رواية جرح صبا الفصل الخامس عشر15 بقلم حور طه
البارت ال 15 من روايه جرح صبا
كاران كان يتنقل بنظراته على الاطفال بوجع تنزل من عينه دمعه تحر,ق الخد وكانها تحمل في جوفها بر,كان اذا انت,فض سيحر,ق الارض بكل ما تحمل فوقها من ذلك المشهد البش,ع الذي يراه وكان الزمن بيعيد نفسه ؟كلاكيت المشهد من تاني نفس الحر,قه ونفس الو,جع ولكن ستوب مش هيتعاد من تاني
حجازي يضع ايده على كتفه وينتفض كاران وكانه يشد من اعماق بئر غميق: انا اسف ؟احنا دلوقتي جاهزين وكلها ساعه بالظبط ونتحرك
حجازي : طيب !!ما تيجي معايا واضح ان الوقفه هنا مضايقاك بلاش تشوف المنظر ده
كاران يرجع يتنقل نظراته على الاطفال :دول محتاجين لحد يطمنهم مش لحد يسيبهم !روح انت اعمل اللي قلت لك عليه وانا هاجي وراك
يسيبوا حجازي عند الاطفال المحتجز,ين علشان يهر,بوهم الى انجلترا ليقوموا هناك باخذ اعضا,ئهم ورمي اجسا,دهم في سلات القمامه وكانهم حشر,ات لا يساوي شيء
كاران كان يوزع عليهم الاكل والشرب بحنان وبطمئنان يقول لهم : انا مش عايزكم تخا,فوا يا ا,بطال انا مش هسمح لاي حد ان هو يلمسكم بس عايزكم تنفذوا لاقول لكم عليه
يقف طفل لا يتعدل 10 سنوات والدموع بعيونه: احنا سمعنا ان هم هيعملوا لنا عم,ليات وياخدوا اعضا,ئنا احنا مش عايزين ناكل ولا نشرب احنا عايزين نرجع تاني لبتنا
كاران بحنان:حبيبي كلكم هترجعوا لاهلكم و لبيوتكم مش انت بس انا مش عايزكم تخافوا عايزكم تبقى اقوياء لو عملت اللي قلت لكم عليه هترجعوا كلكم لاهلكم
الطفل نادر: لكن احنا ما لناش اهل الشا,رع هو بيتنا واهلنا كل واحد يعطف علينا ويدينا جنيه او رغيف عيش انت بتطلب منه ان احنا نثق فيك اللي جابنا هنا ان احنا وثقنا في واحد زيك
كاران بوجع: انا طبعا عارف ان انتم اكيد فقدتوا الثقه في كل اللي حواليكم بس انتم ما قدامكمش حل ثاني غير انكم تثقوا فيه وانا هخلصكم من هنا ما تخافوش انتم لا هتسافروا ولا هتروحوا في اي حته
الطفل نادر يقترب منه ويحضنه :الله يخليك لا تخليهم يؤذ,ونا احنا ما عملنا لهمش حاجه بقى لنا 15 يوم بينقلونا من مكان لمكان وبيضربونا وممكن يقعد يوم كامل ما ناكلش
كاران يضم الطفل الى صدره : ما تخافش يا حبيبي محدش هيقرب لكم وبعدين يا بطل انتم لسه العمر قدامكم في احلام كثير هتحققوها الخوف ده ما يليقش البطل زيك
الطفل نادر: اللي زينا احلامهم اتحط,مت من يوم ما اتولدوا ولقوا نفسهم في الشا,رع ولا بيت ولا ماوى ولا حد يراعيهم لقد اصبحنا اطفال بلا احلام
كاران بوجع: اسمك ايه يا بطل
الطفل نادر: صحابي بينادوني نادر
كاران بابتسامه :اسمك حلو يا نادر قل لي انت واثق فيا
الطفل نادر :واثق فيك حاسس انك مختلف عنهم
كاران: لو نفذت كل اللي انا قلت لكم عليه كلكم هترجعوا وما فيش حد فيكم هيحصل له اي حاجه
الطفل نادر: طيب احنا هنثق فيك وهنسمع كلامك بس مريم تعبانه قوي وجسم,ها س,خن من امبارح ومش عارفين هي فيها ايه؟
كاران :هي فين دي؟
الطفل نادر يروح عند مريم طفله سبع سنين وكانت تنام وتهلوس: نادر ما تخليهمش ياخدونا يا نادر
الطفل نادر: هي من امبارح على الحاله ده وانا خايف عليها
كاران يضع يده على جبينها بالفعل كانت تحتر,ق من السخونه :ما تخافش يا نادر خليك جنبها وانا جاي دلوقتي
كاران يسيبهم ويخرج عند رجالته :حجازي في بنت جوه تعبانه جدا وحريتها عليها البنت لو فضلت اكثر من كده احتمال نخسر,ها
حجازي: طب والعمل ايه دلوقتي كلها نص ساعه وهيجوا
كاران بصد,مه : صبا ؟؟؟انت ايه اللي جابك هنا وجيت اصلا هنا ازاي
صبا :كنت جايه اشوف قت,لت ابويا ليه وايه السبب اللي خلاك تق,تله
كاران وكانه لسه مذ,هول انها واقفه قدامه بالفعل وفي المكان ده :ردي على سؤالي انت جيتي هنا ازاي
صبا:ده مش وقته ؟انا جيت هنا ازاي خليني اشوف البنت التعبا,نه
كاران بذ,هول اكبر: وكمان عارفه ان في بنت تعبا,نه جوه
صبا :ممكن تاجل اندهشاتها دي لحد ما اشوف البنت واطمن عليها
كاران ياخدها ويدخلوا عند الاطفال وصبا تكشف على البنت وتوجه كلامها لكاران: خلي حد من البها,يم بتاعتك تجيب لي الشنطه اللي في العربيه بره
كاران يرفع حاجبه :هم فعلا بها,يم علشان ما عرفوش ان احنا بنتر,اقب
ثم يوجه كلامه لاحد رجاله يحضر الشنطه من عربيه صبا ويجيبها ويجي صبا تفتحها وتدي للبنت حقنه وتطلب ماء لتعمل للبنت كما,دات لا,نخفاض حرار,تها
وبعد مرور وقت: تمام البنت كلها شويه وهتبقى كويسه حرار,تها خلاص نزلت
كاران يسحبها من ايدها ويخرجوا بره :ممكن تفهميني جيتي هنا ازاي
صبا تحط ايدها في جيبه وتطلع جها,ز :ده اللي جابني لحد هنا
كاران يتذكر لحظه مقربت منه ويضحك على غبا,ئه: يعني كنت بتقربي مني علشان تحطي لي الجهاز ده من غير ما احس بيه $في كل مره بتعرفي تبهريني باسلوبك الجديد
صبا :الاطفال اللي جوه دول هتعملوا فيهم ايه مش كفايه تجاره اسل,اح$ كمان بقيتوا بتا,جروا في البني, ادمين
كاران :بما انك كنت حاطه لي جهاز عشان تعرفي تيجي ورايا وكنت بتسمعي كل حاجه من خلاله يبقى اكيد عرفتي ان ده مش شغلي و مستحيل يكون لي علاقه بموضوع زي ده
صبا:امال انت بتعمل ايه هنا ؟؟والاطفال دول كمان بيعملوا ايه هنا؟؟
كاران: انا هنا عشان ارجع اخويا انما الاطفال دول هنا ليه انا ما اعرفش ؟ بس اللي عايزه اعرفه بقى دلوقتي انت ازاي جات لك الجراه انك تعملي حاجه زي دي ما خفتيش على نفسك على الاقل
صبا: لازم اعرف انت مخبي عليا ايه
كاران: هو انت مقدره الخ,طر اللي احنا موجودين فيه حالا ولا انت مش مستوعبه احنا مش طالعين رحله
صبا: انت دلوقتي حالا هتقول لي على كل حاجه انت مخبيها عليا
كاران : وهو يسحبها من ايدها الى ناحيه العربيه: تمام يا حبيبتي دلوقتي ترجعي على القصر تاني ولما ارجع نتكلم لان ده مش مكان ينفع نتناقش فيه
صبا بعناد: انا مش هتحرك من هنا غير لما اعرف كل حاجه
كاران بنفذ صبر: طيب علشان اوصل لك المعلومه بشكل اوضح& كلها دقائق والمكان ده هيتحول لحر,ب وانت لازم تمشي حاله مش بمزاجك
صبا :انا مش قادره اصدق اني كنت بحب زعيم ما,فيا وق,تال قت,له ،
كاران بتلقائيه : طيب يا ستي شكرا ممكن تمشي بقى من هنا
حجازي : وصلوا
كاران يمسك ايدها : عاجبك كده تعالي معايا$ حجازي تامن على الولاد زي ما اتفقنا انت فاهم وخلي رجالتك يتحركوا
صبا: هو في ايه ؟ايه اللي بيحصل هنا
كاران بتريقه: ولا حاجه الحفله ابتدت بس $محضره نفسك للاحتفال
صبا :انا عايزه افهم ايه اللي بيحصل هنا ايه جو الما,فيا بتاعكم ده
كاران: اكيد مش مستنيه مني اني اقعد اشرح لك دلوقتي احنا بنعمل ايه هنا او ايه اللي بيحصل $تخليك جنبي هنا ما تتحركيش خطوه واحده
وبعد كده يسحب سلا,حه ويشد اجز,اؤه وتبدا المعر,كه
صبا وهي متخبيه خلفه :كاران بلاش تق,تل حد علشان مهنتي تحطم عليا اني موقفش اتفرج على اي حد محتاجه مساعده حتى لو كانوا مجر,مين
كاران يرفع حجبه ويبص لها :لا والله؟ امال اللي انت بتعمليه معايا ده اسمه ايه؟؟ ولا كنت واخدها اجازه من مهنتك
صبا بتلقائيه: اظن ان انا ما كنتش بسيبك تمو,ت ولا تحب المره الجايه اسيبك تمو,ت علشان ابقى واخده اجازه فعلا من مهنتي؟
كاران يدندن: قلبك جمد شوقك بريد خليت جناح قلبي ا,نكسر من قبل حتى ما ينفرد في لهفتك يا قوتك يا ريت لقانا ده ما انكتب ولا كان هوانا ده اتولد
صبا تضر,به بتعجب: انجز يا عندليب هنمو,ت وانت واقف تغني
كاران بغيظ :حاضر يا دكتوره تسمحي لي بس اخد,شهم
صبا بخوف وهي شايفه رجال المسل,حين جايين عليهم: تمام اضر,ب على الرجلين لكن ما تضر,بش في مق,تل
كاران وهو يقر,ص على شفايفه :اي اوامر تانيه يا دكتوره
ما تخافيش قوي كده مش هفسد لك شغلك
اصوات اطلا,ق الن,ار المتبادل تملى المكان
هر,بوا ازاي يا بني ادم و رجالتك كانوا فين
عامر :هم اكيد يا ريس ما بعدوش عن المكان
الشخص المجهول :انت لازم تلاقيهم فورا مش لازم كاران يعرف ان هم هر,بوا
عامر :رجالتنا بيدوروا عليهم في كل مكان واكيد هيوصلوا لهم المكان مهجور مش هيعرفوا يبعدوا وهم مش معاهم عربيه
الشخص المجهول بعصبيه: تخرج بنفسك تدور عليهم لحد ما تجيبهم انت فاهم
عامر تحت امرك يا ريس
ملك وهي تتمسك بيده بخوف :طاهر احنا هنخرج ازاي من هنا الاماكن كلها شبه بعض
طاهر باطمئنان: هنخرج ان شاء الله من هنا خليكي واثقه فيا
ملك بابتسامه :هو انا لو ما كنتش واثقه فيك كنت حبيتك كل الحب ده
طاهر بحب : تعرفي بقى ان انا مبسوط ومش خايف من اللي احنا فيه ده بالعكس مطمن
ملك باستغراب :احنا متعرضين اننا نمو,ت في اي لحظه وكمان الناس اللي خاطف,يننا دول بيدوروا علينا في كل حته ؟؟ وانت تقول لي مبسوط؟
طاهر بابتسامه حب: مبسوط علشان مخطو,ف معاكي
ملك :هو ده وقته يا طاهر تقدر تقول لي هنخرج من الج,حيم ده ازاي
طاهر يرسل تنهيده ويشاور لها على الساعه اللي في ايده : بطمن طول ما دي معايا ؟يا قت,لت الرومانسيه
ملك بتريقه :والله ساعه بن تن ؟هتضغط عليها تطلع لنا وح,ش يخرجنا من هنا صح
طاهر : ايه يا بنت السكر ده& لا ي بتاعت بن تن !بس الساعه دي بمجرد ما انا ضغطت عليها كاران هيعرف مكاننا وزمانه دلوقتي جايين فهمت يا ناصحه
ملك :عشان كده قاعد ومطمن وسايبني انا الافكار توديني وتجيبني
طاهر :طب انت مش مبسوطه انك مخطو,فه مع حبيبك عايز ايه اكثر من كده ؟بصراحه يا دي البنات انا مش فاهم لكم
ملك بابتسامه: ولا هتفهمنا يا بابا احنا اكبر بكتيرمن انكم يا رجاله تفهمونا
طاهر:والله يا بنتي صدقتي عاملين زي المعادله الصعبه اللي تجيلها يمين تيجي لها شمال ما تعرفش تحلها
ملك :علشان تعرف تحلها لازم تكون تلميذ شاطر اووووي
طاهر يغمز لها :طيب وهو انا مش تلميذ شاطر وقدرت اوقعك في حبي
ملك بحب :وهو انت لو ما كنتش تلميذ شاطر كنت انا غر,قت في بحر حبك وما عرفتش اطلع منه تاني
طاهر يقترب منها بحب
احد رجال بصوت مرتفع: دوروا عليهم في كل حته اكيد مش هيلحقوا يبعدوا
طاهر يضمها وبصوت منخفض :عايزك تهدي ما تعمليش اي حركه تمام وانا راجع لك تاني
ملك بخوف تتمسك بيه اكتر : ارجوك خليك معايا يا طاهر ما تسيبنيش
طاهر :حبيبتي انا مش هسيبك بس انا لازم اتصرف لحد ما كاران يجي ما تخافيش هرجع لك تاني