رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الخامس 5 بقلم جهاد محمد
{الفصل الخامس فوز}
احمد:ده عمار ابنك مش معقول يعني هو ده الي بيتشغل معاه صلاح طيب ليه مقلش وليه قالي ان هو جاي من بلد بيدور علي شغل
جميلة:هو عندو مشاكل في شغل وكان لازم يختفي عن الانظار شواية انت عارف ان متابعة اخبرهم من ساعت مختفيت من حياتهم خالي بالك منو يا احمد عشان خاطر اختك ده يبقي ابن اختك
احمد:عيب يا جميلة متخفيش انا هعمل نفسي معرفتش حاجة ومحدش هيعرف حققتو خالص لحد ميجي يوم وتظهري فيه بقي ليهم
جميلة:هيجي بس في الوقت المناسب مهم نورهان عاملة ايه
احمد:زي فل لسه كنت بكلم معاها بت بجد تشرح القلب مش زي اخوها خالص ربنا يهديه
اهم حاجة ان هيا وخالد بيحبة بعض اوي
جميلة:يارب يا احمد يكون من نصبها يارب
احمد:يااارب يا جميلة مهم لازم تيجي يوم
جميلة:هاجي عشان اشوفة يا احمد حتي لو من بعيد زي كل مرة انت عارف ان كل يوم صبح بروح عند شركتة استناه بس اشوفة وهو داخل شركة الله واكبر عليه بجد يفرح
هاجي وهستخبي في اي اوضة املي نظرتي من بعيد وهو. بيتكلم بياكل بيشرب بيهزر
احمد:تنوري،يا جميلة في اي وقت تعالي انتي بس وانا هخليكي تشوفيه من بعيد
**********************************
قومي يا فاطمة اعملي حاجة تشربها نورهان
فاطمة :حاضر يا بابا
صلاح:يا نورهان يا بنتي ايه الي جابك هنا عمار لو عرف هيخرب دنيا مش بعيد يخلص علينا وعليكي
نورهان:انا معرفش ان هو هنا اخر مكان كنت
اتوقع فيه يكون موجود عمار وقاعد فوق سطع بجد مش مصدقة
صلاح:لولا استاذ ادم طبعا مكنش وافق مهم يا بنتي روحي ومتجيش الا لما يمشي ممكن في اي لحظة يشوفك
نورهان:اوف طيب يا عم صلاح انا همشي بس ونبي قولي اخبار اول بأول
صلاح:اوعي يا بنتي تقولي نور ولا لخالد اوعي
نور:متخفش يا عم صلاح مش هقول حاجة خالص حاضر .
***********************************
حل ليل
فاطمة :لا طبعا مينفعش تطلعي سطح فوق لوحدك يا نور الولد ده ممكن يعمل فيكي حاجة فوق
نور:متخفيش عليا بس انتي غاطي غيابي عشان لو حد صحي يلا فاطمة
فاطمة :والله انتي مجنونة ربنا يستر
نور:هيسترها يا حببتي يلا انا طالعة
*********************************
كان عمر يتحدث علي هاتف مع ادم بعد ذهابو عمار:روحت يا ادم كلو تمام يعني
ادم:تمام يبني تمام نورهان في اوضتها وماما كمان ها عايز اي تقارير تاني
عمار:انا زهقت انا مش عارف هستحمل 3شهور ازاي مخرجش ده سجن في مكان مقرف
ادم:معلش محدش بياخد حاجة بساهل لازم تتعب يلا انا هقفل معاك سلام .
عمار،:سلام )جلس عمار علي حافة سرير
وبعد لحظات سمع طرق الباب .افتح عمار الباب ونظر بدهشة _انتي
نور:بخبث شديد اه انا انا جاية اعتزر علي حصل بجد مش عارفة ازاي سمحت لنفسي ان اقف قدامك سمحني ارجوك انا مكنش قصدي
عمار:ههههههههههه ايه لحقتي تخافي يا قطة من بوسة كانت قاسية شواية صح
نور:وهيا تحاول تكتم غضبها لاستكمال خططتها .بصراحة اه عشان كده خوفت منك ارجوك عشان خاطري انا اسفة
عمار:انا مش مرتحالك علي عموم هفكر اسيبك ولا لا بس من هنا ورايح تبقي زي الي في رجلي مسمعش صوتك فاهمة
نور:تكتم غضبها فاهمة بس ممكن اطلب منك طلب بليز
عمار:نعم طلب ايه هو ده
نور:ممكن بس تناولي حاجة من الاوضة تانية مش هعرف اشلها لوحدي محتاجة راجل زي حضرتك شهم يسعدني
عمار:بعد تفكير ماشي تعالي اهو كلو بسوابة
نور:شكرا بجد انت بجد راجل شهم اوي
عمار:من غير كلام كتير اخلصي فين
نور:تعالي معايا
توجهت نور وعمار الي الغرفة ثانية وهيا عبارة عن غرفة كان يثكنها الفراخ والبط والخرافان وكانت رئحتها كريها .جداااااااا
نور:هيا دي الاوضة في جوة خشب كبير عيزاك بس تدهولي من جوة
عمار:طيب اخلصي يلا افتحي الاوضة
نور:حاضر حاضر فتحت نور الاضة
اتفضل فتحتها .دخل عمار الي الغرفة وهو ينظر اليها كانت فارغة كانت تملئ بروايح الكاريهة ثم نظر الي الباب كان باب مغلق
توجه عمار بسرعة الي باب ايه ده باب اتقفل ازاي انتي يا زفتة يا الي برة افتحي
نور:زفتة في عينك يا حيوان ههههههههههه حلوا مقلب ده شوفت بقي يا شاطر مين نور انا هربيك واهكسر غرورك انت هتبات هنا في ريحة جميلة دي علي ارض مقرفة
ههههههههههههههههههه تعيش وتاخد غرها
عمار:لا لالا افتحي احسلك الا هكسر باب
نور:ههههههههههه اكسرة يا عمار وريني شطرتك .
عمار:بقولك افتحي هتخنق من ريحة مش قادر
نور :صعبت عليا طيب عندي حل حلو انت ممكن تقولي انا اسف يا انسة نور حقكك عليا انا غلطان .وانا افتحلك عادي
عمار:بتحلمي يا حلوا هاها انا اعتزرلك انتي
نور:طيب برحتك انت حر تصبح خير
عمار:اوعي تمشي استني يا
نور:يا ايه ها يلا قول اخلص يبني في ايدك اخلصك سهلة علي فكرة
عمار:وهو يحاول الاعتزار اغمض عيونو وبثقل شديد ا..نا ا..سف
نور،:مش سمعاك ها علي صوتك وقول جملة كلها مش هتنازل عن كده
عمار:انا اسف يا انسة نور افتحي بقي
نور:اممممم مش عجباني حاسة ان طالعة من ورا قلبك
عمار:افتحي وخليكي اد كلام انا اعتزرت ليكي افتحي بقي بجد هتخنق
انتي يا زفتة بقولك افتحي
نور:بجد هنام النهاردة وانا حاسة بالانتصار
اولا عشان صدقتني وثانيا عشان كسرت غرورك وتكبرك وخليتك تعتزر وثالثا عشان صدقتني تاني يا مغفل تصبح علي خيييير
عمار:لالالا افتحي لا نور افتحي ورحمت ابويا ما هسيبك استني عليا استني بس نوووووووووووور.
فتحت لها فاطمة بشويش ها عملتي ايه
نور:ههههههههههه عيب عليكي اعتزر
فاطمة :وسابك بعد الي عملتيه فيه
نور:ومين قالك ان خرجتة لسه جوة
فاطمة:حرام عليكي يا نور بجد ممكن يموت من ريحة او يحصلة حاجة انتي مجنونة
نور:ها بجد يعني ممكن يحصلة حاجة
فاطمة ايوة يا بنتي اطلعي افتحي ليه بسرعة
نور:طيب طيب هطلع خالي بالك انتي بس
فاطمة :طيب بس يلا انتي اطلعي
**********************************
عمار وهو يحاول يكتم انفة من رائحة ورحمت ابويا ما هسيبك لما وريتك انا هوريكي انا تلعبي بيه حلو انا بقي هلعب عليكي بس علي كبير اوي يا حلوا لما خليتك تموتي فية وتبقي في حصني وسعتها ارميكي وتبقي وحدة بوحدة .
سمع عمار صوتها
نور:،انت يبني رود جرالك حاجة
:انا افتح بس عشان انا قلبي طيب عشان بس خايفة يجرالك حاجة واشيل زمبك كفاية بس ان كسرت غرورك وخليتك تعزرلي وتصدقني زي الاهبل ههههههههههه
مترد بقي انت جرالك حاجة ولا ايه
فتحت نور باب بشويش وقلبها خائف
صدمت نور عندما راتة مغشي عليه
يا نهار اسود جرالو ايه ده ياا لهوي
اسرعت نور بسرعة اليه وهيا تحاول تعيد له وعية عمار عماااار حولت بصعوبة تسعدو علي نهوض .اخذت يده علي راسها وتوجت بيه الي غرفتة وبعد معناة من ثقلة عليها جلستو علي سرير قوم ونبي افتح عينك
توجهت نور الي المطبخ الصغير تعيد له المياه لمست وجه بمياه افتح عينك بقي
عمار:بخبث وهو يفتح عيونة تدريجيا
نور:حمدالله يارب انت كويس
عمار:اه اه كويس
نور،:بدموع انا والله ماقصد اعملك حاجة بس انت الي بدئت وهنتني كنت عايزة بس اكسرلك غرورك ده بس والله ماقصد اموتك عمار:اسكتها بئصبعة علي شفتيها
هششش بس خلاص متعيطيش محصلش حاجة انا الي غلط حصل خير بس ارجوكي مش عايز اشوف دموع دي تاني انا مقدرش اشوف دموع اي بنت وخصوصا زيك بريئة
نور:بخجل ها يا سلام امال تحت والي عملتة ودموعي الي كنت فرحان بيها
عمار:اسف بجد صراحة مكنتش بوسة غضب ولا انتقام بلعكس يمكن قبلة تحمل حاجات كتير حسسها مقدرتش اشوف برائتك وشقوتك معايا فا عملت كده بس عشان اداري اعجابي بيكي بجد قولتلك كده بس لما سبتيني جوة لوحدي وكنت هموت علي ايدك حسيت ان استحق كده بجد عشان نزلت دمعة من عينك
نور:وهيا تقف ههههههههههه ودي بقي لعبة جديدة يا حلو عن ازنك انا مبجيش بكده
عمار،:برحتك يا نور بس بجد ارجوكي مش عيزك تزعلي مني ها والايام هتسبتلك انها مش لعبة انا عارف ان سعات ب بقي مغرور وقاسي بس غصب عني علي عموم حقك عليا يا ستي وانا بمدلك ايدي بسلام اهو بقولك انك فوزتي عليا عايزة حاجة تاني
نور:بشك وايه الي غيرك بسرعة كده بقي
عمار:تفتكري حبسك ليا جوة وان كنت هموت في اي،ثانية من خنقة الي في غرفة دي متخلنيش اتراجع مهم يا ستي مش هتلاقي مني اي معملة سيئة ولو لقيتي يبقي ليكي حق ها هتمدي ايدك
نور:بنتصار وهيا تمد يداها تمام يا عمار مدام عرفت غلطتك يبقي انا مسمحاك
عمار:تمام يا ست بنات
نور:بخجل انا نزلا عن ازنك بقي
عمار:خالي بالك لحد يشوفك ويفهم غلط ها نور:متخفش عليا انا نور سلام
عمار:بمتسامة مزيفة سلام .
عمار:ههههههههههههههههههه حلو اوي يا حلوة
هتشوفي مين فينا مغفل بجد لما وقعتك في حبالي وخليتك تجري وريا وتبقي في حضني ده زيك زي غيرك مبقاش انا عمار .
********************************
سمعت نورهان طرق باب غرفتها ..ادخل..
دخل ادم :ازيك يا توتة ها ممكن اقعض معاكي نتكلم شواية
نورهان:طبعا يا ادم اتفضل ادخل
ادم وهو يجلس علي حافة سرير
نورهان عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم
اولا:انا شوفتك نهاردة وانتي عند الولد ده
نورهان:برتباك انا انا بس كنت بزور نور
ادم:نورهان انا موافق جدا انك تجوزي ولد ده بجد ولد محترم وراجل بجد وعيلتة ناس طيبين وانا عن نفسي هطمن عليكي معاهم بس عمار صعب يوافق يا نورهان وعشان نخليه يوافق لازم تسمعي كلامي ممكن
نورهان:اتفضل يا ادم قول
ادم :اولا كده مش عايزك تروحي هناك تاني
ثانيا متفتحيش اي كلام مع عمار في موضوع ده خالص وانا يا ستي بوعدك ان هقف جمبك لحد متجوزية
نورهان:ربنا يخليك ليا يا ادم انت الوحيد الي بتحس بيه في بيت ده انا هسمع كلامك مش هروح هناك تاني خالص
ادم:وعد ::نورهان ::وعد::
***********************************
دخل ادم غرفتة ومدد جسدة علي سرير وبعد لحظات ارتسم علي ملامح وجه ابتسامة عندما تذكر مقلب نور في عمار .بجد بت مشكلة اوي ..
تلاشت ابتسامه ادم عندما رائة ناهد ولدتة امامة اقتحمت الغرفة بدون استئزان
ناهد:،ممكن اعرف ايه كلام الي قولتة ده
ادم:بضيق كلام ايه يا ماما بس،
ناهد:كلامك مع نورهان ازاي تكلم معاها وتوفقها علي كلام ده ممكن افهم ها
ادم:عايزة ايه يا ماما انا جاي تعبان من شغل
ناهد:انت عمرك مسمعت كلامي ابدا
يبني انت بتشجعها علي ايه بدل متقرب منها وتحسسها،بوجودك عشان تحبك
ادم:يوووووه يا ماما ميت مرة اقلك نورهان اختي اختي مستحيل ابص ليها غير كده
ناهد:لا مش اختك دي بنت خالك وبعدين عايز ولد مفعوص زي ده يجي ياخد كل حاجة كده علي جاهز
ادم:انا ليه بحس انك ليكي وجهين بتمثلي ديما تحسسي عمار ونور ان بتحبيهم وسعات بحس ان جواكي حاجة بتخبيها وانك بتكرهيم .
ناهد:انت اتجننت يا ولد صح
ادم:انا مش مجنون نورهان اختي وعمار اخويا ومستحيل اطمع فيهم زيك