اخر الروايات

رواية اسر وميادة ( حب عمري ) الفصل الثامن 8 بقلم شيماء فرج

رواية اسر وميادة ( حب عمري ) الفصل الثامن 8 بقلم شيماء فرج




جاء الصباح وصحي اسر في ميعادهوأدي صلاته وذهبالي شركته دون ان يري توحه التي كانت مازالت مستغرقه في النوم.
وصل مقر شركاته وبدأ في اجتماعه ومواصلة يومه الطبيعي وكان لايريد الاتصال بميادهعلشان تستريح ومش تصحي من نومها
أما عند مياده فصحيت متأخره علي تليفون أسماء صاحبتها
اسماء:ايه ياعروسه انتي لسه نايمه
مياده:بس يابت انتي عاوزه ايه سيبيني أنام شويه
أسماء:أسيبك ايه انتي ناسيه ان احنا خارجيين
مياده:لا انا مش قادره خليكم بكره علشان خاطري
اسماءلاستفزاز مياده:اه انا قولت برده حتتغيري علينا وتتعوجي عموما براحتك
مياده:كده يااسماء انا كده
أسماء :يبقي تيجي معانا علشان تثبتي انك لسه ميمو اختنا وصاحبتنا مش مياده هانم حرم اسر باشا
مياده:أنا عارفه انك بتستفزيني بس مش حعبرك برده
أسماء :وحياتي ياميمو تعالي معانا انا ماصدقت بابا وافق والبنات كمان بيلبسوا دول ممكن يقتلوكي
مياده:خلاصاديني نصايه كده حلبس وانزلكم
أسماء:في انتظارك ياجميل
وقفلت التليفون مياده وخرجت من غرفتها اخدت شاور ودورت علي مامتها
مياده:مامتي يامامتي انتي فين
الام :انا في المطبخ ياميمو تعالي
مياده:صباح الفل ياحبيبتي
الام:صباح النور ياعروسه
مياده:ماما انتي عارفه ان انا والبنات كنا متفقين نخرج انهارده وطبعا اللي حصل ماكنش في حسابتنا خالص
الام:وعاوزه ايه دلوقتي هاتي من الاخر
مياده:حخرج معاهم طبعا انا انا كنت مستأذنه من بابا
الام:طيب واسر قولتيله
مياده:لأ مش قولتله وأقول ليه
الام:هو ايه اللي ليه فوقي يابنتي انتي بقيتي مراته
مياده:بس هو اكيد مش حيمانع وبعدين دول صحابي يعني
الام:لازم تقوليله
مياده:لا ياماما انا متعودتش اقول لحد غير بابا وانتي
الام:عيب كده يامياده افرضي عرف وزعل منك
مياده:خلاص بقي خلي بابا يقوله
الام:مش حينفع يامياده لازم انتي اللي تقوليله
مياده:ماما انا حنزل وشويه حكلمه لانه زمانه نايم
الام:والله ياحبيبتي كده حتزعليه وهو بيحبك اكبري بقي يامياده
مياده:خلاص بقي ياماما بلاش تخوفييني
الام:خلاص ياميمو انزلي بس لازم تكلميه
ونزلت مياده لصحباتها واتجمعوا وخرجوا
مي:كنتي جميله ياميمو
مياده:بس يابت انا طول عمري جميله
تقي:ايه ياحاجه انتي حتتغري
اسماء :تتغر علي مين ده احنا نقطعوها
مياده:لا انا اقدر ده انتوا حبابيبي بس بجد بقي في حاجه عاوزه احكيلكم عليها وحكتلهم مياده علي كلام امها وانها مش كلمت اسر وقالتله علي خروجتهم
اسماء :لا طبعا طنط صح ده جوزك ولازم تستأذنيه مش بس تديله خبر يلا اتصلي بيه فورا
يياده:مش يمكن يكون نايم
تقي:حتي لو نايم حيلاقي الميسد كوول منك واهو تقدري تقولي انك اتصلتي
مي:صح كده ياميمو وربنا يستر مش يزعل منك
مياده:خلاص بقي حتصل بيه اهو ومسكت تليفونها واتصلت باسر فكنسل عليها وطلبها هو
اسر:صباح الخير ياحبيبي لسه صاحيه ولا ايه
مياده:لا صحيت من بدري
اسر:وايه الدوشه اللي حواليكي دي
مياده:اصل انا بكلمك علشان اقولك اني خرجت مع صحباتي بصراحه احنا كنا متواعدين من قبل اللي حصل وخرجنا انهارده
اسر:يعني انتي خرجتي يامياده
مياده بكدب:مش خرجت بعيد انا تحت البيت علشان مش كان عندي رصيد ونزلت اشحن واكلمك
اسر بغضب:سوءال ياياده انتي نزلتي من البيت وخرجتي مع اصحابك
مياده:بصراحه ايوه نزلت علشان اكلمك واتجمعناوبكلمك قبل مانخرج
اسر:لا كتر خيرك بجد تعبتي نفسك
مياده:هو انا ليه حاسه انك بتتريق علي كلامي
اسر:علشان هو كده فعلا مش احساس سلام يا مياده وقفل الخط معاها
مياده وقفت مذهوله من رد فعله وصحباتها متنخين عاوزين يعرفوا ايه اللي حصل مياده حكيتلهم اللي حصل
اسماء :شوفتي قولتلك حيزعل وانك غلطانه
مي:ارجعي يامياده البيت وكلميه اعتذريله وماتخربيش علي نفسك
تقي :يلابينا كلنا نرجع ونأجلها يوم تاني
البنات :ايوه يلا يامياده
مياده رجعت البيت لقت ابوها وامها قاعدين واول ماشافوها فهموا ان في حاجه حصلت
الاب:رجعتي ليه يامياده
حكت مياده اللي حصل مع اسر
الام:انا قولتلك حيزعل
الاب: انتي غلطي يامياده
مياده وهي بتعيط:انا مش عملت حاجه غلط انا مستأذنه منك
الاب:بس كان لازم تقولي لاسر
مياده كانت بتعيط جامد ومنهاره وهي بتقول:انا مش عارفه ايه االي بيحصلي انا فجاه عرفت ان في حد بيحبني وكمان حد بيراقبني وبعدها فرح وكتب كتاب ودلوقتي راجل بتقولولي ده جوزك كل حاجه حصلت بسرعه وانا حتي مش قادره استوعب كل ده وهي بتتكلم وقعت علي الارض مغمي عليها
الام:الحقني يامحمد بنتي حتروح مني
الاب شالها وحطها علي سريرها ونزل يجري يجيب الدكتور من البيت اللي قدامهم وشافه ايهاب وهو بيجري وملهوف وعرض عليه المساعده فأبو مياده قاله ان بنته تعبانه جدا
ايهاب اتصل باسر وبلغه علطول طبعا
اسر:خليك معاه يا ايهاب وانا جاي
ايه اللي حيحصل لما اسر ييجي والدكتور حيقول ايه حنعرف في الجزء التاني من الحلقه


وصل اسر الي بيت مياده بعد ماكان الدكتور كشف عليها وماشي كان ابوها بيفتح باب شقته لخروج الدكتور ولقي اسر قدامه
الدكتور :هي عندها ضغط عصبي شديد وانا عطيتها حقنه مهدءه شويه وحتفوق منها لكن بلاش تتحرك من السرير انهارده علي الاقل علشان تأثير المهديء
الاب:متشكر جدا يادكتور تعبك معايا
الدكتور:لا ابدا تحت امرك في اي وقت
اسر:يعني هي مش محتاجه تروح مستشفي
الدكتور :لا مالهوش لزوم انا عملت الازم بس لو حضرتك مصمم براحتك. ومشي الدكتور
الاب:اتفضل ياابني ادخل
اسر:معلش ياعمي انا جيت من غير معاد بس ايهاب بلغني ان حضرتك كنت بتدور علي دكتور لمياده مقدرتش استني
الاب:البيت بيتك ياحبيبي واي وقت تيجي من غير استأذان
اسر:كتر خيرك ياعمي انا عاوز اطمن عليها ممكن
الاب:دي مراتك ياحبيبي وده حقك بس بعد ماتطمن عليها انا عاوز اتكلم معاك شويه
اسر:حاضر بس اشوفها الاول
نده الأب علي مراته علشان تاخد اسر يشوف بنتها
الام:ازيك يااسر ياحبيبي شوفت اللي جري لمياده
اسر دخل يشوف مياده ولقاها في دنيا تانيه والدموع علي خدها
اسر:هي ماخرجتش مع صحابها ليه ياماما
الام:لما كلمتك وحست انك زعلت رجعت تاني
اسر:يعني اللي هي فيه ده بسببي انا
الام:ماتشيلش نفسك الذنب هي غلطت برده
اسر قرب من مياده وفضل يمسح دموعها بأيده ويملس علي شعرها. امها لما لقته كده حبت ماتخرجهوش وطلعت بره
اسر:مياده حبيبتي اصحي انا اسف والله ماكنش قصدي انتي عارفه انك عمري وحياتي انا كل خوفي تروحي مني انا يامياده عشت من غير ام علشان حبت صحابها وحياتها اكتر مني ربنا عاقبها وبعتلها مرض وماتت علشان اهملت ابنها الوحيد وسبته لتوحه تربيه انا مش عاوزك تسيبيني يامياده عارف اني زعلتك بس والله حعوضك عن اي حاجه قومي انتي بس وانا حفرحك علي قد مااقدر. اسر قال كل ده وهو عارف ان مياده مش سمعاه لكن حس انه ارتاح وكأنه عطاها سبب لخوفه عليها. خرج من الغرفه وهو قلقان من طلب حماه الكلام معاه بالجديه دي. ووصل لغرفة الصالون اللي كان فيها أبو مياده وأمها.
الام:لسه مش فاقت برده
اسر:لا لسه اعتقد ان قدامها شويه
الام:حروح اطمن عليها تشرب ايه ياحبيبي
اسر:مش عاوز حاجه ياما ما متشكر والله
الام:حجيبلك عصير انت تلاقيك اتخضيت لما عرفت
اسر:والله ياماما معاكي حق
مشت الام وجابت العصير قدمته وراحت تطمن عل مياده
اسر:خير ياعمي حضرتك كنت عاوزني في حاجه
الاب:شوف ياابني انا عارف ان بنتي غلطانه وانك معملتش غير اللي اي راجل ممكن يعمله وأقل كمان بس حقولك علي حاجه مياده لسه صغيره وأنا طول عمري قافل عليها في كل حاجه حتي صحباتها انا اللي كنت بختارهم وهي لما اخدت الثانويه العامه فكرت انها كبرت وحتدخل الجامعه وحيكون ليها حياه جديده بس اتفاجءت انك بتحبها وانها بقت مراتك في 24ساعه وان لما تدخل الجامعه حتكون اتجوزت مسؤوله من راجل غير ابوها كل ده كان بسرعه اوي عقل وقلب مياده ماقدرش يستحمل سرعة الأحداث دي وخصوصا لما انت زعلت منها وقفلت التليفون الراجل اللي كان امبارح حنين عليها انهارده بيعاقبها علشان كده تعبت وهي نفسها قالت كده قبل مايغمي عليها
اسر:مياده قالت كده يعني هي كرهتني خلاص
الاب:لا ياابني هي بس قالت اللي لخبطها وخلاها تغلط وهي عمرها ماغلطت في حق حد. جت ام مياده وقالت لاسر مياده فاقت ولما عرفت اناك هنا عاوزه تشوفك
اسر :بعد اذنك ياعمي
الاب:اتفضل ياحبيبي بس بالراحه عليها
هز اسر راسه بالموافقه وراح لمياده لقاهاه نايمه زي ماهي بس فتحت عيونها لكن مش قادره تقوم تقعد حتي
اسر:حبيبي كده تخضيني عليكي
مياده:انا اسفه مش كنت قصدي ازعلك مني
اسر:بس انا مش زعلان منك ومقدرش ازعل من حب عمري
مياده:بس انت قفلت السكه في وشي
اسر:خلاص ميبقاش قلبك اسود بقي اتنرفزت شويه وانا اهو جاي بصالحك
مياده:مش قاصدي والله انا بس بقولك يعني
اسر:قوليلي ياستي كنتوا حتروحوا فين انتي وأصحابك
مياده:كنا حنتغدي بره وندخل سينما
اسر:خلاص قومي انتي بالسلامه وانا ححضرلك خروجه معاهم حتعجبك اوي
مياده:بجد حتسيبني أخرج معاهم
اسر:أيوه طبعا ياحبيبي مش ححبسك والله بس أكون عارف علشان اكون مطمن عليكي
مياده:حاضر وربنا يخليك ليا
اسر:ويخليكي ليا وجنبي يانور عيوني ويلا حسيبك تنامي وترتاحي وانا حمشي ارجع شغلي ولما ارجع البيت حكلمك
مياده:مش حعطلك مع اني كنت عوزاك تقعد معايا شويه
اسر:معلش ياحبيبي بس انا سيبت الشركه وجيت بسرعه ولازم اظبط شوية حاجات
مياده :خلاص ماشي المره دي بس
اسر:يلا نامي سلام
مياده:سلام
وخرج اسر وسلم علي اهل مياده ورجع علي شركته خلص كل الشغل المتعطل ولقي انه مع خوفه علي مياده مشي من المكتب وكان سايب الخزنه مفتوحه بس راجع اوراقه وحجاته المهمه اللي فيها لقاها مظبوطه قفل مكتبه ووطلع بلغ سكرتيرته انه ماشي
رجع اسر علي البيت ولقي توحه في انتظاره. توحه كانت عارفه اللي حصل من أم مياده بس عملت نفسها ماتعرفش حاجه
اسر:سلام عليكم
توحه :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته حمد الله علي السلامه ياحبيبي كده برده مش تصحيني الصبح تخرج من غير مااشوفك
اسر:انا ماردتش اصحيكي بس تقريبا دعواتك هي اللي بتعد معايا اليوم علي خير وبعد كده حصحيكي
توحه:ليه خير ياحبيبي حصل ايه
حكالها اسر علي اللي حصل مع مياده
توحه:ياخبر طيب وهي عامله ايه دلوقتي
اسر:انا سيبتها تعبانه شويه من المهديء
توحه:لازم بكره ان شاء الله اروح اطمن عليها
اسر :خلاص بكره بعد الشغل ان شاء الله اعدي هنا اخدك ونروحلها
توحه:احضرلك العشا ياحبيبي
اسر:لا مش ليا نفس دلوقتي حطلع اخد شاور واغير لبسي وانزل تاني
توحه:علي راحتك ياحبيبي انا مستنياك
طلع اسر لغرفته اخد الشاور بتاعه وغير لبسه وصلي العشاء واتصل بمياده
عند مياده بقي كان تليفونها بيرن وامها لقته آسر
الام:مياده يامياده موبايلك بيرن
مياده :ردي ياماما انا تعبانه
الام:ده اسر خدي ردي
مياده:ألو
اسر:صحيتك ياحبيبي من النوم
مياده :لاصاحيه بس حاسه ان دماغي تقيله ومش قادره أقوم من السرير
آ سر:سلامتك ياقلبي
مياده:الله يسلمك
اسر:حبيبي اتعشي ولا لسه
مياده:لأ مش ليا نفس خالص
اسر:لوسمحتي نادي علي ماما وخليها تجيبلك العشا حالا
مياده:بجد مش قادره
آسر بنرفزه:هو ليه كلامي مش بيتسمع من غير كلام كتير
مياده :خلاص حاضر بس بعد مااقفل معاك علشان ماليش نفس لاكل البيت حطلب سندويتش من ماكدونالدز
اسر:خلاص اقفلي وماتطلبيش حاجه انا حبعتلك العشا
مياده:لأ انا مش باكل اي اكل لما اكون تعبانه غير منه
اسر:ماشي ياحبيبتي ماانا حبعتلك من عنده
مياده:لا معلش مش حينفع بابا حيزعقلي
اسر:مياده ياحبيبتي متعصبنيش ارجوكي انتي مراتي ومسوءوله مني
مياده:خلاص اللي تشوفه بس لو بابا زعقلي وأنا تعبانه حتكون انت السبب
اسر:ماشي ياطفله يلا سلام
مياده:سلام بس انا مش طفله علي فكره
اسر:ماشي يا حبيبتي وروحي وعمري
قفل اسر الخط وطلب ماكدونالدز وبعتلها اكل يكفي حفله اتفاجيء بيه اهلها لكن الموضوع كان عادي بالنسبه ليهم اتعودوا علي مفاجأت آسر
نزل اسر اتعشي مع توحه ودخل مكتبه شويه تابع شغله وبعدها طلع نام
وعدي الليل علي الجميع في سكون والكل نايم مرتاح وبعد ساعات نزلت الشمس اشعتها لتعلن معاد الصحيان للجميع
نزل اسر من غرفته ولقي توحه محضراله الفطار
اسر:صباح الخير ياتوحه
توحه:صباح الورد ياعيون توحه
اسر:حلوه عيون توحه دي لسه قايلها لميمو في التليفون بالليل شكلي متعلمها منك
توحه:قايلها انها عيوني صحيح ماهي عيوني وقلبي كمان
اسر:لا طبعا عيوني وقلبي انا انت حتنافسيني ياتوحه ولا ايه
وضحك التنين واسر كان خلص فطار ومشي راح علي شغله
وصل اسر مبني شركاته ودخل علي مكتبه كلم سكرتيرته وأسمها "مرام "
اسر:تعالي يامرام ولو في اوراق هاتيها أمضيهالك
مرام:أمرك ياافندم
ودخلت مرام لاسر
آسر :عندنا ايه انهارده
مرام:عند حضرتك اجتماع ممع مديرين الشركات وبعدها جوله في مصنع الحديد علشان شكاوي العمال واضرابهم
اسر:شكرا يامرام اتفضلي انتي بلغيهم اني جاهز وابعتيلي قهوتي لوسمحتي
مرام :حاضر ياافندم
خرجت مرام وبعتت القهوه لاسر اللي كان لسه حيشرب قهوته بس سمع صوت مرام عالي ويتزعق لحد قام وفتح باب مكتبه وهي لسه بتزعق
اسر:في ايه صوتك عالي كده ليه
مرام :الانسه اللي خرجت دي عاوزه تقابل حضرتك واقولها ماينفعش من غير معاد تقولي قوليله مياده بس وهو حيقابلني
اسر بصدمه:قالتلك مياده.....انتي مجنونه
وخرج اسر يبص عي مياده لقاها واقفه بتعيط وبتتصل عليه جري عليها واخدها ودخل بيها الكتب وهو ماسك أيدها
مرام:ايوه هي دي ياافندم
اسر:اولا .مااسمهاش دي لانها مياده مراتي
ثانيا .هي لما تيجي في اي وقت تدخل علطول حتي وانا مش موجود
مرام:انا اسفه والله مش كنت عرفاها وهي مش قالت كده
مياده:لا خلاص عادي مافيش حاجه ودخلت مع اسر لمكتبه اللي كانت اول مره تشوفه وحست فيه بالهيبه والوقار
اسر:اهلا ياحبيبي المكتب نور
مياده :شكرا واسفه علي المشكله اللي حصلت بسببي
اسر:ولايهمك ده لسه حسابها معايا بس قوليلي ليه ماكلمتنيش ابعتلك السواق
مياده :وتبقي مفاجأه أزاي
آسر :يسلملي حبيبي ومفاجاته
مياده:ربنا يخليك
اسر:تشربي ايه ولا اقولك انتي فطرتي
مياده :شربت النسكافيه ونزلت
اسر:انا حبعتلك فطار ويتاكل كله بلاش دلع وانا حخلص اجتماعي وتيجي معايا المصنع ومحضرلك مفاجأه بعد كده
وافقت مياده علي الفكره وخرج اسر لاجتماعه ورجع وحيروحوا المصنع.....
ايه اللي حصل في المصنع وايه المفاجأة ؟؟؟؟؟




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close