أخر الاخبار

رواية جاسر ونرمين احاسيس مغلقة الفصل السادس 6 بقلم ميمو مصطفي

رواية جاسر ونرمين احاسيس مغلقة الفصل السادس 6 بقلم ميمو مصطفي





لحلقة السادسة

جاسر سمع تلك الصوت بفرحة : جيت امتي يابن الذينة انت
هيثم صديق جاسر الوحيد : من الطيارة عليك يا معلم
كانت تجلس نرمين في احراج شديد من نظرات هيثم لها ثم قامت : عن اذنك انا يا جاسر هطلع اوضتي عشان اسيبكم براحتك تحب اطلب حاجة تشربوها من الشغالين
جاسر لسه هينطق قاطعة هيثم : مش تعرفني يا جاسر اوعي تكون اتجوزت من ورايا ازعل
جاسر ضحك و نرمين اتحرجت جدا :: دي يا عم مني صديقة الطفولة كانت مسافرة برة معا باباها وجاية لينا زيارة
هيثم : تشرفنا يا مني هانم
نرمين : ميرسي عن اذنكم
هيثم فضل ينظر لها بإعجاب ثم قال لي جاسر : بنت الايه دي قمر متعرفني عليها اكتر
جاسر بغضب وبحذر / هيثم مسمحلكش تمام مني هنا في بيتي يعني اللي يبصلها بطرف عينه اعمهاله تمام
هيثم بهزار /حيلك حيلك يا عم جاسر في ايه لي دا كله انا بهزر هيا الموزه عجبتك ولا ايه
جاسر بعصبية / كلمه تاني يا هيثم وهنخسر بعض
هيثم قرب منه حضنه /لا علي ايه المهم وحشتني
جاسر / وانا اكتر ايه روحت وقولت عدولي
هيثم بتنهيدة / الشغل مبيخلصش
جاسر بحزن / يااااه نفسي بقي ارجع الشغل بجد نفسي بجد اعيش حياتي زي ما كنت عايش زهقت من الضلمة اللي انا فيها دي
هيثم / باذن الله هتبقي زي الفل مفيش جديد من ناحية العمليات دي
جاسر / واحد صاحبي عمال يزن عليا عشان اسافرله بيقول دكتور جاي من بره و ناس كتير فتحت علي أيده طبعا بعد ربنا بس انا مش عايز اخد الخطوة دي لاني تعبت وجربت كتير ومفيش حاجة نفعت دا اللي هينفع
هيثم / يا بني متجرب يمكن يبقي في النصيب وتفتح
جاسر بدون أهمية / تؤ تؤ خلاص انا رضيت باللي انا في دا
((( في غرفة نرمين )))
نرمين بتفكير / وبعدين يا نرمين انتي من امتي بتكدبي علي حد من امتي وانتي بتيجي علي مشاعر حد أااه معقول انتي في يوم من الايام تبقي وجع لحد يارب استرها (ثم مسكت هاتفها للاطمئنان علي والدتها وابن شقيقها ) الو ازيك يا ماما اخبارك ايه
والدته نرمين : الحمدلله يا حبيبتي وانتي اخبارك ايه
نرمين بدموع : انا كويسة يا ماما انتي وحمزة عاملين ايه
والدته نرمين : احنا بخير يا بنتي انتي اللي مالك صوت معيط ليه
نرمين بتحاول تداري بكاها : مفيش يا ماما دا انا عندي برد من تغير الجو بس المهم الدكاترة قالو ايه
والدتة نرمين : مفروض كانت العمليه بكرة بس الدكاترة اجلوها اسبوع ولا اسبوعين كمان
نرمين : ياااه ليه دا كله هما مش عارفين إن حالته خطر ولازم يعملها في اقرب وقت
والدتة نرمين : قولت ونبي يا بنتي قالولي انتي مش هتعرفي اكتر مننا
نرمين : هيا الدكاترة بيتكلمو عربي ولا اجنبي
والدته نرمين : الاتنين بس انا بتكلم مع الدكاترة اللي بيتكلمو عربي وانا ياختي هفهم انجليزي
نرمين بضحكة : المهم انتي مبسوطة ولا مدايقة هناك هتقدري تستحمي الفتره دي هناك ولا تحاول اجيلك
والدته نرمين : لا يا بنتي خليكي انتي في شغلك وانا عشان حمزة استحمل اي حاجة انتي عارفة صفاء مش بتكلمك
نرمين بخنقة : لا ولا عايزها تكلمني انا قرفانه منها
والدتة نرمين : ولا كلمتني حتي تطمن علي ابنها دي مش بني ادمة اصلا ربنا يصلح حالها وبعديها
نرمين : يارب يا ماما يالا اسيبك انا عشان عندي شغل وهطمن عليكم تاني سلام
(((في منزل هبة )))
كمال : في واحدة فرحها بكرة يبقي منظرها زفت كدا
هبة : انت عارف انا لا عايزة فرح ولا عايزه زفت حرام عليكم بقي ارحموني عايزين ايه مني بقي انا تعبت
كمال بغضب مسكها من شعرها : احترمي نفسك وطلعي اللي في دماغك دا انسي دا مش بتاع جواز افهمي بقي انتي كبيرة مش صغيرة يعني مفروض تبقي اعقل من كدا وتفهمي الوحش من الحلو لوحدك مش حد بوجهك
هبة بغضب و توعد : ماشي انا همشيلكم اللي في دماغكم وانا همشي اللي في دماغي برضو
كمال : قصدك ايه يعني مش فاهم
هبة بسرحان : هتفهم كل حاجة في وقتها مش كل اللي يهمكم اني اتجوز اللي انتو عايزينه حاضر هتجوزو
(((في العشاء الجميع علي السفرة منتظرين الاكل )))
عماد لسوزان : اول مره تقعدي معانا علي السفرة
سوزان بضحكة خبيثة : عادي ايه غريبة ولا ايه
عماد : ولا غريبة ولا حاجة يالا قولي الطباخين يجيبو العشا
سوزان : ثواني في ناس جاية تتعشي معانا مش هينفع نحط العشا غير لما يوصلو
جاسر بشك : ناس مين دول اللي جايين وليه مقولتيش أن حد جاي انتي عارفاني مبحبش اقعد مع حد
سوزان بغيظ و غرور : ليه مانت ليل نهار قاعد انت ومني هانم ايه هيا دي مش حد
(((اتحرجت نرمين ونظرت الي الأرض )))
عماد. :. ماليش دعوة بي مني فعلا مقولتيش ليه أن في ضيوف جايين علي العشا انتي ايه كل حاجة تعمليها بمزاجك
هيثم : خلاص يا جماعة اللي حصل حصل واللي يجي ينور
سوزان بتنظر لعماد بغضب ثم رن جرس باب القصر قامت سوزان : الضيوف جت مش عايزه حد.يتكلم في الموضوع تاني
ثم دخل عليهم رودي وإيمان : هاي ازيكم يا جماعة
جاسر بصدمة عند سماع صوتهم كان هيقوم من علي السفرة لكنه أصر أن يجلس مكانه حتي لا تشعر رودي بي شي
رودي بدلع وقرب من جاسر حضنته : ازيك يا جاسر
جاسر ثابت مكانه لا يتحرك : كويس ثم جلس الجميع علي السفرة
عماد في عيونه بركان من الغضب والشر اتجاهم : ها يا سوزان مش هناكل بقي
سوزان : حالا طبعا
رودي طول الوقت عمالة تبص لنرمين بغل ثم واجهت الحديث لهيثم : جيت امتي يا هيثم
هيثم وهو بياكل : جيت انهاردة الصبح
رودي : اممم حمدلله علي سلامتك
ايمان بخبث : معرفتوناش علي القمر اللي قاعدة دي
عماد : دي مني بنت صديقي
ايمان : اممم بنت صديقك وهو حاسبها تقعد معاكم بصفاتها ايه أن شاء الله
اسرع جاسر في الرد : بصفاتها خطيبتي وهنتجوز قريب باذن الله بس كنا حابين الموضوع يبقي سري شوية ومحدش يعرف غير لما نحدد الفرح
(((وقف الاكل في حلق نرمين عندما سمعت تلك الكلمات ))
اتنفض جاسر : حد يناولني مية بسرعه ( قام هيثم مسرعا جاب لجاسر كوب من الماء لكي يعطي لنرمين ) مني خدي اشريي مية
اخدت نرمين من يده المياة وشربت ثم حط الكوب علي السفرة : الحمدلله
جاسر : انتي كويسة
نرمين بتاخد نفاسها بصعوبة : ايوا متقلقش بقيت كويسة
رودي تنظر إليهم بغل : اممم شكلك يتطاير بتحبها موت
عماد مسرعا : دا بيعشقها بيقول دا عوض ربنا لي
سوزان بغضب : وامتي بقي الخطوبة دي حصلت يعني محدش عزمني ولا انا مش أمه ايه اتبرئ مني مثلا
جاسر : لسه يا ماما لسه اول ما كل شي هيبقي رسمي اكيد اول حد يعرف
سوزان : اممم والله كتر خيرك انت هتعرفني
جاسر حس بسكوت نرمين وقلقها : حبيبتي مالك ساكته كدا ليه كلي
نرمين بتوتر من الأمر : باكل اهو
ثم بدأ يحسس جاسر علي السفرة حتي وصل لاكلة علي السفرة اخد منها حتي ثم قال : مني
نرمين بتوتر : نعم
جاسر : قربي وشك مني
نرمين توترت اكتر وبداءت تنظر حولها وعلي كل من يجلس علي العشا : ليه في ايه
جاسر بحده : اعملي اللي بقولك عليه
قربت نرمين بالفعل ثم بداء جاسر يحسس علي وجهها حتي وصل إلي فمها و قال لها : ممكن تفتحي بوقك وناهد الحته دي من ايدي
تلقائي وبدون اي كلام فتحت نرمين فمها واكلت من يد جاسر
هيثم صفر صفارة عالية جعلت نرمين تفوق مما كانت في : ايوا يا عم الحبيب انت طول عمرك رومانسي
نرمين : انا طالعة انام عن اذنكم
جاسر مسك ايديها بسرعة : لا مفيش نوم دلوقتي انتي لسه هتسهري معايا شوية عايز اتكلم معاكي في حاجات كتير
(((نرمين لسه هتتكلم نظر لها عماد نظرة تدل علي انها تستمع إلي حديث جاسر وتجلس ثم جلست من تاني على السفر بوجع وإخراج)))
رودي بغضب : الحمد لله مات هقوم اغسل ايدي بقي
سوزان : انتي كدا كلتي يا بنتي برضو
رودي : شبعت يا طنط ميرسي
جاسر : حبيبتي حبيبتي
نرمين لاترد عليه لأنه مستغربة تلك الكلمه إليها
جاسر : مني
نرمين : نعم
جاسر : عمالة اقولك حبيبتي مش بايدي ليه
نرمين : معلش ماخدتش بالي عندي صداع مخليني م شايفة قدامي
جاسر : الف سلامه عليكي تحبي اديكي للدكتور
نرمين : لا لا مش مستاهله هيبقي كويسة دلوقتي متقلقش
جاسر : طيب تعالي نقعد انا وانتي في الجنينة
هيثم بضحك : طيب وصحبك
جاسر بابتسامة : اترزع هنا انت يا زفت
هيثم : طيب ماشي بتبيع صحبك خلاص انا هقعد مع رودي
كانت تخرج رودي من الحمام تنظر إليهم بغل وخبث ثم سألت هيثم : هما رايحين فين دول
هيثم : رايحين يحبه في بعض منيجي انا وانتي نحب في بعض زيهم
رودي لا تهتم ولا تنتبه لحديث هيثم وعنيها متاجها الي جاسر و نرمين فقط
هيثم : ايه يا بنتي مش بتردي ليه
رودي : مش فايقة لهزارك دا يا هيثم ابعد عني دلوقتي
هيثم : لسه بتحبي
رودي : انت مجنون احب مين دا لا طبعا خلاص نسيت لاني اصلا عمري ما حبيته دي كانت مجرد نزوة
هيثم : ومال شكلك قلب ليه لما عرفتي أنه خطب
رودي : حب امتلاك مش اكتر مش عايزة يبقي ليا ولا لغيري فهمني
هيثم مط شفايفة : بصراحة مش فاهم حاجة خالص
رودي بغيظ : احسن برضو
((عند ايمان و سوزان وعماد )))
سوزان بغضب : ممكن اعرف ايه اللي بيحصل في قلب بيتي وانا معرفش ايه بقي مليش لازمة خلاص
عماد : هو حضرتك قاعدة في القصر عشان حد يقولك انتي طول النهار وليل بره بتيجي القصر عشان تنامي وتاكلي بس
ايمان بتكبر : وايه يعني طيب منا جوزي كل حاجة بيقولهالي رغم اني مش باجي البيت غير بليل برضو ايه المشكلة
عماد بخنقة : لا فيها عندي انا ومشكلة ومشكلة كبيرة كمان هتقضي علي عشتنا وبيتنا وهتخربه قريب وهتندم
سوزان : انت بتتهددني
عماد : مش محتاج اني اهددك انا بحذرك عن اذنكم ( ثم تركهم وخرج )))
في ركن في الجنينه يقف جاسر ونرمين
جاسر : مني
نرمين : نعم
جاسر : ساكته ليه
نرمين : لا ابدا مفيش حاجه
جاسر : انتي زعلتي من الكلام اللي انا قولته
نرمين :زعلت منه لأنه كدب مش حقيقي زعلت عشان بتغيظ بيه انسانه انت كنت بتعشقها فهمت انا زعلت ليه
جاسر : ومين قالك أنه كدب
نرمين : يعني ايه مش كدب
جاسر : يعني لو تقبلي ترتبطي بواحد اعمي هيكون دا اسعد حاجة في حياتي لو قبلتي بي دا ومش معني اني بقولك كدا ابقي بحط قدام الأمر الواقع لا انا بعرض عليكي امر وليكي انك توافقي أو ترفضي
نرمين بتستمع للحديث بصدمة : والكلام دا بسرعة كدا ازاي انا ماليش كتير هنا بقالي يجي اسبوع او عشر ايام مش اكتر لحقت حبتني
جاسر : مسرعا لا انا مقولتش حبيتك علي فكرة
نرمين انصدمت من رده وقالت : ومال ايه وعايزني أوفق علي ارتباطنا علي اي اساس
جاسر : هقولك
يا تري ايه اللي هيحصل وجاسر هيقولك ايه لنرمين
وهبة ناوية علي ايه مع العريس


السابع من هنا



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close