رواية فجر الشاهين الفصل العشرين 20 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية فجر الشاهين الحلقة العشرون
--------------------ـ
صباحا عند فجر استيقظت بتعب لتجد نفسها بالمستشفى ..اعتدلت بتعب لتجد سليم يغط بالنوم على الكرسي بجانبها..
فجر سليم …. سليم…
سليم….
فجر سليم اصحى يا حبيبي اي اللي منيمك كده..
فتح عينيه بصعوبه فهو طوال الليل يهتم بها خوفا ان يحدث شيء لها او للجنين وغفى دون ان يشعر..
سليم نهض بخوف علبها انتي كويسه ياحبيبتي في حاجه وجعاكي..
فجر انا اسفه تعبتك معايا ياسليم بالوقت اللي لازم تكون فيه جمب مراتك انا مطلعه عينك هنا..
سليم اي الكلام ده هو انا كم اخت عندي مش وحده…انتي عندي باالدنيا دي كلها يافجر احنا مالناش غير بعض..
بدموع ربنا يخليك ليا..ويفرح قلبك ..
سليم لااا محنا مش هنبدأ بالبكا عالصبح كده هبعت عالحكيم يطمني عليك..
***********
في الغردقه..
استيقظت نعمات وحملت طفلها ومعها الخادمه طرقت الباب على شاهين لكنه لم يجيبها فعلمت بأنه خرج..
ذهبت الى البحر تدور عليه شافته كان جالس لوحده ومركز بالبحر قوي…
تركت المربيه تلاعب ابنها عالشط..
وراحتله..
نعمات نمت كويس امبارح..
شاهين هز رأسه..دون النظر اليها
نعمات مالك ياشاهين احكيلي..
شاهين مفيش يا ست هانم
نعمات وضعت يدها على كتفه على فكره انا حاسه بيك وحاسه باللي بتمر بيه ..
شاهين تنهد محدش يحس بالحمل الا اللي شايله.
نعمات طب ماتشاركني بيه مش يمكن حملك يخف..
شاهين مش كفايه اني مش فاكر حاجه نفوخي دي فاضيه مش تساعدني اعرف اني مين وهنا ليه..ده مكاني والا لا ليا اهل اخوات اب ام عيله عيال مش فاكر ..
شعرت نعمات بالحزن عليه..
شاهين عارفه ان الموت احسن من التوهان اللي انا فيه..اني حاسس بروحي متكتفي ..دي غير البت اللي شفتها امبارح
نعمات بارتباك مالها ..
شاهين كل يوم بتجيلي بالحلم وامبارح جتلي كمان ..
نعمات بتوتر متفكرش كتيير دي اكيد كوابيس..
شاهين اني ..ليسمعا صراخ وينظران ويصدمون بأبنها قد غرق في البحر في لحظه سهو الخادمه عنه اسرع شاهين اليه وووو..
*************
الطبيب..الحمدلله على سلامة الهانم حضرتك تقدروا تخرجوها اللليل ان شاء الله.
سليم متشكر يادكتور تعبناك معانا..
الطبيب العفو ده واجبي بس لازم تهتم بصحتها اكتر وياريت تبعدي عن الزعل والتوتر والتفكير الفتره دي اقلها لحد.ماتقومي بالسلامه .
فجر ان شاء الله ياحكيم دلوقتي ابني بخير..
الطبيب الحمدلله بخير لكن لوفضلتي عالحال ده مش هوعدك انه يفضل بخير ماشي..
هزت فجر راسها وهي تتحسس بطنها ..
الطبيب استئذن ..غادر..
جلس سليم بجانبها هاااا خلاص بقى وكفاية دلع بس ناخد بالنا من نفسنا ماشي..
فجر هزت راسها بس شاهين..الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن
سليم قولنا اي قلتلك بتأكد لك من كل حاجه انتي بس اهتمي بنفسك وبابنك ماشي..
فجر ان شاء الله..
طب ارتاحي انتي وانا هخرج اكلم امينه.اطمنها من امبارح مكلمتهاش ..
خرج سليم واتصل بأمينه..
***********
زينه خالد…خالد..
خالد بنعاس هممممممم
زينه اصحى ياخالد مش قلت اصحيك عشان تنزل مصر النهارده
خالد جذبها نامي يازينه نامي انا مش نايم كويس..
بتذمر ياخالد انت نبهتني عشان اصحيك..
شدد باحتضانها اما اصحى هنتكلم سبيني بس خمس دقايق بس
زينه مسحت لحيته بكفها الصغير ماشي نام ياحبيبي بس هملني ماسك فيا كده ليه..
خالد دفن وجهه بعنقها لا خليكي كده وحشني حضنك ..
بابتسامه وضعت رأسها على صدره…
*************
نعمات ببكاء احتضنت صغيرها المبلول بالماء ياحبيبي يابني كنت هخسرك يارب يارب سامحني يارب.
شاهين اطمني ياهانم هو بخير..
نعمات متشكره لولاك مكنتش عارفه اعمل ايه وكنت خسرت ابني للأبد..
شاهين احنا اهل مفيش شكر بينا..
ببكاء ورجاء وندم سامحنى يامحروس سامحني انا غلطت بحقك كتيررر قوي..
شاهين غلطتي.
نعمات بشهقات ايواا انا كنت انانيه وخبيت عليك حاجه مهم قوي
شاهين حاجة ايه
نعمات الست اللي كانت بالمستشفى دي تبقى مراتك ولما طلبت تقابلك انا رفضت سامحني والنبي..سامحني..
شاهين بانفعال انتي بتقولي ايه وعملتي كل ده ليه..
نعمات متسألش متسالش دي ساعه شيطان سامحني وحياة حبيبك النبي..
نفض يدها عنها وغادر وهي خلفه تحاول ايقافه وهي تحمل صغيرها بين احضانها بخوف…
نعمات استنى في حاجه مهمه لازم تعرفها.
وقف شاهين ونظر اليها وووو
*******
سليم جاهزه يافجر عشان نخرجك من هنا..
فجر ايوه ياخوي جاهزه من بدري ..
طب.يلاا هنطلع شقة خالد…
ليقاطعهم صوت والدها بقى انت يابن ال**** اللي تشدد على ايدها وبتعصيها عليا..
فجر نزلت دموعها بخوف..
سليم……..
يتبع….