اخر الروايات

رواية اسر وميادة ( حب عمري ) الفصل الثالث 3 بقلم شيماء فرج

رواية اسر وميادة ( حب عمري ) الفصل الثالث 3 بقلم شيماء فرج



لحلقه الثالثه/(حب عمري)
بدأصباح جديد وكلا يشغله ماسيفعله في هذا اليوم المليء بالاحداث ففي قصر الاحلام. صحي اسر اللي تقريبا النوم ماقربش منه توضأ وادي فرضه ونزل ليجد توحه بانتظاره علي الفطار
آسر :صباح الخير ياتوحه
توحه:صباح الفل ياحبيبي
وجلس آ سر لتناول الفطار
توحه :حنروح امتي لاهل مياده يااسر
آسر :انا حروح لوحدي بالليل ياتوحه
توحه :لا مش ممكن لازم اجي معاك انا حعرف اتعامل معاهم ياابني
آ سر:انا لسه مش عارف ايه االي حيحصل او ردهم ايه مش حاخدك احرجك
توحه:مافبهاش احراج ان شاء الله
اسر: خلاص ربنا يسهل حكلمك سلام
وذهب اسر لعمله.
اما عند اهل العريس.
ام خالد. حنعمل ايه ياحسين حناخد ايه معانا واحنا رايحين
حسين: حناخد علبة شيكولاته وابنك يجيب بوكيه ورد
ام خالد:بس كده مش حناخد حاجه تانيه
حسين :ياستي ده لسه حبشوفوا بعض
ام خالد :ليه وانا ابني يترفض ده تعليم عالي وجمال وعنده شقه كمان
حسين :وماتنكريش ان مياده شبه ملكات الجمال ومتفوقه في دراستها
أخت خالد واسمها خلود وبتغير من مياده جدا
خلود :لايابابا مش اوي كده دي عاديه وفي اجمل منها كتير
حسين:يابنتي حرام عليكي
خالد:بنتك دي حقوده ده علشان مياده احلي منها
خلود: انا احقد علي دي
خالد :ربنا يستر وبنتك ماتبوظش الجوازه
ام خالد :جري ايه ياسي خالد من اولها وحتيجي علي اختك علشان الست مياده
حسين :ايه ياجماعه حتقلبوها خناقه يلا نجهز
ويعيني عليهم مايعرفوش ان اليوم مش في صالحهم خالص
اما عند مياده.
الام :تعالي يامياده ساعديني
مياده :لا ياماما انا مش فاضيه
الام :بتعملي ايه يعني تلاقيكي بتكلمي المجانين صحابك
مياده :لا والله بدور علي حاجه مناسبه عندي اعرف البسها انتي عارفه كل لبسي السنه اللي فاتت كان جينز
الام :شوفي حاجه بسيطه فستان ولاحاجه
مياده :ماشي انا بشوف اهو
مياده كان في نيتها انها حتطفشوا وماتعرفش القدر مخبيلها ايه انهارده.
رجع ابو مياده من الشغل ولقي البيت جاهز لاستقبال الضيوف جهز نفسه هو كمان واستعد لاستقبالهم.
اما عند اسر فكان بيشغل نفسه بالشغل ولكن قطع عليه شغله تليفون من ايهاب اللي بلغه ان الشاب اللي وقف مياده امبارح طلع البيت ومعاه عيلته. أسر اخد موبايله ومفاتيحه ونزل ركب عربيته اللي بيسوقها سائقه الخاص واسمه(علاء) ووراه عربية الحراسه االي فيها 6رجاله وحوش يرعبوا اي حد وراح علي بيت اهل مياده طلع البيت ومعاه رجالته ودق جرس الباب كان وقتها اهل مياده بيرحبوا بضيوفهم حسين وعيلته لكن قطعهم الجرس
أبومياده:ده مين اللي حيجيلنا دلوقتي
الام:تلاقي حد من صحاب مياده
الاب قام يفتح الباب واتفاجا لما شاف قدامه اسر ورجاله بشكلهم المرعب ده
آسر :سلام عليكم
الاب. وعليكم السلام مين حضرتك
أسر. انا اسر الطاروطي رجل اعمال وعاوز اتكلم مع حضرتك
الاب. اكيد حضرتك غلطان في العنوان انا معرفش حضرتك.
آسر :لا مش غلطان مش حضرتك والد مياده
الاب. وانت تعرف بنتي منين
اسر. حنفضل نتكلم علي الباب كده
الاب. احنا بصراحه عندنا ضيوف وماينفعش تدخل بس برده حضرتك عاوز ايه من بنتي
آآسر.عارف ان عندكم عريس بس انا عاوز اخطبها
الاب :انت تعرف بنتي منين وازاي عرفت ان عندنا عربس
آآسر :طيب ادخل ونتكلم
الاب:انت اكيد مجنون انت عاوز مننا ايه.
خرجت ام مياده تشوف في ايه واتصدمت من الكلام وفي نفس الوقت كان علاء اتصل بالحاجه توحه علشان يقولها اللي حصل
توحه :طيب اقفل ياعلاء بس خليك معايا علي الخط علشان تقول للي حيجبني الطريق وغيرت لبسها واخدت واحد من حرس القصر يسوقلها عربيه من الجراج وراحت لاسر
اما عند اهل مياده فالموضوع بيتعقد وبدأ صوت والد مياده يعلا وخرج حسين وابنه يشوفو ايه اللي بيحصل
حسين:خير يامحمد مين ده ضابط ده ولا ايه
محمد:صابط ايه ده واحد جاب عاوز يخطب مياده وبيفول رجل اعمال
حسين اطلبله البوليس
آسر ببرود :اتفضل موبايلي اتكلم منه
ابو مياده :انت مش همك حاجه يعني
وهنا تدخل خالد العربس وياريته مااتدخل
خالد :انتي تعرفيه يامياده
مياده بخوف:لا والله انا مش عرفاه
ولسه حيقرب من آآسر كان آسر رفع ايده واداله باليد وقع علي الارض وبقه كله بينزف. خرجت ام خالد وأخته االي لما عرفت الموضوع حبت تولعها
أم خالد :ابني حبيبي ده مين ده االي يضربه
خلود:لما انتي ياست مياده مش عاوزه اخويا جبتينا ليه ولا علشان يتقال عنك ان الشباب يقطعوا بعض عليكي
مياده بصراخ:انا انا اعمل كده ياخلود والله مااعرفه
الاب :بس كفايه وانت ياحسين سكت بنتك
ولسه الاب حيمشي الناس ويستفرض ببنته وتدخل المنقذه(توحه).
توحه:السلام عليكم استهدوا بالله ياجماعه وصلوا علي الحبيب المصطفي وتعالوا نقعد
الجميع:اللهم صلي عليك يانبي
أم مياده :اتفضلي ياحاجه بس مين حضرتك
توحه:انا الحاجه تحيه مربية اسر بيه بعد وفاة والدته
الام :اهلا وسهلا بس يرضيكي ياحاجه اللي هو عمله ده وبوظ علينا فرحتنا ببنتنا
توحه :ياعالم ياستي النصيب فين
حسين :طبب نستأذن احنا يامحمد
توحه :بعد اذنكم اقعدوا لحد مااحكيلكم حكاية آ سر مع مياده علشان ماحدش يظلمها
الاب :اتفضلي ياحاجه احكي
وحكت توحه الحكايه من اول مااسر شاف مياده لحد اللحظه اللي هما فيها واخدتهم توحه علي البلكونه وورتهم المكتبه اللي اشتراها اسر مخصوص لايهاب علشان يحرس مياده وان هو اللي عرفه ان في عربس جاي لمياده
حسين:خلاص يامحمد احنا عرضنا لسه موجود والقرار دلوقتي قرارك شوف وكلمني وقاموايمشوا بس توحه وقفتهم
توحه:بعد اذنك ياحاج حسين بنتك مديونه باعتذار لمياده
حسين:حقك عليا يامياده يابنتي وبص لبنته بتوعد علي تهورها
مياده:لا مافيش حاجه ياعمي
وخرج اهل مياده يوصلوا حسين وعيلته ورجعوا لاسر وتوحه.......

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close