رواية وقعت اسير لقلبها الفصل الثاني 2 بقلم نشوه عادل
-رايح القاهرة كام يوم يا ابوى عندى هناك شغل مهم لازم اخلصه
البدرى: طب وفرحك اللى كمان سبوعين ده هنعمل فيه ايه المفروض تأجل شغلك ده مش هيطير
فارس: لا يا ابوى ده شغل مهم جوى بالنسبة ليا ومحدش غيرى يجدر يخلصه واطمن يا ابوى هرجع قبل الحنة ان شاء الله متخافش يا ابوى مش انا اللى ارجع بكلمتى
البدرى بارتياح: زين الله معاك يا ولدى توصل بالسلامة ان شاء الله
فارس: عن اذنك يا ابوى سلام عليكم
خرج فارس ركب عربيته ومشى وفى دماغه الف حوار وسيناريو ..... بعد كام ساعة يوصل فارس ع القاهرة وينزل فى واحد من الاحياء الراقية جدا كان الجو بعد منتصف الليل طلع وفتح الباب بهدوء كانت الشقة مترتبة ونضيفة جدا وعطره مالى المكان ابتسم ودخل ع الغرفة الكبيرة وجد حبيبته نايمة دخل بهدوء ونام جنبها وشدها لحضنه فلما حست بيه قامت بخوف
فارس : اهدى يا مجنونة انا فارس
سيليا: اخص عليك يا فارس وقعت قلبى ليه مقولتليش انك جاى كنت استنيتك وحضرتلك اكل؟!
فارس وقد احتضنها بقوة: حبيت اعملها ليكى مفاجأة
سيليا وهى تدفعه بعيد: ابعد عنى انا مش هصالحك بالبساطة دى انت قولتلى هتروح اسبوع وترجع بقالك شهر كامل وحتى مكنتش بتكلمنى الا قليل
فارس: ما انتى عارفة اللى فيها يا سيليا محدش يعرف اننا متجوزين ولو حصل وعرفوا هتكون مصيبة
سيليا: ولحد امتى هنفضل ع الحال ده يا فارس اتجوزنا من غير فرح ومن غير ما حد من زمايلنا يعرفوا وانا وافقت عشان مليش اهل ولا حد بعد ربنا غيرك فى الدنيا واكتفيت بيك انت
فارس وهو يقبل كف ايدها بحنان: بس انا وعدتك انى هعوضك عن الفرح وفعلا سافرنا اوروبا قضينا احلى شهر ورجعنا عملنا عمرة زى ما كنتى بتتمنى وحكاية اننا خبينا ع زمايلنا فده عشان فيه منهم كتير من عندنا وكتير منهم يعرفوا اهلى وانتى عارفة انهم مش هيوافقوا ع جوازنا ده يعنى كنت معاكى ع نور من البداية
سيليا: طب افرض بقى فيه اطفال وقتها هيحصل ايه؟!
فارس بحب: طول عمرى بتمنى يكون ليا منك نونة حلوة كده زيك وبعدين انتى مراتى حلالى ع سنة الله ورسوله ومين غيرك اصلا ينفع تكون ام لولادى؟!
سيليا: تؤ مش موافقة انا عاوزة ولد يكون زيك فى كل حاجة عشان البنت هتاخدك منى
فارس: محدش يقدر ياخدنى منك خلاص كده اتصالحنا!
سيليا بغضب طفولى: تؤ
قام فارس من جنبها وجاب علبة شوكليت كبيرة وقال: طب وكده
جريت سيليا عليه حضنته وباسته من خده: كده تاخد قلبى وبعدين هو انا اقدر ازعل منك برضه
فارس: طب انا جعان اوى
سيليا: ي روحى حالا هجهزلك العشا
فارس امسكها واحتضنها بحب: تؤ انا مش جعان اكل انا عاوز اشبع منك انتى .... ثم اخذها لعالمهم الخاص
فى صباح اليوم التالى عند مهرة اللى كانت ماسكة كتاب بتقرأ فيه لقيت اللى داخلة عليها وبتقول: مبروك يا عروسة
مهرة وهى بتنفخ: الله يبارك فيكى يا سمر وعجبالك
سمر بخبث: جريب جوى ان شاء الله انا ووائل هنكون لبعض
مهرة: ربنا يوفجكم
سمر: وائل جالى انه هياخدنى معاه ع مصر وهيخلينى اكمل دراستى ومش بس اكده هنعيش هناك ع طول
مهرة ببرود: وماله يعيش ويعملك
سمر : يعنى مش مضايجة؟!
مهرة: واضايج ليه هو انا اكرهلك الخير انتى بت عمى وفى مجام اختى وانا مش زيك
سمر: كيف يعنى مش زيى؟!
مهرة: يعنى حجودة وبكره الخير لغيرى ومبضيعش فرصة انى اضايج الناس واعصبهم واشمت فيهم بس اطمنى يا سمر محاولاتك كلها فشلت عن اذنك
قامت مهرة دخلت ع الفيلا وطلعت ع اوضتها وهى بتعيط مسكت فونها وعملت سيرش عن كلية الصيدلة وهى بتقول: يا حلم بعيد كان منى جريب امتى انوله؟!
فجأة لقت زينة بتقول: جهزى نفسك حماتك اهنه جاية تشوفك هى وعماتك التلاتة
مهرة: هلبس وانزل اهو
لبست مهرة وحطت كحل وماسكرا وملمع شفايف ونزلت ع تحت دخلت بكسوف وقالت: السلام عليكم
فريال ام فارس: عليكم السلام ...بسم الله ما شاء الله بدر منور يا بتى
فرحة اخت فارس الكبيرة: ده انا امى دعيت لفارس جوى واتوصت بيه عشان تكونى من نصيبه
مهرة: شكرا
فريال: جوليلى يا بتى ناجصك حاجة متتكسفيش منى
مهرة: كتر خير يا حجة انا مش محتاجة اى حاجة
فريال: احنا جينا نتعرف عليكى انا وبناتى انا اسمى الحجة فريال ودى فرحة ودى نجلاء والصغيرة دى بجا نورا
مهرة: ربنا يبارك فيكم جميعا يا حجة
فريال: لاع حجة ايه بس جوليلى يا ماما
مهرة: حاضر كيف ما تحبى
سميحة: نورتوا والله يا حجة
فريال: البيت منور بأهله يا غالية وبعدين ليه تعبتى نفسك وعملتى كل ده هو احنا اغراب
سميحة: لا سمح الله ما غريب الا الشيطان وبعدين دول فضلة خيرك عيش وملح بينا
فريال: ربنا يخليكى بواجبك انا بس حبيت اتعرف ع مرات ابنى واعرفها علينا عشان متتكسفش منينا
سميحة: زين ما عملتى يا اختى
انتهت الزيارة وكانت مهرة حاسة براحة غريبة اتجاه فريال والبنات الثلاثة وكأنها تعرفهم من سنين
بعد مرور اسبوع كان فارس نايم لبعد العصر قام ع صوت سيليا وهى بتقول: فارس يا حبيبى اصحى بقا كفاية نوم يا عم الكسلان
فارس: صباح الفل يا وردتى
سيليا: قصدك مساء الفل احنا بعد العصر يا صغنن
فارس: طب سبينى أنام شويه كمان
سيليا: تؤ يلا قوم ناكل عشان انا جعانة خالص
فارس: حاضر طب ممكن اخد شاور
سيليا: طبعا ممكن اصلا الحمام جاهز
قام فارس اخد الشاور وطلع قعد ع السفرة ولاحظ ان سيليا بتقلب فى طبقها ومش بتاكل اصلا
فارس: مالك يا حبيبى مش بتاكلى ليه انتى مش قولتى انك جعانة؟
سيليا: انا جعانة بس مليش نفس اكل وحاسة انى ........
لم تكمل جملتها اميكت بطنها ودخلت الى الحمام جرى خلفها فارس بخوف وهو يراقبها حتى انتهت من استفراغها
فارس: انتى شكلك تعبانة اوى احنا لازم نروح للدكتور فورا
سيليا: لا ملوش لازمة انا بخير
فارس: هو ايه اللى بخير انتى وشك مخطوف وبترجعى وكمان مبتاكليش كويس غير الدوخة المستمرة وكمان عاوزة تنامى باستمرار
سيليا: لا ما انا عارفة ايه السبب
فارس باستغراب: عارفة! طب ما تنورينى انا كمان؟
سيليا وهى تمسك بيده ووضعتها ع بطنها: عشان هنا فيه نونو حلو زيك ووووووووووووووووووو.......