رواية كيف اغفر الفصل الحادي وعشرون 21 بقلم يارا رشدي
~ حفل زفاف ~
_ لا ليه ؟ الراجل عارف كل حاجه عنك وراضي بيها
قالها شريف لتقول نيره :
انا مش عايزه اتجوز دي حياتي وانا حره فيها وجودي تقيل عليك انا ممكن امشي واروح اقعد في اي مكان
_ ايه الكلام ده يا نيره ؟!
هتف هي بنفاذ صبر :
مش عايزه اتجوز مازن
حرك راسه بقله حيله ثم قال :
الي يريحك
شعرت بخطوات تقترب ومن المؤكد انه فادي نظرت الي الارضيه ثم تحركت وبالفعل في طريقها وجدت فادي مر بجانبها وهو ينظر لها بالم اربعه اعوام وهي علي ذلك الحال حتي لم تنظر له …
هتف فادي الي والده :
ها وافقت ؟
حرك شريف راسه بالنفي ليقول فادي :
ليه العناد ده يعني ما هو واحد عايزها وشاريها في ايه تاني ؟!
_________________
وفي اليوم التالي
شعرت بطرقات علي باب غرفتها هتفت وهي تخفي الدفتر اسفل الوساده :
مش جعانه يا طنط شكرا
_ انا سليم يا نيره
اعتدلت في جلستها ولم تقول شئ دلف هو الغرفه قائلا :
_ عايز اتكلم معاكي
لم تجيبه بشئ تناولت هاتفها وظلت تبعث به ليقول هو :
ولحد امته هتفضلي مخصماني عدي اربع سنين
زفرت بملل وهي تنظر للهاتف تنهدت مازن وهتف :
هتوافقي علي مازن ؟!
ولا تجيبه بشئ وكانه يتحدث مع نفسه ..
_ وبعدين معاكي علي الاقل عبريني وردي عليا !!
قالها بانفعال ونيره كما هي لم ترفع عينيها عن الهاتف ليقول هو :
انا مش فاهم انتي عايشه دور الضحيه علي ايه ؟! ما انتي روحتيله الفيلا برجلك شربتي وكنتي في اوضه نومه شايفه نفسك علينا بتاع ايه؟!
_ غلطتي انا مسئوله اتحملها واضرب نفسي كل يوم بالجذمه القديمه بسببها لكن غلطتكم انتو اتحملها انا ليه !!! اخوك عرف ان اكتر من واحد لمسني وسكت متكلمش خدني زي الهبله يعملي تحليل ودكتوره علشان يتاكد انا حامل ولا لا
وانت لما عرفت بردو سكت، انا مش قادره اتخيل انت ازاي تعرف حاجه زي دي وتسكت؟
اشارت بسبابتها ناحيتها وهتفت :
انا نيره نيره الي مكنتش بتستحمل نسمه الهواء عليها نيره الي من صغرها وانت مفهمها لما تكبر هتجوزها فاكر ؟! وكبرت وكبر معايا ان سليم هيتجوزني ورسمت احلامي كلها فيك وكل يوم احبك اكتر من اليوم الي قبله والي قبله والي قبله وفي الاخر تقولي بطلي كلام مراهقه انتي اختي يا نيره اختي اختي اختي
اكملت وهي تصرخ به :
هو انا لو كنت اختك كنت هتعدي الي حصلي ؟ كنت هتسكت وتقول سيبها كده علشان لو عرفت هتتفرعن علينا وتشوف نفسها الضحيه ؟! كنت هتقول كده لو اختك تلات رجاله لمسوها وهي متخدره وصورها ونشروا صورها علي نت وفضحوها كنت هتسكت يا سليم ها كنت هتسكت ؟
_ انا اتجوزتك وخلصتك من عمي الي كان ممكن يقتلك
قالها وهو يدافع عن نفسه لتقول هي مره اخري ;
لو اختك كنت هتسكت وتتجوز وتعيش حياتك ؟
صمت سليم لتقول نيره وهي تضحك :
عارف انا فرحت لما عرفت انك خلفت بنت وبدعي كل يوم من قلبي ربنا يحرق قلبك عليها ويحصلي زي الي حصلي
_ حرام عليكي يا شيخه تالا ذنبها ايه ؟
قالها بغضب لتقول نيره ببساطه :
وانا كان ايه ذنبي ادفع مشاريب اخوك الصايع ؟!
_ انتي اتجنتي يا نيره قعدتك لوحدك كتير جننتك
ابتسمت نيره وهي تتفحصه بعينيها ثم قالت :
لا فهمتكم، انت بقالك اربع سنين مش فاكرني اساسا اول ما سمعت بموضوع مازن جيت ليا علشان تعرف هوافق ولا لا زي قبل كده وقت حازم قولتلي انتي نسيتني وبطلتي تحبيني خلاص يعني؟
عايزني ابقي مدلوقه عليك وسليم سليم حبني يا سليم اتجوزني يا سليم وانت تقولي لا وبطلي مراهقه كبريائك وغرورك مش عايزين نيره تنساك وتحب غيرك مع انك مبتحبنيش بس عايزني ابقي مدلوقه عليك كده وانت تمسح بكرامتي الارض وقدام نفسك تشوف انك شبح مفيش منك اتنين واني هموت عليك بس احب ابلغك معلومه كده انا بقالي اربع سنين بكرهك ومش طايقه اشوف وشك
نهض من مكانه وهو يقول :
لا ده انتي دماغك ضربت خالص براحتك يا ماما تتجوزي مازن ولا غيره ميخصنيش انا بس كنت عايز اعرف رايك علشان ابلغه لبابا اكرهيني انا طول عمري بتمني تكرهيني اصلا
ضحكت ساخره وهي تقول :
عمو لسه عارف راي امبارح
ارتبك وهو يقول :
بطلي قعده لوحدك بالوضع ده هتروحي مستشفي المجانين
قالها ورحل لتقول نيره :
معلش دايما كده الحق بيزعل
__________________________
عاد الي منزله ثم دلف الي غرفه الصغيره ليجدها نائمه جلس بجانبها وهو ينظر لها ويتذكر نيره وهي تخبره انها تدعي دومآ علي ابنته ..
حمل الصغيره وضمها الي احضانه وهو يدعو بداخله ان لا يصيب مكروهه لابنته …
سوف يموت ان حدث لها مثلما حدث لنيره ..
_________________
اليوم حفل زفاف اخيها امجد لم يدعوها والدها ولكنها ستذهب ..
_ بلاش مشاكل يا نيره لو روحتي مراد مش هيسكت
قالها شريف لتقول نيره :
يعني مروحش فرح اختي وكمان مروحش فرح اخويا !!
_ ايوه علشان متعمليش مشكله
قالتها ناديه
حركت راسها بتصميم هاتفه :
لا هروح انا سمعت كلامكم ومروحتش فرح ريم كلكم روحتوا وانا فضلت قاعده زي الجربه المره دي مش هسمع كلام حد وهروح والي عند بابا يعمله
وبالفعل ذهبت معهم ولم تهتم الي كلمات احد ..
توقفت امام السياره امام المكان الذي يمكث به مراد والذي يقيم به حفل الزفاف ..
ظلت تنظر الي المكان قصر يمكث بقصر مع ابناءه وزوجته .. اما هي القاها عند عمها وتخلص منها …!!
دلفت الي الداخل وهي تتفحص كل شئ بعينيها ..
ازاي تجيبها معاك يا شريف !!
قالها مراد بانفعال لتقول نيره :
عمو مجابنيش انا الي جيت بمزاجي ازاي يعني محضرش فرح اخويا
نظر الي شريف بتوعد هاتفآ :
حسابنا بعدين
رحل مراد ليقول شريف :
عاجبك كده ؟
_ سيبك منه خليه يخبط دماغه في الحيط
جلس كلاهما علي الطاوله وامامها علي طاوله اخري يجلس سليم برفقه زوجته وابنته وفادي …
نظرت الي ابنته التي تلهو وتضحك مع اشرقت ثم اشاحت وجهها بعيدآ وظلت تنظر حولها ..
ريم تقف بجانب زوجها وتنظر لها بضيق .. وامجد يرقص مع زوجته ..
زوجه مراد تنظر لها بعدم رضا وغضب وهي تتحدث مع مراد لهذه الدرجه وجودها صعب بنسبه لها ..؟!!
تاملت المكان حولها ثم اعتدلت في جلستها ووضعت قدم فوق الاخري …
وقعت عينيها علي فادي الذي ينظر لها تنفست بقوه واشاحت بوجهها بعيدآ عنه …
_ خلي عندك دم بقولك الاغنيه دي بحبها قوم ارقص معايا اخلص
قالتها نيره باقتضاب ليجيبها فادي :
ايوه والبنات الي في الفرح يفتكرو انك خطيبتي ولا مراتي ومعرفش اشقط حد
_ هو انت اي مكان عايز تاخد منه بنات مبتزهقش بنات بنات ايه ده
_ مفيش احلي من البنات يا نيرو
_ طيب قوم ارقص معايا علشان خاطري مفيش حد غيرك قدامي ولو قولت لسليم مش هيوافق قوم يلا اصلا الاغنيه في اخرها يعني والرقصه هتخلص بسرعه بليز بلييز
تنهدت وهو يقول :
حاضر يا ستي علشان خاطرك بس مع اني هخسر بنات كتير بس من الفرح بس كله يهون علشانك
ابتسمت نيره وهي تنهض من مكانها برفقه ثم قامت بالرقص معه ..
فاقت من شرودها علي تلك الذكري ثم حركت راسها وهي تغمض عينيها وتضيق بين حاجبيها لتقول ناديه :
في حاجه يا نيره ؟!
نظرت اليها نيره وهي تحرك راسها بالنفي ..
رفضت نيره الذهاب من حفل الزفاف الي ان ينتهي خضع شريف لطلبها ذلك ..
اما سليم ظل يجلس وينتظر ذهاب والده ..
وعندما اصبح حفل الزفاف فارغ ولم يبقي سؤي العائله هتفت نيره وهي تنهض من مكانها الي والدها :
انا عايزه اقولك حاجه
_ مش وقته بعدين
هتفت هي بزعيق :
لا وقته
انتبه الجميع لها لتقول نيره :
انا مش راجعه مع عمو شريف تاني هعيش هنا معاك
_ نعم ؟!
حركت ذراعيها وهي تقول :
الي سمعته انا هعيش هنا ومش باخد اذنك لا انا بقولك قراري
صائح وهو ينظر الي اخيه :
شايف اخرت تصرفاتك ؟!
هتف شريف :
نيره مينفعش كده انتي عارفه اني مقدرش اعيش من غيرك
_ هبقي اجي ازورك بس اقامتي هتكون هنا
_ مش هيحصل
قالها مراد بانفعال لتقول نيره ;
طيب وريني هتخرجني ازاي بقي
جلست علي الطاوله لتقول زوجه مراد :
انتي عايزه تخربي فرح ابني ؟!!
_ سلامه عينك يا طنط الفرح خلص ومفيش غيرنا عيله في بعض كده
لتقول ريم :
ايه القرف ده ؟!!
اقترب ناديه من نيره وهي تقول :
حبيبتي علشان خاطري بلاش مشاكل ويلا نمشي
ضربت نيره قبضه يديها علي الطاوله وهتفت :
انا مش همشي من هنا انا ليا في المكان ده زي ما هما ليهم بظبط
_ هي دي مين اصلا ؟!
قالها منير زوج ريم لتقول نيره :
بنته بس بعيد عنك بعد مامتي ما اتوفت رماني عند عمو شريف
_ خد نيره وامشي يا شريف
قالها مراد بانفعال ونفاذ صبر لتقول نيره :
مش همشي مش همشي انت مبتفهمش
هتفت والده ميار زوجه امجد الي ابنتها :
وبعدين في الليله دي
_ مش عارفه يا ماما والله
نظرت الي امجد وهتفت :
ايه يا حبيبي وبعدين ؟!
نهض امجد من مكانه وهتف الي نيره :
تمام بلاش تمشي اطلعي فوق هتلاقي اوضه ريم اقعدي فيها حلو كده ؟!
_ انت بتقول ايه يا امجد !!
قالتها والدته بانفعال ليقول هر :
ايه يا ماما عايز اتنيل اتزف
هتفت نيره :
القصر ده كله وفي الاخر اقعد في اوضه ريم ؟! لا انا عايزه اختار اوضه علي مزاجي
_ اختاري يا ستي الي يريحك بس عدي الليله
ليقول مراد :
البت دي مش هتقعد هنا
صاحت به نيره :
لا هقعد وهاخد اوضه وتبقي بتاعتي
اقترب منه والد ميار وهتف هامسآ:
معلش يا مراد مشيها الليله دي وبعدين ابقي اتصرف
وكلآ من فادي وسليم يراقبون نيره بصمت ..
يلا Good night هروح بقي اختارلي اي اوضه من القصر ده
قالتها وهي تلوح لهما ثم صعدت الدرج ليقول مراد بغضب الي شريف ;
شايف ؟!
_ هي الي صمتت تيجي معانا مكنتش اعرف انها ناويه علي كده
قالها شريف وهو يبرر موقف ليقول مراد :
ماهي لو كانت علي ذمه ابنك مكنتش قدرت تعمل كده
_ هو انا مش هتزف في ام الليله دي ولا ايه ؟!
قالها امجد بضيق واضح
يتبع…