رواية خلخال حليمه الفصل الرابع 4 بقلم اية عرفات
شريف بدا يقرب من حليمه لحد ما رمها على السرير
حليمه زقته وقعته على الارض وقامت جريت علي كباية الميه وكس*رتها
حليمه لو قربت مني انا همو*ت نف*سي كده كده انا ما عنديش حاجه اخاف عليها
شريف: انتي مجنونه ارمي اللي في ايدك ده
شريف :خلاص هبعد عنك بس ارمي اللي في ايدك الاول انت هتجب*يلي مص*يبه
حليمه :ارجع ورا
شريف رجع لورا وحليمه فضلت تتسحب واحده واحده لحد ما وصلت على باب الشقه فتحت الباب وطلعت تجري بالبجامه وشعرها كان مفرود وكانت الساعه 1:00 بالليل
حليمه فضلت تجري في الشارع زي المجنونه ماكانتش عارفه تروح فين الجو كان متاخر اوي ماكنش في حد في الشارع
حليمه دخلت على مطعم كان الوحيد اللي فاتح اول ما دخلت حليمه دخلت على الكاشير
حليمه: لو سمحت ممكن تساعدني
الكاشير بدا يبصلها من تحت لفوق
الكاشير: خير في حاجه
حليمه :لو سمحت ممكن تشوفلي اي حاجه البسها ومكان ابات فيه لحد الصبح
الكاشير :وانتي ازاي طالعه في نص الليل بالشكل ده
حليمه: بعد اذنك من غير اي تفاصيل ممكن تساعدني انا عايزه مكان ابات فيه لحد الصبح بس
الكاشير: وانا اعرفك منين علشان خاطر اديكي مكان تباتي فيه اطلعي بره يا بت انتي اي الاشكال اللي بتتحدف علينا دي ياربي
حليمه :ابوس ايدك انا ماينفعش اطلع بالشكل ده في الشارع انا ممكن ابات هنا والصبح اوعدك اني انا هشتغل في المطعم همسح واكنس وده اعتبره تمن الليله اللي هابتها هنا
الكاشير بدا يقرب منها ووشوشه في ودنها
الكاشير: طب بقول لك ايه ما تيجي تباتي عندي احسن في الشقه
حليمه: انت وا*طي وقليل الاد*ب
الكاشير: اطلعي بره يا زبا*له
حليمه طلعت بره وقعدت في ركن جنب المطعم وفضلت تعيط وهي بترفع راسها لفوق شافت واحد كبير شكله غني ومهم اوي
حليمه اول ما شافته قامت وقفت
راشد: انا سمعت كل الكلام اللي حصل جوه وانا حابب اني انا اساعدك
حليمه: بجد يا عمو ربنا يخليك يارب
راشد :ممكن اعرف اي حكايتك
حليمه: انا مابحبش احكي حكايتي لاي حد فلو حضرتك حابب تساعدني اتفضل من غير ما تعرف عني اي حاجه لو مش حابب يبقا تسبني في حالي الله يخليك
راشد: تعالي اركبي العربيه معايا
حليمه رجعت لورا وكانت خايفه اي
حليمه: نعم انت قصدك اي
راشد :انتي مش عايزاني اساعدك وانا هساعدك تعالي اركبي العربيه وانا هساعدك
حليمه: وانا اي اللي يضمنلي انك هتكون انسان كويس مش هتعمل فيا حاجه وحشه
راشد ضحك ضحكه عاليه
راشد: تعالي يا بنتي انا ما بقاش في صحه لاي حاجه وحشه انا ممكن اكون اكبر من ابوكي تعالي اركبي وما تخافيش مني انا هاخدك دلوقتي في شقه من الشقق بتوعي تغيري هدومك وتنامي والصبح ان شاء الله نبقى نتكلم
حليمه: انا قلبي مش مطمن
راشد: لا اطمني وما تخافيش انا فعلا حابب اساعدك تعالي اركبي معايا العربيه
حليمه :ركبت العربيه وكانت قلقانه جدا لحد ما وصلوا قدام عماره ضخمه وكبيره
راشد: اتفضلي يا بنتي ده مفتاح الشقه بتاعة الدور التاني افتحي هتلاقي فيه لبس في الدولاب بتاع بنتي ممكن تلبسي منه اي حاجه بكره الصبح ان شاء الله هعدي عليك واخدك في مكان هادي ونتكلم براحتنا وهقولك عايز منك اي ولو خايفه اقفلي على نفسك من جوه
حليمه: طب هو في حد عايش في البيت ده
راشد :لا ده كان بيتنا القديم واحنا مهاجرين بقلنا كام سنه ولسه حاجتنا زي ما هي فيها اطلعي وما تضيعيش اليوم بتاعك نامي وارتاحي
حليمه طلعت الشقه وفتحت الباب بس مع ذلك كانت برده قلقانه وماكانتش مطمنه اول ما دخلت نامت على السرير وفضلت تفكر في الراجل ده وايه اللي هيعوزوا منها فضلت تفكر لحد ما راحت في النوم
................................
في الجامعه عند حازم اخو مراد
كريم: اي يسطا اي مع البت دينا
حازم: عملت زي ما قلت لي اديني بسكتها بكلمتين حلوين بس انا مش عارف ايه اخره الكلام ده كله
محمد: حلو الكلام انا هقولك بقى الخطوه الجايه تعمل اي
حازم: اديني سامع قول
محمد :هتروح تقولها انك بتحبها وخايف انها تبعد عنك ولازم تضمن حبكم ده بانك تتجواز عرفي اول ما توافق ورقتين عرفي اكتبهم وخليهم معاك وقضي ليلتين حلوين وبعدين ابقى ارميها وقطع الورقتين
حازم: انت مجنون اقضي مع مين بقولك هي بتخاف امسك ايديها هتخليني اجوزها عرفي واقضي معها ليلتين انت مجنون ياض ولا اي
كريم: الحب بيعمل اكتر من كده يا صاحبي جرب ومش هتندم بس ابقى افتكرنا بحاجه حلوه يا صاحبي
حازم فضل يفكر في كلامهم لحد ما اقتنع
تاني يوم حازم قابل دينا
حازم ؛وحشتيني اوي يا حبيبتي
دينا :وانت كمان يا حبيبي انت كويس
حازم: انا كويس جدا بس في حاجه مخنوق منها
دينا :سلامتك يا حبيبي ايه اللي خانقك
حازم: انا تعبت خلاص يا دينا من كتر الخوف خايف تروحي مني وخايف ما تكونيش من نصيبي الحاجه دي بقى بترعبني انا بحبك يا دينا وعايزك تبقي معايا العمر كله
دينا :ما تخافش يا حبيبي انا كمان بحبك وعايزه ابقى معاك العمر كله
حازم: الكلام لوحده مش كفايه يا دينا
دينا: امال اي اللي يثبتلك اني بحبك ومش هسيبك ابدا
حازم؛ انا عايز حاجه تضمن حبنا
دينا: واي الحاجه دي بقى
حازم :نتجوز اي رايك نتجوز يا دينا
دينا: انت بتتكلم بجد صح يا حازم
حازم: والله العظيم انا فعلا عايزه اتجوزك
دينا :وانا موافقه طبعا
حازم: بس انتي عارفه الكليه دلوقتي وانا مينفعش اني انا اتجوز
دينا: امال هنتجوز ازاي
حازم: عايزين نتجوز عرفي لحد ما اظبط اموري واتجوزك رسمي
دينا: مش فاهمه
حازم: قصدي نضرب ورقتين عرفي مؤقتا بس لحد ما اخلص كليه واتجوزك رسمي قدام الناس كلها
دينا :تصدق انك انت حق*ير بقا انت عايزني انا اتجوزك عرفي من ورا اهلي
حازم: كل ده عشان بحبك
دينا: انت تخرس خالص انت ما تعرفش اي حاجه عن الحب وانا غلطانه اني انا حبيت واحد زيك عن اذنك
دينا: جت عشان تمشي حازم مسك ايديها ودينا ضرباته بالقلم على وشه
دينا: اول واخر مره تلمس ايدي وبعد اذنك ياريت لا تكلمني ولا ترن عليا سلام
دينا مشيت وحازم فضل متغاظ اوي انها ضربته بالقلم وقرر ينتقم منها بس ما كانش عارف ازاي راح لاصحابه
كريم: ايه يا اسطى نقول مبروك يا عريس
حازم: اسكت بقى عشان انا عايز اخ*نقك بايديا
محمد: ليه يا اسطى في اي
حازم: البنت بنت ال*اي ضربتني بالقلم
كريم :هههههه تعيش وتاخذ غيرها يا صاحبي
حازم: انا ما بهزرش انا عايزه انتقم منها بجد
كريم: لو عايز تنتقم منها فده امر سهل سيبلي انا الموضوع ده
حازم: انا بقولكم اي انتم الاتنين لازم تشوفه طريقه عايز احط مناخيرها في الارض واكسرها عايزها تجيلي زحفه على رجلها
كريم: بس كده من عيني يا صاحبي يومين كده وهقولك تعمل اي
حازم :ماشي ياسطا انا همشي انا بقى عايزين حاجه
كريم: لا مع السلامه يا صاحبي
حازم اول ما وصل على البيت كانت نور اخته قاعده في الصاله
نور :انت شرفت يا استاذ انت عارف الساعه كام دلوقتي
حازم :اي يا بت هتعمليلي محاضره ولا اي
نور: انت وراك امتحان الصبح ولسه ماذاكرتش ولا عملت اي حاجه لو مراد كان هنا ما كنتش سهرت بره لحد دلوقتي
ام مراد طلعت من الأوضه
ام مراد: سيبي اخوكي براحته يا نور
نور: ازاي يا ماما والامتحان اللي عنده الصبح
ام مراد: كل واحد عارف مصلحه نفسه اهم حاجه ذاكري انتي يا روح ماما عايزه اشوفك احسن واحده في الدنيا كلها
نور: حاضر يا ماما طب يا ماما ما تكلمي مراد خليه يرجع
ام مراد: دي امور مالكيش تدخلي فيها روحي على اوضتك ذاكري ونامي عشان الكليه بتاعتك الصبح
نور :حاضر يا ماما
تاني يوم عند حليمه
حليمه: صحيت من النوم على صوت جرس الباب قامت فتحت وكان راشد
راشد :انتي لسه ما غيرتيش هدومك من امبارح
حليمه: كنت تعبانه ونمت
راشد: طب ادخلي غيري هدومك وانا مستنيكي تحت في العربيه
حليمه: خلاص ماشي حاضر
حليمه غيرت هدومها ونزلت ركبت العربيه مع راشد
حليمه: ممكن اعرف انت عايز مني اي
راشد: مش لما نفطر الاول وبعد كده هقولك عايز منك اي بالظبط
حليمه: انا مش عايزه افطر ولا عايزه اي حاجه انا عايزه اعرف انت عايز مني اي
راشد: ما تخافيش انا مش هاذيكي انا عايز منك كل خير نروح مكان هادي نفطر ونشرب حاجه ونتكلم براحتنا
حليمه :ماشي
راشد خد حليمه في مكان هادي خالص
حليمه: ممكن تقولي انت عايز مني اي بقى
راشد: انتي متجوزه
حليمه: لا انا مطلقه من قريب
راشد: امتى اطلقتي
حليمه: من تلاث شهور ونص
راشد: انا عايزك تشتغلي عندي ايه رايك
حليمه: ممكن اعرف اي هو الشغل ده
راشد :هتشتغلي عندي في القصر بتاعي
حليمه: قصدك خدامه
راشد :حاجه زي كده وهتاخدي مراتب كويس جدا
حليمه: انا مش موافقه على الشغل ده بعد اذنك
حليمه مشيت وراشد مشي وراها
راشد: ممكن اعرف ليه بترفضي
حليمه: حضرتك انا معايا كليه تربيه في الاخر اروح اشتغل خدامه مش بعد ما امي تعبت وصرفت عليا وكبرتني ودخلتني كليه في الاخر اروح اشتغل خدامه بعد اذنك وياريت تشوف واحده غيري
حليمه وهي ماشيه راشد مسك ايديها
راشد :انا طالب ايدك اي رايك
حليمه وقفت مكانها ماكانتش قادره تتحرك ولا تتكلم