اخر الروايات

رواية اسر وميادة ( حب عمري ) الفصل السادس عشر16 بقلم شيماء فرج

رواية اسر وميادة ( حب عمري ) الفصل السادس عشر16 بقلم شيماء فرج


انتبهت مياده للناس اللي عماله تصقف وانها نست كل اللي حصل معاها وبقت في حضنه ووشها احمر من الكسوف ودموعها نزلت علي وشها
آسر :حبيبي بتعيطي تاني ليه انا مش عاوز اشوف دموعك تاني ابدا
مياده:لا والله انا اتكسفت من الناس دي بس
آسر :لا ياحبيبي احنا هنا في بلد العشق بلد الحريات الناس هنا بتحترم حب الراجل للست
مياده:اوعدني انك مش حتزعلني تاني
آسر :وحياة مياده مش حزعلك تاني
مياده:هو ده الوعد
آسر :تفتكري عندي اغلي منك احلف بيه
مياده:وانا والله مش حعمل حاجه انت تكون رافضها تاني
آسر :ياحبيبي انا مش برفض علشان اتحكم فيكي انا برفض من خوف وحب يمكن يبان ان ده تخلف ورجعيه لكن انا كده مش بستحمل حد يشوفك ولا يكلمك ولا بتحمل احساسب ان ممكن حاجه تاخدك مني
مياده:اممممممم
اسر:ده افهم منه ايه ده يعني
مياده:ولا حاجه بس فهمت خلاص
آسر :ايوه كده اهي ميمو حبيبتي الشقيه رجعت تاني
مياده:انا خلاص شبعت حنعمل ايه دلوقتي
آسر :حنرجع الاوتيل ونقعد مع بعض شويه وبعدها ترتاحي لأنك لسه خارجه من المستشفي ومش المفروض تعملي مجهود
مياده:اوكيه طيب يلا بينا اذا كنت خلصت
آسر :ايوه طبعا خلصت من بدري
دفع اسر الحساب واخدها وخرجوا رجعوا الفندق واول مادخلوا الجناح مياده كانت عاوزه تغير لبسها لكن اسر قعد معاها
آسر :يلا يحبيبي مش حتغيري لبسك
مياده بكسوف:طبب لما ترجع جناحك
آسر :نعم ماهو ده جناحي برده
مياده:اسر بطل غلاسه ويلا اخرج بقي
آسر :انا حخرج اجيب لبسي لان حاجتي هناك لكن من انهارده حسلم الجناح وحقعد معاكي هنا انا قولتلك مش حسيبك لحظه بعد كده
بعدهاخرج آسر من الغرفه راح يجبب حاجاته وهي انتهزت الفرصه وغيرت لبسها بسرعه ولبست ترننج عليه رسومات كروتونيه
رجع اسر للجناح ومعاه شنطه لقاها قاعده علي الانتريه الموجود بالجناح راح قعد جنبها وحط ايده علي كتفها ضمها ليه وهي سندت براسها علي صدره
اسر:وحشتيني اوي يامياده
مياده:انا عاوزه اسألك سؤال
آسر :اتفضلي
مياده :ازاي انت بتحبني اوي كده وازاي هونت عليك تسيبني لوحدي من غير حتي ماتشوفني
آسر :خلاص بقي ياحبيبي بلاش تعذبيني اكتر ربنا يعلم انا كنت بموت من جوايا ازاي تعرفي ان انا كمان مش خرجت من الغرفه خالص
مياده:ههههه يعني انت كمان كنت بتعاقب نفسك
اسر:ايوه ياستي كنت بعاقب نفسي اني زعلتك
مياده:خلاص احنا ننسي اللي فات ونبدأ من جديد بس انت وشطارتك بقي
اسر بهزار :انتي بتبتزيني ياميمو
مياده:براحتي والله
اسر:طبعا ياروحي انا كلي ملكك
مياده:تعرف اني قلقانه اوي علي نتيجة التنسيق مش عارفه حصل ايه
آسر :طيب ليه مش كلمتي حد من اصحابك او بابا
مياده:اكلمهم منين وانا مش بعرف حاجه هنا
اسر:من تليفونك حبيبتي انتي خطك جوال تقدري تتكلمي دولي براحتك
مياده:انا مش كنت عارفه
اسر:طيب خدي تليفوني كلمي بابا
مياده اخدت تليفون اسر وكلمت اهلها
الاب:اهلا ياحبيبي عاملين ايه
مياده:يعني اسر هو اللي حبيبك وانا لأ
الاب:ميمو حبيبتي اصل ده رقم اسر فكرته هو وحشتيني يا روح ابوكي
مياده:وانت ياحبيبي وحشتني اوي وماما وحشتني هي فين
الاب:اهي ياستي كانت ععامله نايمه واول ماسمعت التليفون نطت جنبي
الام:وحشتيني يابت عمري
مياده:وانتي وحشتيني اوي نفسي اترمي في حضنك ياماما اصله وحشني اوي اوي
اسر كان سامع الكلام ده وكان واقف حيتجنن
الام بقلق:انتي كويسه يامياده واسر عامل معاكي ايه
مياده:ايوه طبعا ياحبيبتي كويسه واسر ربنا يخليه ليا وبعدي ن انتي عارفه اسر وحنيته عليا يعني ياماما هو بس مدوخني في انه بياكلني كتير جدا
الام:ربنا يسعدكم ياميمو
مياده:ماما ماتعرفيش التنسيق حصل فيه ايه
الام:ايوه ياحبيبتي مبروك قبلتوا في هندس اسكندريه كنت حنسي والله يامياده من فرحتي بيكي
مياده:اتاكدتوا ياماما
الام:ايوه يابنتي اسماء راحت شافت بنفسها
مياده:خلاص ماشي ياحبيبتي يلا سلام بقي
الام:سلمي علي جوزك وخدي بالك عليه وعلي نفسك مع السلامه
قغلت مياده التليفون والفرحه مش سيعاها اخيرا حلم عمرها اتحقق لكن اسر كان متضايق انها قبلت في كليه عملي
مياده:الحمد لله انا كنت حموت من الخوف ياحبيبي
آسر :بعد الشر عليكي ماتقوليش كده واصلا بعد كلمة حبيبي دي انا ممكن اعملك كلية هندسه مخصوص ليكي انتي بس
مياده :ربنا يخليك ليا ومش يحرمني منك
اسر كان لسه قاعد جنبها علي الكنبه وحب يقرب منها اكتر ويغتح معاها اي حوار يتكلموا فيه
آسر :انتوا كلكم دخلتوا كليه واحده
مياده:ايوه ماما قالت ان كلنا قبلنا
اسر:طيب كويس علشان يظبطوكي في المحاضرات
مياده:لا بيتهيألك دول فشله انا المنظمه الوحيده فيهم
اسر:بس مش الهندسه صعبه ومحتاجه مجهود
مياده:مش مهم ربنا يقدرني دي كانت حلمي انا تعبت ذاكرت علشان أدخلها
اسر:وانا وعدتك ياحبيبتي مش حنقصك حاجه عاوزه كورسات كتب مراجع اللي تحتاجيه كله حيكون تحت أمرك
مياده:شكرا ياحبيبي بس انا عاوزه حاجه تانيه خالص
اسر:عيوني ليكي
مياده:عاوزه ان شاء الله بعد ماتخصص تضربني في شركه من بتوعك انا والبنات
اسر:هههههه وانا موافق هو ده الطلب بس
مياده:ايوه
اسر:احكي لي عن صحباتك ياميمو
مياده:شوف ياسيدي اسماء دي العاقله بتاعتنا وكمان متدينه اوي وتقي الاروبه بتعرف تشتري اي حاجه بسعر قليل اما مي بقي دي االكوميديانه بتاعة الشله دمها زي العسل
آسر :طيب ومياده
مياده:انا خلط من اسماء ومي لكن تقي صعب اكون شاطره زيها
اسر:انتي روحي ياميمو ودي اهم حاجه في الدنيا
مياده:وانت حبيبي علي فكره بس قولي هو انت ماعندكش اصحاب
اسر:لا ماعنديش اصحاب انتيم زيك انتي والبنات كده لاني كنت ماسك شغل ابويا كله بعد مااتوفي كنت بروح الكليه بالصدفه وحتي وانا صغير كنت قافل حياتي علي الدراسه والرياضه ولما كان بيجيلي نفس العب زي الاطفال كنت بلعب مع علاء لحد ماشوفتك وحياتي اتغيرت بقي ليها اهميه عشت علشانك وحلمت بيكي كتير قبلك كانت حياتي عامله زي الآلات مافيهاش روح
مياده صعب عليها اسر اوي وفهمت هو ليه بيخاف عليها كده ورجعت دخلت في حضنه
حضنها اسر جامد اوي وبعدها اخدها وناموا علشان ترتاح شويه.
وفي الصباح صحي آسر قبل مياده اخد الشاور بتاعه وادي صلاته وطلب الفطار وبدا يصحي مياده
آسر :ميمويلا ياميمو اصحي علشان حنخرج
مياده بفرحه:بجد حنخرج حالا حكون جاهزه
اسر:بس حنفطر هنا الأول
دخلت مياده بسرعه اخدت شاور ولبست وصلت
وبعدها كانت بتفطر باقصي سرعه علشان تلحق تخرج
خلصوا فطار واخدها اسر وخرج فسحها وفرجها البلد واشترالها حاجات كتير اسر كان مجرد مايشوف عيون مياده بتبص علي حاجه كان بيشتريها .
اسر فرح مياده بكل حاجه بحبه وحنيته واهتمامه ومياده قررت تفاجءه لما يرجعوا الاوتيل
رجعوا الاوتيل وكان كل واحد محضر للتاني مفاجئه
خرج اسر وساب مياده بحجة انه حيشوف ناس ليه معاهم شغل لكنه راح اشترالها سلسله فيها فراشه جناحتها عباره عن فصوص ملونه من الألماس وحطها في علبه حمرا ولفها مع دبدوب احمر لانه طبعا عارف ان حبيبته عقلها طفولي وممكن تفرح بالدبدوب عن السلسله رغم قيمتها الماديه الكبيره
وطبعا خروج اسر كان اكبر فرصه لمياده علشان تحضر مفاجأتها
دخل اسر الغرفه لقاها نورها مطفي والشموع الحمرا هي اللي منوره الجناح كله والموسيقي الهاديه شغاله فضل يدور بعيونه التسريحه واقفه بتشوف نفسها في المرايه وكان اسر لأول مره بيشوف مياده المرأة مش الطفله كانت ميااده زي القمر وهي فارده شعرها وبمكياجها البسيط وقميصها الابيض الشفاف كانت انثي بكل معني الكلمه وطبعا اتحركت مشاعره وجري عليها حضنها ونسي انه معاه هديه ليها
""ونسيبهم بقي ونبقي نرجع لهم الصبح"""
ولما بدات تظهر الشمس الجناح كله اتملي بنورها لا نهم نسوا يقفلوا الستايربالليل طبعا
صحت مياده من الضوء بصت علي نفسها وافتكرت اللي حصل امبارخ ابتسمت ووشها كان لون الفراوله وزاد الاحمرار لما اسر بدأ يفتح عيونه
اسر:صباح الفل يامدام اسر الطاروطي
مياده بخجل:صباح النور ياحبيبي
اسر:يلا ياروحي قومي خدي شاور علي مااطلبلك الفطار
مياده:طيب قوم انت لاني حاسه بتعب شويه وحاسه اني بردانه ممكن تغطيني
اسر:خلاص ياحبيبتي نامي انتي شويه كمان
قام اسر قفلها الستاير وغطاها ودخل اخد شاور وبعدها ملي البانيو بالمايه الدافيه
خرج طلب الفطار وطلب معاه كوباية لبن سخن
وراح صحي مياده وشالها دخلها عند البانيو وهي حتموت من الكسوف قربلها البرنس وسابها وخرج
مياده خلعت القميص النوم بتاعها وقعدت في البانيو لحد ماحست ان جسمها ارتاح شويه قامت لبست البرنس وخرجت وقفت قدام المرايه تسرح شعرها اللي بتكره طوله جدا وكان اسر محضرلها بيجامه علشان تلبسها لبستها وهو استلم الفطار ودخل لقاها شكلها متتضايق من تسريح شعرها اخد منها الفرشاه وسرحلها شعرها بايده واخدها وقعدوا علشان يفطروا آسر كان بيأكل مياده بأيديه وشربها اللبن واخدها نيمها علي السرير وغطاها وفضل قاعد جنبها يخلص شغله علي الاب توب .ومياده بمجرد ماعمضت عيونها راحت في النوم وكأن اسر كان ادري بيها من نفسها.
اسر كسر كل القواعد اللي امها قالتهالها قبل الجواز كان حنين عليها لدرجه اسرت قلبها وخلته بقي ملك لاسر بس

لكن ياتري حتفضل مياده اسيرة لحنيته واسر حيفضل علي حاله ولا طبعه حيغلب عليه



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close