رواية سراج وفرح كاملة وحصرية بقلم دنيا مختار
تعريف الشخصيات
سراج القصاص يمتلك من العمر ٣٠ سنة كان يعشق حبيبتة ولكنها هربت مع صديق عمرة اصبح قاسې القلب يتميز بعيونة الرمادية وشعرة الكثيف هل ستطيع فرح ان تدخل الفرح الي قلبة من جديد
فرح بنت تمتلك قلب كبير لا يصبرها ع هذا الحياة غير حب اصدقائها لها لا تستغربوا ف والدها لا يحب البنات ولكن هو ېخاف عليها ماټت امها يوم والدتها فكان ذالك ايضا احد اسباب كره والدها لة لانة كان يعشق زوجتة تتميز بعيونها الخضرا الصافية وشعرها الاسود الحرير الذي يصل الي نصف ظهرها ولكن يختبأ خلف حجابها تبلغ من العمر٢١ سنة ولم تكمل تعليمها بسبب والدها فهي حاصلة ع ثانوية عامة ورغم مجموعها الكبير ولكن لم تكمل تعليمها
نبيل هو والد فرح يعمل محاسب ف شركة سراج يبلغ من العمر ٥٥ سنة
نبيلة هي توام نبيل تعيش مع اخيها بعد مۏت زوجها ترعي فرح ولديها ابنتها سلوي وتعمل مديرة مدرسة
سلوي متكبرة جدا ف كلية العلوم وتكره فرح جدا ودائما تعيرها بانها احسن منها وان وتصف فرح بالجاهلة تبلغ من العمر ١٩ سن
خالد يحب سلوي وهو معها ف الكلية وهنعرف باقي الحكاياية قريب
امل صديقة فرح المقربة مخطوبة لحب عمرها مروان فتاة تتميز بطيبة قلبها وترتدي النقاب
مروان هو ظابط وهو خطيب امل وجارها وابن خالتها يحبها جدا منذ الصغر
نسرين صديقة فرح المقربة وايضا صديقة سلوي و امل والدة سراج تكون عمتها وهي متزوجة من مازن اخو سراج تمتلك طفلة تسمي نور
مازن القصاص يحب زوجتة جدا وهو يغير عليها يعمل مع سراج ف الشركة فهي شركة والدة
نجات والدة سراج و مازن تحب نسرين جدا طيبة للغاية
الجزء الأول
ف منطقة من الطبقة الراقية ف فيلا كبيرة يعيش بها عائلة سراج ندخل الي تلك الغرفة كان نائم يحلم بذالك الکابوس الذي اصبح موجود معة دائما
كان يحلم وهي واقفة مع صديقة تميم وهي تبتسم ضحك ع ضحكتها ولكن اوقفة صوت ضحكتها هي وتميم و تميم ياخذها ويطلع الي سلم الطائرة وهي ترمي الية السلسة التي كانت تجمع حبهم فهو كان يحبها منذ الصغر اما بالنسبة لها فهي لم تكن تحب غير اموالة ومركزة وعندما كانت تهبط شركاتة تخلت عنة وذهبت الي صديقة فهي تحب تميم يستيقظ وهو يرمي بالوسادة ع الارض وېصرخ باسمهاا
سراج حبيبة يمسك السلسة ويقور عليها بيدة بالقوة ويرميها بجانب الوسادة
ف احدي الاحياء الشعبية ف تمام الساعة السابعة صباحا نرا تلك الوردة رغم حزنها ولكنها تعطي امل وحب وتفائل لمن ينظر اليها تقف تجهز الافطار ل ابيها وعمتها وبنت عمتها تقف وحيدة تتدخل اليها عمتها
نبيلة اي يا بت كل دا انجزي يا اختي كدا سلوي هتتاخر ع الكلية وابوكي هيتاخر ع الشغل يلا
فرح وهي تزيح شعرها الذي نزل ع وجهها حاضر يا عمتو قربت اخلص
نبيلة طيب تخلصي وتخشي تغسلي الغسيل وتنشري وعاوزة الشقة تكون فلة اجي من الشغل القي البيت فلة فاهمه ولا اخلي ابوكي يفهمك
فرح فاهمة يا عمتو
تاتي سلوي وهي ترتدي ملابسها الجديدة التي اشترتها ليلة امس وتفرد شعرها وتضع ميكب كامل
سلوي وهي تقبل راس نبيلة صباح الخير يا مامتي اي الفطار مش جاهز كدا هتاخر اة يا فرح الدريس النبيتي مش نضيف ياريت تغسلية تاني انتي مرحتيش الكلية ومتعرفيش بيكونوا لبسين ازاي
فرح حاضر يا سلوي
جلسوا جميعا لتناول الافطار فرح ممكن يا بابا اروح ابارك ل نسرين جابت بنوتة ممكن
نبيل لو سلوي راحت روحي مرحتش يبقا خلاص
سلوي انا هروح بس بعد الكلية مش هينفع ارجع يا خالو مش لازم تروح يعني
نبيل خلاص مفيش مرواح شوفي اي حاجة ف البيت اعمليها يتركهم ويذهب
تذهب نبيلة الي عملها فهي مديرة مدرسة ظلت وحيدة ف البيت
كان قد وصل منذ قليل من السفر كان يجري الي المستشفي كي يرا حب عمره وايضا طفلتة يدخل الي الغرفة تقابلة والدتة بابتسامة فرح شديدة وتعطي لة
نور ابنتة ينظر اليها ويبتسم بشدة اخذها وذهب بها الي السرير التي تجلس علية نسرين قبلها من جبينها واعطها الطفلة بعد مرور وقت كانو يضحكون بشدة ياتي اليهم سراج مازن سراج نور بنتي نوري
يحملها سراج وينظر اليها وع وجه ابتسامة تظهر غمازاتة الجميلة للغاية تصدق انها شكلك يعيني البت هتعنس ههههههه
مازن كدا يا سوسو دا انا قمر هههههه
كان سيضربة ولكن تبكي الطفلة تحملها نجات الي والدتها نجات اي بتهزرو والبت معاكم روح لمراتك
ينظر سراج اليهم ومازن جالس بجانب نسرين ويحمل الطفلة ويقبل راسها نجات نفسي افرح بيك انت كمان يا سراج
ينظر اليها سراج عن اذنك يا امي عندي اجتماع لازم امشي باي يا مازن الف مبروك يا نسرين يخرج تجلس نجات ع الكرسي وهي حزينة ع ابنها الذي يخفي الحزن معالم وجهة
كانت انتهت من التنظيف اخذت نفس عميق كانت ستقف ف
البلكونة تحدث جارتها وصديقة عمرها امل فا البلكونة بجانب البلكونة لا يفصل شي عنهم
ولكن تسمع خبط ع الباب تلبس حجابها وتفتح الباب تجد شاب وسيم للغاية يسال ع سلوي
فرح ايوة دا بيتها خير هو حصلها حاجة
خالد لا بعد الشړ انا كنت جي عشان اكلم خالها انا عرفت انها ساكنة مع خالها هو مش هنا ممكن رقمة او رقم الست نبيلة
فرح بابا مش هيرد استني هجيبلك رقم عمتو
تاتي الية بالرقم اتفضل عن اذنك وتغلق الباب
تتدخل الي البلكونة كانت قد اتت امل وهي معها كيك فا دائما تلقبها ب شيف امل بسبب جمال اكلها
امل وهي تعطي اليها كوب الشاي اي يا ست الكتكوتة مين الي كان ع الباب
فرح دا واحد عاوز بابا او عمتو فكك اي اخبار الرائد معاكي
امل قمر تصوري هنروح مع بعض سبوع نسرين
فرح بجد كان نفسي اجي بس بابا حكم مرحش غير ب سلوي وانتي عارفة هي مش بتحبني دي مردتش اني اروح معها النهاردة
امل خلاص يا ستي هحاول اقنع عمو نبيل وتيجي معايا اشطاا اضحكي بقاا
ظلوا يتحدثون ويضحكون الي ان رات فرح عمتها تتدخل بوابة العمارة فرح باي يا امولتي اشوفك بكرة بقاا
امل باي يا فرحتنا كلنا
تفتح فرح الباب وتحمل الاكياس من عمتها تتدخلها الي الداخل فرح انا خلصت كل حاجة يا عمتو بس فاضل الاكل وانا مش بعرف اطبخ
نبيلة واللة لازم ياختي تتعلمي الي قدك فتحين بيوت اهي جارتك مخطوبة وصحبتك جابت بت خليكي انتي كدا دا بنتي الي ف كلية بتعرف تطبخ شاطرة زي امها
فرح حاضر يا عمتو هحاول اطبخ كان ف حد عاوز رقمك
نبيلة وهي تتدخل غرفتها عارفة يا ختي يلا روحي حمري البطاطس ع ما انام ساعة واقوم اكمل طبيخ
كان يجلس ف مكتبة يتذكر مواقفهم معا ورغم عنة يبتسم فلاش باك
كانو جالسين ع البحر بعد خروجهم من الكلية كانت تضحك بشدة وهو ايضاا اتت سيدة تبيع السلاسل نادا عليها سراج لو سمحتي عاوز ايوة دي رقيقة زيك يا حبيبة
تنظر حبيبة بقرف بس دي رخيصة اوي يا سراج اقصد يعني دي مقامي
يبتسم سراج انتي مقامك الغالي بس دي حبيتها متخلعهاش خالص يا حبيبتي ووعد هجبلك وحدة دهب بس متخلعيش دي
باااااك
يفيق من دوامة ذكرياتة معها وهو ينظر الي السلسة ويرميها بالدرج بجانبة تتدخل السكرتارية وهي تحاول لفت انتباة سراج بية الاجتماع كمان نص ساعة حضرتك تومرا بحاجة
سراج روحي قسم الحسابات صفي حسابك ومش عاوز اشوف وشك تااني يلااااا
تخرج وهي تجري من صوتة العالي
يرن ع مازن لكي يطمئن عليهم ف هو يعتبر مازن ابنة وليس اخية
سمر طب انتي موافقة ع خالد
سلوي وهي تشرب العصير عاادي شاب غني هيخليني اعيش مرتاحة قمر ابقا عبيطة لو رفضت انا اصلا حظي دايما قمرين وبعدين انا عاوزة اتخطب بدري قبل فرح هههههه عشان تتاكد اني احلي منها زمانة طلب ايدي دلوقتي وفرح ھتموت من الغيظ
سمر يارب دايما يكون قمر طب انتي اي عرفك ان هو هيطلب ايدك
سلوي مفيش وقفني النهاردة وطلب ايدي قولت لية العنوان وانا واثقة ان هو كلم ماما او خالو يلا انا همشي عشان صدعت اوي وكمان لسة هروح ل نسرين المستشفي ابارك ليها باي
ف المستشفي
كان يحمل سراج نور ويجلس بجانب مازن وكانت تساعد نسرين نجاات ف لم اشيائها تتدخل سلوي
سلوي مساء الخير مبرروك يا نوني
نسرين اللة يبارك فيكي اومال امل و فرح مجوش لية
سلوي يا قمري سمتيها اي
نسرين نور بقولك فين فرح اخبارها اي
سلوي بخير هتبقا تيجي تقف امام سراج وتاخذ منة الطفلة قمر يا خراشي ع فكرة فيها شبة مني اوي هههه صح يا طنط نجات
نجات بضيق ههههه اة يلا عشان نمشي اتاخرنا
سلوي طب امشي انا بقا مبروك تخرج من الغرفة
نجات انا مش بحب البت دي تحسي انها مش سالكة
نسرين هي فعلا مش سالكة
كانت تحمر البطاطس الي ان رن الجرس وذهبت لكي تفتح ترا والدها و سلوي تنادي عليها سلوي وتنسي البطاطس سلوي جابت بنوتة زي القمر نور
فرح مشاء اللة اللهم بارك وهي عاملة اي
سلوي حلوة يلا اطلعي عشان عاوز اكلم صحبتي
تشم رائحة البطاطس تجري وتستيقظ نبيلة وهي ټشتم بها يخرج نبيل ع الصوت اصبحت البطاطس سودا للغاية ف الطبق فرح پبكاء اسفة واللة ماكانت اقصد اني احرقها اسفة
نبيلة بزعيق اعمل اي يعني باسفك دلوقتي هو انتي مش نافعة ف اي حاجة
ېصرخ نبيل باسمها بقوة تخرج سلوي وتقف عند الباب تنظر ع ما سيحدث الان وايضا نبيلة
نبيل بعصبية انتي حړقتي البطاطس عشان بتعندي صح
فرح لا لا واللة ڠصب عني اصل كنت بكلم سلوي و
نبيل خلاص هاتي الطبق دا يا نبيلة خدي كلي كل البطاطس المحروقة دي
فرح ازاي يا بابا دي محروقة جامد
نبيل محدش قالك تحرقيها يلا كلي الطبق كلة
كانت تاكل'
وهي تنظر الية فكان البطاطس محروقة ومرة للغاية ظلت تاكل الي ان انتهت من تناولها كلها
نبيل ع الاوضة مش عاوز اشوف وشك غير ساعة غسيل المواعين يلااااا
كانت تنظر اليها نبيلة بشفقة وحزن شديد احست بنغظة ف قلبها اول مرة تحن عليها ذهبت وراء اخيها وجعلتة يوافق ع ان تاكل معهم وقامت وجهزت باقي العشاء بعد مدة نبيلة متزعليش يا فرح خدي يا حبيبتي دي هضيع طعم المرار تبتسم لها وتخرج
كانت تنظر پصدمة ونفس الوضع سلوي
تتدخل نبيلة الي نبيل وتخبرة بخالد وانها موافقة وتاخذ راية نبيل انا موافق البت ملهاش غير بيت جوزها
نبيلة وانا كمان عوزاك تسيب فرح تخرج عشان يجي نصيبها وحياتي عندك خليها تروح سبوع نسرين
نبيل هشوف يا نبيلة تصبحي ع خير
قد مرا يومين وتمت الموافقة ع خالد وتحدد موعد الخطوبة والتي ستكون بعد اسبوع انتهاء الامتحانات
فرحعمتو ممكن طلب
نبيلة قولي يا حبيبتي
فرح امل رايحة تشوف نسرين انتي عارفة انا مرحتش خالص وهي راحت وهتروح النهاردة كمان عشان اروح معها ممكن اروح اصل مينفعش اروح يوم السبوع بس يا عمتو
نبيلةمااشي روحي البسي حاجة من لبس سلوي ع ما انزل اشتري ليكي حاجات انتي منزلتيش الشارع بقالك سنة يعيني عليكي بتشوفية بس من البلكونة
تضحك وتجري تخبر امل الذي فرحت بشدة
كانت ترتدي فرح دريس من اللون الفيروزي الجميل كانت جميلة للغاية خرجت من بوابة العمارة كانت تفكر ف الهرب من ذالك السچن ضحكت ونظرت الي امل الذي كانت تتحدث ف الهاتف مع مروان
ياخذون تاكسي وقف امام بوابة الفيلا
كانت تجلس نجات هي وسراج بالحديقة ياتي الية اتصال يقوم وتاتي فرح
نجاات اتفضلوا يا حبيبي وتنظر الي فرح فهي لا تعلم من هي دائما تتحدث نسرين عن امل وفرح وهي تعرف امل ولا تعرف فرح
نجااتامل يبقا اكيد فرح صح
فرحايوة انا فرح
نجات ياحبيبتي كان نفسي اشوفك من كتر ما نسرين بتشكر فيكي اتفضلي يا حبيبتي
مشت امامهم نجات لكي تاخذهم الي نسرين كانت تمشي امل خلف نجات وفرح خلفها فهي تنظر الي جمال الفيلا وسرحت ومشت بتجاة حمام السباحة ولم تنتبة الي ذالك القادم يتحدث ف الهاتف وهو ايضا لم يلاحظها يخبط بها ويقعان معأ ف حمام السباحة تنظر نجات وامل پصدمة اليهم كانت خائڤة نجات من رد فعل سراج ولكنها اندهشت من سكوت سراج الذي كان ينظر ف عيونها واليها بشدة
فاق ع صوتها فرحبغرق الحقني يا عم انت مش بعرف اعوم
يرجع شعرة للخلف وينظر اليها هي عندما نظرت الية والي عيونة الرمادية اخذ قلبها يدق معلن عن ضيف جديد وهو الحب
صوت غريب شعور عجيب قلبي بيرقص لا يمكن اي دا قلبي بيتنفس
ظلت تنظر الية لم تفيق هي الاخري الي ع صوت امل التي تمد يدها كي تسحبها من المياة تترك جاكت البدلة التي كانت تمسك بة خوف من الڠرق او هي لم تريد ان تتركة ف الاساس وكأن طفلة وجدة ما يسعدها بعد يوم مليلأ بالحزن
خرجت وهي تتنفس تاتي اليها نجات ياخبر دا هدومك اتبلت ع الاخر تعالي هشوفك حاجة من عند نسرين عبال ما الهدوم دي تنشف
سراج وهو ينظر اليها ويتحدث الي والدتة ابقي خلي الضيوف تفتح مش حديقة الطفل هي عشان تتفسح فيها ويتركها ويذهب
نجات معلش يا فرح متزعليش
تنظر فرح الي امل الذي تكتم ضحكاتها بسبب منظر فرح بعد مدة
اخذت تضحك كل من نسرين وامل ونجات ع الموقف
تسرين معقولة يا ماما سراج وقع ف البسين هههههه مش قادرة يارتني كنت موجودة
كانت تبدل ملابسها بعدما نشفت كانت تجلس وهي تفكر ف صاحب العيون الرمادية التي شغل بالها
امل حاضر يا مروان انا جاية اهوو
امل يلا يا فرح عشان انا ومروان هنوصلك ونروح مشوار العيلة متجمعة وكدا يعني
فرح طب روحي انا حابة اتمشي انتي عارفة بقالي كتير منزلتش تودع نسرين بحب وايضا نجات التي احبت فرح ولم تكن ترغب ف تركها تذهب
نجاات هستناكي يا فرح ف حفلة السبوع
فرح من عيوني يا طنط هحاول اجي يلا سلام
نسرين سلام يا حبايبي
نجات مع الف سلامة
خرجت كل من فرح و وامل
نحات نسرين بتفكري ف الي انا بفكر فية
نسرين اي يا عمتو
نجات اي رايك ف فرح ل سراج
نسرينياريت يا عمتو
نجات طب احكيلي شوية عنها تحكي لها
كانت تمشي وهي تتنفس بفرح وهي تتذكرة الي ان سمعت صوت سيارة قادمة من خلفها وقفت ف جنب
سراج وهو يفتح شباك العربية هو انتي تاني
كان قلبها يدق بشدة وهي تنظر الية تقريبا لم تسمع ما قال سراج انتي
تنظر الية ثم تتحدث عن اذنك
سراج لية ماشية لوحدك اومال اسمها اة امل فين
فرح اصلها خطبها خدها وراحوا مشوار وانا حبيت امشي عن اذنك
سراج انتي هبلة من مكانك دا لحد اخر الطريق دا الشوارع فاضبة تعالي اوصلك
فرح لا شكرا انا همشي
سراج انتي حرة يتركها ويدهب
فرح ف سرها
دا مشي بجد خد يالا انا خاېفة تلمح تاكسي قادم ظلت تشاور الي ان وقف
تتدخل البيت لم تكن تهتم بما سيحدث لها ف هو مازال يشغل كل تفكيرها تجري اليها نبيلة
نبيلة كنتي فين ابوكي سال عليكي وقولتلة انك جيتي من بدري وفكرك نايمة والحمدلله اهل خالد جوه وهو قاعد معاهم بسرعة ادخلي غيري لبسك دا واقفي معايا
تخرج سلوي اي دا هو انتي مش نايمة اي دا مش دا الدريس بتاعي ازاي تلبسية
نبيلة انا الي قولتلها تلبسة
سلوي وانا هلبسة ازاي بعد كدا يلا روحي اغسلية واكوية وعلقية ف الدولاب امشي
تذهب فرح وهي حزينة من طريقة سلوي
نبيلة حرام عليكي لية بتعملي كدا هو هيبقا انتي والزمن وابوها عليها ارحمي شوية
تتركها وتذهب تحضر العصير وتتدخل معها الي اهل خالد
كانت تجلس ع السرير وهي تخلع حجابها جلست امام المرايا تسرح شعرها الطويل الحرير وتبتسم كلما تذكرت سراج
فرح ياتري اسمك اي يالي اخت قلبي
بعدما راحلوا الضيوف خرج نبيل من غرفة الضيوف الي الصالة ونادا ع فرح
نبيل جيتي امتي يا ست فرح
نبيلة بسرعة ما انا قولتلك انها كانت نايمة
نبيل طب صباح الخير ياختي وبتركها ويذهب
تتنفس بصعوبة وهي تبتسم شكرا يا عمتو
نبيلة ع اي يا قلب عمتك يلا جهزي الاكل عشان تاكلي
تخرج سلوي پغضب ماما شوفتي الدريس مغسول وهو لسة جديد وبعدين شاكلة مبلول لية يا ست فرح
تبتسم فرح فهي تذكرت الموقف احست سلوي بان فرح تستفزها سلوي ماشي انا هوريكي
تتدخل الي غرفة خالها سلوي خالو ينفع كدا
نبيل خير ف اي
سلوي فرح مكنتش نايمة فرح لسة جاية من برة دلوقتي بعد اذان العشاء ياتري اهل خطيبي يقولو اي لما يشوفوا اختي راجعة الساعة تسعة من برة
نبيل بعصبية انتي متاكدة
سلوي ايوة يا عمو وكمان خدت الدريس الي كنت هشتري بية الشبكة ومش بس كدا الدريس مبلول ماية
يخرج نبيل وهو لا ينوي الخير ابدا نبيل بصړاخ فررررح
تنتفض فرح من ع الطعام وتنظر الي عمتها تذهب الي والدها نبيل انتي لسة جاية دلوقتي ولا كنتي نايمة
فرح بصراحة لسة جاية اصل لم تكمل كلامها لانة انهال عليها بالضړب نبيل الناس هيقولوا علينا اي لما ترجعي الساعة تسعة اول واخر مرة هتخرجي تاني وهتفضلي محپوسة يا فرح واول واحد هيجي يطلب ايدك هوافق علية انتي اكبر کاړثة ف حياتي انا مكنتش هسميكي فرح كنت عاوز اسميكي حزن غوري ع الاوضة تنظر الية فرح پبكاء وقهرة شديدة وتجري الي غرفتها تذهب ورائها نبيلة كانت تشعر سلوي بالذنب ولكنها اقنعت نفسها انها تستحق
كانت جالسة امل مع مروان ف غرفة الضيوف تبتعد عنة مسافة ليست بالبعيد ولكنها ف الحد الجيد
مروان اي المعاملة دي يا امل هو انا جربان عشان تكوني قاعدة بعيد كدا
امل ع فكرة يا مروان دا الصح لازم نعمل كدا عشان ربنا يبارك ف الخطوبة
مروان طب حتي مفيش كلمة حلوة
امل يا مروان لازم انت كمان تتقي ربنا فيا عشان دا احسن ومنغضبش ربنا انت لسة مش حلالي عشان اقولك كلمة حلوة
مروان وهو يقف اي دا انا زهقت ع فكرة انتي زي ما يكون مڠصوبة ع الخطوبة دي ويتركها ويرحل
حزنت امل كثيرا كانت تبكي
امل لية مش قادر تفهم ان دا الصح يا مروان
تذهب الي البلكونة وترا فرح تجلس ف ركن وتتضم يدها ع وجهها وتبكي بقوة
امل بخضة فرح مالك يا حبيبتي تقفظ امل وتذهب الي بلكونة فرح وتجلس بجانبها ترتمي فرح ف حضنها وتبكي بقوة انا خلاص تعبت يا امل معتش عندي القوة احلي يوم من يوم ما اتولدة خطم بحزن قا العادة
امل خلاص يا حبيبتي اهدي اصبري وباذن اللة ربنا هيعوضك خير
تتدخل سلوي التي شعرت بتانيب الضمير وايضا كلام والدتها سلوي امل اذيك
امل انا بخير يا سلوي
تجلس بجانبهم وتمسح الكدمات التي ع وجهها معلش يا فرح
بعد مدة كان الجو تغير بدات تحكي سلوي عن خالد وكيف تعرفت علية وحكت امل المشكلة التي معها هي ومروان كانت تنظر وتستمع وعقلها مشغول بة
فرح انا كمان عاوزة احكي حاجة
امل بضحك كنت لسة هقولك احكي موقف الصبح ههههه مسخرة
سلوي مليش دعوه عاوز ة اعرف
تحكي فرح ولكن لم تكن تحكي عن اي موقف ضحك بل كانت تحكي عن ذالك الذي اخذ عقلها قبل قلبها
نظرت امل الي سلوي الذي بدات ف تمثيل العزف ع يديها ضحكوا جميعا
فرح وهي تنظر الي النجوم عاوزة اشوفة تاني بس ازاي بابا منعني من الخروج وخاېفة ليكون بيتكلم بجد انة هيوافق ع اول عريس لا انا عاوزة الي خطڤ قلبي الي خلني احس ان ليا قلب بيعرف يحب ويتحب
سلوي متقلقيش هاخدك معايا وكمان يا ستي هخلي نسرين تجيبة معها ف الشبكة اي خدعة
تاخذها بالحضن حبيبتي يا سلوي ربنا يخليكي ليا يارب
امل وانا طبعا ميكب ارتيست وكدا هخليكي احلي واحدة ف حفلة
السبوع اشطاا
فرح حبيبتي بس لسة هستني لحد اخر الاسبوع يلا هستني
كان يجلس معهم وهو شارد ضحك كلما تذكر منظرها وهي ف البسين كانت تنظر نجات الية والي مازن و نسرين فاحكت نسرين الموقف ل مازن واخبرتة نجات بانها تريد ان تخطب فرح ل سراج
نجات سراج اي رايك ف فرح
سراج فرح فرح مين
مازن بضحك الي كانت ف البسين
ينظر الية سراج اة وانا مالي مالها او ملهاش
نجات اي رايك لو يعني اصل
نسرين اي رايك تخطبها
اغمض عينية وتنفس بضيق شديد تصبحوا ع خير
تركهم وذهب الي غرفتة نجات بحزن واي العمل يا ولاد دلوقتي هنسيبة كدا حزين انا شكلي ھموت مقهورة ع اخوك يا مازن
مازن بعد الشړ عليكي يا ست الكل اكيد هنلقي الحل
كان يمشي ف الممر المتجة الي غرفتة وعقلة ينطق باسمها فرح
ف يوم الحفلة
كانت ترتدي فرح فستان نبيتي اللون يناسب بشرتها البيضاء ووضعت كحل مما زاد جمال عيونها كانت جميلة للغاية سلوي قمر يا فرح يلا بينا بجد تسلم ايدك يا امل طلعتي مش بس شيف لا دا انتي مبكب ارتيست حقيقية
تبتسم امل فهي كانت حزينة بسبب تغير طريقة كلام مروان معها ف الايام الاخيرة
دخلوا الي الفيلا كان الجو مليئا بالحماس والفرح والسعادة تراهم نجات وتذهب اليهم تسلم عليهم
تقف امام فرح مشاء اللة اي الجمال دا يا فرح
تنظر اليها وتبتسم كانت تبحث عنة بعيونها وهي جالسة ع الطربيزة
امل ممكن مش هيجي لانة شكلة عاقل ملهوش ف شغل الاطفال
فرح ممكن طب يلا عشان نمشي انا زهقت
تصرخ امل اهو يا فرح واقف جمب جوز نسرين
تنظر الية وتبتسم بشدة فرح طب اي انا عاوزاة يشوفني اعمل اي
امل تعالي نسلم ع نسرين واكيد هيشوفك
سلوي هو دا يا فرح
فرح ايوة يا سلوي هو دا الي خطڤ قلبي
سلوي مفتكرش ان هو يبصلك احلمي ع قدك تتركها وتذهب الي صديقتها
امل متسمعيش كلامها هي اكيد رجعت تغير منك يلا بينا
سلموا ع نسرين كانت ټخطف النظر الية كل دقيقة ولكنة لم ينظر اليها
فرح شكل سلوي عندها حق
نسرين يلا يا مازن الخطة بس يارب فرح متزعلش مني
طلبت نجات من فرح ان تساعدها واخذتها الي المخزن استغربت فرح ف المخزن يوجود بة طربيزة وكراسي
تلتفت اليها بس يا طنط لم تكمل لانها لم تجد نجات
تسمع صوتة الذي سحرها سراج ماما مالك ډخلتي المخزن لية يتفاجأ بها وايضا اغلق باب المخزن الاخر
يتنفس بضيق ماشي يا ماما
فرح پخوف هو ف اي
سراجمعرفش بس دا شغل عيال
تنظر الية وتبكي سراج مالك بټعيطي لية
فرح بخاف من الاماكن المقفولة خلينا نطلع
سراج حاضر هرن ع الامن يجي يطلعنا متخفيش اهدي يا فرح
نطق باسمها جعلها توقفت عن البكاء وظلت تنظر الية
يمر حوالي ربع ساعة ومازالو ف المخزن
تشرب المياة وتجلس انا لازم اروح دلوقتي طلعني من هنا
سراج انتي غبية صح ما انا كمان عاوز اغور من هنا ومفيش زفت شبكة اعمل اي
فرح انت ممكن تكسر الباب ع فكرة مش محتاجة ذكاء
سراج لية سوبر هيرو
فرح بضحك لا سوبر ميرو هههههه توقفت عن الضحك بسبب نظرتة اسفة
ينظر امامة ويبتسم ع طريقتها الطفولية
ف الخارج قد فهمت نسرين امل الموقف ولكن طلبت امل ان تخرج فرح ولكن تحدثت نجات انا عارفة انها هتزعل بس بحاول اخليهم بتكلموا مش يمكن العقدة تنفك
اتي من ليس ف الحسبان نبيل وايضا ذهبت سلوي وهي من الاساس لم تخبر نبيل عن ذهابهم الي الحفلة
سلم ع مازن وجلس اتي الامن وتحدث حضرتك نفتح المخزن ولا اي
نبيل هو ف اي يا مازن بية
فكر مازن بان يقول بان باب المخزن اقفل ولا احد يعلم كيف يفتحة وبهذا الشكل لم يعرف سراج بانها كانت خطة وايضا مازن لا يعلم بان فرح ابنة نبيل
مازن اصل المخزن علق وسراج جوة ومش عارفين السبب ولا حتي نفتحة ازاي
نبيل يا خبر طب انا ممكن احاول افتحة هاتولي بس شاكوش
اتي كل من نسرين ونجات الذي كان يتظهرون بانهم لا يعرفوا كيف يفتح الباب وامل التي وقفت كي تاخذ صديقتها واټصدمت عندما رات نبيل وحاولت ان تمنعة وتقول ل نسرين ولكن كان فات الوقت
نبيل باستغراب ما الباب بيتفتح من برة عادي اهو ينظر الي الداخل سراج بية لم يكمل الجملة لانة راي فرح جالسة مع سراج
نبيل فرح
فرح پخوف بابا
اڼصدم الجميع بهذة المفاجأة الكارثية
نبيل بعصبية انتي بتعملي اي هنا امشي قدامي
تجري فرح وتقف وراء ظهر سراج وهي تبكي بقوة واللة يا بابا معرفش حاجة او انا جيت المخزن لية اتا جاية ل نسرين
وقف نبيل امام سراج وهو يسحبها من يديها ولكن اوقفة كلام نجات استاذ نبيل اهدي احنا بنطلب ايد فرح ل سراج
ينظر سراج پصدمة ماما انتي بتقولي اي
نجات حدد معاد عشان نيجي نطلب ايديها
ينظر اليها ويسحب تلك المسكينة بقوة وياخذها ويذهب معنديش بنات للجواز
جلست
امل وهي تبكي انا قولتلكم دا راجل معندوش قلب دا بيعذبها من غير سبب شوفوا بقاا هيعمل اي دلوقتي
ينظر اليها سراج وهي تتحدث ويتذكر امسكها بجاكت بدلتة وهي تحتمي فية نجات پبكاء انا السبب يا سراج لازم نلحقها
سراج ببرود وانا اعمل اي مش انتو السبب انا مليش دعوة ويتركهم ويذهب
_خنقتوني وفد بالقلب دا شوية حبستوني ف اوضة انورها مطفية
دخلت الي الشقة وهي تجري وتحاول الاختباء ولكن لم تجد وايضا لم تكن موجودة عمتها فهي كانت بالعمل نبيل بعصبية كنت عارف انك هتخلي سمعتي ع كل لسان ملقتيش غير مديري عاوزه تقعديني ف البيت عاوزه تقهريني ع شغلي زي ما اقهرتيني ع امك انتي اي انا بكرهك مۏتي بقا انا تعبت من وجودك
يصفعها بقوة هوري وشي للناس ازاي دلوقتي
فرح پبكاء وقهرة انت اي انت لا يمكن تكون اب واللة انا مظلومة حرام عليك انا تعبت انا الي عاوزة اموت اكتر منك ولا عمري شوفت يوم حلو ولا عمري اتهنيت حرام عليك انت اي ما الي ماټت دي امي برضو يعني انا كمان اتحرمت منها انا خلاص تعبت خد السکينة اهي موتني وريحني نفسي اسمع منك بنتي نفسي انادي عليك واقولك بابا وانا مش خاېفة نفسي احس بالامان نفسي تحبني زي اي اب بيحب بنتة
تقع فاقدة للوعي كان ينظر اليها پصدمة الي هذا الحالة قد اوصل بابنتة جري اليها واخذها الي المشفي
كان يجلس ف غرفة المكتب ف البيت وهي كل لحظة تاتي ف خيالة يشعر بخنقة شديدة عندما يتذكر دموعها سراج انا مالي دا ابوها وهو حر
تتدخل الية نجات نجات سراج متعرفش رقم ل نبيل دا عاوزة اطمن عليها وامل مشت
سراج وانا هشيل ارقام العمال عندي لية ماما انا مش فاضي للشغل دا انا اصلا مسافر النهاردة المانيا عندي صفقة هناك وهقعد اسبوعين يعني يدوبك اجهز الشنطة يتركها ويخرج
تغمض عيونها نجات يارب ابني ضاع خلاص منك للة يا حبيبة
تخرج نجات وياتي اليها مازن مازن ماما انا عرفت فرح راحت المستشفي
نجات يالهووي لية عملها اي
مازن مش عارف انا هروح ليهم انا ونسرين
نجات وانا كمان هاجي معاك
تجري نبيلة هي وامل الي المشفي علمت سلوي ولكنها ذهبت الي اصدقائها نبيلة ف اي يا خويا البت مالها
ينظر اليها نبيل بضعف وبكاء انا السبب انا وحش انا هضيع بنتي الشيطان ضحك عليا يا نبيلة بنتي هتروح
تاخذة ف حضنها اهدي هتكون كويسة
تخرج الطبيبة يجري الجميع اليها فكانت قد اتت نجات مع مازن و نسرين
هي عندها حالة عصبية شديدة خدت مهدا وهتصحي الصبح عن اذنكم
يجلس نبيل ع الكرسي ويضع يدة ع راسة بنتي
امل اهد يا عمو نبيل لسة فاكر تقول بنتي تذهب وتجلس بجانب نسرين
كان قد جهز حقيبتة وف استعداد لكي يسافر عندما نزل وسال عليهم علم بانهم ذاهبوا الي المستشفي الي فرح لا ينكر بانة خاف وقلق عليها وشعر بالحزن رن واجل طيارتة نص ساعة اخري حتي هو لا يعلم لماذا
اجل موعد الطيارة بعد مدة قد ذهب الجميع لم يتبقي غير نبيلة وكانت تجلس ف الكافتيريا تستريح قليلا لان فرح نائمة اتي بعدما علم برحيل الجميع دخل اليها الغرفة كان ينظر اليها وهي نائمة جلس بجانبها
سراج فرح صدقيني مش عارف انا قاعد لية او حتي جيت لية بس لو دا بداية حب ف انا همشي عشان خلاص مش عايز صدمات تاني كلكم واحد
كان يذهب ولكن امسك يديها ونظر اليها كان يسحب يدة ولكنها امسكت يدة وكانت تحت تاثير البنج نظرت الية وضحكتسراج انت هنا متسبنيش يا سراج
احس بحركة ف الخارج نظر اليها وسحب يدية وخرج
انتي رغم هدوئك قدرة ټخطفي قلبي بنظرة عين انتي حالة غريبة نادرة لسة مشوفتش منها اتنين
بعد مرور يومين خرجت فرح من المشفي لم يحدثها والدها كان يتجنبها فهوا كان يعاقب نفسة علمت فرح بسفر سراج وحزنت كثيرا اليوم هو شبكة سلوي وخالد اتي الجميع حتي نجات ونسرين
كانت ترتدي فرح فستان عادي جدا وقديم ايضا لم تبالي فهي لم يعد لديها الشغف او حتي الحماس اصبحت روح فارغة عايشة وخلاص ومع ذالك كانت جميلة للغاية ذهبت اليها نجات واخذتها بالحضن عاملة اي دلوقتي يا حبيبتي
فرح بابتسامة الحمدلله بخير
تاخذها نسرين بالحضن اي القمر دا يا اخواتي دا انتي احلا من العروسة هههههههه
تبتسم فرح مفيش قمر غيرك يا قلبي عن اذنكم
تنادي عليها نبيلة انجزي يا فرح طلعي العصير للناس اتتي هتقعدي
فرح حاضر يا عمتي
تسمع نبيلة اقارب العريس وهي تقول
هو ياختي مخطبش البت القمر دي بدل الۏحشة الي قاعدة جمبة ورفعة راسها لفوق ولا اكنها مي عز الدين
ههههههههههه ع رايك يا اوختشي نصيب الواد خالد باين كان اعمي ما قربتها زي العسل اهي
تسحب نبيلة فرح وتتدخل بها الي الغرفة
فرح اي يا عمتي ف حاجة
تنظر
ليها نبيلة وتخرج تغلق الباب بالمفتاح وتذهب كانت تراقب الوضع نجات ونسرين
نجات هو اي دا فرح مظلومة اوي يا نسرين
نسرين فعلا يلا يا ماما عشان اتخنقت
نجات يلا
صديقة سلوي اومال فين فرح عاوزين نتريق شوية هههههههه
سلوي اصلها متغاظة ف داخلة الاوضة ټعيط يا حرام اصلي اصغر منها واتخطبت هههههههههه
ينظر اليها خالد بس متنكريش انها حلوة
سلوي واللة يا استاذ خالد
كان يتحدث مروان مع امل
مروان يعني مرنتيش عليا للدرجادي زعلي مش فارق معاكي
امل ولية انت مرنتش
مروان وحشتيني يا ست البنات
تضحك امل وانت اكتر
مروان انا اكتر اي
امل انت اكتر بقااا هههههه هتنزل اجازة امتي
مروان شوفي هو انا كنت هاجل الاجازة بس لا انا هنزل بكرة
امل واللة خلاص هستناك عشان نخرج
مروان امل انتي تعبانة انتي امل ولا دا رقم مين
امل ايوة امل الة اومال مين يلا سلام
مروان سلام يا قلب مروان
كان يعمل نبيل وشعر بتعب شديد ف صدرة اخذوة الي البيت كان نائم ينظر الي فرح امسك يديها وبكي
نبيلانا اسف يا بنتي الشبطان عمي قلبي عنك سمحيني
فرحانا مسمحاك يا بابا قوم بس انت لينا بخير
تتدخل نبيلة وهي تتحدث معة ولكنة ذاد علية التعب وماټ ماټ نبيل وترك فرح
بعد مرور اسبوع ع ۏفاة نبيل كانت تتحدث نبيلة مع سلوي
سلويواحنا بقا هنفضل نصرف عليها كدا وهي قاعده بشاا
نبيلةانا عملت حاجة يا سلوي ضحكت ع نبيل قبل ما ېموت وخليتة يكتب الشقة باسمي
سلويبجد طب هتعملي اي دلوقتي
نبيلةبصراحة انا هتجوز مدرس عندي ف المدرسة
سلوياي عندة كام سنة دا ع كدا
نبيلةمش فارق السن انا لسة صغيرة
سلويماما
نبيلة٣٠سنة
سلويدا لسة شاب يا ماما انتي اكبر منة
نبيلةواي يعني انا بحبة وهو بيحبني وانتي هتتجوزي كمان شهر
سلويطب فرح هتروح فين
نبيلةتروح ف داهية تمشي هي معتش ليها حاجة هنا
تخرج نبيلة الي تلك الحزينة التي تجلس وهي تبكي ع فراق والديها نبيلةهو انتي هتفضلي قاعدة كدا كتير
فرحانا هعمل اي يا عمتي
نبيلةعمتك عمك دبب يا ختي لمي هدومك وغوري من الشقة مش عاوزة اشوف وشك
فرح پصدمةاي هروح فين
نبيلةانا مالي غوري ف اي دهية بنتي هتتجوز وانا كمان هتجوز انتي هتقعدي فين
فرحبس دا بيت ابويا
سلوي بضحككان عمو نبيل كتب البيت باسم ماما يعني غوري انشاللة تشتغلي خدامة عند اي حد
تبكي فرح پقهرة شديدة تسحبها سلوي بقوة وتاتي نبيلة بملابسها ويخرجوها من الشقة ويرموا الملابس ف وجهها
كانت تلم ملابسها وهي تبكي ولسوء حظها امل مسافرة اليوم مع مروان اخذت ملابسها ف كيس ومسحت دموعها وذهبت وهي تبكي ف الشارع
دورت فيكي ع الامان ومحستوش
قد اتي المساء وهي تمشي بالشوارع لا تعلم الي اين تذهب جلست ع الطريق بجانب شجرة صغيرة وضعت راسها عليها وظلت تنظر حوليها وهي تبكي فرحالحمد الله يارب انا راضية وعارفة ان بعد الضيق فرج افرجها من عندك
كان قد اتي من المانيا وهو ف طريقة يلمح شخص يجري ويجري ورائة مجموعة من الكلاب ينظر ويجعل السائق يقف كانت تجري باتجاة السيارة اي منقذ ف ذالك الموقف الصعب اخذت تجري الي ان وصلت الية نظرت الية وقعت فاقدة للوعي امسكها سراج قبل ان تسقط واخذها وذهب
كانت علمت نجات و نسرين بطرق فرح المنزل حيث قالو لهم انها لا تريد العيش معهم لانهم اصبحوا فقرا
كانت تجلس تتحدث مع نسرينواللة مش مصدقة اكيد عملوا ليها حاجة
تتفاجأ بدخول سراج وهو يحمل فتاة فاقدة للوعي
تذهب الية هي و نسرين فرح هي مالها يا سراج
سراجمش عارف اطلبي الدكتور يا نسرين
بعد مرور وقت فاقت فرح ونظرت وجدت سراج امامها ابتسمت هل هي تحلم الان ام ماذا تنتبة للصوت وهو صوت نجات الف حمدلله بالسلامه
فرح اللة يسلمك انا جيت هنا ازاي
ينظر اليها ويتركها ويخرج تحكي لها نسرين
فرح يعني هو شلني وجابني هنا
نجات بخبث ايوة مالك فرحانة لية
فرح وهي تعدل حجابهاعادي يعني وتتذكر حالها تبكي تجلس بجانبها نجات مالك يا حبيبتي واي الي خليكي ف الشارع للوقت دا
تحكي لهم موقف نبيلة و سلوي
نسرينكنت عارفة انهم مش كويسين
نجاتمنهم لله اهم حاجة انك كويسة انتي هتقعدي معانا يا فرح
فرح لا انا همشي مش عاوزة اكون ضيفة تقيلة
تاخذها نجات بالحضنانتي بنتي يا فرح ومهزتك من معزت نسرين
فرحخلاص اشتغل اي حاجة
نسرين طب اي رايك طالما انتي عاوزة تشتغلي تكوني المربية ل نور بنتي
فرحاي دي بنتك وانتي موجودة ربنا يخليكي ليها
نسرينهنربيها احنا الاتنين وكدا مش عندك حجة اهو
فرحربنا يخليكي ليا يارب
نجات طب يلا يا نسرين عشان نسيب فرح ترتاح
ف غرفة مازن و نسرين
نسرين وبس كدا ما هي مكنتش راضية تقعد غير كدا
مازنانتي انسانة عظيمة اوي يا حبيبتي بحبك وحبي ليكي كل يوم يكبر
نسرينوانا كمان بحبك
تبكي نور بشدة مازن بضحكوبحبك انتي كمان يا نوري
مروانمنور يا باسم
باسم اخو امل عندة ١٢سنةدا نورك اطلبلي مانجة
مروانمانجة حاضر وانتي تشربي اي
امل بضحك ع منظر مرواناي حاجة
مرواناضحكي انا برضو كنت مستغرب كان لازم اعرف بس ماشي
تضحك امل
بشدةخلاص يا مروان بقا شطورة يا باسم
افضل ساكت كدا وانا هجيبك معايا كل مرة
ينظر اليها مروان وينزل براسة ع الطربيزةيالهوووي
ف الصباح استيقظت فرح لاول مرة وهي سعيدة جدا غيرت ملابسها من لبس نسرين التي احضرتة لها
عبارة عن دريس فيروزي يلائم مع عيونها ولفت حجابها خرجت من الغرفة الي الممر لا تعلم الي اين تذهب كانت تنظر حوليها باعجاب بالقصر وكالعادة لم تنتبة امامها صدمت ب سراج وكانت ستسقط ولكنة امسك بها ظلت تنظر ف عيونة لا ينكر بانة احس بنبض ف قلبة تركها وذهب من امامها
نزلت كانت تجلس معهم ع السفرة وهي محرجة
كان ينظر اليها ف كل دقيقة وهي ايضا انتبة الجميع لنظرة سراج الي فرح واحراج فرح وكان الاستغراب اكبر بان سراج يتناول الفطور معهم فا دائما يذهب
نجات وهي تهمس ل نسرين هيكون عندنا فرح قريب يا نسرين
كانوا يجلسون ف الحديقة وهم يضحكون كانت تجلس بجانب مع الصغيرة نور تلعبها وتتضحك معها
نجات حبيتيها للدرجادي يا فرح
فرح حبيتها اوي ربنا يخليها لينا يارب
تاتي نسرين حبيبتي يا فرح واللة انا حاليا خارجة مع مازن ف هيكون معاكي ضيفة النهارده
فرح انتي بتتكلمي بجد يا قلبي
ياتي مازن ازيك يا فرح
فرح الحمدلله تمام
مازن يلا يا ماما عشان نلحق معاد الدكتور
نجات يلا انا مش هغيب يا فرح يا بنتي خلي بالك ع نفسك هنعيد كشف ع نور ونرجع ع طول
فرح حاضر وانا هستناكم
كانت تتمشي ف الحديقة وقفت امام حمام السباحة وهي تتذكر موقفها مع سراج ظلت تضحك وقلبها يدق بمجرد تذكر النظر الي عيونة
دلف سراج الي القصر واخبرتة الخادمة براحيل الجميع للكشف ع نور ذهب سراج ورائها تقف وتضحك ذهب وقف بجانبها سراج اي الي بيضحك مش فاهم
فرح بخضة اي انت اقصد يعني مفيش
نظر اليها سراج ثم ذهب وقعت منة سلسلة الذي كانت ترتديها حبيبة اخذتها فرح ونادت علية ولكنة لم يسمعها فرح طب هو مسمعنيش لو لقها معايا هيقول عليا اي اكيد حرامية انا هحطها ع التسريحة عندة من غير ما ياخد بالة
كانت تجلس ف مكتبها ف المدرسة دخل اليها منير
منير صباح الورد والياسمين عليكي ياقلبي
نبيلة بضحك صباح الخير يا حبيبي جاي متاخر لية
منير كنت بدور ع شقة ومش لاقي اعمل اي
نبيلة خلاص يا حبيبي المشكله اتحالت وتحكي لة
منير بطمع بجد يعني الشقة بقت باسمك خلاص
نبيلة ايوة والبت سلوي هتتجوز واحنا كمان يا حبيبي
منير امممم اخيرا طب وفرح راحت فين
نبيلة وانت مالك ان شاء اللة ب فرح راحت فين راحت ف داهية يا اخويا متجبش سيرتها تاني
منير هو الجميل بيغير دا انتي قمر والنجوم يا حلوة انتي
كانت تتسحب الي غرفتة لم تسمع اي حركة او صوت
ذهبت لكي تضع السلسله ولكن اوقفها صوتة
سراج انتي بتعملي اي ف اوضتي
فرح وهي تخبأ السلسة خلف ظهرها هي دي اوضتك يقطعني فكرتها اوضتي معلش كانت تخرج ولكنة حاصرها انتي عاوزة اي بتلفي ورايا لية انا عارف الاتفاق الي انتي بتعملية مع ماما ونسرين عشان اتجوزك قولي عاوزة كام وتمشي اصل صنفك واحد كلة بيدور ع الفلوس فرح پبكاء فهو يمسك يديها بقوة سيب ايدي
سراج مش هسيب ايدك غير لما اعرف انتي عاوزة مني اي وريني اي الي ف ايديك التانية
تنظر الية فرح ف خوف وتعدل السلسة كانت ستحكي لة انها وقعت منة ولكنة صړخ بقوة ازاي لقيتي السلسة دي ازاي اختيها من جيبي ازاي اعترفي وياتري ختي اي تاني انا هرن ع البوليس يجي يشوف انتي ختي اي تاني
فرح پبكاءصدقني انا مش حرامية السلسة وقعت منك وانت ماشي واللة دا الي حصل
تتدخل نجاتف اي يا ولاد مالك يا سراج
سراجالبني ادمة دي حرامية سړقت السلسلة وهي ف جيبي مش فاهم ازاي لازم تمشي من هنا لائما هخليكي تعفني ف السچن
فرح پبكاءصدقني انا عمري ما بسرق حاجة وهي وقعت منك وحاضر يا استاذ سراج همشي يعني هي جت عليك ما انا مشيت من بيت ابويا مش همشي من بيتك
تخرج وهي تبكي بقوة تجلس نجات ع الكرسي وهي تبكي هي لية دايما مظلومة حرام عليك يا سراج وتصرخ صدقني لو ضاعت منك فرح هتعيش طول عمرك ندمان لانها بتحبك بجد مش تمثيل زي حبيبة تخرج وتتركة ولكنها تقع فاقدة للوعي ف الممر يجري اليها سراج ويحملها الي الغرفة
خرج الطبيب بعدما اخبرهم بارتفاع ضغطها كانت تبكي فرح وهي تمسك بيد نجاتانا اسفة انا السبب سمحيني
نجات انتي ملكيش ذنب انتي نعمة ف حياة اي حد يا فرح
فرحربنا يخليكي ليا يارب
كان مستغرب سراج جدا من فعل وطريقة تعاملها مع فرح ف نجات لا تتعامل مع احد بهذا الشكل فهي لم تكن تحب حبيبة او التحدث معها رغم معرفتها الكبيرة بحبيبة
سراجالف سلامة عليكي يا امي
تلتف للجهة الاخري نجاتفرح خلي سراج يمشي مش عاوزة اشوف او
تكلم معاه
ينظر سراج الي فرح بضيق ويخرج
تجلس بجانبها فرح زمانة زعل
نجاتيزعل هو مش مقدر زعلي وتعبي علية منها للة
فرح هي مين دي
نجات حبيبة حبيبتة مشت وسبتة اتجوزت صحبة
فرح پصدمة اي لية تعمل كدا
نجاتعشان طماعة انا هحكيلك
كانت تبكي فرح يااااه معقول شاف كل دا ف حياتة
نجاات مش قادر يتخيل انها خاېنة وطماعة تمسك بيد فرح نجات انتي الي الامل فيكي يا فرح ترجعيلي ابني تاني انا هدخلك الاختبار دا واتمني انك تنجحي فية او حتي ترجعي ابني تاني انا هخلي سراج يتجوزك
فرح اي لا هو مش هيوافق وانا
نجات فرح انتي بتحبي سراج انا عارفه نظرتك لية اهتمامك بوجودة انتي انسانة نضيفة يا فرح وعندي احساس انك هترجعي سراج لينا تاني
فرح اناانا فعلا بحبة مش بس بحبة اكتر من مجرد حب بس هو مش مدي ليا اي اهتمام او حتي حاسس بيا بيعاملني بقسۏة وكره
نجات عشان بدا يحبك عشان حاسس انك بتحركي مشاعرة تاني
فرحبجد يا ماما نجات تضمها نجات الي حضنهاايوة يا حبيبتي
سلوي خلاص يا خالد مبسوطة جدا الاسبوع الجاي الفرح
خالد ايوة خلاص ويتنهض بضيق
سلوي مالك يا خالد
خالد بصراحة يا سلوي امي مش موافقة ومش حابة طريقتك
سلويواللة لية يعني انا عملت اي
خالد عشان انتي مش محجبة وكمان لبسك
سلوي طب وهي مالها تتدخل لية
خالد بعصبيةانتي بتقولي اي الي بتتكلمي عليها دي امي انا مااشي
سلوي بضيق اوووف يا خالد اصلها نقصاكي
امل پبكاء يعني هي راحت فين يعني
نبيلة بلامبالة وانا اعرف منين همشي وراها دي واحدة قليلة التربية سابت البيت ومشت وبعدين بعد اذنك عشان ورايا مشوار
تنظر اليها امل بضيق وتخرج وهي تبكي ع صديقتها
امل پبكاء ايوة يا مروان الحقني
مروان اي يا جبيبتي مالك
تحكي لة امل وهي تبكي انا عاوزة فرح يا مروان
مروان طب اهدي انا جاي ليكي اهو اهدي يا قلب مروان
كان يجلس مازن مع صديقتة تقي وهم يضحكون تتدخل نسرين
نسرين مازن
مازنتعالي يا حبيبتي تقي اكيد تعرفيها كانت صحبتي ف الجامعة لسة جاية من السفر وهتشتغل معانا
نسرين واللة بجد تنظر نسرين الي تلك الجالسة ترتدي جيب قصير وقميص ضيق جدا ابيض وتفرض شعرها القصير الذي يظهر رقبتها
تقيهااي انتي بقا نسرين
نسرين ايوة انا نسرين
تقي بضحك وزنك زايد شوية يا نسرين خسي ههههه
تنظر نسرين الي مازن
مازن لا انا عاوزها كدا هي حلوة ف كل حالاتها
تبتسم نسرين وتنظر الي تقي
تقي كلام ع فكرة جوزك من الصبح بيعاكس فيا
نسرينواللة طب بعد اذنك بقا يلا يا مازن عشان نمشي
مازنمش هنخرج يا نسرين
نسرينلا يلا نور ف البيت اصل يا حبيبتي انا جبت بنوتة قمر ابقي اتعرفي عليها وسيبي ليها ابوها
تخرج تقي تنظر نسرين اليةطلقني يا مازن
كان يجلس ف مبني الشركة فهوا يتذكر دموعها ولا يعلم لماذا يشعر بالحزن سراجفوق يا سراج دي دموع تماسيح كلهم واحد كلهم عاوزين الفلوس
يدخل ذالك الموظف وهو يقدم قدم وياخر الاخري يدق ع الباب ويسمح لة بالدخول
حضرتك طلبتني يا سراج بشاا
سراجامممم بقالك شهر شغال هنا ف الحسابات ف مشاكل ف القسم دلوقتي ف عشرين الف جنية نقصين فين
واللة مشفتهمش
يمسكة من لياقة قميصة ثم يعدلها ببرود ممېتانا عارف انك مختش حاجة انا عارف انك سرقتهم لو مقولتش مكانهم وازاي ختهم قولي تحب تقعد قد اي ف السچن
هعترف انا خت الفلوس سمحني مكنش قصدي
سراجانا هسمحك ف حالة واحدة
انا تحت امرك اهم حاجة تسمحني
سراجهنقطع ايدك
اي لا لا خلاص ادخل السچن
سراجحلو السچن وجوه جميل وهتحبة خصوصا انك هتقعد فية عشرين سنه قد الفلوس وحاجة كمان يخرج مسډسة ويضربة بيدة ېصرخ الرجل بقوةودا عشان تمد ايدك ع حاجة تخص سراج القصاص
دخلت نسرين الغرفة وهي تلم ملابسها كي تذهب يدخل مازناي يا نسرين انتي مكبرة الموضوع لية
نسرين پبكاء عشان اسيبك براحتك مع عود البطل عشان انا بقيت تخينة وانت مش هتبص ليا تاني
يبتسم مازن ع طفلتة تلك ويسحبها الي حضنةانتي عارفة ولا تقي ولا مليون زيها يقدرو يخلوني انساكي انتي ف بالي حتي وانا نايم انا مش بحبك انا بعشقك
نسرين پبكاءحتي بعد ما بقيت تخينة
مازن وهو ينظر ف عيونها تخينة اي انتي زي القمر ف كل حالاتك يا قمر انتي يقبلها مازن بعشق وينظر اليها ويبتسم بحبك يا فرولتي
يدخل الي الفيلا كانت تنتظرة نجات يذهب اليها
نجات سراج
سراجايوة يا ماما انتي لسة صاحية
نجات اقعد يا سراج عاوزاك ف موضوع
سراجخير يا امي سمعك
نجات هطلب منك طلب يا سراج تعمل اي لو واحدة مستعدة تضحي بكل حاجة عشانك واحدة حبيتك بجد
يضحك سراجمعملش حاجة عارفة لية عشان كل الكلام دا كدب مفيش حب قولي يا امي ع طول من غير حوارت كتير
نجات سراج نفسي افرح بيك نفسي اشوفلك اسرة زي اخوك متحرمنيش من الفرحة دي
سراجامي انا مش هتجوز انا كدا مبسوط مش عاوزاني سعيد انا كدا سعيد
نجاتلا انت مش سعيد انت مقهور
نت مدمر انا اكتر واحدة حاسة بيك فرح اكتر واحدة هترجعك تاني سراج بتاع زمان سراج الطيب الحنين مش سراج الشيطان
سراج فرح بقا الموضوع كدا ويتري ست الحسن والجمال رايها اي
نجاتهي موافقة لانها بتحبك
سراجوانا مش موافق انا مش بحبها دي واحدة طماعة
نجاتاسكت دي عمرها ما كانت طماعة يا سراج دي الملاك الي هتشيل طوبة القسۏة الي ف قلبك
تبكي نجات بقوة حرام عليك يا بني فرحني واسمع كلامي
يتنهض سراج بضيق ويتذكر حبيبة ويتذكرها عندما نظر الي صورتها ف الجريدة وهي تقف بجانب صديقة بفستان الفرح انا موافق يا امي ع الجواز من فرح
كانت تجلس وهي تبكي مروان اهدي يا امل هنلقيها
امل پبكاء زمانها دلوقتي ف الشارع ف البرد دا
تسمع صوت امطار بالخارج تجري تفتح الشباك
امل ياربي طب هي هتعمل اي دلوقتي
مروان طب هي ليها قرايب صحاب
امل ملهاش حد غيري انا ونسرين ايوة نسرين ممكن تكون عندها ترن ع نسرين وتخبرها بوجود فرح عندها امل بفرحة اللهم لك الحمد فرح عند نسرين
مروان طب الحمدلله يلا كلي بقاا
تنظر الية وتبتسم حاضر
كانت تسمع صوت الامطار وهي تبكي وخائڤة فهي تخاف جدا من الامطار لان والدها قد حپسها ف البلكونة طول الليل وف الامطار بسبب انها اخذت كتاب سلوي كانت تجلس ع السرير تضم رجليها
فرح پخوف دول شوية مطر مش هيعملوا حاجة اهدي يا فرح تسمع صوت البرق تصرخ وتخرج من الغرفة كان يمشي بالممر ذاهب الي غرفتة بعد حديثة مع والدتة تاتي وهي تجري ويبان عليها الخۏف
يمسك يديها سراج مالك يا فرح اهدي ف اي
تنظر الية هو ايضا نظر الي عيونها وسرح فيهم
فرح بتوتر انا مفيش تسحب يديها منة وكانت تمشي ولكن ازداد صوت المطر والبرق تجري تمسك بقميصة بقوة انا خاېفة اوي يا سراج بخاف من المطر
ينظر اليها باستغراب پتخافي من المطر كان يتريق عليها ولكنة توقف عند بكائها
فرح انا خاېفة اوي يا سراج مش عاوزة اقعد لوحدي
سراج متخفيش شوفي خلاص المطر خلص تسحب نفسها
تعدل حجابها شكرا معلش لو ضيقتك انا بخاف جدا من الشتاء والبرق
ينظر اليها سراج فرح عاوز اقولك حاجة
فرحايوة يا سراج
سراج تتجوزيني
فرحاي
سراجاكيد هتوافقي مش انتي عاوزة كدا معرفش ازاي اقنعتي امي بيكي ازاي خلتيها تبقا عاوزاكي ليا بس احسلك ترفضي امي هتقولك بكرة ياريت ترفضي
تنظر الية فرح وتذهب تتدخل الي غرفتها
اغلقت الباب وجلست خلفة تبكي بقوةلية لية دا انا بحبك لية مش حاسس بيا لية عاوزني ادمر لية حظي كدا لية لا حب اب ولا حتي الي حبيتة يحبني
بس انا مش هسيبك انا بحبك
ف صباح يوم جديد كان يجتمع عائلة القصاص
ع مائدة الافطار تتحدث نجات فرح يا بنتي سراج طلب ايدك رايك اي
تنظر فرح الي سراج الذي كان ينظر ف الطبق الذي امامة لا يعطي اي اهتمام فهو يعلم بانها سترفض نسرين بفرحة ياربي ع الفرحة وافقي يا فرح
فرح بكسوف الي حضرتك تشوفية يا ماما نجات
ينظر اليها پصدمة مازنمبروك يا سراج
نجات بفرحةخلاص الفرح الاسبوع دا
تحضن نسرين فرحمبروك هرن ع امل وعشان تجهزي يا عروسة لولولولولولوي
ينظر اليها سراج بقسۏة وكره وهي ترد النظرة بنظرة حب وابتسامة يتركهم ويذهب الي الشركة
اتت امل نظرت الي فرح وبكتالحمدالله اني شوفتك تاني متتصوريش كنت زعلانة ازاي
فرحوحشتيني يا امولتي
املانتي اكتر يا فرحتنا
نسرينمستعدة المفاجأة يا امل
امل وهي تنظر باستغراب ل فرحاي
نسرينفرح سراج وفرح يوم الاربع يعني بعد بكرة
تصرخ امل وتاخذ فرح بالحضن مبروووك فرحانة لولولولولي
نسرين بفرحة لولولولولولي فرحانة خالص يلا يا امل عاوزين ننزل نجيب حاجات العروسة شغلت نسرين الاغاني وكانت تصفق هي وامل ويرقصون
كانت تنظر اليهم فرح وهي تبتسم ولكن بداخلها چرح كبير تاتي نجات ع صوت الزغاريت وهي تضحك وترقص وتاخذ فرح بالحضن وترقص معها
اتي مازن كان ذاهب الي الشركة ولكن سمع صوت الاغاني اتي وامسك بيد نسرين وارقصها كان الجو مبهج جدا ومليئلا بالفرحة
كان يجلس ع مكتبة وهو يشيط من الغيظماشي يا فرح انتي الي بديتي
يدخل الية السكرتير اتفضل يا فندم دا الملف الخاص ب فرح نبيل وحضرتك مفيش احسن من سيرتها والناس تقريبا ميعرفوش عنها حاجة لانها منزلتش من سنة وعمتها طردتها من بيت نبيل عشان هتتجوز
سراجمااشي اتفضل
ينظر الي الملف الموجود امامة لها لم يكن فية شي مهم
اخذوها الي المول واشترو لها كل المستلزمات
ف مساء اليوم التالي كانت الحنة كانت ترتدي فستان بنفسجي وحجابها ومكياج خفيف كانت تعمل لها نجات حفلة كبيرة داخل الفيلا كانوا يرقصون
اما سراج فكان ف اجتماع لم يبالي جلس مروان و مازن ف الجنينة
مروانانا عاوز ادخل اتفرج اي رايك
مازنياريت دا انا مشفتش نسرين لبسة اي تتدخل تقي من البوابة وهي ترتدي فستان احمر قصير وشعرها القصير وكعب عالي يقف مازن اهلا يا تقي اتفضلي تتدخل تقي وهي تضحك بصوت عالي
مروان وهو يغمزمين البطل
مازندي تقي هتسمع دلوقتي احلي
عاړكة تسرين مش بتحب تقي
تتدخل تقي وتنظر الي نسرين وتذهب اليها
تقيمبروك يا نسرين اومال فين العروسة
نسرين وهي تنظر لها من الاعلي الي الاسفل العروسة اهي فرح دي تقي
تنظر لها تقي فهي لم تكن تذن بانها بهذا الجمال
تقي كانت صحبة حبيبة المقربة
تقي هاي قمر وتتركها وتمشي
املهي مين دي
نسرينانا عمري ما کرهت حد قد دي
تغير تقي الاغاني وتشغل مهرجان وتاخذ حجاب تضعة ع وسطها وترقص
ف الخارج
مرواناخوك دا غريب اوي ههههه حد يشتغل ف اليوم دا
مازن ربنا يعين اخويا ع الي هو فية ويعين كل واحد عن اي حزن محدش يعرف عنة حاجة
يدخل سراج يركن سيارتة فهو كان يظن بان الحفلة انتهت لا يعلم بانها بدات
مروانمبروك يا سراج
ينظر اليةاللة يبارك فيك يا مروان انتو قاعدين هنا لية
مرواندا حكم يا بني جو بنات بس ممنوع للشباب
مازن بضحكاو حتي المتجوزين
ينظر اليهم ويتركهم ويدخل الي داخل القصر
مروانيالهووي هينضرب دلوقتي
مازن يابني دا سراج القصاص محدش يقدر يمنعة من اي حاجة
ف الداخل
نسرينعاوزة اجبها من شعرها
امل بضحكاهدي يا بنتي
نجات قومي يا فرح وريها الرقص دي ليلتك يا بنتي
تقوم فرح وترقص معها ع اغنية مع السلامة للي عاوز يمشي المركب الي تودي مترجعشي وعادي وعادي وعادي كانت تتمايل خطفت الجو من تقي وجعلتها تقف ف جمب ترقص وتلف للخلف تاتي عيونها ف عيون سراج وهو يقف ينظر اليها وع وجهة ابتسامة حب ظلت تنظر الية ونست ما كانت تفعل تفيق ع صوت نسرين وهي تزغرط وقامت نجات واتت ب سراج ولكنة نظر الي والدتة وابتسم سراج ماما لو سمحتي ويتركهم ويطلع الي الغرفة
جلست فرح وهي بعيون دامعة وتنظر الي امل ونسرين الذين حاولو تغير الجو
انتهت الحنة تطلع نجات الي غرفة سراج
سراج ادخل تعالي يا ماما
نجاتاي يا بني الي حصل من شوية انت كسرت بخاطر البنت
سراجماما لو سمحتي منتكلمش ف الموضوع دا انتي عارفة اني هتجوزها عشانك انتي مش حب فيها
نجاتلا انت بتحبها و
سراج بعصبيهخلااااااص انا مش بحب حد كنت بحب حبيبة ومفيش غيرها لو سمحتي عاوز انام
تخرج نجات وهي تبكي فهي حست بانها ظلمت فرح
يضع راسة ع الوسادة ويتذكر يوم خطوبتة هو وحبيبة وكم كان سعيد جدا ولكن يتذكر فرح وهي تضحك وترقص ويبتسم رغم عنة يهز راسة ويضغ الوسادة ع راسة ولكنة يتذكر مواقفة مع فرح
ف صباح الفرح
كان الجميع مشغول بتحضير للحفلة وكان اكثر الحاضرين الصحافة و مراكز عالية ف الدولة
ف المساء كانت حديقة الفيلا تشبة القاعات بجمالها
كانت تجلس فرح وهي ترتدي فستانها الابيض الضيق من الصدر ووسع للاسفل وحجابها ومكياجها كانت ملكة ورغم ذالك كانت تجلس بتوتر وحزن ليست وحدها بلا الجميع لان سراج لم ياتي الي الان وكانت تمتلا الحديقة بالناس والصحافة ف انتظار العرسان
نجات بتوتررن يا بني ع اخوك
مازنتليفونة مقفول يا ماما انا هروح لية الشركة اشوفة
املاي التهريج دا هو مش عارف ان النهارده فرحة
تغمض عيونها وتدعي ان يكون بخير وان ياتي
تقف نسرين و امل امام فرح يعدلو لها الميكب
كان سيخرج مازن لكي يذهب الي الشركة ولكن يفتح سراج الباب ويدخل يبتسم الجميع
تذهب الية نجاتكنت فين
سراجاي يا ماما كنت ف مشوار وبعدين انا جهزت اهو لم يكمل كلامة عندما وقع نظرة عليها وكانت تجلس مثل الملاك ظل ينظر اليها بشدة وابتسم رغم عنة
مازن بخبثمش وقت بص يا سراج الناس تحت
سراج وهو يعدل شعرة بحرج ويعدل جاكت البدلة احم ايوة يلا
تزغرط نسرين وامل ذهب سراج وامسك يديها واخذها ونزل صفق لهم الجميع جلسوا لكي يكتبوا الكتاب بعد كتب الكتاب نظرت الية بعيون دامعة
نجات وهي تضمهم معأمبروك يا حبيبي ربنا يسعدكم
كانوا يجلسون نظر اليها وتحدث ياتري كنتي بتحلمي بفرح زي دا ف الحارة عندكم ولا اي
تنظر الية فرح وتنظر امامها يمسك يدها بقوة لم اكون بتكلم تردي عليا وتبصيلي فاهمة
يلتفت امامة ولكن اڼصدم عندما رائ امامة
سراج حبيبة