رواية مالك ومايا (مطلوب عريس صعيدي ) الفصل السادس عشر16 بقلم ايمان وائل
اغلق الباب باحكام واقترب منها بهدوء وهو يرمقها بنظرات هادئة مرعبة بلعت مايا ريقها بتوتر و حاولت ان تبدو قوية لكنها لم تستطع فمنظره هذا جعلها لا تقوى حتى على التحرك من مكانها. وقف امامها و هتف بالهدوء الذي يسبق العاصفة : كنتي فين
شعرت بقشعريرة غزت جسدها من صوته الخشن المرعب ولم تستطع النطق بل ارتجفت من الخوف فتلك المرة ليست كا كل مرة انها كالشبح المرعب
مالك :لسانك اتقطع يا اميرة
صدمت من الكلمه وارتجفت
مايا :اميرة
لوي مالك ذراعها خلف ظهرها وجذبها اليه
مالك بصوت كحفيف الافاعي :اومال مفكراني نايم يا روح امك كل كوم والمخدرات الي بتشربيها كوم تاني تحبي اقولك حاطع فين
مايا بتوتر:مخدرات ايه مش ف٠
لم تكمل لان مالك رفع يده وصفعها بقوة فجرت الدماء من انفها و فمها بقوة صرخت بألم ووقعت على الارض لكن سرعان ما شعرت بيده تمسكها من شعرها اوقفها وصفعها ثانية فصرخت بقوة اكبر.
اوقفها مجددا و قال وهو يسحبها من ذراعها بعنف
مالك بغضب :قولتلك مبحبش الكدب مستغفلاني لا يا ماما فوقي ده انا استغفل عشره ذيك مش عيله ذيك الي تلعب معايا ويا برنسيسه لو لاحظتي الفترة الي فاتت مكنتيش بتشربي مخدرات دي مهدأت مبدلها بيها بس شكلك جديده في المخدرات لدرجه معرفتيش البدرة من المهدأت المطحونه
مايا ببكاء:سيبني مدام انت عارف بتسأل ليه
تكلم بصوت كحفيف الافاعي
مالك :كنت بتأكد من شكي انك نفسها البنت الي نرمين خلتها مدمنه وكمان حظك الاسود اخوك جاب اسماء الي جوم من السفر وانتي جيتي مصر من شهرين بس كنتي هنا قبلها باسبوع تعملي ايه وانتي مرحتيش بيت اهلك في اليومين الي جتيهم وتليفونك الي في بيت اخوكي جبته وفتحته انتي صحبت ايميل احب امي اصلا ساعه مقال اسم الاميل شكيت فيكي والي اكد ليا النهارده لما جيت اخدك من الجامعه شفتك وانتي واخده بنت ورايحين عند الحمامات ولم طلعتي شفتك وانتي بتنزلي النقاب ومشيت وراكي ومشيت ورا صحبتك طلع نفس الفندق الي فارس راح فيه لم جه والبنت الي انتي شفتيها هاجر دي تبعي ها مخبيه ايه تاني
مايا بخوف: انا انا
مالك بعصبيه :انتي ايه تاني وعايزين يخلصوا منك ليه
مايا ببكاء:ممكن ترد علي سؤالي الاول
وهقولك كل حاجه
مالك :ليكي عين بس ماشي قولي
مايا :يعني انت عارف من زمان اني مدمنه ومتحفظ بيا في بيتك عشان تحميني منهم بس انت كنت بتتعامل معايا عادي
مالك بغضب:كنت شاكك فيكي بس مكنتش عايز اصدق ولما عرفت انك مدمنه بدلت المخدرات بالمهدات عشان تخمدك عشان اعرف اديك حقن تبطلي الزفت ده اول معرفه كان نفسي اضربك علقه بس انا اتقبلتك بماضيكي كله عارفه انتي لو كنتي صريحه وقولتلي من الاول او حاولت ابرر انك خايفه مني بس كنتي هتفضلي سكته لحد اما يموتوكي يا هانم
مايا ببكاء:والله العظيم هحكيلك كل حاجه بس بلاش تضربني
مالك بعصبيه :انطقي
مايا :انا كنت بتصفح النت عادي من ٤شهور وفي يوم واحده صحبتي من امريكا ضافتني في شبكه غريبه وكان كل الي منشور كئيب عن مشاكل والبطاله والي مرات ابوهم مبهدلهم انا كتبت مشكلتي واني وحيده دايما اقسم بالله مكنش حد بيسأل عليا ولا بتليفون حتى كنت ذي الميته قاعده لوحدي دايما بروح البار لما نشرت البوست بنات مصريه ردوا عليا ودخلولي خاص واحده منهم كانت اسمها نرمين قالتي انا ذيك برده ولاقتها بقت بتكلمني دايما
مالك :وبعدين
مايا :وفي يوم قالتي هقولك علي حاجه تنسيكي الوجع كله قالتلي علي المخدرات وبدأت اشرب مخدرات وسجاير وقعدت تكلمني علي حاجه تبع الشبكه واسرار ليهم لانها عضوة قديمه وجيت مصر في يومين محدش فيهم عرف اني موجوده عشان اشوفها بس مشفتهاش لان فارس جه ورأيا
مالك بغضب:فارس ده حبيبك
مايا :لا والله هو بس الي بيحبني
مالك :ورجعتي امريكا وكلمتي نرمين تاني
مايا :_لا مكنتش بترد تقريبا فارس هددها لم عرف اني ادمنت بسبها بس في الفترة دي كلمت واحد كبير من الشبكه وكان عايزين اجيب بنات للمخدرات
مالك :اسمها ايه
مايا : خيري المهدي
مالك بصدمه:خيري المهدي اكبر تاجر مخدرات واسلحه علي العالم وعرفتيه اذاي
مايا : من الشبكه بس انا والله كل اما يقولي كلمي بنت مقولش للبنات علي مخدرات بقعد انصحهم واحل مشاكلهم وابعدهم عن الطريق ده انا ومي وساعات كنا بنشوفهم ونتصاحب بس كنا بنقولهم لو حد من الشبكه سألكم قولوا انكم بتشربوا عشان منروحش في داهيه انا مش وحشه يا مالك الظروف الي خلتني وحشه ملاقتش حد جمبي
مالك : تقومي تروحي لطريق الموت
كملي وخيري المهدي عايز يقتلك ليه
مايا : عشان وصله معلومات اني شغاله مع البوليس الامريكي بس ابو فارس الي حماني شويه وشغلني معاه
مالك بسخريه :ما شاء الله واصله يعني الي قتلوا نرمين فهد هم رجاله ياسين يعني الشبكه فيها خيري وياسين
مايا :اه
مالك : وياسين مشغلك معاه عشان ابنه
مايا :اه
مالك :يا بنت##مخبيه كل ده وايه الاسرار الي تعرفي
مايا :كتير اولهم ان صحبك فهد عايش لسه ممتش دي كانت خدعه هو هرب
مالك :قديمه عارف ان فهد عايش ولسه اقفل معاه
مايا : ياسين اجل سفره عشان فيه انفجارات هتحصل قريب في مصر
مالك :امتى وفين
مايا :هنا في اسكندريه في المينا بتاع الاسكندريه
مالك :امتى
مايا :بيقولوا يوم ٢٨
مالك : ٢٨ يوم للصفقه الي فهد قال عليها
تقرب مايا يدها من بعضها وتقربهم من مالك
مايا والدموع تنزل من عيناها: انا الاميرة قدامك اهو هتسجني امتى
مالك بغضب:مش هسجنك محدش غيري هيعرف انك انتي الاميره اي حد هيعرف انك انتي الاميره هقتلك فاهمه انتي لو روحتي السجن مش هتستحملي وهتموتي بعدين انتي مش مجرمه ولا عملتي حاجه انتي هتبقي شاهد ملك في القضيه بس وهساعدك وهحميكي مش هسيبك وكده كده الشرطه الامريكيه عارفين انك جاسوسه
مايا ببكاء:بس انت هتتأذي لو عرفوا انك متجوز مدمنه عشان كده قولتلك متشهرش الجواز سلمني لشرطه واخلص
يضمها مالك اليه انتي هتتعالجي وهتبقي كويسه مش هتفضلي مدمنه وهحميكي
مايا ببكاء:بس انت الي هتتأذي يا مالك ولو حد عرف اني الاميرة انت هتتجازى من شغلك ابعد عني وسلمني للشرطه
مالك بغضب:قولت لا هحميكي انتي معندكيش غيري مش هتخلب عنك ابدا حتي لو هخسر حياتي هحميكي انتي مسؤليتي تي مكنش ذنبك انك بقيتي كده انا اه اتعصبت عليكي وبشتمك دايما بس ربنا يعلم قد ايه بخاف عليكي انتي جزء من عيلتي وانا راجل صعيدي عمري ما بيع حد وثق فيا وبعدين انتي مش مجرمه ولا عملتي حاجه غلط بالعكس يمكن علي ايدك نجت كام واحده من الادمان وهجيب افاده الشرطه الامريكيه وهتتطلعي من القضيه خالص وهعالجك بس وديني لربيك من الاول وجديد انك كدبتي عليا من الاول واعملي حسابك مفيش كليه من النهارده ومش هتطلعي من البيت اصلا صحيح هحميكي وهبطلك الادمان ده بس هاخد حق انك كدبتي عليا
مايا : حرام عليك الي فيا مكفيني
يرفع مالك وجهها اليه
مالك :هشششش انتي لسه شفتي حاجه مني
اما عند هاجر كانت تجلس تبكي وتتذكر فهد لتسمع صوتا وتلتفت للخلف
فهد:مش هتبطلي عياط بقا
اتسعت عيناها من المفأجاه
هاجر:فهد
فهد :مالك شفتي عفريت ايوة فهد
هاجر بدموع الفرح :انت عايش
فهد:ايوة عايش
تجري هاجر عليه وتضمه
هاجر:وعملت كل ده ليه انت عارف انا كنت اذاي
فهد : انا اسف كان غصب عني بس دلوقتي مفيش وقت تعالي معايا
هاجر:علي فين
فهد:هخبيكي عشان الجاي هو الصعب
هاجر؛ليه
فهد: هقولك في الطريق بس حسابك معايا رجعتي للمخدرات تاني
هاجر:لا ابدا كنت عايزة اجيب حقك
فهد بابتسامه:عارف
اما ياسمين يصل اهل مصطفي لتحديد موعد الزفاف
ميرفت : جايين نطلب ايد ياسمين لمصطفي
مجدي: بشرط واحد بس انا هسلم ليكم بنتي بشرط تسلموني بنتكم
منتصر:تقصد ايه
مجدي:اتكلم يا محمود
محمود:عايز اطلب ايد بنتك لاحمد ابني وبكده نضمن ان التار بين العيلتين خلص
منتصر:ابنك الضابط
محمود :ايوة
منتصر:وهو موافق
احمد:ايوة يا عمي وقولت لمصطفي من زمان
منتصر:خلاص يبقا علي بركه الله
زينب:مبروك للكل
وفي المساء تدلف مايا للحمام لاستحمام وارتدت احد قمصان مالك وخرجت
ليدخل مالك فجأه
مالك ببرود:قومي جهزي نفسك
مايا :ليه
مالك : هدخل عليكي اظن ده حقي
مايا بخوف:مالك انت في وعيك
مالك بغيره :_اه في وعيي ولا مش عاجب حضرتك ولا بتحبي فارس شكلك كده بتحبيه
مايا :لا مش بحب فارس مش
يمسكها مالك من ذراعها بقسوة ويجز علي اسنانه
مالك :اسم راجل غيري يجي علي لسانك هقطع لسانك فاهمه
مايا بألم :حاضر فاهمه بس بلاش تقرب
مالك :لا هقرب بت انتي انتي تنسي ماضيكي الزفت ده وتفوقي ليا فاهمه انا عايزك تتعلمي الطبيخ والغسيل وكل حاجه جانبك تبقي مراتي وعايز منك عيل مش عيل واحد عايز كتير
مايا :انت مش في وعيك يا مالك عايز عيال من واحده مدمنه ووش اجرام فوق يا حضرة الضابط انت تستحق بنت متربيه ومش مدمنه ولا ليها شبهات
مالك : هتفوقي يا مايا انا بديكي فرصه تانيه تعيشي حياتك
مايا : مش عايزة اعيش انت مالك ملكش دعوه بيا
جز علي اسنانه بغضب وجذبها اليه لترتطم في صدره وكبل يدها
مالك :لا هتعيشي غصب عنك وهتبقي لي بس لينقض علي شفتاها بقبله اطارات صوابها ويسندها الي الحائط لم تكن قبله فحسب بل كانت جنون يعبر لها عن امتلاكه وغضبه لها حرر شفتاها اخيرا لتتنفس هي بصوت عالي باضطراب وتلت انفاسها بصعوبه من اثر قبلته وهجومه المفاجئ عليها لكنها لم يستطع الابتعاد اكثر وكبت رغبته بها فهبط برقه يلثم رقبتها بعمق جعلت قشعريره بارده تسري في جسدها وبصوت ضعيف منها ابعد يا مالك حاولت ابعاده وصوتها يخرج بصعوبه لكنها لم يعيرها انتباها كان يوزع قبلاته بلهفه علي رقبتها ووجهها الساخن بينما يده تطوق خصرها النحيف وترفعها اليه ارادت ابعاد مرمي شفتاها عنه لكنه وجدت يداه تعبث بازرار ملابسها لينزع قميصها ويهمس لها بصوت
ويهمس لها بصوت خبيث انتي بتاعتي بس حملها ووضعها علي السرير وخلعه قميصه واستمر في تقبيلها رغم عنها حتي فقدت قدرتها علي مقاومته لتصبح زوجته شرعا وقانونا
وفي الصباح
تستيقظ لتجد نفسها نائمه علي صدره العاري لتنهض لكنه يمسك يدها
مالك بغضب:رايحه فين
مايا :_ملكش دعوة كفايه الي عملته اوي
ابتسم بخبث بس مجبرتكيش علي حاجه وده حقي يا ماما دلوقتي انتي بتاعتي بس
مايا :ماشي يا بابا ان ما وريتك
يجذبها اليه لتصير هي في الاسفل وهو في الاعلي
مالك بغضب: انتي بتستحلفي ليا لا فوقي دنا هربيكي لسه اول حاجه هتأخدي الحبوب والحقن دي هتتأخد في الدراع اشوفك مولعه سيجاره هولع فيكي عايشه وتبطلي تلبسي هدومي شويه مش جايبلك لبس ولا انتي بتحبيني ولا ايه حكايتك
مايا :انا بحبك دا انت بتحلم
مالك :محسساني اني هموت عليكي وبحبك
مايا :اومال واقف جمبي ليه
مالك :مسؤليتي
مايا : طيب يا حضرة الضابط محب المسؤليات
مالك : اقومي اعمليلي فطار عدل
مايا:حاضر
مالك :لو لاقيته طعمه وحش هرميكي من الشباك
مايا :صحيح مي هتبقا في خطر
مالك :مي الي في الفندق
مايا:اه هيا صاحبتي الانتيم مش هسبها لوحدها وهي شاهده كمان
مالك :طيب خلاص هتصرف
مايا : هو ينفع اشرب سجاير بس
مالك بغضب :اه ينفع بس ساعتها هتكوني في الترب
مايا :دماغي مش شايفه بيها
مالك : تأثير جانبي وهتفوقي
مايا :الله يخليك هات حبايه واحده
امسك مالك بذراعها
مالك :استحاله ولا مهدأت حتي
مايا :مش هقدر
مالك :لا هتقدري حتي لو هتموتي قدامي مش هديكي حبوب
مايا :الله يخليك واحده بس
مالك بغضب وفي ثانيه احتضنت جهنم عيناه قولت لا اترزعي وهاتي دراعك ده الحقنه هتفوقك شويه
مايا : حرام عليك انا بكرهك وبكره اليوم الي شوفتك فيه
مالك بغضب:اكرهيني ذي ما تحبي بس هتخفي برده برضاكي او غصب هتفوقي
فارس:اتجوزت اذاي
مي:اتجوزت ضابط حل عني بقا
فارس:بتهزري صح
مي:لا واسمها مالك الشهاوي اطلع بره بقا
فارس:مالك الشهاوي طيب يا مايا ان ما وريتك
مي:طب قرب ليها كده وانا اوريك انت ابن خالتي اه بس مايا تبقا ذي اختي وعيلتي الوحيده
بسنت :بتعملي ايه
مايا :بطبخ
بسنت :تاني هو مالك مبيحرمش منك
تسمع مايا صوت مالك يناديها بصوت عالي
مايا بخضه :في ايه تخرج مايا لتراه
مايا :في ايه
مالك بغضب:بقالك ساعه بتعملي الفطار اتأخرتي يا هانم
مايا : هخلص اهو
مالك :كل ده. وهتخلصي لسه يا برودك يا ختي انجزي مش فاضي ومطلعتيش ومكوتيش هدومي ليه
مايا:مش انت الي قولت حضري الفطار
مالك :يلا يا شاطرة علي الاوضه طلعي طقم اكويه مش عايزه غلطه واحده
مايا :حاضر
مالك :هاخد شاور واشوف
تكوي مايا ويرتدي مالك الطقم
مالك بغضب:رابحه فين يا هانم
مايا :هنزل اشوف الفطار
مالك:ده منظر كوي واللياقه عملاها كده ليه ضبطيها
مايا:انت طويل
مالك :اطلعي فوق الكرسي اعديليها اومال لازمتك ايه
مايا :يوه منك اعدلها لي نفسك
مالك بغضب:قولت اطلعي اعدليها واجي الاقي الاوضه مضبوطه بدل الهبل ده والغدا جاهز مش عايز غلطه
مايا بخوف من منظره :طيب
مالك :اقسم بالله اي غلطه هوريكي
مايا :حاضر يا باشا
تنزل مايا لتحضير الفطور وينزل مالك
مالك :اخلصي بقالك ساعه
مايا :اصبر بقا يا عم
فريده :هساعدك
مالك :لا محدش يساعدها في حاجه هتعمل كل حاجه لوحدها لو حد ساعدها يا ويله
مايا في خاطرها شرير ان ما وريتك
وعند فهد
هاجر:يا لهوي كل ده
فهد :ايوة غير الي هيحصل يوم ٢٨
هاجر:طيب وهتعملوا ايه
فهد :في خطه بس لازم الدقه
يتبع..........