اخر الروايات

رواية حكاية شمس الفصل العشرون 20 والاخير بقلم سلمي سمير

رواية حكاية شمس الفصل العشرون 20 والاخير بقلم سلمي سمير


تقف شمس امام نافذة بيتها وتنظر الي يزن وهو يقوم بايصال جدته للسيارة وتراها وهي تركبها كي تلحق بطائرتها المسافرة الي سويسرا لقضاء رحلة سياحية علاجيه ويشرد ذهنها في حياتها مع يزن االتي كانت السعادة عنوانها طوال ثلاث سنوات وهي تعامل كملكه من زوج محب وام حنونه لكن يعكر صفوة حياتها عدم تحقيق امنيه وصال هانم في ان يرزقها الله بالاحفاد الذين تمنت ان يملاءو عليهم البيت ورغم كل محاولاتهم هي ويزن لم يكتب لهم الله الانجاب ____
وهي بحالة شرودها هذه تلتف يدان من الخلف علي وسطها لتضحك وتلتفت لتري يزن حبيب قلبها وهو يبتسم لها___
الجميل سرحان في ايه وليه الدموع اللي في عيونك. دي__
تتصنع شمس الزعل بطريقة طفوليه وتحضنه.... ماما وصال هتوحشني اووي وتعالي هنا مروحتش توصلها ليه للمطار___
.... والله حاولت اقنعها بس انتي عارفاها بتكره الوداع اذا كان رفضت انك تنزلي توصليها للسيارة المهم ليه الدموع اللي بعيونك دي وكمان ازاي حسيت انه انا اللي بحضنك رغم انك حسبتي ان هسافر مع جدتى___
ينظر له يزن في ذهول..... نعم بتقولي ايه شجون هتجي تعيش معانا هنا.... طيب.ليه وخطيبها راح فين وهتنزل امتي مصر وايه سبب رجوعه دلوقتي مش كانت هتتجوز الشهر الجاي انا مش فاهم حاجه ممكن تفهميني_____
تقوم شمس من جوار يزن وتعتدل في جلستها ..... كل اللي اعرفه ان خطوبتها اتفسخت وحصل بينها وبين خطيبها مشاكل ونفسيتها تعبت وهتنزل مصر تشغل وجدتك رفضت وقالت لو هتشتغلي تجي تشتغل معاك وتقيم معانا ____
يتجهم يزن ويتنهد .... زعلتيني اووي علي شجون طبعا احنا اولي بيها وشركتي هتكسبها بالتاكيد لكن موضوع خطوبتها زعلني كانت بدات تنجذب ليه انا من الاول كنت رافض سفرها لتكميلة تعليمه بره مصر وكمان ارتباطها بالاستاذ بتاعه كان اكبر غلطه عملتها وانا وافقت علشان تنساني بيه لكنه هقول ايه النصيب بقي المهم هتنزل امتي تعرفي ولا اتصل بيها انا واعرف ميعاد وصولها لمصر______
تدمع عين شمس وتهرب بيها من عيون يزن....كمان يومين
______________________&&&&&&
وفي المساء تحاول شمس ان تنهض من جوار يزن ولكنه كان يحوطها بيداه ويمنعها من النهوض وتحاول شمس ان تفك يداه بشويش حتي لا تقلقه وتفشل محاولاتها لتنظر لها بحب
وتبكي بدون ما تشعر لتنزل دموعها الساخنه علي خد يزن
ليقلق ويفتح عينيه وينظر لها باستغراب .... شمس حبيبتي
بتكبي ليه قوليلي حصل ايه في حاجه تعباكي____
تمسح دموعها وتشيح نظرها عنه وتأنب نفسها لان دموعها فضحت وجعها النفسي ويجب عليها الان ان تفسر ليزن سبب بكاءها وهي من وقت قليل كانت في حضنه سعيدة........
..تنظر له وتبتسم ......انامكنتش ببكي دي عيني تعبانه شكلها ملتهبه او فيها حساسيه ممكن تشيل ايدك عايزه اقوم اخد شاور واصلي المغرب والعشا اذنو ولو فضلت بحضنك مش هنقوم ولا هنقضي فروضنا اوعي بقي هو حضنك سجن__
يشدها يزن له وينظر لعيونه ويحدق فيها بقوة...... مالك يا شمس انا حاسس بيكي وبكدب نفسي واقول يمكن هرمونات ميعادك الشهري لكن من بعدها وانتي علي نفس الحاله ممكن اعرف ايه معكر بال الجميل ومخليه حزين اتكلمي يا شمس هو انتي ليكي غيري تفضفض معاها مش اتفقنا من يوم جوازنا نكون لبعض الاصدقاء والاحباب والعيله يلا قولي لحبيب قلبك يزون ايه مضايقك ومزعلك بالشكل ده.
انا محققتش حلمك وحلم جدتك الوحيد اللي اتمنيته معايا ان يكون ليك اولاد واسرة كبيرة
وتبعد عن صدره يزن انا خلاص اتاكدت اني مش هقدر اكون ليك الزوجه اللي تعطيك الذرية وحياة شمس عندك اتجوز يا يزن انت مش محتاج حاجه بالدنيا غير وريث ليك وابن يحمل اسمك وانا مش الزوجه الملائمة لكده اتجوز يا يزن وانا راضيه لوحده تشاركني فيك مدام هتمنحك الابن اللي بتتمناه ولو عايز تطلقني انا موافقه مدام هتقدر تسعدك وتفرحك وتمنحك اللي مقدرتش امنحه ليك
يتطلع له يزن بحيرة وحزن..... ها خلصتي اللي عندك اسمعي بقي كلامي زي ما سمعت كلامك جواز مش هتجوز وواحده غيرك تاخد مكانك علشان طفل يحمل اسمي مش عايزه انا لو عايز طفل ليكون منك لاما مش عايزه اما اني اوهب جسدي لواحده علشان اخلف ده فيه ظلم ليها وليا اعقلي يا شمس انا بيكي استكفيت من كل متاع الدنيا ربنا سبحانه وتعالي قال في كتابه الكريم﴿ وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا ))
ورسولنا الكريم قال صلى الله عليه وسلم: (الدنيا متاع، وخير متاع الدنيا المرأة الصالحة) وده كله لقيته معاكي افرض ربنا منحنا الاطفال وحرمنا راحة البال هتبقي مرتاحه انا راضي بقضاء الله معاكي ومش عايز من الدنيا غير انك تفضلي بحضني لاخر يوم بعمري فاهمه ولا لاء وياريت يا شمس متتكلميش في الموضوع ده تاني ولما ربنا يريد اتاكدي ان ولادي هيكونو منك انتي وبس وتعالي بقي صالحيني بعد ما عكرتي مزاجي بكلامك الخايب ده................
تبعد.عنه شمس.... لا يا يزن لو انت راضي جدتك مش راضيه ولا مرتاحه انا حطمت املها في ان البيت يتملي عليها بالاولاد وتنفذ وصية جدك اسمع يا يزن انا عندي ليك حل ولو مش هتسعي انت للجواز هسعي انا وهخطبلك بنفسي ومدام شجون راجعه ونفسيتها متحطمه وكله بسبب انها مش قادرة تنساك يبقي زي ما قولت انت اولي بيها اتجوزها يا يزن
وخليها الام لاولادك وهي قريبتك وبتحبك وانا موافقه انها تبقي شريكتي فيك وفكر قبل ما ترد عليا......
ينهض يزن من الفراش .........لا انتي اتجننتي رسمي عايزاني اتجوز شجون اللي بتعشقني عارفه انها بتغير عليا منك لحد. دلوقتي قوليلي هتتحملي غيرتها ازاي وهي مراتي وليها نفس حقوقك ولو حملت مش بعيد تطلب مني اطلقك.. اعقلي يا شمس وهقولهالك لاخر مره انا مش عايز غيرك يا غبيه وعلي استعداد اعيش معاكي عمري كله من غير ذرية لانك انت بنتي وامي وحبيبتي ومراتي وحفيدتي واختي يارب تفهمي ده قبل ما تضيعي احلي ما في حياتنا بافكارك المجنونه._._._._.__
ويقوم متعصب وغضبان ويدخل للحمام وينظر له بحزن
كلمه اخير ياشمس لو شايفه ان طفل يحمل اسمي ويبقي وريث ليا هيغنيني عنك يبقي لازم تفكري كويس لان معني كده انك مش واثقه في حبي ليك ويسيها ويدخل ياخد شاور ويخرج يلبس. ويقولها.... انا خارج وهتاخر بره وياريت ولما ارجع عايز الاقي حبيبتي وعشقي اللي بضحكتها تحلي ايامي اما لو اتكلمتي في موضوع الجواز ده تاني صدقيني هوافق وهتجوز علشان اوجعك زي ما بتوجعيني بطلبك الغريب ده و بعدم احساسك بيا وانعدام ثقتك في نفسك وثقتك فيا وبقوة عشقي ليكي______
يخرج يزن وشمس تنهار من البكاء وتكلم نفسها بعناد
سامحني يا يزن لازم ادوس علي قلبي علشان تفرح بابن يحمل اسمك ويمكن فسخ خطوبة شجون ورجوعها لمصر اشارة من ربنا وانا هتمسك بيها مهما حصل عارفه اني بكسر قلبي وبحرق نفسي وبعذبك معايا لكن مش هسمحلك تعيش طول عمرك وحيد معايا لا اب ولا ام ولا ابن يورثك انا اللي لازم اضحي وافكر في حياتك وبكره لما تشيل ابنك بين ايدك هتعرف فداخحة اللي كنت هتضحي بيه انا هتنازل عنك علشانك وعارفه انك هتتعب لانك بتحبني بصدق لكن كله هيتنسي في لحظة ولادة طفل يحمل اسمك وتتنهد وتمسح دموعها وتقول لنفسها اثبتي يا شمس واتحملي ولازم تكوني قوية قدامه وتتمسكي بطلبك اوعي حبك ليه يضعفك فكري بيه قبل ما تفكري بنفسك هو عمل كتير علشانك وياما فكر في سعادتك قبل سعادته وجه وقت تفكري في سعادته حتي لو علي حساب نفسك
ايوة كده كل ما اضعف افكر فيه وفي تضحياته الكتير علشاني وهتتحوز يعني هتتجوز يا يزن وتدخل تاخد شاور وتخرج تصلي فرضها وتدعي ان ربنا يقدرها علي اللي هتعمله لحد ما يزن يتحقق حلمه وربنا يعطيه الذرية ____
وتبتسم له..... حبيبي انا عارفه كل اللي بتقوله لكني مصممه علي جوازك ولو مش هتسعي انت للجواز زي ما قولتلك هخطبلك بنفسي واولهم شجون واظن انت عارف ما هتصدق اسمعني يا يزن جوازك هيفرحني انت مش بس جوازي انت ابويا وابني وحبيبي ولما يبقي ليك ابن هيبقي ابني انا كمان زيك وافق وحياة شمس عندك وريحني
يبعد عنها بعصبيه وينظر لها بحدة..... حاضر يا شمس اللي انت عايزاه هنفذه بس مدام مصره اتجوز سبيلي اختار بمزاجي اللي هتشاركني ليالي معاكي ولما ترجع شجون هشوف هقدر اتقبلها زوجه ولا لاء ويخرج من الغرفه.....
تناديه شمس باستغراب.... رايح فين يا يزن انت خارج تاني ولا ايه الوقت اتاخر اوووي.....
يكور يداه في عصبيه وينظر لها بحزن .... لا مش خارج بس مش طايق انام وانتي بتفكري ليا في واحدة تشاركك فيا انا هروح انام في غرفة جدتي احسن ما اتجنن تصبحي علي خير يا شمس ويخرج ويسيبها
____________________//&&&&&&&
وفي الصباح يخرج يزن بدون ما يفطر معاها ويذهب لشركته والغضب مرسوم علي محياه ويقابل صديقه المقرب نادر في وشه ينظر له بعدم لا مبالاة ويدخل مكتبه ويدخل وراه نادر
ويقول لها طيب قول صباح الخير مالك كده علي الصبح اول مره اشوفك مش طايق نفسك من يوم جوازك ايه المدام نكدت عليك ما قولتلك بلاش جواز
يزفر يزن في ضيق..... اسكت يا نادر انا مش طايق نفسي ومش متحمل هزارك علي الصبح المدام بتاعتي اتجننت وعايزاني اتجوز قال علشان اخلف وريث ليا من ٣ سنين بس وسهل عليها تضحي بيا وبحبي وتجيب ليها ضره تاخدني منها شوفت جنان اكتر من كده
يربت نادر علي كتفه ..... اهدي طيب وليه تقول جنان ومتقولش انه حب مراتك بتحبك يا يزن اكتر من نفسها واللي بتعمله ده علشانك وانا فاكر كويس ان جدتك كل امنيتها في الحياة تشوف اولادك وهي حسا بده عايزه تحققه ليك ولجدتك امنيتكم اعذرها يا يزن اللي زي مراتك عندها حب انكار الذات والتضحيه بسعادتها لاسعاد غيرها وانت حبيب عمرها اكيد هتفكر فيك اكتر من نفسها حاول تفهم وجهة نظرها بس من كلامك عنها انا واثق انها مش هتهدي غير لو اتجوزت وانا من رائ اتجوز شهر او اتنين وقولها انك تعبان من غيره ومش مرتاح مع غرةستك وطلقها وكده هتهدي وهتبطل تطلب تتجوز تاني
يصيح فيه يزن بحدة..... انت اتجننت وذنب اللي هتجوزها ايه علشان اطلقها بعد شهر او اتنين مفيش حل لاما تعقل وتطلع الفكره دي من دماغها لاما وربي هتجوز واخليها تندم
ينزعج نادر من غضب يزن ويحاول يهديه.... طيب خلاص اتجوز انت عندك مقدره تتجوز بدل الوحدة ثلاثه ونفذ رغبتها هو حد.طايل مراته تقوله اتجوز واعمل زي هارون الرشيد الكل هيسعو لارضاءك وسعادتك
يتافف يزن من كلام نادر.... انتي غبي انا مش عايز غيرها لا واحده ولا عشرة والغبيه عايزاني اتجوز بنت خالي اللي كل خطوبه ليها بتفشل لانها مش قادرة تحب بعدي لا شمس لازم تفوق لنفسها قبل ما تخسرني فعلا ....
مفيش غير عمتها هي الوحيدة اللي تقدر تقنعها تبطل الجنون ده وتعقل قال اتجواز هو انا متجوز هبله
يتعجب نادر علي عشق وحب يزن لزوجته ويسال بحيرة.... هي بنت خالك دي اللي زارتنا السنه اللي فاتت واتدربت علي شغل الحسابات وبعد شهر مشيت ولا واحده تانيه__
يتطلع ليه يزن باستغراب وحيرة ويرد عليه.... ايوه هي انت لسه فاكرة ولا شكلك كنت مركز معاها وانا مش واخد بالي__
يضحك نادر بسخرية....... لا ابدا بصراحه كان ليها حضور قوي وشيك جدا وودوده اووي كنت بحب اتكلم معاها____
ينظر له يزن باستغراب.... شجون ودوده غريبه اول مره اسمع حد بيقول عنها كده هي عقلت كتير عن زمان لكن ودودة صعب اصدق يمكن كانت معاك كده المهم سيبك من كل ده وهات التقرير الاخير عن بعثة التنقيب واعملي اجتماع مصغر لمهندسي الشركة لمناقشة التقرير يلا بسرعه ويضحك يزن وهو يري ارتباك نادر ويبتسم بقي شجون ودودة من امتي___
وبعد انتهاء وقت العمل يذهب يزن للبيت عمة شمس ليطلب منها التدخل لاقناع شمس بعدم جدوي زواجه لحبه لها
ليتصدم من رد فعل عمتها .... اسمع يا يزن ان عارفه بنت اخويا مش هتغير رايها هي عنيده واحساسها بانها ظلماك بحرمانك من الخلف خالق عندها عقده ومش هترجع عن اللي في دماغها غير بجوازك انا كلمتها وحاولت اخوفها ان الزواجه التانيه لو خلفت هيبقي ليها حق اكبر من شمس وممكن تطلب منك تطلقها وبصراحه لقيتها موافقه تطلق في سبيل سعادتك وانها عمرها ما هتقف في طريقك والله يا يزن انا احترت فيها بنت اخويا بتضحي بنفسها والسكينه سرقاها لكن يوم ما تتجوز فعلا انا حسا انها هتموت من الحسرة عليك
ياخد يزن نفس طويل ويتنهد.... طيب والحل انا تعبان واستحاله استسلم لطلبها لكن شكلها هتقلب حياتي جحيم ولو استسلمت لرغبتها هبقي بظلمها واظلم نفسي واظلم اللي هتجوزها لاني مش هقدر احبها زي ما بحب شمس ولا عايزها في حياتي من الاساس ياربي هو في راجل بيتغصب علي الزواج غيري لا انا هعرف اادب شمس واخليها تندم في وقت مينفعش فيه الندم وياريت تكلمها وتحذريها انها كده بتخسرني ولو اتجوزت هتبقي جنت علي نفسها
انا نازل مصر بكره اجيب شجون بنت خالي تعيش معايا ومعنديش استعداد اصحي تاني يوم وهي خطيبتي ومغصوب علي الجواز بيها كلميها يا عمتو يمكن تعقل سلام .
_________________%%
ويصل للبيت العزبه وهو مخنوق ومتضايق ويدخل ليري شمس في استقباله وهي غضبانه ويساله.... مالك
تصيح فيه بحدة _كنت فين ده كله الليل دخل من بدري
يضحك بسخرية.... ليه كنتي قلقانه عليا اومال لما يبقي ليا زوجه تانيه وابات عندها باليله والليلتين هتعملي ايه وعموما انا كنت عند عمتك واكيد هي اتصلت بيكي وبلغتك
تبلع شمس ريقها... ايوه بلغتني بس انت خرجت عندها من ساعتين روحت فين واتاخرت ليه وكمان فون كان مقفول
يصيح فيه.... كنت محتاج افكر واخد قرار واتغديت عندك مانع اصل مراتي الحلوة عايزاني اتجوز كنت بشوف ليا عروسه وياريت تبطلي خوفك وقلقك عليا انا مش صغير ولو غيرانه ليه عايزاني اتجوز عليكي واحده تانيه
تصرخ فيه بضيق.... ايوه عايزاك تتجوز بس واحده تليق بيك وتكون بتحبك وتقدرك وتعرف قيمتك وتعرف اتها هتتجوز جوهرة وانسان نادر الوجود لخصاله الحلوة
تتنهد شمس بحرقه...... انا بعشقك وبحبك مووت والحب عطاء وتضحيه وانا بعمل لمصلحتك صدقني
يتافف يزن من كلامها..... يوه مفيش فايدة فيكي انا تعبان وعندي سفر لمصر بكره
ترتبك شمس وتبعد عنه ..... اسفه يا يزن من النهاردة هتنام لوحدك ومش هتلمسني تاني غير بعد ما تتجوز بعد كلام عمتي معايا عرفت انك معندكش نيه تتجوز ولاني عارفه انك راجل متطلب مش هتقدر تستغني عن العلاقه لكن مش هتنولها منها اتجوز علشان تقدر تنولها وشوف بقي هتقدر تصبري قد ايه من غير علاقه
يزمجر يزن بصوت غاضب
تنظر ليه بحده مذهوله..... مستحيل انت مش بتحب الحرام ولو عايز علاقه هتكون في الحلال وانا هبعد عنك علشان تتجوز انا عارفه اني بغضب ربنا والملائكة هتلعني لكن الغاية تبرر الوسيله لازم تتجوز يا يزن
يمسكها يزن من ذراعها بغل ويهزها ..... فوقي بقي وبطلي جنان ويترك يداها بعصبيه ويتنهد حاضر يا شمس هتجوز بس لما اشوف شجون ولو حسيت انها هتناسيني هعرض عليها الجواز واسمعي اوعي تتدخلي في اختياراتي انتي عايزاني اتجوز وانا اللي هعاشر زوجتي مش انتي فبلاش تخليني اتعصب عليكي لو ادخلتي في جوازي
ويطلع وينظر لها باسمئزاز تصبحي علي خير يا مدام
وفي الصباح تصحي شمس وتدخل غرفة يزن تلاقيها فاضيه
تنزل تحت جري وتقابل الشغاله وتساله.... هو يزن خرج امتي
ترد عليها بحيرة.... من بدري يا ست شمس وقالي اجهز غرفة الجنينه لست شجون تحبي اجهزلك الفطار
تهز شمس راسها بالرفض ... لا مليش نفس بقولك ايه بلاش تجهزي غرفة الجنينه جهزي الغرفه اللي جمب غرفة الست الكبيرة هي كانت غرفتها زمان يلا بسرعه زمانهم جايبن
وبعد ساعتين يدخل يزن ومعاها شجون بانافتها المعهودة وتري شمس تجري عليها تحضنها بقوة......شموسه حبيبتي وحشتيني موووت مووت والعزبة وجو العزبه طمنيني مفيش حاجه بالسكه طولتو اووي عايزين نفرح باولادكم
تحس شمس المرارة في حلقه وتقوله لنفسها البركه فيكي بقي نفرح باولادك انتي ويزن وتحضن شجون وانتي كمان يا حبي وحشتيني اوووي واذا كان علي الاولاد ربنا لسه ماردش المهم انك رجعتي وهنفرح بيكي واتشطري انتي واتجوزي واعملي اللي مش عارفين نعمله بس قوليلي ليه فسختي خطوبتك__
تضحك شجون بمرح.... طلع معقد وبصراحه محستهوش انا بيتهيالي ان اللي ليا معاهانصيب هيخطفني من نفسي خطف زيك كده انتي ويزن المهم انا عايز اغير واخد شاور_
ينادي يزن الشغاله.... خدي شنط شجون هانم خرجيهم لغرفتها يلا بسرعه
ترتبك الشغاله ... بس ست شمس طلبت نجهز ليه الغرفه الصغيرة اللي جمب غرفة الست الكبيرة___
تصفق شجون بمرح .... الله غرفتي القديمه حلو اووي معرفش ليه يزن كان عايزني انام بره كده احسن شاطره يا شموسه يلا تعالي حصليني يا فوزية وتطلع لغرفتها_
يتظر يزن لشمس بغضب بتتصرفي علي مزاجك طيب اسمعي يا هانم مدام دخلتيه البيت يبقي لازم ترجعي غرفتك لان كده هتلاحظ ان كل واحد منا في غرفه ماشي يا ناصحه ولعلمك انا بدور علي الاصول لتفكر انك زعلانه من وجودها هنا معانا ومتقلقيش انا مش هلمسك لاني مش طايقك
وفي المساء بعد ما دخلت شجون غرفتها تنام تدخل شمس غرفتها وتنام وهي لابسه الترينج البيتي ويشوفها يزن كده يبسم في سخرية وينام بجوارها ويعطيها ضهره
ويستمرو علي هذا الوضع لاسبوعين لحد ما ترجع في يوم شجون من العمل هي ويزن وكانت سعيده جدا
وتسالها شمس باستغراب..... وتقولها انا هتجوز اخير يا شمس
ترتبك شمس وتنظر ليزن تستفسر بعيونه وتبحث في ملامحه ما ياكد لها خبر زواجه منها وتساله..... هتتجوزي مين وامتي
تنظر شجون ليزن في خجل ..... قولها يا يزن وتحضنها انا بحبك اووي يا شموسه وفعلا انت ونعمه الزوجه والاخت انا بسببك هكون اسعد انسانه بالدنيا وتحضن يزن حبيبي انا هطلع اغير وانتي يا شمس اجهزي علشان هنخرج سوا نختار الشقه اللي هتجوز فيها بس اسمع يا يزن عايزها جمب الشركة علشان افضل جمب جوزي طول الوقت
تبلع شمس ريقها بصعوبة وترد عليها.... لا يحبي اخرجي انتي ويزن كفاية واختاروها علي مزاجكم كنت نفسي تعيشي بعد الجواز معانا هنا بس مدام هترتاحي بره خلاص مبروك___
تننطط شجون من الفرحه.... والله لو كان ينفع كنت اتجوزت هنا بس صعب اعيش معاكم بعد الجواز مش هاخد راحتي مع جوزي ولا انتي هتاخدي حريتك في بيتك ثم انا هبقي عروسة وعايزه جوزي يدلعني وادلع عليها ولا ايه وتطلع تجري لغرفتها وتنظر ليزن بقولك ايه بالمره نختار العفش وفستان الزفاف معرفش ليه السرعه ده بس يلا خير البر عاجله مش كده يا يزون
يضحك لها يزن .... اكيد يا قلب يزون يلي روحي غيري واجهزي وقدامنا عشر ايام نجيب كل حاجه وتدخل شجون غرفتها وينظر يزن بحده لشمس... مبسوطه كده كلها ١٠ ايام وشجون تشاركني فيكي بصراحه صبري نفذ ومش قادر اتحمل اكتر من كده ويري الدموع بتسال علي خد شمس يشدها لحضنه ....
وياخدها ويخرج بعد ما جهزت وتمر الايام بسرعه وفي الغد
هيكون كتب الكتاب والدخله واتفقو يكون يكون كتب الكتاب مقتصر علي الاصدقاء وزملاءهم في الشركة وبالكاد كانت شمس تري شجون او يزن
وقبل يوم الزفاف تدخل شجون لغرفة شمس وتحضنها بقوة... انا بحب يزن اووي يا شمس متتصوريش ازاي خلاني سعيدة وانتي السبب بجد انا مش قادرة اقولك ايه بس اللي اقدر اقوله ربنا ما يحرمنا منه ويباركلني فيه يزن ده مفيش زيه واسمعي انا عارفه انك كان نفسك ابقي معكي هنا بالبيت وخايف نفترق بس يزن هيفضل يجمعنا طول العمر وبكره لازم تكوني معايا وتجهزيني وتسلميني ليزن بايدك وتسمع شمس كلمتها الاخير تمسك بطنها وتدخل جري للحمام ترجع كل اللي في بطنها وتقلق عليها شجون
وتساله بلهفه .... مالك يا شمس انتي تعبانه ولا ايه
تتنهد شمس .... شويا يلا نامي وارتاحي بكره ليلتك ولازم يكون وشك مرتاح وتقبل جبينها تصبحي علي خير وتدخل غرفتها وتغير ثيابها
بكره هتكون عريس ومحتاج شوقك ده ليها مش ليا__
يصيح فيها بغيظ.... اخر مره هعرض نفسي فيها لسخافتك
يا شمس فعلا من بكره هيبقي ليا زوجه ترضيني ووينام
علي جمبه ويعطيها ظهر ____
وفي الصباح تخرج شجون للكوافير للتجهز للزفاف وتاخد شمس شنطه صغيرة من ثيابها ويراها يزن يسالها واخدها هدومك وراحه فين كده علي الصبح
ترتبك شمس من نظرات يزن الغاضبه لها.... هروح ابات عند عمتي يومين انت هتتجوز النهاردة هسيب ليكم البيت تاخدو حريتكم فيه ولا ناسي انكم عرسان ومش محتاجين عوازل
يضحك بسخرية.... طيب بطلي هبل ورجعي هدومك احنا هنكتب كتب الكتاب وهاخدها وهسافر نقضي شهر العسل لو مصره تروحي لعمتك روحي وارجعي باتي في بيتك احنا مش هنكون هنا ولما نرجع هنروح علي شقتنا الجديدة ده بيتك انتي وبس ومحدش هيشاركك فيه
ويخرج وينظر لها بعطف بحبك يا مجنونه لسه قدامك وقت فكري يا شمس لو اتجوزتها مش هسيبها لو زحفتي علي بطنك من هنا ل٧ هنتظر فونك بعدها انسي اني هرجعلك يزن اللي كان بيعشقك وحدك لان هيكون ليا زوجه هتاخد نص كل حاجه في مشاعري وتشارككك فيا ويخرج ويسيبها وهي تبكي لكنها تتمسك بتضحيتها لاخر مدي
وتروح لعمتها وقلبها بيدق بقوة وعنف وتطلب منها تسيبها نايمه لحد ١٠ بليل هيكون يزن اتجوز وخلص كل حاجه
وتحس عمتها بوجعها وتسيبها بحريتها وفي المسا تجهز العشاء ويصر زوجها علي انها تصحي شمس لتتعشي معاهم
وتطلب من بنتها نهي تصحيها لتسمع صراخ نهي .. الحقي يا ماما شمس مش بترد الحقيها يا ماما هي ماتت ولا ايه
ينزل مجدي بسرعه لياتي بالدكتور
ونهال تحاول تفوقها وتصحي شمس وتحس بدوخه كبيرة لا تستطيع مقاومتها وتسال عمتها الساعه كام.... تنظر عمتها للساعه وتقولها ٧ ونص قومي فوقي عمك مجدي نزل يجيب ليكي الدكتور
وبعد قليل يدخل الدكتور ويكشف عليها ويطمنهم .....لا هي بخير بس محتاجه شوية فيتامنيات للتقويه والانيمي مع التغذية السليمه هتبقي بخير بس من بكره لازم تتابع و تروح لدكتورة نسا تتابع معاه الحمل لان صحتها ضعيفه جدا وده خطر عليها وعلي الجنين
تصيح فيه شمس وتفوق فجاءة.... بتقول حمل انا حامل انت بتتكلم بجد يا دكتور انا حامل متاكد ان انا حامل___
يضحك لجنونها وفرحتها ... ايوه متاكد الف مبروك
تنهض شمس وتحضن عمتها وتصرخ... انا حامل يا عمتو انا هبقي ام يا عمتو ويزن هيبقي اب وتحدق بقوة يزن لازم الحقه قبل ما يتجوز شجون وتنزل تجري وعمتها تنادي عليها وتصرخ علي جوزها حصلها يا مجدي بسرعه__
وتصل شمس للعزبة وتدخل وتري الماذون وهو يشيل المنديل من علي يد يزن ويقوله له... بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير الف مبروك وتحس بتار بتحرقها وهي تري شجون نازله من السلم ويزن يستلمها من صديقتها ويرفع طرحتها وينحني يقبلها لتقع شمس منهارة ومجدي يصرخ عليها وينتبه المعازيم لهم وهو يقول شمس ... !!!
تفوق شمس وتجد نفسها ملقاة على سريرها والجميع يقفون فى انتظار راى الطبيب ويطمنهم انها والجنين بخير ويلتفون حولها وتحاول ان تنهض ولكن يزن يثبتها فى مكانها ويقول الدكتور قال لازم متتحركيش عشان سلامتك وعشان ولي العهد تتنهد وتقول فى حسرة اسفه اسفه انى بوظت ليلة فرحك على شجون !! ينظر يزن بعيون جاحظه ويضحك بهستيريا ويقول حلم تااااانى والله انا متجوز مجنونه ياناس ويضحك الجميع وتشعر شمس بالحرج بعدما اكتشفت انها كانت تحلم ولكنها كانت فرحانه انه طلع حلم وهمست ليزن فى اذنه قائلة لو بطلنا نحلم نموت فعضها من اذنها وهو يقول اجمل مجنونه ياناس وانجبت توام ولد وبنت زي القمر وعاشوا فى تبات ونبات وخلفوا صبيان وبنات وتوته توته فرغت الحدوته

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close