رواية حب مجهول المصدرالفصل الخامس عشر15 بقلم سارة احمد
بكر جري علي مصدر الصوت اللي اتجنن اول ما سمعه الله هو انا بحلم ولا ايه وظل يلتفت يمين وشمال وعيون بدور علي مصدر الصوت وهو حيران وفضل يجري لحد ما وصل لي مصدر الصوت ….
واول ما وصل وقف متجمد مكانه ومبرقه عيونه في حاله من الزهول لم يجد مايقال فما شاهده تخطئ كل حدود الخيال……
شاف نادين تلبس فستان زفاف جميل ابيض…. وواقفه بتضحك لي بكر وعيونها بتلمع ببراءه صافيه زي ما تكون ماسه بضي في عز الليل….. لكن شكلها متغير فقد اصبحت اكثر نضوجا وجمالها ذاد بعشرات المرات اقتربت من بكر الذي لا يحرك اي ساكن وقلبه يخفق بقوه وكأنه ييشق صدره ويفر منه…. وانفاسه صارت متلحقه وغير منتظمه ومبرق عيونه بكل غباء وبلاه….
تبتسم نادين بسمه صافيه كلها حب وجمال وشوق وحنين تقترب منه وفي كل خطوه تخطوها يجن بكر من الفرحه والشوق والصدمه هناك خليط من المشاعر ممتزجه داخل قلب بكر….. اقتربت نادين منه ووقفت امامه واصبحت العين في العين ترسل اهات من الشوق والحب والعتاب…. ظلوا هكذا لي دقايق من الزمن….. صمت بلا كلام لكن حديث العيون اقوي من اي كلام حديث يفيض بكل حب مشتعل يخترق كل حدود الزمن والمكان…. الي ان طاخت المشاعر وانفجرت مثل بركان يفيض بكل حب وشغف ارتموا في احضان بعض وهم يبكوا ويضموا بعض بقوه وكانهم شخص واحد بكر يقبل كل جزء من وجهها ونادين تبكي وتبكي وتردد بشهقات تفيض بلحنين والشوق….
نادين:بحبك بعشقك انت حبي مجهول المصدر مهمت حصل حبي بيزيد وشوقي بيشتعل لك اهان يا قلبي….. بحبك بحبك بحبك…..
ظلت تردد هذا وهي تضمه وتتشبث بيه بكل حب وتغمر وجهها بين عنقه وبكر يرد بقبولات متعدده تفيض بكل حب…..
وبعد فتره من اللقاء المشتعل….
بين الاحباء العاشقين…. يظهر اياد ويفجر المفجاه…
اياد:مهما حولت ادمر الحب ده مش هعرف حبكم فاق كل حدود الزمان
وكل ما تزيد التحديات وتفرق بينكم الشغف والجنون في حبكم بيزيد….. حبكم حب مجهول المصدر حب من عند ربنا حب مكتوب قبل حتي ميلادكم ومن جمعه الرب ما يفرق العبد…..
وصقف لهم باعجاب شديد …. وكمل كلامه انا اتعلمت منكم معني الحب والتضحيه انا اتعلم منكم معني الحب اللي بجد والتسامح فيكم كبير …. انا طلقت نادين من زمان….. عرفين ليه عشان نادين عمرها محبت غيرك رغم كل اللي مره في حياتها لسه بتحبك بجنون
تعرف ايه اللي حصل يوم الحريق
بكر بتعجب وبسمه غباء :انا مش فاهم حاجه هو انا بحلم انت اياد اللي عمره ما عرف يبتسم او يسامح او يعترف بلهزيمه يبقي مبتسم ويعلن انسحابه ….
عجبت لك يا زمن……
يبتسم اياد وينظر لي نادين بحب بس حب صافي….
اياد:انا اتعلمت من نادين معني التضحيه والفناء في الحب حتي لو مش هيكون لك يوم الحريق خطرت بحياتها عشان تنقذك يومها انا كنت بحقد عليك وشدتها وكنت هموتها واموت نفسي بس اللي حصل سحر….. نادين بكت وتوسلت ليه اني اتصل بلاسعاف تنقلك المستشفي وتطمن عليك وبعدها تبقي تحت امري….
وفقت ونفذت طلبها وفضلت جنبك لحد ما تخطيت مرحلت الخطر…. وفعلا بقيت تحت امري بس مقدرتش المسها كان فيه حاجز بينا هو انت انا كنت عوز قلبها مش جسمها لكن معرفتش وكمان رقبتك وانت كل يوم بتيجي هنا وشوفت حزنك وحزنها وانها بتموت كل ثانيه…. فطلقتها وانا بعطهالك بكل حب…..
نادين:انا عمري ما حبيت غيرك يا بكر من اول لحظه شوفتك فيها قلبي حبك……
بكر بتسؤل:طيب ايه حكايه موتكم دي….؟
نادين:عشان اكتشفت ان في مؤامره علي حياتي عشان الخريطه بتاعت بابا وقصه كنز قارون…..
فمكنش قدامي حل غير كده وكمان عشان فرونيكا وابوها واخوها والغندروا وسام اتحدوا ضدي وهما سبب الفضيحه اللي حصلت وكمان ايلا ساعدتهم بس طبع متعرفش بامر قتل امك …. عشان كانت عارفه معلومات خطيره ممكن تهد لهم كل حاجه وابوك مشترك معاهم في امر قتل امك….. وهما دلوقتي هيتحدوا مع ابوك اللي هيخرج النهارده….. واحنا لازم نتحد وفيه خطه مرسومه مع المخابرات الامريكيه والانجليزيه والمصريه وطبعا حاتم الشامي هيوصل كمان دقايق ومعاه جدي وعمتي نورا….
هما لهم دور في الخطه…. عشان نكشف ونقبض علي زعماء الفساد في العالم…..
بكر بيسمع نادين والغل والغضب بيتمكن منه…. والدموع بتسيل بقهر علي امه….
بكر بغضب:وانا معاكم بحياتي لازم اخد طار امي…. وكل الابرياء من كل فاسد او حقير….
اياد:وكمان ماريتن هيكون معنا …
عشان اكتشف ان الللي قتل ابنه سام مش انت… وهو عوز ياخد طار ابنه وكمان عشان خاطر اماني حفيدته الوحيده….
ويصل حاتم ونورا وابوها….
ويقبلوا مارتين علي باب القبو السري اللي تحت القصر المحترق
ويجتمعوا ويتفقوا علي الخطه ومعهم قيادات من الدول المذكوره…….
في نفس اللحظه خرج سيف من سجنه ويجد في استقباله كل حاشيت الفساد.و الدمار في العالم