اخر الروايات

رواية فجر الشاهين الفصل السادس عشر16 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الفصل السادس عشر16 بقلم نورة عبدالرحمن



رواية فجر الشاهين الحلقة السادسة عشر
---------------------ـ
في القاهره
كان شاهين يقف وامامه تلات رجال ملثميين يريدون السرقه..وواقفه وراه ست بأوائل التلاتين حامله طفل لسه بسن السنتين..وعماله تعيطي..
صاح به احد الرجال ابعد عن طريقنا يلاا..
شاهين ببرود ولو مابعدتش..
يبقى جنيت على روحك قالها احد الرجال وتقدم نحوها وهو يحمل سكينا حاده وسط صرخات تلك السيده استطاع شاهين تفادي الرجل وضربه..
وتقدم نحوه الرجلين الاخرين وسط دفاعه عن نفسه جرحت يده واجتمع اهالي المنطقه على صراخ السيده …ليهرب الرجال مسرعين ..
تقدم رجل بأواخر الخمسين العم عطيه انت كويس يامحروس يدك اتجرحت..
شاهين متقلقش اني بخير..
((عنيات جارت عم محمود بالسكن ارمله ورثت من زوجها مال كتير استلمت الشغل واعتمدت على نفسها))) .
عنيات.بدموع انا اسفه كل حاجه حصلت بسببي..انت كويس استنى حنظفلك الجرح…
شاهين انا كويس دهرح سطحى وعاد الى منزل العم عطيه..
العم عطيه الحمدلله جت على كده خدي ابنك وادخلي.كملي نومتك يابنتي..وخدي باللك من نفسك ومن ابنك..
*************
فجر بدموع حتى الحلم مش راضي يجمعنا ياشاهين..
ليه كده ليه يارب.. يارب ماليش غيرك ريح قلبي يارب
وقامت عشان تصلي الفجر وتدعي ربنا يهديها
مر الوقت وخرجت فجر تمشي بالجنينه وهي حاسه انها مخنوقه وقلبها مقبوض.. لحد ماحست بحد شدها ليه وكان هاشم..
زقته بعنف انت اتهبلت اي الللي جابك هنا وازاي تتجرأ تعمل كده
هاشم باستفزاز مش خطيبتي اعمل اللي انا عاوزه..
فجر ده بعينك مش بعد شاهين الجبالي اتجوزك انت..
شد شعره ليه ياروح امك مش عاجب والا اي..
فجر امشي من هنا ياهاشم امشي من هنا بدل مااعملك فضيحه..
هاشم الفضيحه هتكون ليكي يابت الزناتي ..واهه متخلينيش اتجنن عليكي واخلي كتب الكتاب الاسبوع الجاي…
فجر مش هيحصل ياهاشم لو كنت اخر راجل بالدنيا دي … مش هيحصل..
هاشم وليه مش اللي مانع جوازنا ابن شاهين اللي حامل بيه..انا بقى هريحك منه من بكررىى وبعدها مفيش حاجه هتمنعني عنك..
دفعته فجر بجنون وهستريا وخوف على جنينها انت مجنون مش ففي واعيك .اكيد مش في وعيك..
ابتعد عنها وبغمزه خدي باللك عشان انتي مشفتيش حاجه من جناني عشان كده اسمعي الكلام واعقلي بدل مااطينلك عيشتك سلام يامراتي..قال كلماته وبغمزه هتوحشيني ليبعث لها قبلة في الهواء ويغادر..
جلست فجر بصدمه على الارض تاخد انفاسها بصعوبه وهي تنظر لأثره وتضع يديها على بطنها تستشعر بطفلها وهي خائفه من تهديد الاخر..
*************
كان شاهين منشغل بالعمل مع الحج عطيه..فمنذ ان وجده مرميا وبحال يرثى لها وشاهين يعمل معه وقد اعانه كثيرا بالعمل فشاهين يعمل عن خمسه رجال كما يقول الحج عطيه..
نعمات كانت عيناها على شاهين ازيك ياحج .
الحج عطيه اهلا يابنتي الحمدلله بخير البيه الصغير عامل ايه..
نعمات من ربنا بخير..
عطيه خير يابنتي لازمك حاجه..
نعمات بحرج هو الشاب ده يبقى قريبك اول مره اشوفه بالمنطقه هنااا.
عطيه تقصدي مين محرووس
نعمات هو اسمه محروس..الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن
عطيه والله مرعفش اسمه بس سميته محروس عشان ربنا بعتني ليه وهو بين الحياة والموت وبكده عرفت ان ربنا حارسه..
نعمات بفضول طب ممكن تقولي حكايته ياحج..
جلس الحج عطيه وبدا يحدثها عن التفاصيل كل ذلك وشاهين منشغل بالعمل والاخرى تراقبه باعجاب شديد..
*******
مر اسبوع زينه رافضه ترجع لخالد اللي اصر انها متسيبش الشقه بتاعته وتفضل فيها هي وامها وجابلها شغاله عشان تهتم بيها…
نعمات تحاول تقرب من شاهين اللي مش فاكر حاجه لكن عايش على لقمته عند عم عطيه وعشان يردله الجميل..
اما فجر فمن ساعت من مشي هاشم من عندها محدش يعرف مكانها اختفت من المزرعه ابوها قلب البلد كلها عليها مالهاش اثر اصر سليم انهم يكتمو غيابها عشان الناس متجيبش سيرتهم..وان ابوه يتصل بهاشم ويبلغه رفضها الجواز منه وبالفعل ده اللي حصل لكن هاشم مش هايسكت….
جمع رجالته وجي على بيت عبد الجليل عشان ياخد امينه مهي بنت عمه..
هاشم احنا عايزين امينه..
سليم بسخريه وعايز مراتي ..
هاشم مش بتكم عندكم ..بتنا كمان مش هتفضل هنا ثانيه وحده..
سليم ومين قالك كده..
هاشم الاتفاق كان كده والا نسيت يابن الزناتي..
سليم وانا ماليش باتفاقكم مراتي مش هتسيب بيتها لو طربقتها على نفوخكم..
عبد الجليل خلي بنتهم تمشي معاهم..
سليم بانفعال على جتتتي.يابوي..
ليأتيهم صوت من بعيد امينه مش هتسيب بيت جوزها..
هاشم….
سليم….
***********
نعمات متشكره يامحروس عشان ساعدتني بنقل حاجتي..
شاهين العفو يااستاذه عاوزه حاجه تاني..
نعمات مش عايز تتجوز يامحروس…
شاهين اتجوز كيف واني متجووز..
نعمات بصدمه اي
يتبع….



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close