسى وقبل ما تدهولك امبارح حصل اللى حصل وانت مشيت من غير ماتاخده منها
فهد بغضب:وبعدين بقى هفضل مستنى الهانم لغاية ماتشرف يعنى
سيف:ولاهى الحق مش عليها انت اللى جى بدرى اصلا
فهد:احيانا بحس انك صاحبها هى مش صاحبى انا
سيف:الفكرة انى بقف مع الحق وانت دايما ظالمها او عشان اكون ادق مصتقصدها
فهد ببرود:ايوة بالظبط مصتقصدها عشان مش بت زى دى لا راحت ولا جت تمد اديها عليا وكمان تتحدانى
سيف:بس يااا.......وقطع كلامهم صوت طرق على الباب فأذن فهد للطارق بالدخول فكان.....
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
اما عند بطلتنا فأستقيظت بنشاط اغتسلت واخذت حمامها وادت فرضها وارتدت فستان طويل باللون النبيتى وطرحة بنى وشنطة وحذاء من نفس لون الطرحة

وذهبت لامها وجدتها مازالت نائمة فلم ترد ان توقظها ف هى تعلم انها مرهقة فذهبت دون توديعها مثل كل يوم وذهبت الى الشركة وعندما وصلت لمكتبها كانت تعتقد انها تسمع صوت احد بمكتب فهد هى لم تعرف انه بالداخل بالفعل لانها بالعادة تأتى قبله فطرقت الباب ف سمعت اذنه بالدخول ودخلت
اسيل:احم انا اسفة على المقاطعة مكنتش اعرف ان حضرتك هنا مع الاستاذ سيف لان دة مش معادك
فهد:كويس انك جيتى فين ملف صفقة يونيك
اسيل:ف درج مكتب حضرتك
فهد وكأنه وجد السبب حتى يتشاجر معها ويهينها:نععععم يا هانم ازاى تسيبى ملف بالاهمية دى ف الكتب هااااا دة اسميه اى غير استهتار وعدم مسؤلية منك فاهمينييييي
اسيل بغضب هى الاخرى:انت بتزعقلى كدة لى انا معملتش حاجة غلط انا عارفة ان الملف مهم جدا بالنسبة لحضرتك وعشان كدة انا حطيته ف درج مكتبك وقفلت عليه بالمفتاح عشان ميحصلش حاجة زى ماحضرتك بتقول وكمان اديت المفاتيح لهدى عشان تديها لسيف بيه اما بالنسبة ليه اصلا سيبته لان حضرتك مراجعتهوش امبارح وكنت هتحتاج تراجعه انهاردة وكنت هبلغ حضرتك ان الملف ف مكتبك اول ما توصل بس انت وصلت قبلى ودى مش مشكلتى
فهد بزعيق:انتى غلطانة وكمان بتبجحى افردى الملف اتسرق ولا اى مصيبة حصلت المفروض ملف مهم زى دة انا مديهولك انتى يفضل معاكى انتى لغاية ماتسلمهولى انا شخصيا يا هانم
اسيل بسخرية:يعنى انت عايز تفهمنى ان حضرتك كنت هتستنى لغاية ما انا اجى واديهولك انا اراهن اصلا انك اتعصبت لما ملقتش الملف وافتكرته معايا
فهد بغيظ منها فكيف علمت ذلك:دة مش رد على كلامى يا هانم وكمان دى حاجة متخصكيش اساسا
اسيل:بس.....قاطعها سيف صارخا:باااااااااس كفاية انتوا الاتنين فى اى فهد خلاص الملف طلع ف درجك وخلصنا وانتى يا اسيل اى ملف مهم زى كدة تانى متسيبيهوش ف الشركة مفهوم يتاخد معاكى للبيت لغاية ماتسلميه لفهد نفسه حتى لو حصل حاجة تبقى انتى برة الصورة تمام خلاص خلصنا اوووووف.
صمت حل لثوانى حتى قاطعته اسيل بقولها:احم طب ممكن اروح لمكتبى
كان سيرد عليها سيف ولكن فهد قاطعه:استنى الاجتماع الساعة كام
اسيل:الساعة 2
فهد:تمام اجهزى عشان هتحضرى الاجتماع انتى كمان ومش محتاج اقولك طبعا انى مش عايز غلط
اسيل:معتقدش حضرتك لغاية دلوقتى مسكت عليا حاجة غلط
فهد بسخرية:اة بأمارة الملف صح.كانت اسيل سترد عليه ولكن سيف منع هذه الحرب القادمة:اى اى خلاص يا اسيل فهد ميقصدش اتفضلى يلا على مكتبك
اسيل بصوت واطى:ولا يقصد ميفرقش معايا اصلا
فهد:سمعتك على فكرة
اسيل ببرود:اعملك اى يعنى. وخرجت من المكتب كان سيلحق بها ولكن اوقفه سيف:خلاص بقى يا فهد دة انا لو قاعد مع عيال يعم مش هيبقى كدة
فهد بغضب:مش شايف هى بتعمل اى
سيف:مهو انت كمان بتستفزها المهم فكك هسيبك انا بقى عشان احضر للاجتماع واخلص شوية شغل
فهد:تمام روح وانا كمان فى كام حاجة كدة هخلصهم وابقى اشوفك ف قاعة الاجتماعات
سيف:اشطا
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
خرج سيف من عند فهد فأتجه لاسيل
سيف:انسة اسيل
اسيل:نعم يا سيف بيه
سيف:اسيل تجنبى فهد خصوصا اليومين دول صدقينى انتى متعرفيهوش
اسيل:سيف بيه اظن حضرتك بتبقى موجود ف كل خناقة واظن ان انا مش بغلط هو اللى بيبدأ وبعدين انا مش بخاف من حد يا سيف بيه
سيف:بس فهد لازم تخافى منه و تخافى منه اوى كمان شوفى يا اسيل اللى اقدر اقولهولك حاولى تتجنبى الكلام معاه على قد ماتقدرى دة لمصلحتك صدقينى
اسيل:تمام وشكرا على نصيحتك
اكتفى سيف بالرد عليها بأبتسامة فقط ورحل الى مكتبه بينما هى ظلت تعمل فى مكتبها الا ان جائت استراحة الغذاء فذهبت لاحضار شئ تأكله احضرته وصعدت مرة اخرى الى مكتبها وبدأت تأكل فوجدت هاتف مكتبها يرن فردت عليه فكان هو داراكولا هكذا قالت ف نفسها
فهد:ابعتيلى قهوة مظبوط على مكتبى
اسيل:حاضر يا فندم.واغلق الهاتف دون الرد عليها فقالت فى سرها:بنى ادم قليل الذوق اوووف
طلبت له القهوة دقائق واتى عامل الكافيتريا بالقهوة:اتفضلى يا انسة اسيل
اسيل بأبتسامة:لا ياعم سعيد دى مش ليا دى لفهد بيه دخلهاله
سعيد:طب مادخلهاله انتى يابنتى
اسيل بضحك:هههههه فى اى يعم سعيد مالك خايف كدة على العموم هات القهوة هدخلها انا واتفضل انت
سعيد براحة:الله يكرمك يبنتى خدى القهوة وربنا معاكى.ورحل من امامها بينما هى ظلت تضحك:انا لو رايحة حرب مش هيقولى كدة ينتقم منك يا دراكولا مربى الرعب للناس ف الشركة
طرقت باب مكتبه فسمعت صوته يأذن لها بالدخول فدلفت الى الداخل وجدته جالس بقميص البدلة وفاتح اول زرارين ورافع الكم الى الساعد
اسيل:القهوة يا فهد بيه
فهد:سبيها عندك وهاتى ملف المناقصة
اسيل:حاضر.....اتفضل ملف المناقصة اهو
فهد:تمام اجهزى عشان ساعة والاجتماع يبدأ
اسيل:حاضر يا فندم عن اذنك.اكتفى فهد بأن يشير لها بالخروج فخرجت من عنده وجلست على مكتبها تعمل الى ان جاء وقت الاجتماع
فهد:يلا تعالى معايا
اسيل:حاضر.واخذت الاشياء التى ستاحتجها ف الاجتماع وذهبت وراءه وعندما دلوفوا وجدت اخر شخص ممكن ان تتوقع انه يوجود بهذا المكان لقد كان حسام زميلها بالكلية لكنها لم تبالى له ولم تنظر حتى له كأنها لا تعرفه من الاساس بينما هو تفاجأ بوجودها هنا وظل مركز نظره عليها
المنشاوى(والد حسام):اهلا فهد بيه
ف
هد:اهلا بيك
المنشاوى:خير حضرتك اجتماع المرة اللى فاتت اتلغى لى
فهد ببرود:كنت طالب نعمل اجتماع تانى لى مش احنا اتفقنا على كل حاجة ومضينا العقود فى اى تانى
المنشاوى بحرج وتوتر:بصراحة كنت حابب ان نضيف شرط تانى على العقود
فهد:نعم تضيف شرط تانى
المنشاوى:ههو مجرد احتياط مش اكتر
فهد:امممم واى هو شرطك بقى
المنشاوى:اتفضل العقد اهو وموجود فيه الشرط
اخذ منه العقد واعطاه لاسيل:شوفى يا اسيل العقد دة وقوليلى اى هو الشرط
اسيل:حاضر يا فندم.قرأت اسيل العقد وحين قرأته لاحظت شرط غريب ف قالت لفهد:فهد بيه العقد كله تمام ومافيهوش حاجة غير شرط واحد غريب بالاضافة لكذا شرط تانى طبعا ودول اللى هيتضافوا بعد موافقة حضرتك
فهد:واى هو الشرط دة بيقول اى
اسيل:بيقول ان اذا حصل اى ضرر او اى خلل ف الشحنة احنا اللى هنتحمل الخساير لوحدنا وشركة يونيك ملهاش اى دعوة وهتبقى برة الموضوع وكمان يا فندم الشرط دة موضوع بين السطور بحيث ان اللى يقرأ العقد مياخدش باله
اخذ فهد الملف منها وقرأه جيدا ووجد ان كلامها صحيح ف نظر الى المنشاوى نظرة دبت الرعب فى اواصله وجعلته يرتجف مكانه
فهد:يعنى انت عامل الحركة الغبية دى وفاكر انها هتعدى عليا كدة لى انشاء الله بتتعامل مع عيل حضرتك ولا انت مش عارف مين هو فهد السيوفى
المنشاوى:مقصدش انا.....
فهد:تقصد او لا مش فارق معايا انت غلطت وهتتعاقب والصفقة دى انا هلغيها وكمان شركاتك دى قول عليها يارحمن يارحيم يا منشاوى
المنشاوى:سيف بيه ارجوك قول حاجة
سيف:بصراحة انت مسبتش حاجة تتقال اللى انت عملته دة تصرف ميلقش برجل اعمال كبير ومحترم ورد فعل فهد طبيعى جدا على فعلك دة
حسام واخيرا تكلم(دة انا كنت نسيتك ياراجل):بس اكيد فى حل يعنى وانا بعتزر بالنيابة عن والدى هو بس كان حابب انه يأمن نفسه مش اكتر بس طريقته كانت غلط حقك عليا يا فهد بيه
فهد:واضح ان ابنك بيفهم عنك وعارف هو بيتعامل مع مين
حسام:فهد بيه مالوش لازمة الكلام دة قول اى اللى انت عايزه عشان نمشى الصفقة
فهد:تمام انا هاخد ارباح 60 ف المية
المنشاوى:كام بس كدة كتير اوى ما تتكلم يا سيف بيه
سيف:ولاهى يا منشاوى بيه دة اقل حاجة عند فهد وبعدين انت كنت عايز تشيلنا الخساير كلها دة لو كان حصل حاجة واعتقد ان الحل دة احسن ما تتساوى شركاتك بالارض ولا اى رأيك يا فهد
فهد:طبعا يا سيف ودة برضه مش هيجى حاجة جمب الجحيم اللى كنت هوريهولك قبلها
حسام متدخلا:تمام خلاص واحنا موافقين
فهد:تمام.امجد اكتب عقود جديدة دلوقتى بالشروط اللى قولت عليها وهاتها عشان نمضيها
امجد:حاضر يا فهد بيه.وكتب العقود بالشروط الخاصة بالفهد ومضى الكل عليها ولكن المنشاوى كان يتنهد بغيظ وغضب ولكن لا يستطيع التحدث
حسام:مبروك يا فهد بيه وسيف بيه كمان
سيف:الله يبارك فيك
بينما فهد لم يعره اهتمام اساسا وقال لاسيل:اسيل خدى دى نسخة من العقد خليها معاكى لغاية ما اطلبها منك
اسيل:حاضر يا فندم
فهد:الاجتماع خلص يلا ياسيف انت واسيل ورايا على المكتب
اسيل وسيف:تمام
وذهبوا لمكتب فهد دلف سيف وفهد الى مكتبه بينما اسيل ظلت فى مكتبها تعمل على بعض الملفات الى ان احست بأحد واقف امامها فرفعت عينها ووجدته حسام:خير فى حاجة يا استاذ حسام
حسام:اى استاذ دى احنا زمايل يا اسيل
اسيل:اولا الكلام دة مش صح ثانيا حتى لو صح ف الكلام دة ف الجامعة مش الشغل يا استاذ
حسام:اسيل انتى لى بتعاملينى كدة انتى عارفة انى معجب بيكى وبحبك
اسيل:بس......
:اى اللى بيحصل هنا دة
ياترى اى اللى هيحصل بكرة؟!
السابع من هنا