رواية كيف اغفر الفصل الرابع وعشرون 24 بقلم يارا رشدي
~ قصادي عيونه محتاره .. ~
_ هو انت دلوقتي شايفني واحده مش كويسه صح ؟
اوقف سياره والتفت اليها هاتفآ :
انا فاهم كميه الاسئله الي في دماغك بصي يا نيره انا مليش الحق اتكلم معاكي في الموضوع ده اصلا ولا انتي كان مفروض تقوليه ليا ولا تقوليه لـ اي حد اصلا، وعلي فكره غلطتك دي مش بسيطه كده انك تتكلمي عنها الي حصل ده يعتبر زنا وعقابه كبير اووي عند ربنا في الدنيا والاخره ولو متعرفيش اكتبي عقاب الزنا ايه واعرفي ..
ضغطت علي يديها وهي تقول :
ربنا عالم ان الي حصل كان غصب عني مليش ايد فيه
_ غصب عنك ازاي ؟ انتي روحتيله برجلك بيته
_ ماشي روحت برجلي وكل حاجه بس هو غصب عليا اشرب وانا شربت لحد ما سكرت ومحستش بحاجه بعد كده
_ وادي كارثه تاني شربتي خمره ودي من ام الكبائر وربنا ميقبلش منك صلاه لمده اربعين يوم يعني كل حاجه ربنا حرمها انتي عملتيها
اجابته بدفاع :
علي فكره فادي بيشرب عادي وبيشرب كتيير جدا كمان
_ فادي بيشرب وامجد وريم بيشربوا وعلي فكره ابوكي كمان بيشرب بس ده حرام ربنا حرمه مش معقوله متعرفيش حاجه زي كده يعني
_ لا عارفه بس هما بيشربوا عادي
_ انا قولتلك راي وبراحتك انتي عندك النت اكتبي في جوجل وشوفي
قالها ثم بدا في قياده السياره مره اخري لتقول هي :
هو انت عايز مني ايه يا حسام ؟ تنتقم من ريم فيا صح !!
_ تاني ؟
صمت ولم تجيبه بشئ ليقول هو :
بطلي هبل لو سمحتي
_ ماهو انت اكيد وراك خازوق وانا لازم اعرفه
حرك راسه وهو يبتسم هاتفآ :
هو انتي ازاي شبهي اووي كده ؟!!
_________________
مر اكثر من يوم علي مقابلتها لحسام ، اصبح التحدث بينهما علي الشبكات الاجتماعيه (الرسائل) وكلما طلب منها ان يتحدثوا بالهاتف ترفص ..
حتي ان تقابله مره اخري ترفض ايضآ..
وحسام احترم رغبتها تلك ولم يصر عليها ..
اما فادي اليوم حفل زواجه كل شئ تم سريعآ كما اخبر مريم ..
وقبل حفل الزفاف بساعات ..
اقترب من غرفتها ثم طرق الباب وعندما اذنت بالدخول دلف هو …
لاول مره ياتي الي غرفتها منذ اربعه اعوام ظلت تنظر الي الهاتف بتوتر ليقول هو :
ازيك ؟
وعندما لم تجيبه بشئ هتف :
عارف انك مش هتردي عليا ولا هترفعي عينك وتبصي ليا بس انا جاي اقولك حاجه وهمشي واوعدك مش هكلمك تاني …
وعينيها لم تتحرك من الهاتف ليتنهد هو بقله حيله وهتف :
سامحيني يا نيره سامحيني علشان ارتاح من يوم عيدميلاد الزفت حازم لحد النهارده وانا تعبان قوليلي طيب اي حاجه اعملها وتسامحيني
ضغطت علي الهاتف بقوه ليقول فادي :
كنت سكران يا نيره ومش واعي لـ اي حاجه ولما فوقت طلعت جري ادور عليكي وصلت لاوضه لقيت الحيوان عمل عملته فوقت متاخر .. هددتهم اني هبلغ بس كل ده مجبش نتيجه معاهم وانا كنت خايف عليكي خوفت من الصدمه لما تعرفي حاولت مخلكيش تحسي بحاجه وطلبت اتجوزك، يا نيره انا بتعذب بقالي اربع سنين متعذب وصورتك وانتي علي سرير فاقده الوعي وصحابي حواليكي مش بتفارقني
وعندما وجد الدموع تسقط من عينيها قال :
بس محدش قربلك غير حازم والله ماحد لمسك غيره
ولا شئ فقط الصمت منها ليقول هو بخيبه امل :
بردو مصممه ماشى يا نيره الي يريحك
قال جملته الاخيره ورحل دفنت وجهها بالوساده وصاحت باكيه كيف تغفر له وتقوم بمحو من عقلها كل شئ حدث بسببه !! ليس سهل الغفران بنسبه لها ليس سهل اطلاقآ !!!!!!
____________________
تجلس العائله باكملها علي الطاوله واشرقت تجلس بجانب نيره وتحمل الصغيره التي تلهو وتضحك
لوحت الصغيره لنيره وابتسمت لها ثم مدت يديها وجذبتها من شعرها ابعدت اشرقت يديها وهتفت :
عيب كده يا تالا
ضحكت الصغيره وهي تنظر الي نيره ومدت لها يديها هاتفه :
شعرها طويل وحلو
ثم تابعت وهي تحرك راسها :
اكبر من شعري
ابتسمت لها نيره وهتف :
علشان لسه صغيره لما تكبري شعرك هيبقي طويل
قالت جملتها الاخيره وهي تداعب الصغيره في خديها
لمحت بعينيها سليم الذي يتابعها قبلت نيره الصغيره في كفه يديها ثم تناولت هاتفها وعبثت به وصلت لها رساله من حسام الذي يقول :
انا قدام الفيلا اهو مش هتطلعي تستقبليني ؟!
_ لا يا روش مش هطلع ادخل انت لوحدك اخلص
________________________
_ شوفتي كل حاجه تمت بسرعه ازاي
قالها فادي الي مريم لتجيبه هي :
والطلاق هيتم اسرع علي بكره كده
_ لا مش لدرجادي بلاش افوره علي اقل بعد كام شهر
ضحكت مريم وهي تقول :
كام شهر ؟! هو انت فاكر اني هقدر استحمل خلقتك دي كام شهر بحالهم !!!؟
_ لازم تستحملي احسن ما اطلقك بكره وسيرتك تبقي علي كل لسان
قالها فادي بغضب مكتوم لتقول مريم :
لا وانت بتفهم بصراحه ويهمك سمعتي ارري
_ مريم احنا هنعيش مع بعض فتره مش هينفع طريقتك في الكلام دي
_ اهو ده الي عندي اذا كان عاجبك
________________________
منذ ان حضر حسام حفل الزفاف وهو ينظر الي نيره من حين الي اخر وهي ايضآ تنظر له وترتسم علي شفتيها ابتسامه دون ان تشعر انتبهت الي نفسها وهتفت :
لالا فوقي في ايه احنا هنعيده تاني ولا ايه ؟ لمي نفسك لميها يا نيره
وحسام ينظر لها ويقرا عينيها تائهه وخائفه ..
كلما نظرت له تنتبه الي نفسها وتبعد عينيها ..
يشعر بحيرتها ويفهم الصراعات التي بداخلها ..
وصلت لها رساله علي هاتفها يقول بها :
مش هتقومي من مكانك تسلمي عليا حتي بدل النظرات الي تشبهنا دي
_ انا مبصتش عليك اصلا
ارسلت له تلك العباره ليقول حسام :
لا يا شيخه ؟! ده انتي عينك منزلتش من عليا من اول ما دخلت
ابتسمت وهي تكتب له ;
انا ببص علي الكل مش انت بس بلاس تاخد مقلب في نفسك
_ انتي بتكلمي مين يا نيره ؟
قالها سليم بتساؤل الذي لاحظ نظراتهما لبعضهم .. رفعت عينيها عن الهاتف ثم رسمت علي شفيتها ابتسامه بارده ولم تجيبه بشئ وهتفت الي شريف :
عمو بص الي واقف هناك ده حسام الي حكتلك عنه بتاع الحادثه ممكن اروح اسلم عليه
_ حادثه ايه ؟
قالها سليم ليقول شريف :
روحي يا نيره
_ تروح فين دي بتشبك مع اي راجل تعرفه تاني يا بابا هترجع تدلعها تاني
قالها سليم بعصبيه ليقول شريف :
اياك اسمعك بتتكلم كده مع بنت عمك وملكش دعوه بيها انت فاهم
ثم اشار براسه الي نيره :
وانتي يا نيره يلا
نهضت نيره من مكانها وهي ترمق سليم نظره انتصار …
_ يا بابا مينفعش كده انت عايزاها تجبلك مصيبه تاني يعني ؟!
_ نيره بتحكيلي كل حاجه اطلع انت منها بس وريح بالك
قالها شريف ليقول سليم :
بتحيكلك ايه ؟! البت دي شكلها بتكلمه اصلا وهي الي عزمته علي الفرح مش شايف من اول القعده الموبيل منزلش من ايديها دقيقه واحده ده غير نظراتها للي اسمه حسام من اول ما دخل
_ اه يا سليم بتكلمه وعارف علاقتهم شكلها ايه قولتلك نيره بتحيكلي كل حاجه سيبها في حالها
قالها شريف بنفاذ صبر ليقول سليم :
لالا مش ممكن يا بابا الي بتعمله ده بجد
_ في ايه يا سليم ؟ عمو اكيد عارف مصلحه نيره اكتر منك
قالتها اشرقت باقتضاب واضح
_________________________
_ حرام عليكي يعني لا عايزه تيجي تسلمي عليا ولا اقابلك ولا اسمع صوتك ليه كده يا بنتي حد قالك اني هخطفك ؟
قالها حسام بلوم لتقول هي :
انا عايزه كده مش عاجبك انهي معرفتك بيا عادي مش هقولك لا
_ ومين قال مش عاجبني ؟ عاجبني يا اختي عاجبني
ازاحت خصلات شعرها عن عينيها ثم هتفت :
ينفع اعرفك علي عمو شريف وطنط ؟
_ ينفع طبعا بس قوليلي شكلك مختلف كده ليه نهارده ؟
_ مختلف ازاي ؟!
_ يعني حلوه زياده عن اللزوم
رفعت نيره سبابه ابهامها في وجهه هاتفه بتحذير وتوتر :
انا قولتلك كلام حب وهبل ده لا
ابعد ابهامها عنه وهو يقول ;
كلمتين بجاملك بيهم انتي هتصدقي ولا ايه ؟! حب ايه يعني يوم ما افوق بعد القلم بتاع ريم احبك انتي ؟
برغم انه لم يكن يقصد سوا المزاح الا انها شعرت انه يقصد ان يقلل منها مثلما كان يفعل سليم معاها
_ مش هتعرفيني علي عمك ومراته ؟
لاحت علي شفتيها ابتسامه باهته وهي تقول :
لا مش لازم عن اذنك هروح اقعد معاهم
_ في ايه ؟!
حركت راسها بالنفي قائله :
مفيش لابسه كعب ومش هقدر اقف كتير معلش
انهت جملتها تلك واختفت من امامه وحسام ينظر لها باستغراب ولا يفهم اي شئ !!!
جلست في مقعدها كما كانت ثم هتفت الي ناديه :
انا هروح يا طنط اتصدعت وكعب وجع رجلي اووي
_ تمشي فين ؟! ولا متفقه تروحي تقابلي الاستاذ الي بتسهوكي معاه
قالها سليم لتقول نيره :
ممكن اروح يا عمو ؟!
ليجيبها هو :
روحي يا نيره وخلي بالك من نفسك
نهضت نيره ليقول سليم ;
مره جايه هتجيلك حامل ولم انت الفصايح بتاعتها دي كلها
__________________________
ظلت تسير في الطريق اكثر من رساله واتصال من حسام ولكنها لم تجيبه فهي قررت انهاء معرفتها به لا يفرق شئ عن سليم ..
ينظر لها بنفس نظره سليم لها
توقفت سياره بجانبها وظهر منها صوت حسام الذي ينظر لها من الشرفه قائلا
طب ردي علي رسايلي علي اقل
انتبهت له ثم التفتت اليه وهي تقول :
كلامنا خلص لحد كده
هبط من السياره واقترب منها قائلا باستغراب :
خلص؟ ليه في ايه !!! اهلك اتخانقوا معاكي علشان وقفتنا سوا !!؟
وبدون سابق انذار انفجرت به باكيه :
علشان انت شايفني واحده قليله متنفعش تتحب واحده اقل من ريم مينفعش تيجي بعد ريم واحده زي شايفني بنفس عين سليم واحده متتحبش خلاص عرفت عرفت ان الي زي محدش بيحبها لا ابوها الي جابها ولا اي حد مش لازم تقكروني كل شويه انا مش عايزه حب ولا عايزه اتحب من حد مش عايزه
هتف حسام بصدمه :
كلمه هزار اتقالت فسرتيها التفسير ده كله ؟!
_ ملهاش تفسير تاني هي معناها كده ملهوش لازمه تبرر موقفك
قام شخص ما يقود السياره ويقف خلف سياره حسام باطلاق كلاكس حتي يحرك حسام سيارته ويسمح له بالمرور هتف حسام :
تعالي اركبي احرك العربيه الي سدت الطريق دي ونكمل كلامنا
_ مفيش كلام ما بينا
اصدر كلاكس اخر ليقول حسام :
يا ستي يلا اخلصي
استجابت نيره له واستقلت السياره تحرك حسام ثم توقف وهتف :
انا مش هقولك مبررات بس فعلا الكلمه طلعت مني هزار وملهاش اي علاقه بتفسير الي عمله عقلك
_ والمفروض اصدقك صح ؟!
قالتها ساخره زفر حسام بقوه وهتف :
معنديش سبب اكدب علشانه وبعد كده هحاسب علي كل كلمه قبل ما اطلعها طالما دماغك طلعت بتحدف شمال كده
_ لا ملهوش لازمه احنا خلاص كده كلامنا خلص سلام
التفتت الي الباب حتي تقوم بفتحه وتهبط من السياره ولكنه منعها وهو يجذبها من يديها برفق قائلا :
هو انتي التعامل معاكي صعب كده ليه ؟
_ انت طلعت زيهم كنت شايفاك مختلف وبصوره غير اي حد بس طلعت كوبي منهم
_ هما مش عايزينك بس انا عايزك معايا وجمبي يبقي كوبي منهم ازاي ؟!
اقترب منها وهو يقول بهمس الي اذنيها :
انا بحبك
يتبع…