رواية جرح صبا الفصل الثامن عشر18 بقلم حور طه
البارت ال18 من روايه جرح صبا
في اول ليله حطيت فيها راسي على المخده وكنت عارفه ومتاكده انك مش هتيجي وتطبطب عليا زي كل ليله علشان قالوا لي ابوكي اتق,تل خلاص مش هتشوفيه تاني وتعودي انك تعيشي من غيره وبدونه لانه خلاص ما عادش موجود في اللحظه دي حسيت ان الدرع اللي كان بيحميني ات,كسر وان القلب اللي كان يساع الدنيا كلها بحنيته خلاص ما,ت
لكن انا دلوقتي عايزه انسى اني بنتك او ان انت تربطني بيك اي صله لو حتى كانت بسيطه؟؟ انت ازاي كنت قادر تخفي وشك الب,شع ورا قناع الطيبه والحنان والدكتور المثالي اللي بيعمل اي حاجه علشان يساعد الناس
وهو في الحقيقه كان هو نفس الدكتور اللي بيسلو,بهم حياتهم وارو,احهم واولادهم& وحط علمه ومهنته تحت يافطه التجاره وكسب المال باي وسيله كانت& بنتك يا بابا اللي كانت دايما فخوره بيك هي دلوقتي كارهه نفسها علشان هي بنتك واسمك تحت اسمها
لو تعرف يا بابا طعم المر,اره والك,سره اللي انا فيهم دلوقتي بسببك؟؟ ليه ربتني يا بابا على القيم والاخلاق وانت بايعهم ليه ربتني على حب الناس وعلى مساعدتهم وانت من الجهه تانيه كنت جلد,هم &يمكن لو كنت خليتني زيك ما كانتش هتفرق معايا دلوقتي ولا كنت هحس بالو,جع اللي انا حاساه دلوقتي
وهنا ياتي رجل يكبر في السن ويجلس جنبها بهدوء::اكيد الجر,ح كبير لدرجه ان هو ما نيمكيش وجابك لحد هنا في الوقت ده
صبا تغمض عيونها بالدموع ::الجر,ح مفتوح وبينز,ف وانا ما بقاش عندي قدره على التحمل
الرجل الكبير ::الجر,ح اللي بنجر,حوا من شخص عزيز علينا بيكون وجعه صعب لا ينفع يتخيط ولا يتداوى لان على قد المحبه بيكون الجر,ح عميق وو,جعه اشد
صبا بصوت مخنوق من الدموع:: ليه الدنيا مره قوي كده بتكسر,نا وتخد,عنا في اللي كنا فاكرينه مثلنا الاعلى
ليه كل حاجه صعبه اوووي كدا؟؟ يؤ,لمني قلبي قد اكتفيت من الو,جع امتى هينتهي
الرجل الكبير ::لا ينتهي هتتعودي لان دي طبيعه الحياه
صبا بوجع ::مش عايزه اتعود؟ عايزه انسى عايزه الليله دي تنتهي بقى بكل اوجا,عها
الرجل الكبير بصوت منخفض هادي ::حين ياتي ذلك اليوم الذي تقتنعي فيه بان كل شيء راحل ولا يتبقى غير سكون الليل هذا ؟؟وانت من تتحكمي به ان تذهبي معه في سكون وهدوء؟؟ او تكرري انك تتالمي بشكل كبير يرهقك حتى الصباح ؟؟انت من سيختار من بينهم الذي يتعب روحك بشكل اقل ؟؟وتسير خلفه
صبا تقف وتمسح دموعها :: لن اختار وج,ع قلبي ولن اختار الضعف فان كان قدامي فرصه ان اصلح ما افسده ابي فلن اتنازل عن هذه الفرصه سا,حا,رب من اجلها ولو وقف الكون ضد,ي
تنهي كلامها وتترك حارس المقا,بر بجوار مد,فن عائلتهم
في صباح اليوم التالي في المستشفي
حسن ::كاران تقدر تروح علشان تطمن ماهر بيه
كاران ::انا مش همشي غير لما اطمن عليه واتاكد ان هو بقى كويس
حسن ::انا مقدر خو,فك على طاهر بس انا بطمنك طاهر دلوقتي حالته مستقره بعد ما نقلنا له الد,م اللي كان محتاجه وهو دلوقتي في العنا,يه وجودك هنا مش هيفيد بحاجه على الاقل علشان ترتاح شويه
كاران ::طاهر كان هيضيع مني في لحظه ما كنتش هقدر احط وشي في وشي جده لو كان حصل له حاجه
حسن اطمئنان ::يا حبيبي هو كويس صدقني
ملك ::روح انت يا كاران طمن جدو وانا هفضل معاه مش هسيبه لحد ما يفوق
كاران:: لا يا ملك ارجعي انت على البيت كفايه اللي شفتيه اليومين اللي فاتوا
حسن ::انتم الاتنين هتمشوا &وانا هفضل هنا مع طاهر واول ما يفوق هكلمكم
ملك:: لا انا مش هقدر اسيب طاهر لازم اطمن عليه اول ما يفتح عينيه
حسن بابتسامه :طاهر ده طلع محظوظ مع انه لسا,نه طويل بس هو بجد محظوظ ان هو عنده ناس بتحبه قوي كده وبتخاف عليه
كاران بابتسامه:: لو سمع كلامك ده مش هيسكت
ملك:: هو بس يفوق ويعمل اللي هو عايزه
حسن بهزار:: والله يا دكتوره يعمل اللي هو عايزه كده بتض,حي بصديق المهنه
خالد::ملك
ملك تجري عليه وتحضنه:: بابا شفت اللي حصل لي
خالد ينظر لكاران بلوم:: خلاص يا حبيبتي محدش هيقرب منك طول ما انا عايش &انت كويسه
كاران يرفع حاجبه ويبص له بتعجب من كلامه ولكن يصمت ولا يتكلم ؟؟؟ !!
ملك ::الحمد لله انا كويسه
خالد:: روحي اغسلي وشك وجهزي نفسك علشان ننزل
ملك تبص لكاران ويقشر لها بعينه يعني تروح معاه:: طيب شويه وراجعه
تمشي ملك لتغسل وشها وتضبط ملابسها
خالد يرفع اصبعه بوش كاران بتحذير:: الخ,طر اللي اخوك حط بنتي فيه ده مش هيعدي من غير حساب
كاران ينزل اصبعه ::طيب بما انك اتكلمت عن تص,فيه الحساب فجه الوقت اللي هص,في حسابي معاك في
خالد باستغراب ::حساب ايه اللي بتتكلم عنه ده &اخوك عرض حياه بنتي للخ,طر ؟ده غير ان هو لعب بعقل بنتي من ورايا
كاران يشاور الحجازي: طيب انت دلوقتي هتروح مع حجازي في هدوء بدل ما اقل من كرامتك قدام بنتك
خالد بانفعال:: انت عارف نتيجه اللي انت بتعمله ده ايه انا مش هنا لوحدي رجالتي واقفين تحت وباش
كاران قطعوا وهو بيعدل له الكرفته : امشي بهدوء مع حجازي عشان هو لو اتغا,بى عليك هيكرمش لك البدله
خالد ::انت كده دخل في حر,ب ملهاش اخر
كاران بنظره حاده ::انا حذر,تك مره وانت ما التزمتش
بعدين يواجه كلام الحجازي ::خده يا حجازي ؟اااه
وما تنساش تاخد له رجالته اللي هو فرحان بيهم يونسوه
حجازي ياخد خالد ويمشوا
ملك: ايه ده هو بابا راح فين؟
حسن بتلقائيه :والله الظاهر طلع اسمه في القرعه وطلع رحله
ملك بعدم فهم: بتقول ايه يا دكتور حسن
كاران بسرعه: باباك جاء له تليفون مهم وقال ان هو لازما ينزل حالا !! انا هبعت معاكي حد من الرجاله يوصلك لحد البيت
ملك مشيت وهي مش فاهمه حاجه ولا ايه اللي بيحصل
في فيله الشهاوي
تفتح الستائر وتدخل الشمس في كل اركان الاوضه
صبا بنعس تشد اللحاف على وشها::يا ماما اقفلي اشبابيك دي
امل تشد اللحاف من عليها ::احنا خلاص بقينا الظهر يلا قومي عشان تفهميني ايه اللي بيحصل واللي رجعك البيت متاخر كده؟؟ انت اتخا,نقتي مع سبع البرمبه؟
صبا بنعس:: ماما ممكن لو سمحت تسيبيني انام ولما اصحى نتكلم في كل اللي انت عايزاه
امل باصرار: قلت لك قومي واتكلمي معايا زي البني ادمين انت اتخا,نقتي معاه &وبعدين انت كنت عارفه ان طاهر مضر,وب با,لنار وانه رجع هو وملك
صبا بضيق ::طب يا حبيبتي ما انت الاخبار كلها عندك اهو عايزه مني ايه
امل تشد اللحاف من عليها:: عايزه افهم ايه اللي بيحصل انتوا عرفته مين اللي كان خا,طفهم
صبا تقعد على السرير وترجع شعرها لورا:: لا يا ماما
ما عرفناش مين اللي خطف,هم بس ادعي ربنا ان جدو
ما يكونش له يد في الموضوع ده
امل بطيبه:: جدك طالما قال ما لوش دخل بالموضوع ده يبقى ما لوش دخل بالموضوع ده ولا هو المحروس جوزك عايز يرمي التهمه على اي حد
صبا:ماما جدو راح الشركه ولا لسه هنا
امل ::جدك نزل الشركه من الصبح لان بيقول عنده مشكله في الشغل وشايط وعلى اخره مش طايق يشوف حد قدامه
صبا في داخلها ::اكيد جدو ليه علاقه بالموضوع ده هو كمان
امل بتنبيه ::يلا قومي اغسلي وشك وانزلي نفطر سوا
صباب ابتسامه خفيفه:: تمام يا ماما زين هنا ولا نازل الجامعه
امل وهي تخرج من الاوضه ::لا قاعد تحت بيقول ما عندوش محاضرات النهارده
تنهي كلامها وتنزل تحضر الفطار ؟؟
صبا تتجه الى الحمام لتغتسل وتنزل تفطر معهم
في الريسبشن
مالك بابتسامه:: صباح الخير يا زينو فطرته ولا لسه
زين وهو يقلب في تليفونه:: مساووو يا لوك &حماتك بتحبك مرت عمك لسه بتجهز في الفطار تعال
مالك :هيا صبا بايته هنا من ليله امبارح
زين يقفل تليفونه ويبص له بنظره يفهمها::طب ما هي العصفوره بتاعتك بتبلغك اول باول اهو اللي بيحصل بتسال ليه بقي؟؟
مالك والبسمه تعبي وشه ::ايه هي اخيرا فهمت ان هي ما ينفعش تقعد في القصر د
زين يقطعه ::بلاش تتحمس قوي كده انت اكتر واحد عارف صبا اهدى ؟فاهمني !!اهدى
مالك:: انا بوعدك ان هي هترجع هنا على طول وقريب قوي
زين بشك:: انت ناوي على ايه تاني يا باشمهندس مش كفايه اللي حصل لحد كده
مالك بفرحه اول ما يشوفها نازله ويقول بصوت منخفض :: خلاص غير الموضوع نتكلم بعدين
ويرجع يوجه كلامه لصبا :: صباح الخير على عيونك الحلوين
صبا ::صباح الخير يا مالك كويس انك جيت كنت هكلمك في التليفون
مالك ونبضات قلبه غير منتظمه ::انا دايما قريب منك في اي وقت هتحتاجيني فيه هتلاقيني
صبا بعدم اهتمام لكلامه تواجه كلامها لزين:: حبيبي قول له ماما ان احنا قاعدين شويه في الجنينه علي مالفطار يجهز
يخرجوا بعد كده ويقعدوا في الجنينه ومالك كان طاير من السعاده وكانها قالت له تعالى نتجوز مش تعالى نقعد شويه في الجنينه؟؟
صبا تخش في الموضوع فورا ::انا عايزه افهم اللي انت عملته مع ملك ده كان ليه وانت عارف ان هي وطاهر بيحبوا بعض ومرتبطين
مالك بهدوء :: اولا انا كنت اعرف ان هم بيحبوا بعض من ايام الجامعه لكن ان هم مرتبطين لحد دلوقت انا
ما كانش عندي علم بالموضوع ده !! وفكرت ان هم سابوا بعض من زمان بسبب طبعا الخلافات اللي بين العيلتين
صبا بشك ::طيب علشان نقفل الموضوع ده نهائي ملك تنسى موضوع خطبتها ده وطاهر تسحب الشكو,ى اللي انت مقدمها ضد,ه
مالك ::من غير ما تقولي يا بنت عمي انا سحبت الشكو,ى اللي قدمتها ضد طاهر وموضوع ملك انا هكلم جدو يقفله مع عمي خالد
صبا مستغربه من استسلامه:: طيب كويس والله انك عملت كده من نفسك بس ممكن اعرف بقى ايه الخطه الجديده اللي انت عايز تعملها
مالك يقرب منها ويمسك ايدها ::صدقيني انا مش هعمل اي حاجه تاني تزعلك مني
تسحب ايدها منه ::مالك اسمع مني الكلمتين دول ؟وصدقني لو ما كنتش تهمني ما كانش هتفرق معايا ان انا اقولهم لك
مالك بابتسامه:: وانا سامعك واي حاجه هتقوليها انا هعملها
صبا ترسل تنهيده ::بص يا مالك شغل السهوكه بتاعك ده معايا بلاش منه !!تمام ويا ريت لو تحاول تشوف حياتك بعيد عني وعن ملك وانا عارفه ان انت وماما ما شاء الله الكيمياء عاليه بينكم لو قلت لها تدور لك على عروسه صاحبتها كتير وعندهم بنات زي القمر خليها تشوف لك واحده منهم وحل عن دماغي !!!!
تنهي كلامها وتسيبه وتقوم
مالك ::انت عروستي وانت قمري انت مش هتنازل عنه مهما حصل انت ليا مهما لفيتي ورحتي هتبقى ليا في الاخر يا صبا