رواية مالك ومايا (مطلوب عريس صعيدي ) الفصل الثالث 3 بقلم ايمان وائل
وفجأه يخرج مالك المسدس ويصوبه الي رأس مايا لترفع مايا وجهها اليه لتري انه لا يمزح فهو كان كالبركان الغاضب وعيونه مشتعله من الغضب
احمد :مالك دي اختي
مالك بعصبيه :وهي غلطت فيا مش فيك بت زي دي تغلط فيا
مالك :لعبه تحبي تموتي باللعبه دي
يرفع مصطفي المسدس من مالك ليطلق الطلقه في السماء
مايا بخوف:دا انت مجنون
احمد :مالك كنت هتقتل اختي
مالك :واقتلك انت كمان لو البت دي اتكلمت تاني
مصطفي:مالك لازم تتحكم بعصبيتك دي
مايا : هبلغ البوليس عليك انا مش هسكتلك انت فاهم
مالك : يا بت اتلمي هقتلك والله
مايا بتحدي:انا قدامك اهو
احمد :مايا اسكتي خالص مالك انا بعتذر بالنيابه عنها
مايا:بتعتذر ليه هو اللي غلطان
مالك :انا مغلطش انتي مش شعرك منكوش هو اكده شعر البنات ولا لبسك المايع ده استغفر الله عامله زي ابليس اللعين
مايا :كل ده عليا انا
مالك :ايوة انتي يا سحليه
مايا بغضب وتقترب من مالك
مايا :انا هوريك
مالك بتحدي :وريني انا موجود وانتي موجوده
مصطفي:_بس يا جماعه اي ده يلا يا مالك هنتأخر وانتي يا مايا متزعليش هو كده
احمد: من اول مقابله ضرب نار
يرحل مالك ويترك مايا تشتعل من الغضب وتتضرب الارض بقدميها كالاطفال
مايا :مغرور وهمجي
كان احمد واقف وفي خاطرها ليه لا هو الي قدر عليها بس اذاي
وفي الطريق
مصطفي: عكننت علي البت
مالك :متجبش سيره المحروجه دي انا لو شوفتها تاني هقتلها
مصطفي بسخريه: هو انت سكتلها دا انت كان فاضل دقيقه وتجيبها من شعرها
مالك :_عارف كنت هعمل اكده بس هي مش حلالي ولا اقدر امسكها او عشان حرام لكنت جبتها من شعرها وضربتها علقه موت تحترم نفسها شويه
مصطفي:كل ده
مالك :مش عارف اخوها تاركها اكده ازاي
وفي القاهره
محمود:بقولك عايزك تدور علي واحد صعيدي كده كويس
احمد:_ليه
محمود:عشان اجوزه اختك
احمد:نعم بدورلها علي عريس صعيدي
محمود:ايوة ده اللي يعرف يشكمها
تأخذ زينب الهاتف من محمود
زينب:ايوة هو الي يقدر يشكمها ويخليها تحترم نفسها شويه
احمد:انتوا تعرفوا تيجوا اسكندريه
زينب:ليه
احمد:_لاقيت العريس ده صعيدي ومخابرات ومش هيشكمها بس دا هيربيها
زينب:_وهتعرف تقنعه وتقنعها
احمد:سيبهالي دي
وفي الاسكندريه في بيت مالك
فريده :واخيرا اتأخرت
مالك :_قبلت واحده مهفوفه في عقلها
مصطفي:يا اخي ارحم كنت هتموتها
فريده :بت مين دي مالك والبنات احكيلي يا صاصا
مصطفي:اخت احمد صاحبنا بس هي ومالك اتخانقوا
مالك :دي لسانها عايز القص وبزمتك دي منظر بت لو كانت اختي كنت قتلتها
مصطفي:ما انت كنت هتعملها
فريده: والبنت سليمه لسه
مصطفي:_الحمد لله بالصدفه
فريده:حلوة
مالك: اسألي المحترم الي جمبك
مصطفي:انا ده انا غلبان وبعدين عندي بتاعتي
فريده : طيب الفطار جهز
وعند مايا
كانت غاضبه وتكسر كل شئ
ياسمين :مالك
مايا :واحد قليل ذوق بيتريق عليا
ياسمين: متحطيش في دماغك كلام حد
مايا :انا يتقالي سحليه ومنكوشه
ياسمين:مين قالك كده
مايا :الزفت الي اسمه مالك ده
ياسمين :تقصدي مالك الشهاوي ملاقتيش غير ده
تدخل فاتن
فاتن :انا رايحه المول حد عايز يجي
مايا:انا
ياسمين :وانا
اما احمد فكان يفكر في كيف يقنع مالك بالزواج من مايا ليتصل به
احمد : انت فين دلوقتي.
مالك :في بيتي هكون فين
احمد :انت مش عايز تتجوز
مالك:يا وش الفقر عايز اي مش كفايه اختك الصبح انا لو شفتها تاني مش هسيبها غير لم اربيها
احمد :بالضبط دا الي عايزة منك
مالك:عايز اي
احمد:تتجوز مايا
مالك :_اتجوز اختك؟
احمد :ياريت ويبقي عملت معايا معروف عمري ما انساه
مالك :في حد عاقل عايز يبيع اخته ولا هي عشان مش اختك شكلها اكده مش اختك عشان اكده حابب تقلل من قيمتها
احمد : مايا اختي من اب بس بعتبرها ذي بنتي وبحبها وبخاف عليها عشان كده اخترتك انت وبعدين انت مش بدور علي عروسه
مالك : انت عارف انت بتقول اي دلوقتي انت عارف طبعي كويس واختك مش هتتحملني يوم
احمد : هحكيلك عنه
يحكي احمد لمالك عن مايا كل شئ
مالك :انت متأكد ان دي ذي البنات
احمد:عرفت بقا انا اخترتك ليها ليه
مالك : هفكر
ليغلق الخط وتترسم علي وجهه ابتسامه خبيثه
مالك :فرصه وجت لي انتقم منك علي الي قولتيه ورحمه ابوي لهربيكي يا منكوشه
وفي المول
كانت مايا تشتري الاغراض لتجد طفله صغيره تمسك بيدها
مايا بحنان : الله حلوة اوي عايزة اي يا كوكو فين مامتك
الطفله :معنديش ماتت وسبتني
مايا بحزن وتضمها :انتي ذي تعالي اجبلك شبسي وسندوتشات اسمك اي صحيح
الطفله :اسمي امال
مايا :وانا مايا تعالي يلا
تذهب الطفله مع مايا وتشتري لها الاغراض
ياسمين :مين دي
مايا :امال
فاتن :تعرفيها
مايا :لا بس هيا شكلي امها ماتت واكيد عندها مرات بفكر اتبناها
ياسمين :مفيش تبني
مايا :اتكفل باموله يعني موافقه يا اموله
فاتن :مايا حبيبتي انت دماغك دي جيباها منين
مايا :ليه
فاتن:عشان زمان ابوها قالب الدنيا عليها
تعالي نوديها لامن المول
مايا :طيب
تذهب مايا والجميع لامن
الامن :ايوة في واحد بيدور علي بنته ونفس الصورة
يتصل الامن بالرجل ويحضر وتتعرف امال عليه
مايا :خلي بالك منها خدي يا اموله ده رقمي لو عوزتي اي حاجه انا موجوده
كانت فريده وبسنت في المكان
فريده :سبحان الله الي يشوف طريقه لبسها ميشفش حنيتها علي الطفله
بسنت :ربنا يهديها
فريده :فعلا المظاهر خداعه
واثناء خروج مايا من المول تصدم في جسد قوي كانت ستقع لكنه امسكها وحاوطت يده خصرها حتي لا تقع
مايا بفزع :انت
مالك :انتي تاني
مايا : اللهم ما طولك يا روح سبني يا بتاع انت
مالك حاضر
يتركها مالك لتقع علي الارض
مايا بتألم :واحد غبي
مالك :مفيش اغبي منك انتي الي قولتي سبني وبعدين ينخفض لمستواها ويمسكها من شعرها امام الجميع
مالك :لسانك يطول عليا مش هسكتلك فاهمه يا سحليه
مايا :سيب شعري يا متخلف انت
زاد قسوته وامساكها بقوه اكبر وجعلها تصرخ من الالم
فاتن :مش ده صوت مايا
ياسمين :اه
مالك:قولتلك لسانك ميطولش انا سكتلك مرة مش هسكتلك تاني
مايا :سبني يا مجنون هبلغ عليك
مالك بسخريه :بلغي عندك اقسام الشرطه كلها بس انا خط احمر فاهمه
تأتي ياسمين وترا مالك ومايا
ياسمين :مايا مالك
مالك :اتزحلقت وقعت
اما مايا فكانت تنظر اليه بغضب واقسمت ان تنتقم منه
ياسمين :انتي بخير
مايا : ايوه
فريده:مالك انت جيت
مالك :خلصتي
فريده :اه وتنظر لتجد مايا
فريده بابتسامه :اهلا يا حبيبتي
مايا :حضرتك بتكلميني
فريده :ايوة انت تعرفها يا مالك
مالك :_معرفه سوده بعيد عنك
فريده بضحكه :متزعليش هو كده
بسنت : انتي اسمك ايه
مايا:مايا
بسنت:اسمك حلو وانا بسنت
فريده :وانا ابقا ام مالك وبسنت
مايا :ام الشيطان المغرور ده اذاي
نظر مالك اليها بحده
مالك بحده :انتي اي لسانك طويل ليه
فريده :ملكش دعوه هي بتكلمني انا مش انت
بسنت بضحكه : هو كده يا مايا متزعليش
فريده :اومال فين والدتك يا مايا
مايا بحزن:معنديش
فريده بحنان:ممكن تعتبرني ذي امك
مايا : ؟؟؟؟
فريده :مالك
مايا :اول مرة حد يقولي كده لتضمها مايا وسط استغراب الجميع.
فريده :من النهارده انتي ذي مالك وبسنت
بسنت :وانتي
ياسمين :اسمي ياسمين مايا تبقا بنت عمتي اسمي ياسمين الشناوي
بسنت باستغراب:سمعت الاسم ده قبل كده
فريده :مايا انا موجوده لو عوزتي اي حاجه انا موجوده
مايا :انتي متأكده انك ام الشيطان ده
مالك بحده :انا معمر المسدس علي فكره اي كلمه تانيه هفرغه فيكي
مايا :هبلغ عليك
بسنت :يلا يا مايا ماما هتعملنا محاضره
مايا : حاضر فرصه سعيده طنط فريده وبسنت فرصه زفت وطين يا مالك
مالك في خاطرها وانا هخليهالك طين بجد بس اما تيجي بيتي يا حلوة هندمك علي لسانك ده
فريده : بنوته عسل
بسنت :اه بس مش محجبه وطريقه لبسها
مالك :عجبتك يا ام مالك
فريده :ايوه
مالك :_هجبهالك قريب قوي
فريده : بجد الف مبروك يا بني
مالك :بس نروح لاهلها الاول ونشوف رأي المحروسه المجنونه دي
وفي غرفه ياسمين تدخل ياسمين الغرفه لتجد
مصطفي:حمدلله علي سلامه الهانم
ياسمين:انت
مصطفي:اي شفتي عفريت
ياسمين بتوتر:انت جيت هنا اذاي
مصطفي :انتي نسيتي اني ضابط جيت من الشباك
ياسمين :عايز اي يا مصطفي
مصطفي بحده :كنتي فين
ياسمين :وانت مالك واتفضل اطلع من هنا حالا
مصطفي بسخريه :لا انتي نسيتي الي بينا
ياسمين :مفيش حاجه بينا انت هتستعبط
مصطفي :بقولك اي متختبريش صبري عشان ان زهقت ومش هسكت اكتر من كده
ياسمين :يوه كام مرة قولتلك لا يعني لا
مصطفي بغضب:انا صبرت عليكي كتير اوي بس انتي الي جبتي لنفسك المشاكل واستحملي اللي هعمله بقا
ياسمين: مش خايفه منك واتفضل اطلع احسن ما حد يبجي
مصطفي :ماشي يا بنت الشناوي
يخرج مصطفي ويترك ياسمين في قلق
ياسمين بخوف:انا الي عملته ده ربنا يستر وميتهورش
وعند احمد
احمد:الو
مالك : هاجي بكرة الساعه ٧ عشان اطلب ايد المفعوصه اختك
احمد بفرحه :تمام
مالك :بس عارف لو اختك رفضت هقتلك انت وهيا انا
احمد :مش هترفض هتوافق
مالك :هنشوف سلام عشان عندي اجتماع مع الزفت الي اسمه ياسر
احمد: سلام
يذهب احمد الي غرفه مايا التي كانت تتكلم علي الهاتف وعندما تراه تغلق بسرعه
احمد: بتكلمي مين
مايا :وانت مالك ومش تخبط
احمد:نسيت
مايا :عايز اي
احمد:في عريس متقدملك
مايا باستهزاء:ومين ده كمان
احمد:مالك الشهاوي
مايا بصوت عالي:نعم يا خويا مالك
احمد:حلو صح
مايا :دا علي جثتي اني اتجوز الكائن ده
احمد :ده لطيف خالص وكيوت خالص
مايا :اوي اوي بامارة امبارح جواز لا ومن الكائن ده استحاله