اخر الروايات

رواية اسر وميادة ( حب عمري ) الفصل السادس 6 بقلم شيماء فرج

رواية اسر وميادة ( حب عمري ) الفصل السادس 6 بقلم شيماء فرج




طلع اسر مياده وأمها وعاهم توحه لبيت مياده وأول مادخلوا الشقه لقوها تقريبا فاضيه مش شايفين غير طرابيزه كبيره مجهزه انها تكون بوفيه رحبت الام بيهم ودخلتهم لغرفه الصالون يقعدوا فيها وأستأذنت مياده منهم
مياده :بعد اذنكم حدخل غرفتي ادخل الفستان
الجميع :اتفضلي
الام:يااهلا بيكم تشربوا ايه
توحه:انا حشرب شاي
اسر :ممكن قهوه ياماما
الام:حاضر من عينيا
ذهبت الام لتحضير المشروبات وتركتهم في ضيافة الأب
الاب :انت كده كلفت نفسك ياأسر ياحبيبي
اسر:لا دي اقل حاجه
توحه:اسر كان ممكن يعمل الحفله في القصر أو في احسن اوتيل كمان بس كده أحسن ياحاج علشان الاشهار
كانت وصلت الام وقدمت الشاي والقهوه
الام:أيوه طبعا خصوصا بعد اللي حصل امبارح انا مش ضامنه مرات حسين وبنته يقولوا اين بعد رفض ابنهم
آسر :مياده بعد كام ساعه حتكون مراتي والللي يفكر يجيب سيرتها حيواجهني انا شخصيا
توحه:يبقي فعلا كده احسن
الاب:لاياجماعه مش تقلقوا حسين راجل محترم ومش حيقبل بكده
مياده اول مادخلت غرفتها كلمت أسماء صاحبتها
اسماء :ايه ياميمو وصلتم انا شيفاكم من البلكونه
مياده:ولما انتي شيفانا بتسألي ليه يلا تعالي بسرعه محتجالك يابارده
أسماء :ماشي يلا سلام
خرجت ‘ياده قعدت معاهم شويه وبعدها وصلت صابتها دخلت أسماء سلمت علي الجميع واخدت مياده وراحو غرفتها
مياده بتحضن صاحبتها وبعدها فدت دراعتها وفضلت لف في الغرفه كأنها طايره في الهوا
مياده :اضربيني اقرصيني عضيني انا اكيد بحلم وحفوق من الحلم وبقت تقول فرحانه فرحانه فرحاااااااااانه وصوتها علي فجأه لدرجه ان اهلها واسر وتوحه سمعوه وأمها قامت تجري علي الغرفه فتحتها ودخلت فمياده وهي لسه بتلف خبطت في امها
الام :في ايه يابنتي مالك
مياده:ولا حاجه ياماما بكلم أسماء في حاجه
الأم:لا مافيش كلميها ياختي
وخرجت الأم وسابت البنات لوحدهم
مياده :اضربين يابت هو ده حقيقه
أيسماء :لو علي الضرب سهله تعالي هنا
وفضلوا البنات يضحكوا
ووصلت صحباتها التانييين مي وتقي
مي :مبروك يامياده الف مبروك بس بقولك ايه هو الموزز اللي بره ده مالوش صحاب
مياده :لمي لسانك وعينك يابت منك ليها
تقي:انتي بتغيري يابيضه
مي:يعني له صحاب ولالأ وعملت اللي انا عملاه ده علي الفاضي
مياده: والله مااعرف.
وصل الكوافيره والماكيره من مركز التجميل ووصلتهم الام لغرفة مياده وقالتلها تخرج علشان اسر ماشي
خرجت مياده سلمت عليه
اسر :انا حرجع البيت اجهز وارجع علي المغرب ان شاء الله يلا بينا ياتوحه
توحه:لا ياحبيبي روح انت انا متفقه مع ام مياده حفضل معاها علشان الجهيزات
اسر:ايه ياتوحه بعتيني من اول يوم كده
الام:كده برده يااسر سيبهالنا شويه معلش
توحه:انا مااقدرش ابيعك ياحبيبي بس لازم حد يفضل هنا علشان ام مياده حتكون مشغوله مع العروسه ولازم حد يتابع مع الناس انت عارف
اسر:عندك حق وودعهم ومشي
مياده رجعت علشان تبدأ التحضير وباوا يعملولها الماسكات والشعر والمانكيير والباديكير
الماكيره والكوافيره كانوا مبهوريين بجمال مياده وشعرها وبشرتها وقالولها انها مش محتاجه شغل كتير
وخلصوا شغلهم وخرجت أسماء تنادي اهل مياده وتوحه اللي كانت اتصاحبت علي البنات جدا اول ماشافوا مياده بالفستان والمكياج والتسريحه وكانت بجد رائعة الجمال
الام:ماشاء الله
توحه :تبارك الخلاق فيما خلق
الاب:كبرتي ياميمو واخدها في حضنه
والكل كان بزغرد ووصل الضيوف والمأذون واصحاب اسر من ايام الجامعه حوالي 3
وتم كتب الكتاب بعد مااسر كان شاف مياده وانبهر بيها جدا والناس كلها كمان كانت مبهوره من جمالها وجمال عريسها والحفله وكل حاجه كانت مظبوطه أويوبعد كتب الكتاب طلب اسر من والد مياده انه ياخد مياده ويخرجوا يتعشوا بره ووافق الاب
نزل اسر ومياده وركبوا العربيه ووصلوا عند احدي الفنادق الخمس نجوم وكان اسر حاجز القاعه كامله ليه هو ومياده بس وكان موجود بيها الفرقه الكلاسيكيه علشان يتعشوا علي انغام الموسيقي
اجلس اسر مياده
اسر:مبروك ياحبيبتي
مياده:ميرسي ومبروك ليك انت كمان
اسر:طبعا مبروك ليا انا عمري ماكنت اتوقع ان كل حاجه تحصل بالسرعه دي مياده:طيب ادعي لخالد بقي

اسربغضب:خالد مين
مياده:ابن عم حسين
اسر :لوسمحتي انسي خلاص كل اللي حصل وفكري دلوقتي انك معايا ومراتي
مياده:انا اسفه اني ضايقتك
اسر :لا ياحبيبي مافيش حاجه
مياده:بس انت زعلت ليه
اسر:مجرد انك تكوني فاكره أسمه ده ضايقني
مياده :خلاص مش تزعل مني انا ماينفعش ازعلك
اسر:ليه ماينفعش تزعليني
مياده:انت عملت كل حاجه علشان تفرحني وأنا ازعلك
اسر بمراوغه:بس كده
مياده ببراءه:لو في حاجه تانيه قولي عليها
اسر وهو بيضحك:يعني ممكن علشان حبيبك اوجوزك مثلا
مياده :خلاص بقي ممكن مش تكسفني اكتر من كده لاني والله ممكن اعيط
اسر شاف وشها اللي كان حينفجر من كتر االاحمرار وقالها خلاص حاضر ياستي
وبعد ماخلصوا عشا اخدها اسر وركبها العربيه وساعدها تدخل بالفستان وبدأوا طريقهم
اسر:زمان عمي بيقول اسر خطف بنتنا
مياده :ممكن واللله لان بابابا بيخاف عليا اوي وزياده عن اللزوم كمان
اسر:عنده حق ياحبيبي في حد مش يخاف علي القمر ده يعيني عليكي ياميمو بقي عندك اسر وبابا بيخافوا عليكي
مياده: انت كمان من النوع القلوق زي بابا
اسر:انا اكتر من بابا كمان وخصوصا عليكي انتي
وتقريبا كانوا وصلوا طلع اسر مع مياده وصلها واستأذن اهلها انه يمشي
ودعه الاب والام ومياده وقبل مايمشي افتكر انه مش معاه رقمها فأخده منها سجله وعطاها رقمه ومشي .
دخلت مياده غرفتها وامها ساعدتها في تغيير الفستان ورجع اسر للقصر وكانت طبعا توحه نامت من بدري دخل غرفته واستعد للنوم بعد يوم مرهق للجميع وكانت مياده كمان بتستعد للنوم ونام الجميع استعدادا لصباح جديد.........


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close