أخر الاخبار

رواية لمسة ناعمة غيث وغزل الفصل التاسع عشر19 والاخيربقلم حبيبة الشاهد

رواية لمسة ناعمة غيث وغزل الفصل التاسع عشر19 والاخيربقلم حبيبة الشاهد 


دخل غيث غرفته خـ.. لع التيشرت ورماه على الأرض بأهمال قرب على المرحاض فتح الباب وجد غزل في الداخل
صرخت غزل وضمت المنشة عليها بأحكام
غزل: أنت بتعمل أي
غيث قرب عليها وضع يده على خصرها
: أنا اللي عايز أفهم أنتي أي اللي جابك الأوضة بتاعتي
حاولت الأبتعاد عنه ضمها إليه أكتر ميل بوجهه أستنشق رائحتها بهيام
: غيث
دفن وجهه في عنقها وقبـ.. لها
شعرت برعشة خفيفة داخلها بسبب حركته..
أستيقظ غيث الأول و فضل باصص عليها رفع أيده وملس على شعرها بحنان
غزل أستيقظت بضيق من حركة غيث
فتحت عنيها نظرت إلى غيث أبتسمت بخجل
: صباح الخير
: صباح النور
دفن وجهه في عنقها وهمس
: قومي خدي شاور علشان أوريكي المفاجأة
: بجد مفاجأة
هز رأسه بنعم حضنته غزل بسعادة و بحب وقبـ.. لت وجنته وقامت بسرعة نطت من على الفراش دخلت المرحاض
وكان غيث يتابع أثرها بحب شال الحاف من عليه وقام يطلع ملابس
قعد على الأريكة بضيق ومسك الهاتف بخنقة رفع نظره عندما سمع صوت الباب يفتح
خرجت غزل وهي لفه المنشفة على ج...سدها
غيث طرق الهاتف وهو مركز معاها
: خلصتي
غزل وهي بتطلع ملابس
: اه خلصت
حضنها غيث من الخلف
: ما تيجي نكنسل الخروجة
لفت نفسها وبقي وجهها في وجهه
: لا وحياتي خرجني أحنا مخرجناش خالص من ساعة ما أتجوزنا
: امممم طب خلصي يلا
: فوريرة
دخل غيث المرحاض أرتدت غزل ملابسها وخرجت أحضرت الفطار وجلست على السفرة تنتظر غيث يأتي
خرج غيث و قرب على السفرة جلس وبدأ في تناول الطعام معها بحب
بعد أنتهائهم خرجت غزل مع غيث وصلوا مدينة الملاهي
نزلت غزل من السيارة تنظر إلى المكان بـ سعادة
أبتسم غيث عندما رأي أبتسامتها
سحبته غزل وفضلوا يلعبوا طول اليوم بسعادة وفرح وضحك أنتهي اليوم خرجوا من المكان
: لا بلاش نركب العربية تعالي نتمشي شوية
: دلوقتي الجو أتاخر
مسكت يده برجاء
: علشان خاطري وافق
: خلاص يلا وامري لله
أبتسمت غزل وسحبت غيث ومشيوا وهما ماشين شمت غزل رائحة طعام
شاورت بصباعها على عربة كبدة في الشارع
: غيث تعالي ناكل من على العربية دي
: اكيد بتهزري
ضمت شفتيها بضيق
: لا مش بهزر تعالي
بيقربوا وبتطلب غزل الطعام وبتجلس على طاولة موضوعة في الشارع بجانب العربة
بيقرب عليهم الرجل وبيضع الطعام على الطاولة وبيرحل
مسكت غزل السندوتش وأكلت منه
: أي مش هتاكل
: لا مليش في أكل العربيات
: براحتك بس هتندم
بتأكل بشهية ونفس مفتوحة بتنهي طعامها وطعام غيث الذي رفض تناوله حاسب غيث على الطاعم وأخذ غزل وأكملوا سير..
بيرجع في منتصف الليل إلى مكان السيارة بيركبوا حتي وصلوا للمنزل بعد فترة بتدخل غزل الغرفة بترمي نفسها بسرعة على الفراش وفي دقيقة بتكون نامت بتعب
بيدخل غيث الغرفة بيجدها نائمة بملابسها قرب عليها بيخـ..لعها الحجاب وساعدها في تبديل ملابسها وهي نائمة و بيعدلها على الفراش وهي نائمة بعمق
بيبدل غيث ملابسه وبينام بجانبها ويسحبها غيث إليه ونام هو الأخر
في صباح تاني يوم أستيقظ غيث على صوت صرخة تأتي من المرحاض
قام بفزع ونط من على الفراش فتح باب المرحاض وجدها تقف ممسكة بأختبار حمل وتبكي بشدة
غزل بشهقات وصوت بكاءها يعلي أكتر
: غيث أنا.. أنا حامل أنا مش مصدقة بجد أنا حامل خد بص هو طالعلي موجب
مستوعبش غيث الجملة قرب عليها
حضنته غزل وهي تهدئ نفسها من بكائها
: أنا حامل في قطعة منك
رفعها غيث من على مستوي الأرض بعشق
: أنا مش مصدق أنك حامل مني أنتي ملكتي قلبي وروحي
: أنا بحبك أوي
: ليتني أستطيع أن أبقيك بجانبي كما أنتِ بقلبي دائماً
مسحت دمعها وسندت رأسها على كتفه وهي ما زلة مرفوعه
: دمتَ لقلبي سنداً وحبيباً وشريكاً حتى نشيبُ سوياً
دخل الغرفة بعد فترة ممسك بيده صنية الطعام وضعها أمام غزل
: من هنا ورايح أنا اللي هحضرلك الأكل وأنتي خليكي قاعدة ومفيش نزول جامعة أنا هشرحلك كل حاجة هنا
: لا أنا كدا هزهق من قعدة البيت حرام هقعد تسع شهور في البيت من غير ما أخرج
: أبقي كلمي حياة وهي تجيلك
: اه نسيت دي حياة كلمتني خطوبتها أنهاردة
ملئ غيث المعلقة بالطعام ووضعها أمام فمها : اه عارف
أخذت الطعام من يده: عرفت منين
: ما هي دي المفاجأة
قام فتح الخزانة وطلع فستان فضي
قرب عليها بحب وضع الفستان على الفراش بجانبها
: الله دا جميله أوي
: أنتي أجمل هخلص شغل على التليفون وارجعلك تكوني أنتي خلصتي أكلك
: ماشي
مسك هاتفه وبدأ في العمل فضل يتابعها من الحين للأخر بأعينه بعد ساعات أنتهي من العمل وبدأ في تحضير نفسه للحفل
خرجت غزل من المرحاض و هي تحمل طرف الفستان الصق بعض الشيء
قربت على غيث الذي ينثر عطره أستنشقت رائحته وحضنته
: أممم ريحتك حلوة
ضمها ليه بحب: شكلك قمر يلا بقي علشان منتأخرش على الخطوبة
حركت وجهها في حضنه وهي مغيبة : تؤ بلاش خطوبة أنا عايزة أبقي هنا شاورت مكان قلبه عايزة أبقي في حضنك جنب قلبك
أبتسم غيث على فعلتها بحب سحبها ودخل البلكونة نظرت ألى النجوم في السماء
: مين العريس
أبتسم غيث عندما تذكر: فاكره الدكتور اللي كان بيعلجك وأحنا في الرحله
: مش أوي
: هو دا العريس
: مين قال أن الحب سهل شوفت رغم كـ.. رهك ليا بس حبتني أنا كنت بدعي كل يوم أنك تحبني لأني حبيتك من أول مره شوفتك فيها لما جيت تخدني من البيت بعد مـ. وت ماما
: مامتك ملهاش ذنب أنها حبت الحب مش بيدنا الحب بقلبنا ساعات القلب بيغلب العقل وهو اللي بيفكر مكانه علشان كده عمي ساب جدي وبعد عنه وراح اتجوز مامتك الكـ. ره ملا قلبه من نحيت مامتك بسبب بعد أبنه عنه بسببها أنتي تعرفي أبوكي اللي هو عمي مشفش جدي بقله كام سنه
لفت تنظر في عينه بعمق: كام
بدلها النظره وملس على وجهها بحنان
: من قبل ما تتولدي بسنتين بقاله اتنين وعشرين سنه من ساعة ما مشي من البيت جدي ساعتها قلب الدنيا عليه بس معرفش يوصله لأن ميعرفش إي معلومات عن مامتك هي من عائلة إيه أو من فين وميعرفش يوصل لعمي غير بعد وفاته مامتك كلمت جدي علشان يجي يحضر العزاء بتاع أبنه
: يااا حصل دا كله
: شوفتي وبعدين أنتي بتفتحي في دفاتر أتقفلت من زمن
نظرة للنجوم مره أخره وضعت يدها على يد غيث المحتضنها ونزلة يده على بطنها بحب
: أممم فضول، غيث هتفضل تحبني حتي بعد ما بطني تكبر
دفن وجهه في عنقها بعشق : هفضل أحبك طول عمري
: كل الأمان في حُبك وكل الأماني قربك.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close