اخر الروايات

رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الثاني 2 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الثاني 2 بقلم جهاد محمد 


الفصل 2

السيد المغرور


كانت نرمين تجلس في الكافية مع خالد

خالد:هتفضلي ساكتة كده كتير يا نرمين حببتي انا مش زعلان الي يزعل ده يبقي مكسوف وانا عمري ما هكسف من اهلي ابدا دول اغلي واحلي حاجة عندي ابويا اه راجل غلبان موظف بس شقي وتعب عشان يكبرني انا واختي .

نرمين :بتأثر والله يا خالد انا عارفة ان احلي عيلة كفاية بحس معاكم بالامان الي محرومة منة انا طول عمري حاسة لوحدي قصر بتاعنا مفهوش حب وروح ده بابا لما مات من عشر سنين حسيت ان كل حاجة ماتت،معاه حتي امي الي اختفت ومشفتهاش ومنعرفش عنها حاجة . .صحيح عمتو ربتنا زي ابنها انا وعمار وعزت .كانت بتعملنا زي مبتعامل ادم ابنها بس بردو مفيش حب زي عندكم تعرف ان عمار من ساعت موت بابا وهو اتغير خالص بقي شخص مغرور قاسي

خالد :متزعليش يا نورهان بكرا يا حببتي نتجوز وعوضك عن كل حاجة .متخفيش انا بعد اتخرج هسافر سنة او اتنين اكون نفسي وسعتها اجي لخوكي بعين مليانة.


والله انتو قعضين هنا وانا عملا ادور عليكم

قلتها فاطمة وهيا تتجه اليهم

خالد :ايه جابك يا رخمة :فاطمة صدق انت الي ستين رخم .

نورهان:بس بس هو انتو علي طول كده ازيك فاطمة

فاطمة:الحمدالله ها هتيجي جمعة تتغدي معانا يا توتة،

نورهان:طبعا يا بنتي انا اقدر افوت يوم جمعة ده ده بيبقي يوم مسخرة وربنا بت نورة دي بتعمل حركات بتفطسني من ضحك

فاطنة :بت عفريتة /خالد بت رخمة زيكم انتو الاتنين انا رايح محاضرة سلام

***********************************


وصلنا يا باشا خلاص

عمار:بغضب انت مخصوم منك اسبوع يا صلاح لو الي حصل ده اتقرر تاني انت حر

صلاح:خلاص حاضر يا عمار بيه

نزل عمار من سيارتة الفاخرة بكل غرور

دخل مقر شركة وهو ينظر بثقة لكل الموظيفين :انتبة كل الموظفين الكل انتبة اليه الكل يقف انتباه يعم صمت عندما يعبر نعم يخفون منه من قسوتة ومن غرورو زايد

سكرتيرة:صباح خير يا عمار بيه

عمار:صباح خير،يا رشا ها كل حاجة جاهزة

رشا :طبعا يا فندم كل حاجة

عمار:فين زفت ادم لسه مجاش

رشا:لا يا فندم لسه انا حولت اتصل بيه مش عارفة اوصل ليه خالص

عمار:بديق ماشي يا ادم اسبوع مش عرفين عنك حاجة وامك هتجنن عليك لما اشوف وشك يا ادم كلب

رشا:حضرتك تئمرني بحاجة تاني

عمار:اه في اسم مطعم عيزك تجبيلي اخبار كل بنات شغالة فيه فاهمة

رشا :تحت امرك يا فندم اكيد

عمار:فين جيسي هيا مش مفرود علي مكتبها جمبك .

رشا:هيا قالت جاية في طريق

عمار:اول متيجي تخليها تخشي ليه علي طول

رشا :حاضر يا فندم عن ازنك

عمار:انا حتت بت زي دي تكلمني كده ماشي انا هوريها مين عمار

*************************************

ازاي يا نور تكلمي زبون كده انتي اتجننتي

نور:يا مستر هو الي استفزني والله

محمد:حتي انا ميت مرة اقلك بطلي تشاكلي مع زباين ده اخر انظار ليكي يا نور راجل كان مصمم ارفدك بس انا اخته علي قد عقلة

متخلنيش اندم ان معملتش كده .

نور:حاضر يا مستر انا اسفة

.....

نور:ماشي يا حيوان والله لو قبلتك بس تاني مرة هوريك مين نور .

**************************************

دخلت جيسي مكتب عمار .نظر اليها عمار وهيا ترتدي ملابس جريئة .

عمار:اتأخرتي ليه يا هانم عزبه ابوكي هيا

جيسي بدلع اسفة يا عمار بجد حقك عليا بس سهرة امبارح خلتني اقوم متأخر انت سبب

عمار:اسمعي يا حلوا انتي هنا بتخدي فلوس علي شغلك وهناك معايا بردو بتخدي فلوس علي شغلك عشان انبسط فا يا روح امك متفتكريش ان هسكت علي تأخير فاهمة

جيسي:قربت من عمار بجرائة خلاص اسفة

عمار:ابعدي ميت مرة اقلك كلام ده مش هنا متخلنيش ازهق منك انا بزهق بسرعة .

جيسي:خلاص خلاص انا هروح اشوف شغلي بس هشوفك نهاردة

عمار:وهو ينظر الي الورق امامة

معرفش لسه لما يجيلي مزاجي هبقي اتصل يلا علي شغلك .

طلعت جيسي من مكتب وهيا تاخد نفسها

مغرور ياربي اهدي كده يا جسي ممكن يزهق منك بسرعة ويروح لبنت تانية ده مفيش بنت بتعض معاه لازم تشوفي رحتة.

***************************************

نعمة:قوليلي يا ماما ها تحبي تاكلي ايه

كريمة:اي حاجة يا بنتي والله يا بنتي لو فيا صحة زي زمان كنت قومت ساعتك هم كبير عليكي هم جوزك ولادك واخوكي ولادة

نعمة :متقليش كده يا ماما يا حببتي يارب كده اتعب ليهم؛نفضل متجمعين علي طول

كريمة:يارب يا بنتي يارب ويعوضك في اولادك خالد يتخرج بقي ونرتاح ونورة تلاقي شغل كويس وتجوز ونرتاح.

نعمة:يسمع من بوئك ربنا يا ماما يارب.

************************************&

رن جرس الهاتف عمار .نظر عمار الي الهاتف كان ادم ابن خالتة.

عمار،:انت فين يا زفت من صبح وبقالك اسبوع مختفي فين

ادم:اهدي يا عمار لما تعرف هتعزرني مهم عيزك تيجيلي حالا في مصيبة

عمار:مصيبة ايه يبني واجيلك فين

ادم:يا عمار بقولك لما تيجي تعالي في العنوان ده، مهم متجيش بعربية بتعتك تعالي في تاكسي

عمار،:نعم يا خويا تاكسي ليييييه

ادم:اسمع كلام ولما تيجي هتفهم يلا سلام

**************************************

مستر محمد:نور لو سمحت روحي جيبي الحاجة الي ناقصة لمطعم .

نور:انا نهاردة نص يوم يا مستر وبعدين

في ناس مسؤولا عن الحاجة دي،

محمد :هحسبهولك يوم يا نور ها يلا بنتي

نور:دلوقتي بنتي ماشي عشان خاطر حضرتك

*******************&&&******************

ايه مكان زفت ده يا ادم ممكن اعرف جيبني

قهوة في سوق ليه

ادم:احنا مترقبين يا عمار

عمار،:نعم انا مش فاهم حاجة ازاي

ادم:انا سفرت رومي عشان مناقصة هناك

عشان شركة جديدة مفرود هنفتحها هناك

بس للئسف انا لقيت شركة اكرم مقدمة مناقصة احسن مناقصة بتعتنا

عمار،:ازاي محدش يعرف ان سفقة دي حاجة

ادم:في جسوس بينقل كل حاجة يا عمار

وكمان كل تحركتنا عشان كده جبت هنا لازم نتصر


عمار:يا ولاد...... انا هوريهم مين عمار عادل

ادم:مش بكلام يا عمار لازم نعمل حاجة

انا هناك بقالي اسبوع عشان اعرف اشوف مناقصة بتعتهم وكمان انا عملت مناقصة متخرش الماية لازم نسحب المناقصة ونبدلها.

عمار:ازاي بس ومقلتليش ليه نفسي اعرف

ادم :عشان انت لو روحت هناك هيعرفو اننا عرفنا وانا عيزهم يفتكرو ان هما الي هيفجئونا .

عمار:تقصد ايه مش فاهم

ادم:لازم تختفي خالص

عمار:نعم افندم ازاي بقي انا مش فهمك

ادم:انا عندي خطة متخرش الماية بس انت اسمعني وافهمني وافق وخالي غرورك علي جمب.

*********************************

كده بقي مش ناقص ان اروح سوق ..انا نور اروح سوق دنا عمري معملتها لماما بس،يلا اكل عيش يا نور .

تجولت نور في سوق وبعد مودة بسيطة اشترت كل حاجة .

نور :اه يا رجلي مش قادرة

خير يا انسة في حاجة انا شيفك شايله حاجات كتير تحبي اي مساعدة

نور:اه ونبي عايزة حد يشيل الحاجة دي لحد تاكسي .

الولد:طيب انا هشوفلك حد بس ارتاحي انتي في قهوة دي اشربي حاجة بس وانا هجبلك حد يشلك لحد بيت كمان

نور:بجد طيب انا هعض بس وحيات ابوك بسرعة عشان متأخرش علي مطعم

راجل :حاضر يا انسة اتضفلي اتفضلي

جلست نور علي طاولة بجوار عمار

***********************************

ادم:عمار عماااااار مالك يبني ايه في ايه

بتبص علي ايه

عمار:جيتي برجلك يا حلوة ورحمت ابويا منا سيبك .وقف عمار وهو ينظر الي نور

ادم :وقفت ليه نظر ادم بجوارو مين دي يا عمار تعرفها

عمار:خليك هنا ومتتحركش جايلك

اتجه عمار الي نور التي كانت تجلس وتنظر امامها .

انحني عمار بوجهة اهلا يا حلوة كويس اننا اتقبلنا تاني

نور:بخضة ايه ده انت مجنون ابعد كده

عمار:ابعد ايه يا حتت حقيرة انا هوريكي مين

وبحركة سريعة اخذ عمار كوب عصير

وغرقها .

نور:بشهقة يا حيواااااااان غرقتني انت مش طبيعي انت مجنون

عمار:لو طولتي لسانك تاني هقطعو فاهمة كده خلصين يا ارجوزة.

نور:انا ارجوزة يا معقد انت مش طبيعي طيب والله لوريك صارخت نور الحقووووووني

اتلم كل رجال قهوة خير يا انسة في حاجة

نور:بخبث وبكاء راجل ده عكسني وعشان متجوبتش معاه رماني بعصير اهئ اهئ

عمار:انا عكسك انتي شوفي شكلك وبعدين اتكلمي انتي الي زيك مشغلهوش خدام عندي

في يا عم اهدي كده مالك متنك علينا من ساعت ما جيت بتعاكس بنات ناس معندكش اخوات بنات يلا جدع من هنا بدل موريك

عمار:اخرص يا كلب انت عارف بتكلم مين

اتجه ادم بسرعة يا جماعة احنا اسفين، اخويا بس مش قصدو حققكم علينا حقكك عليا يا انسة انا اسف.

عمار:،اسكت يا ادم بقولك خليني اشوف جربو......اسكتة ادم وهو يديه علي فمة

ادم احنا هنمشي احنا اسفين يلا يا عمار يلا

اخذ ادم عمار بصعوبة .


انتي كويسه يا انسة فيكي حاجة

نور:لالا انا تمام جبت تاكسي لو سمحت

راجل:اه اتفصلي .

ركبت نور التاكسي وهيا تشتعل غيظا

مش معقول يكون انسان طبيعي ده مجنون بجد مجنون يا حيوان اه لو اشوفك تاني هقطعك بسناني

سمعها رجل تاكسي وهو ينظر اليها بستغراب

في حاجة حضرتك انتي مجنونة طبيعية اصل بتكلمي نفسك

نور:بجدة انا مجنونة ده هو الحيوان انت مالك انت متخليك في سكتك عالم غريبة.

**************************************&

عمار:والله ما هسبها هعرف هيا مين وهوديها في ستين داهية

ادم:يبني انت الي جريت شكلها روحت ودلقت عليها عصير ليه طيب

عمار:متعرفش بت دي عملت ايه صبح


فصل3**

انا هوريها مين هو عمار عادل

ادم:عمار عادل ايه بس يا عم دي خلتك منظرك وحش بس صراحة بت جدعة ههههههههههههههههههه

عمار:بعصبية بتضحك علي ايه انت كمان

ادم:اصل بنت دي شكلها ظبتك عشان كده عمال تاكل،في نفسك انا عمري ما شوفتك كده ولا وخدة قدرت عليك يا معلم

عمار:نقطني بسكاتك احسن بدل مزعلك

ادم :لا خلينا في شوغلنا يا عمار

لازم تختفي خالص عن الانظار لازم الاعلام ينشر انك اختفيت .

عمار:اه وبعدين ايه مفيد في كده

ادم :بص يا عمار عشان مناقصة الي بقولك عليها تجهز قدمها 3شهور في وقت ده لازم تختفي عشان نشغلهم بيك انت

انا بقي هفصل ورا مناقصة لحد متخلص واقدمها وتظهر انت سعتها تقدم مناقصة بسم شركة ونكسب وتبقي ضربة الي بجد وسعتها نشوق جسوس الي في شركة

قطع حديثهم مجيئ صلاح بسيارة

صلاح:اسف يا باشا والله دنيا زحمة ومكان ده زحمة اوي

ادم :ازيك عم صلاح ولا يهمك_عمار يلا صلاح عايز اروح ابيت بسرعة

اتجة عمار وادم الي سيارة واكملو الحديث

عمار:طيب هيا فكرة حلوا بس هسيب شركة 3شهور وهسافر ازاي بس

ادم:ومين قالك انك هتسافر انت لازم تكون هنا ومش هنا ،يعني لازم تدير شركة من بعيد وانت في القاهرة بس لازم تكون في حته متخترش علي بال حد

عمار:بعد تفكير خلاص اجرلي شقة في معادي

ادم:شقة في معادي ايه يا عمار بقولك لازم في حته متخترش علي بالك حد هما اكيد هيفكرو في كده

عمار،:امال اعمل انجز وقولي

ادم:بخوف في في مخزن حلو ممكن تعض فيه

عمار:بعصبية مخزن انا اعض في مخزن انت اتجننت صح انا عمار .

ادم:يبني صدقني والله هو ده الحل بجد لازم تعض في مكان ميخترش علي بالهم وعشان انت مغرور ومتكبر وهما عرفين كده مش هيختر علي بالهم

صلاح:بعد ازنك يا باشا انا عندي حل حلو

ادم:قول يا صلاح ها

صلاح:احنا قعدين انا واختي وجوزها ولدها في بيت بتعنا في حته يعني متوسطة في فوق سطع اوصة بس ايه باشا جميلة تشرح القلب ومحدش في بيت هيعرف اي حاجة

عمار،:سطح ومخزن الله الله حلو اوي

ادم :فكرة حلوا اوي يا صلاح انا ازاي مفكرتش في كده

عمار،:فكرت في ايه يبني انت

ادم:انت هتبقي في بيت وسط عيلة ممكن انا اجيلك تشوف ورق شركة واكن بروح لصلاح لو حد رقبني وبكده محدش يقدر يشك فيك عمار:انسي مستحيل انسي

ادم:فكر في مناقصة يا عمار وتحدي الي بينك وبينهم هتخسر وشكلك هيبقي وحش قدام كل وكلمتك الي بتسمع هتهتز طبعا ده الي يخسرك ويقف قدامك فكر تختار تضحي 3شهور بس ولا تخسر مكنتك ومناقصة مليارات .

تئفف عمار وهو يفكر ماذا يفعل .

ادم:صلاح جهز الاوضة دي وضبها

وعايزك تفهم اهلك ان عمار جاي يشتغل وان انسان عادي خالص جاي من بلد من اي حته

صلاح:متخفش يا باشا كلو هيبقي تمام.

************************************

احمد:يعني ايه يا صلاح حد غريب يقعض وسطينا في فوق وفي بنات هنا بس

صلاح:ده ولد غلبان جاي من بلد عايز يشتغل ويجري ورا لقمة عيش يا احمد متخفش انا اضمنة برقبتي وبعيد هو هيئجر الاضة بسعر كويس يسعدك علي مصاريف متخفش الواد كويس .

احمد:ماشي يا صلاح مدام انت ضمنة خلاص خليه يتفضل بس اقعد معاه الاول واشوفة

دخلت نورة بزعببها وهيا تشتعل

صلاح:ههههههههههه ايه الي عمل فيكي كده

نورة:،خالو ابعد عني عشان مش طيقة نفسي

احمد:في ايه يا بنتي وشكلك عامل كده ليه

نورة:مفيش يا بابا وقعت بس

احمد:طيب يلا يا نورة خدي بنت خالك واطلعي وضبي صطح عشان في واحد هيسكن فوق

نورة:واحد مين ده.




الثالث من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close