اخر الروايات

رواية جبل (دهب وجبل) الفصل الثاني 2 بقلم لوجي احمد

رواية جبل (دهب وجبل) الفصل الثاني 2 بقلم لوجي احمد


حقي الشرع لو طلبته او خدته هت*موت في ايدي
الجمله دي
جبل قالها لما شاف بنت صغيره نازله من على السلم
مكنش باين منها حاجه كانت لابسه عبايه سوداء في سوداء وحاطه نقاب على وشها بس كان باين عليها انها صغيره
سهير امه بصت هي كمان للبنت وقالت لي ابنها تبقى مجنون يا جبل لو اتجوزتها تتجوز دي وتسيب خطيبتك اللي انا خاطبها لك يلا نرجع بيتنا وباباك ندفنه عندنا هناك كلها مقابر
فرحات جدي جبل قاعد على الكرسي وشور لدهب وقال لها تعالي هنا يا بنتي
قربت ذهب منه بس ما نطقتش ولا اتكلمت
قال لها وهو يشاور على جبل ابن عمك جاي عشان يجوزك وانا وافقت اطلعي يلا حضري خلقاتي وحضري حاجتك عشان تنزلي معاه البندر
دهب فضلت واقفه مكانها ما نطقتش ولا اتكلمت
جدها شدها من ذراعها وقال لها مش بقول لك يلا اطلعي حضري
حاجتك
دهب .بصوت واطي جدا يكاد ان يكون مش مسموع بس انا مش موافقه يا جدي
هنا جبل ادخل وقال بصوت عالي كمان مش موافقه كمان انتي اللي مش موافقه
سهير امه قالت انا هطلع بره استناك في العربيه لما تخلص المهزله اللي بتحصل دي وانا مش هقدر استنى هنا واوعى يا جبل تتجوز البنت دي اوعى
وطلعت وهي زعلانه وغضبانه من اللي بيحصل تستنى جبل بره في العربيه
جبل وكمان بنت عمي مش موافقه يا جدي بالحوازه
سبني أد.فن ابويا وامشي
ولو علي الورث مش عايز فلوس انا جايه عشان انفذ وصيه ابويا وادفنه في البلد زي ما هو وصى
الحاج فرحات جدي جبل
وانا قلت لك يا ابن ابني مش ه.تدفن ابوك في ترابنا غير لما تكتب على بنت عمك
هنا دهب نطقت ثاني وقالت وانا مش عايزاه جدي
بس قبل ما تكمل جملتها
جدها خ.بطها بكف ايده على بقها وقال لها اخ.رسي يا بنت وغوري حضري هدومك وحضري خليجاتك عشان تنزلي مع جوزك غوري من قدامي يلا
دهب وهي تتالم هزت راسها وطلعت تحضر حاجاتها
والجد فرحان ندى واحد من الرجاله وقال له تبعت حد يجيب لي الماذون وتبعت حد يفتحه التراب
وانصرف الشخص وقال له اوامرك يا حاج وبالفعل ابو جبل اتدفن في الترب الا في البلد زي ما كان موصي
مقابل أن جبل كتب علي بنت عمه
الموضوع مخدش وقت ياما غير قليل جدا
فرحات
.خد مراتك معاك علي بيتك وانا هاجي كمان كام يوم اجبلك القسيمه واشوفكم
من هنا اتحرك جبل من بيت جده ودهب ماشيه وراه
لما وصلوا العربيه وطبعا سهير كانت متفاجئه ان ده بجد ما كانتش مصدقه ان ابنها يكتب كتب كتاب وياخدها
سهير بعصبيه برده يا جبل عملت لكلام جدا والبنت الا انا خطيبها ليك دي
جبل فتح الباب لذهب وذهب دخلت قعدت على الكرسي اللي ورا من العربيه وجبل وامه قاعدين على الكرسي اللي قدام جبل نظر امي وقال لها اهدي يا ماما وكل حاجه لها حل كل حاجه هتتحل اهم شيء ان انا نفذت وصيه ابويا الله يرحمه
وجبل خد دهب ونزل علي البندر
وكانت دهب متوتره وخايفه مش عارفه حاجه وقاعده بترتعش
وبتبص علي جبل وخلاص
وبعد فتره من الوقت الجبل الفيلا بتاعته هو ومامته ودهب عرسته الجديده
سهير نزلت من العربيه طبعا متعصبه وقالت له البنت دي تروح تقعد في المطبخ مع الشغالين وما حدش يعرف خالص انك اتجوزت عشان خطوبتك بهايدي ما تبظش
ثم شد ذهب من ايدها بشده وقالت لها يلا يا بنت قدامي على المطبخ
لكن جبل قال لها اطلع يا ماما غيري هدومك واهدي وانا هاجي لك دلوقتي
اما البت دي وهو يشاور علي دهب ما تفكريش فيها اعتبر ان الموضوع خلص
وطلع على السلم
وقال لها تعالي ورايا طلعت ذهب ورا جبل لحد ما وصل اوضه فتح الاوضه ودخلت ذهب وجبل قفل الباب بالمفتاح
وهي حاطت الشنطه من ايديها اللي كانت ماسكاها وبدات تخبط في كل حاجه موجوده واثار الخوف بدا يبان على حركتها
الجبل بدا يقرب منها ويقول لها ارفع النقاب ده
ودهب بتقول له لا ابعد عني
بس جبل كان مصمم أن هو يشد النقاب
وووووووو


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close