اخر الروايات

رواية طبيبة قلبي كامله بقلم نور محمد

رواية طبيبة قلبي كامله بقلم نور محمد





من قال ان الحب ليس طبيبا فالحب طبيب
قلوب العاشقين ❤
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
تبدا روايتنا باشعه الشمس الزهبيه التي تدلف الى غرفه صغيره في شقه هادئه في حى متوسط الحال تدلف اشعه الشمس على بطله روايتنا الفاتنه في سريرها تلك الحوريه الجميله التى تنام بشكل عشوائي مضحك والكن كانت مثل الملائكه من جمالها.. ووجهها البريئ
تدلف والدتها بضيق من ابنتها التى لاتستيقظ ابدا الى بعصا المقشه الخاصه بها واتجهت اليها لتراها نائمه بشكل عشوائي مضحك لتضحك والدتها كتير على ابنتها المجنونه حتي في نومها ثم ادلفت بعصا المقشه عليها لتوقظها

والدتها بصوت عالى:قومي ياخرت صبري كل يوم لازم اجي اصحيكي كده ياهبله

تستفيق بطلتنا بخضه من ضرب والدتها بعصا المقشه وتدلف بألم:ايه ياسوسو ياحبيبتي مش قولتلك قبل كده ابقى صحيني بالميه زي باقي الامهات بدل مابقى جسمي علامات من المقشه دي

الام بضحك على ابنتها المجنونه :ماهو لو انتي بتصحي ياجميله... زي باقي البنات الطبيعيين مكنتش انا عملت كده يامجنونه قومي يابت كفايه احسن ماقومك بامقشه تاني

جميله بخوف من مقشه والدتها:صحيييت... والله صحييت بقى.... ابعدي المقشه الشريره دي من هنا ياسوسو ياعسل

والدتها بضحك على هذه المجنونه:يارب صبرني على خلفتي دي بقى يابت كبرتي... وخلصتي جامعه... وبقيتي دكتوره..
وليسا هبله زي مانتي

جميله بمرح: لو مش عاجباكي طلقيني... وجوزيني بقى... لتكمل بحزن مصتنع... مانتو مش حتحسو بقيمتي... غير لما اجوز واحد مز كده واسيبلكم البيت ياسوسو

لتنفجر الام على بنتها التي لن تتغير ستظل مجنونه للابد
لتدلف الام بصرامه وجديه:يالا ياخايبه مش النهاردا معاكي مقابله شغل في المستشفى الهلالى زي ماقولتي

لتضرب جميله على جبهتها بصدمه لانها نسيت هذا الامر
لتدلف بتسرع وهي تقوم من السرير:ياخبر اسمر.. دنا نسيت الموضوع ده.... دنا حتشلوح كده من اول يوم
واسرعت من امام والدتها للحمام لتأخذ حمام دافئ حتي تستفيق جيدا

نظرت امها لها بخيبت امل فبنتها لم تتغير وتكبر بعد.. رغم كبر عمرها والكن تصرفاتها مازالت كما هي
لتدلف خارج الغرفه وهي تضرب يداها ببعض بلا امل:مش حتتغيري ياجميله يابنتي ابدا هبله ومجنونه زي ماهي لتدلف للمطبخ لتعد الفطار لعائلتها الصغيره الهادئه
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
استووووب ♕
تنعرف على بطله روايتنا الفاتنه
جميله عماد الدين فتاه في 25من عمرها... وهي جميله لدرجه السحر.. لديها عينان زرقاوتان مثل لون البحر الهادئ بلمعه ساحره كمثل البحر الهادي باشعه الشمس الزهبيه لتضيف عليه لمعانا جميلا للغايه.... ولديها وجه مستدير ببشره بيضاء ناصعه ساحره لحد الجنون كمثل بشره الاطفال الصافيه الجميله.... وانف مدبب صغير غايه في الروعه.... وشفاه ممتلئه بالون الوردي كمن اخذ حبتان من الفراوله الناضجه ووضعهما في شفتاها واغلق عليها ليطفي عليها جمالا مغري للغايه.... وشعر حرير طويل بالون البني اللامع مثل القهوه الصافيه.... وجسد ليسا بتحيف والا ممتلئ كما يسمي بكيرفي فكانت لا طويله جدا والا قصيره كذالك.... اقسم ان كل من يراها يريد امتلاكها.... لانها مثل الجوهره الرائعه الجمال والملفته للانظار الذي يسعى ورأها الملايين للحصول عليها.... ولكن ما يميز هذه الحوريه هو حجابها الذي يكمل لوحتها الرائعه الجمال والاناقه فهي من اجمل اللوحات التي ترها في حياتك...
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
انهت جامعتها لتصبح طبيه لان هذا حلم والدها المتوفي عماد الدين فكان يرا فيها طبيبه طموحه المجتهده التي ستفيد بلادها بمهارتها الكبيره لهذا التحقت جميله بكليه الطب واجتهدت حتي تخرجت بامتياز في مجالها لتصبح طبيه قلب مع ان هذا المجال كان صعبا عليها لكن هي احبته لان ولدها عانى من هذا المرض حتي توفي بسببه وهي اقسمت ان تفعل مابوسعها لانقاذ الاشخاص المصابون بهذاالمرض كذالك
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
دلفت جميله من الحمام بعد ارتدائها فستان ازرق اللون بسيط للغايه ولكن رغم زالك كانت فاتنا على هذا الحوريه فمهما ارتدت من ملابس بسيطه تصبح غايه في الجمال والاناقه عليها لامتلاكها جسد اقل مايقال عنه ساحر لكل من يراه واكملت بحجاب ابيض اللون المنقرش بالاسود يليق ببشرتها الناصعه البياض
دلفت جميله لغرفه السفره الخاصه بهم لتجد امها قد وضعت الفطار على الطاوله فتوجهه الى الطاوله حتي تأكل لتجد مقشه والدتها بامرصاد
لتردف جميله بألم في زراعها من اثر الضربه:في ايه ياسوسو انت عاوزه تموتيني وانا ليسا صغيره ومدخلتش دنيا بامقشه دي
ردفت الام بأمر...:روحي الاول صحي اختك ياهبله
ردفت جميله بإيماء لتدخل لغرفه اختها الصغيره حبيبه وهي اصغير من جميله في العشرين من عمرها في الجامعه هندسه
اقتربت من سرير اختها لتدلف بصوت عالى:حبييييييييبه اصحي حسن حبيب القلب متقدملك يااااااببببت

حبيبه بخضه وفرح..:بجددد
جميله بضحك على اختها المسكينه:..هههههههههه لا دي كدبت ابريل...هههههههههه
حبيبه بانزعاج من اختها لانها خدعتها هكذا...:وسعي من وشى ياجميله ابو تقل دمك..
جميله بحزن مصتنع..:بقى كده..ماهو كلمني علشانك امبارح وانا قولته بكره حقولها تكلمك الولد باين عليه واقع يابييبه هههههههه

حبيبه قبل خرجها من الغرفه لتعود لاختها بفرحه:بجد ياجميله يعني هو بيحبني زي انا بحبه برضو

جميله بمرح:طب حتي استني لما احب انا كمان واجوز... وكملت بغمزه لاختها... وبعدين حطبطكم انا

حبيبه بخجل من كلام اختها:لا انتى بطفشي العرسان... واكملت وهي تضع يداها على خصرها... انا وحسن مالنا بقى..

جميله ببعض الغضب من اختها:بقى كده يابيييبه طب تعاااالى بااااقى

لتجري خلف اختها لخارج الغرفه حتي غرفه السفره ليجدو اخاهم يجلس يتناول الفطار ببرود الذي اعتاد عليه
وقفت حبيبه خلف مقعد اخاها تتحاما فيه من اختها الكبيره جميله وكانت جميله واقفه امامه تنظر لها بتحدي

حبيبه بمرح:مش حتقدري تعمليلى حاجه انا في حمايه الحكومه هنا وهي... بتطلع لها لسانها لتغيظها
جميله بغيظ من اختها ولكن تعلم انت اخاها عصبي بحكم انه ظابط مخابرات:ماشي ياحبيبه الكلب لما تطلعي بره دايره الحمايه ليا معاكي تصرف تاني

لتاتي الام على صوت اولادها المشاعبين:في ايه يابت منك ليها اقعدو افطرو هاديين يوم واحد بقى

ليدلف كلا من جميله وحبيبه بهدووء حتي لايغضبان اخاهم لانهما يخافا من عضبه كتير بحكم عمله ايضا
وبعد انتهاء الجميع من الطعام بعد مشاغبات بين الاختين جميله وحبيبه

دلف اخوهم الاكبر ياسين ببرود وهيبه اعتاد عليهما :انا حروح لشغل دلوقتي ياماما وممكن اتأخر كمان علشان عندي قضيه مهمه النهاردا

الام بإيماء:ماشي ياحبيبي وخد بالك من نفسك
خرج ياسين من الشقه بل من البنايه باكمها ليزهب الى عمله

وفي الداخل انهت جميله طعامها لتدلف هي الاخري لزهاب الى مقابلتها وهي تدعو الله ان يوفقها في عملها

جميله بمرح:انا حسيبكم دلوقتي وحاخد مرحي وفرحي معايا بس لو مش عاوزين انا ممكن....
وقبل ان تنهي جملتها
ردفت الام وحبيبه ايضا في نفس الوقت...:لااااا روحي وقلبي معك وخدي الباب وراكي
جميله بضحك:هههههه عائله كئيبه والله مش مقدرين مواهبي.. واكملت بدموع واهميه.. اهئ.. اهئ بكره يجي الى يقدر مواهبي... وياخدني على حصانه الابيض وبعدين تقولو فينك ياجميله يازهره البيت

ليضحك كلا من الام وحبيبه على هذه المجنونه التي لن تتغير ابدا

ولكن هل سيظل هدووء و سعاده هذه العائله الجميله ام للقدر قول اخر في هذا الامر
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
استوووووب♕
نتعرف على اخو البطله
ياسين عماد الدين شاب في الثلاثين من عمره ولا يقل جمالا عن اخته جميله فهو يمتلك عيون خضراء الون مائله للعسلى غايه في الجمال ولكن حين يغضب تتحول للون الاحمر الغامق المرعب لكل من يقف في وجهها.. ووجهه طويل نسبيا ببشره قمحاويه لامعه ساحره لكل من يراها.. وانف حاد الشكل غايه الروعه..وشفاه غليظه جذابه...وبشعر بني اللون مائل للصفرار.. ومايزيده وسامته هو شاربه ولحيته الخفيفه مع بعض الشعر الاصفر بيها...وايضا جسد ضخم مفتول العضلات...بعضلات صلبه نتيجه عمله كظابط للمخابرات له هيبه كبيره فكل من يراه يخاف فور رئيته من شكل جسده الضخم والا احد يتحداه ايضا فهو يمتلك غرور وغضب يمنع اي من كان من تحديه
ليكمل لوحته الخاصه من الجمال والقوه ايضا
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
وعلى الناحيه الاخري في قصر اقل ما يقال عليه لملك من جماله واناقته ايضا

دلفت اشعه الشمس على جناح اقل مايقال عنه لرئيس جمهوريه حتي وصلت الى سرير هذا الوسيم بطل روايتنا الوسيم

استيقظ هذا الوسيم بهدووء الذي اعتاد عليه.... ليدلف الى الحمام الملحق بجناحه ليأخذ حمام دافئا ليريح به جسده.. وبعد قليل دلف لخارج الحمام وهو يلف فوطه فقط على خصره وتوجه لغرفه ملابسه في هذا الجناح الفخم ليدلف اليها
وبعد قليل يدلف خارجها مرتدي بنطال من الجينز فوقه قميص جملى اللون يتماشى مع لون بشرته الرائعه ويبرز عضلاته البارزه بجمال وروعه ساحره
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
استوووب ♕
نتعرف على بطل روايتنا الوسيم (الى كل البنات بتحبه وانا اولهم)
بدر الهلالى شاب في اواخر العشرين من عمري 28 ... يمتلك هذا الوسيم جمالا..لامثيل له فهو مزيج من الجمال والقوه معا... فلا احد يستطيع ان يقف امامه.. يمتلك ايضا غرور وهدووء يجعل كل من يراه ينجذب له وبشده.. وعيناه الفيروزي المائله للازرق اللون يشرد بها كل من يرها
ووجه طويل نسبيا ببشره حنطيه اللون غايه في الوسامه... بانف حاد مثل الاغرقيين
وما يزيده جمالا هو شعره الكثيف بالون الاصفر مائل للبني.. كان طويل نسبيا ليصل الى اخر عنقه بطريقه ساحره.. ولديه ايضا شارب ولحيه حفيفه مائله للاصفر... وجسد رياضي يكسوه العضلات بطريقه جذابه للغايه... ليكمل لوحه غايه في الوسامه والقوه ايضا.. تخرج هذا الوسيم من كليه الطب قسم قلبيه في انجلترا احب بدر هذا المجال كتير لهذا اظهر مهاره كبيره في مجاله لا مثيل لها ليعود ليكمل عمله في بلده مصر الحبيبه في المستشفي الخاصه به ويلقب باطبيب الوسيم لشده وسامته التي تجزب الممرضات له والمرضى كذالك
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
دلف خارج جناحه وتوجه لغرفه السفره
ليتناول افطاره مع عائلته الجميله
ردف بعد وصوله لغرفه السفره ليجد والده ووالدته يتناولون الافطار : صباح الخير

ليردف عليه الاب والام معا: صباح الخير يابدر... لتكمل والام بحنان... عامل ايه ياحبيبي دلوقتي

ليردف بدر بابتسامه: الحمد لله ياماما كويس دلوقتي.. نعم لانه كان تعبان اوي ليله امس من ضغط الشغله فهو يعمل طبيب قلب وهو مشهور جدا في مجاله هذا
جلس بدر يتناول طعامه بهدووء حتي وصل اخاه الاصغر محمود وهو اصغر فرد في هذا العائله الجميله

محمود بضحك: اي ياعيله مافكوش حد فرفوش غيري... ثم نظر لهم يتناولو الفطار... ليكمل بمرح... خياااااانه خيااااانه بتاكلو الوليمه منغيري... ثم اتبع وهو يضع يده على قلبه بتمثيل... آاااه قلبي الضعيف لا يتحمل اسعااااف اسعااااف
ضحك كل من الاب سعد الهلالى والام سعاد يوسف وبدر ايضا على هذا المجنون الذي لايكف عن جنانه هذا ابدا

لتردف سعاد الام بضحك...: مش حتعقل ابدا يامحمودوتبطل الهبل بتاعك ده ياخرت صبري

محمود بمرح...: لو مش عاجبكم جوزوني ويبقى في حد تاني يشيل عنكم من جناني هههههههههه
ضحك بدر على اخاه الذي لم يتغير ابدا
لينظر محمود ليجد اخاه الاكبر ينظر له ببرود وحده جلس بعدها على السفره فهو يخاف من اخاه الكبير

ليردف محمود بمرح حتي يخفي خوفه من هذا الاسد: ايه ياعم ادهم... بتبصلى كده ليه عاوز تاكلنى... لاااا انا ليسا صغير وعندي طموحات وقصه حب كمان مع زوجتي المستقبله

ليضحك كل العائله على هذا المجنون ماعد هذا الادهم فهو الا يضحك ابدا... فهو لم يكن هكذا في الماضى ولكن مااصابه غيره هكذا... ونهى ادهم طعامه ثم انصرف على الفور لعمله

زفر محمود بارتياح بعد خروج اخوه ادهم فهو يخاف من وجوده فعند عضب هذا الادهم يتحول الى اسد شرس كما لقب في عمله بادهم الاسد

ليردف بمرح: والله انا مش عارف ازاي ادهم ده اخويا وانا فرفوش كده وهو بيخوف مووت كده

ليردف بدر ببرود: طيب يالا ياخرت صبرنا علشان اوديك لجامعتك قبل ماروح المستشفي انا

ليردف محمود بمشاكسه: يالا يابدري والله ماحد نافعني في البيت غيرك حتي في الجامعه بقيت مشهور بسببك ههههههه

لتردف الام بعدم فهم من كلام ابنها المجنون : تقصد ايه بكلامك ده

ليردف محمود بضحك: اصلك متعرفيش لما يوصلني بدري للجامعه بلاقي جمهور من المعجبات على باب الجامعه... هههههه
حتي في يوم قابلتني البت منار مزه الجامعه وسألتني .. ليتابع وهو يقلدها... هو مين البطل الى بيوصلك كل يوم ده ياحوده.. ثم تابع بضحك.. قولتلها اخويا بدر ومن يومها معندهاش سيره في الجامعه غير عليا وعلى بدري بس ههههههههه

ليردف بدر بضيق من كلام اخوه: طيب خلصت ياغلس والا ليسا علشان انا مستعجل مش فاضيلك

ليدلف محمود ببرائه على غير عادته:لا كله الا زعلك يابدري دنت الى فاضلى هنا مين حيوصلني كل يوم لحد ماعربيتي تتصلح

دلف بدر بعيد عنه وهو يقول:انا حستناك بره متتاخرش.. واكمل بغضب..وماتقوليش بدري تاني
دلف محمود خلف اخاه فورا وركبا عربيه لزهاب للجامعه الخاصه به جامعه الهندسه ليصبح مثل اخاه ادهم

وياترى ايه السبب خلف برود هذا الادهم وماسر لقبه الاسد وهل سيظل على هذا الحال ام للقدر قول اخر لا نعلمه بعد
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
استوووب ♕
نتعرف على اصغر فرد في عائله الهلالى
محمود الهلالى شاب في الوائل العشرين من عمره في اخر سنه من كليه الهندسه ليصبح مهندس ويساعد اخاه ادهم في الشركه وهو وسيم كذالك مثل اخاه بدر يمتلك عينان فضى اللون بلمعه خاصه غايه في الجمال ووجه مستدير ببشره بيضاء اللون وانف مدبب صغير نسبيا جميل للغايه وشفاه غليظه ملفته للانظار من روعتها بشعر اسود اللون كثيف غايه في الجمال وجسد ليس برياضي كتير وهذا مايجعله محط انظار الكتير من الفتيات لاعجابهم به والكن مايميزه فعلا جنانه فكل من يراه يغرم به من اول نظره
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
وعلى الناحيه الاخري في شقه في حي متواضع الحال
دلفت اشعه الشمس لتوقظ هذا الجميله التي تنام بهدووء مثل الملائكه لتدخل عليها اختها الصغري لتوقظها لان نومها ثقيل جدا

اقتربت من سريرها لنادي باسمها
مي بصوت عالى: مللللك الحقيييي حسن شاكوش وحمو بيكا بيصورو في شااارعنا

لتستيقظ ملك من احلامها الوردي التى لاتخلو من اغاني المهرجنات التى تحبها
لتردف بفرحه: بجددد هم فين شارويلى عليهم في انهو مكان

لتضحك مي على اختها الكبري التى لازالت كما هي مجنونه: يابنتي برضو هم حيسيبو شوارع القاهره كلها ويجو يصورو في الخرابه الى عايشين فيها دي

ملك بضيق: ليه بتقتلى احلامي ياعدوه السعاده انتى روحي يابت من وشي دلوقتي مش رايقالك

مي بزعل مصتنع:الحق عليا اني جايه اصحيكي علشان الساعه 10وحتتاخري على المقابله الشغل

ملك بشهقه:انت قولتى كام 10يانهارك الاسود يالملك... ده الوظيفه حتروح عليا من قبل مااوصل حتي... فسحي يابت من وشي ودلفت مسرعه للحمام لتأخذ حمام سريع اولا قبل الزهاب للمقابله الشغل في الشركه التى قرأت عنها في الجريده
وبعد قليل دلفت خارج الحمام وهي ترتدي فستان هادي رقيق وبسيط للغايه بالون البنفسجي واكملت بحجابها الابيض اللون فمهما ارتدت تلك الجميله يصبح ساحر عليها لامتلاكها جسد غايه في الروعه والشياكه ومغري للغايه
دلفت لتجد والدتها في المطبخ تعد الفطار للعائله
ملك بابتسامه ساحره للغايه فلديها اجمل ابتسامه في التاريخ:صباح الورد ياورده في البستان وعبق المكان ياسوسو ياقلبي

لتضحك الام على مغازلت ابنتها الكبري التى لن تتغير مجنونه كما هي:صباح الجمال ياملك روحي صحي اخوكي علشان يلحق جامعه الفاشل ده
لتردف ملك بإماء وتتجه لغرفه اخاها لتوقظه ولكن قبل دخولها سمعت شي غريب

وائل (اخ ملك) بخوف: نامي على بطنك وخلى بالك يابت لحد يشوفك وانا حقف احميكي حتي لو بحياتي

ملك بشهقه من كلام اخيها الاصغر لتدلف لغرفته بسرعه البرق اخذت تنظر في جميع اركان الغرفه حتي تحت السرير تبحث عنها

ليتفاجئ وائل من تصرفها هذا:في ايه يابت مالك بتدوري على ايه...ثم تابع بغضب....مش انا قايل مئه مره تخبطو على الباب قبل ماتدخلو اوضتي

ملك لم تلاحظ ماقال بل كانت تبحث على هذه الفتاه التي يتحدث عنها اخاها لتردف بغضب:هي فييين خبيتها فييين
وائل بغضب هو الاخر: بتتكلمي على ايه يامجنونه
لتتابع ملك وهي تقلده:نامي على بطنك وخلى بالك لحد يشوفك وانا حقف احميكي حتي ولو بحياتي

وائل بضحك على اخته المجنونه:ههههههه.. يامجنونه انا كونت بتكلم عن اللعبه بابجي معايا صديقه في التيم بحميها..ليتابع بمشاغبه...وانتي عارفه انتى شهم مع البنات الحلوين اوي

لتزفر ملك بارتياح:مش تقول ياخي دنا قولت جايب مزه في البيت من ورانا
وائل بغضب وهو يحمل حزائه ويلقيها عليها:امشي يابت من هنا بدل ما اتغابى عليكي
ملك وهي خارجه بضحك:مجتش فيا..ثم تابعت بضيق...ماما جهزت الفطار بره ورايا علشان تلحق جامعتك ياخيبه بيتنا

ليمسك وائل فردت الحذاء التانيه ويلقيها عليها ولكن هي فرت هاربه منه
تجمعت العائله على الفطار وهم يشاغبون مع بعضهم البعض حتي انهت ملك طعامها لتدلف لخارج الشقه
ملك وهي متوجهه لزهاب لعملها: ادعولى ياجماعه اتقبل وانا كل يوم حجيب لحمه وسمك ليكم ههههههههه
ليضحك جميع الاسره عليها
وائل بضحك: ليه مربيه قطط في البيت من ورانا والا ايه 😂
ملك بمرح: لا نمور عووو ههههههههه
خرجت من الشقه بل من البنايه باكملها وهي تدعو الله ان يوفقها في وظيفتها الجديده في اكبر شركه في مصر والعالم كله

وياتري حتتقبل ملك في الوظيفه دي ام للقدر رأي اخر سنعلمه لاحقا
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
‏ساقت الأقدارُ حبك نحوَ أرضي❤

وصلت اخيرا جميله الى مستشفي الهلالى الذي ستعمل به طبيبه قلب

دلفت للداخل بعد مااعطت سائق التاكسي بعض المال وتفاجئه بشده من جمال هذا المكان الاقل مايقال عنه جنه من اناقته وشياكته وكانت كل شئ به غايه في الجمال والروعه... اتجهت للداخل تحت انظار الجميع لها فمن يرا هذه الحوريه و لا يسحر بيها ..... لتتجه بعدها لوظفه الاستقبال لتسألها عن موعد interview للوظيفه
جميله بابتسامه...:حضرتك انا جايه اقدم للوظيفه دكتوره قلبيه هنا ممكن اعرف مكان interview فين

موظفه الاستقبال:يانسه الدكتور بدر هو الى بيجري المقابلات هنا ممكن حضرتك تستنيه لحد مايجي
واشارت لها على كرسي للجلوس عليه

وبعد قليل من الوقت
دلف بدر بغروره وهدووءه الذي اعتاد عليه تحت هتافات جميع ممرضات والمرضي كذالك من وسامته هذا الطبيب كما لقب باطبيب الوسيم وتجاهل بدر لكل هذه الهتافات وتوجه على الفور لمكتبه في المشفي الخاصه به

الموظفه وهي توجه حديثها لجميله:الدكتور بدر وصل يانسه تقدري تروحي للمقابله دلوقتي مكتبه في الدورالعاشر في قسم القلب جنب الاسانسير

ردفت جميله يإيماء ثم زهبت للاسانسير حتي تقابل هذا البدر

ولكن ماإن وصلت امام الاسانسير حتي تسمرت مكانها لتذكرها خوفها الشديد من الاماكن المغلقه
جميله في نفسها بخوف..:لا انا مش حطلع في الاسانسير انا حطلع على السلالم وامري لله
توجهت لسلالم هذا المشفي وصعدت لدور العاشر حتي انقطعت انفاسها

جميله وهي تأخذ انفاسها بصعوبه:وصلت اخير فين بقى الاسانسير هنا علشان اعرف مكتبه
اخذت تبحث وتبحث لحد ماتعبت ونفسها خلاص يقف من التعب نظرت لتجد غرفه بابها كبير قالت

جميله بتعب:انا حدخل هنا ارتاح شويه واكمل بعدين...توجهه للغرفه لتجدها مغلقه الانوار وليسا بها الى ضوء قليل

دلفت لتجلس امال الكرسي الذي امام مكتب في هذه الغرفه ووجدت كوب مياه اخدته وشربت
ثواني وشهقه حتي شرقه في الماء ايضا لتجد انوار هذا المكتب تضيئ

جميله بشهقه وخضه:سلاما قولا من رب الرحيم...لتجد شخص جالس على المكتب يحدق بها باستعراب شديد منها

بدر باستغراب وغضب:انتى مييين!!! ومييين سمحلك تدخلى مكتبي كده!!!

جميله بخوف من شكل عيناه التى قلبت اسود اللون بشكل مرعب:انا....انا.....

بدر بغضب اكتر:قومي وانتي بتكلميني ياأنسه
انتقضت جميله من مجلسها بخرف منه:انا...انا الدكتوره الجديده في قسم القلب وجايه للمقابله مدير المشفي هنا

بدر وقدر تحول غضبه لغرور :انا.. صاحب المشفي.. واكمل ببرود...هاتي cvبتاعك يادكتوره

ثم قدمت له ال cv الخاص بها واخده منها ببروود لتردف جميله بطلب:لو سمحت يادكتور ممكن انور المكان علشان انا بخاف من الاماكن المظلمه

ردف بدر يإيماء لتتوجه جميله لتشغل الانوار وتعود اليه مجدد

اخد بدر يتطلع على cv الخاص بها لينبهر بمهارتها وامتيازها ايضا حتي رفع رأسه لها
لتتلاقي عيناه الفيروزي اللون بيزرقه عينيها الجميلتين اخد يشرد بها مطولا ولهدووء عينيها وجمالهما الساحر!!! ليخفق قلبه بشده وهو لايعلم لماذا!!! ولكن شعر بشئ يخترق جدار قلبه تلك الاعيون الساحره اجل فقد اخترقه قلبه لتسكن فيه دون اخد اذن منه حتي

بعد لحظات لاحظت جميله شروده بها بهذه الطريقه فقد اخجلها هذا كتير لتحمر وجنتيها وبشده وهذا يطفي جمالا خلابا على هذا الفاتنه

جميله بخجل حاولت اخفائه ولكن وجهها يفضحهها وبشده:احم دكتور بدر هو ال cvبتاعي فيه شئ غريب!!!

ليفيق بدر من شروده هذا بها فلم يعلم كم مر من الوقت وهو شارد هكذا ولاول مره في حياته تجزبه فتاه بهذه الطريقه

بدر وقد عاد لغروره مجدد:لا ياأنسه cvبتعك ممتاز وحتنزلى تدريب قبل الشغل تحت اشرفي انا

جميله بفرحه لقبولها بهذه الوظيفه وخير ستحقق حلم ابيها وتصبح طيبيه قلب
ردفت بابتسامه ساحره يشرد بها كل من يرها من جمالها الخلاب:شكرا يادكتور بجد انا فرحانه وحكون عند حسن ظن حضرتك ان شاء الله

ليشرد بدر للمره الثانيه في جمال ابتسامتها التي جعلته كلمغيب عن الواقع ويبحر في بحر عينيها الزوقاوتين وجمال ابتسامتها الغايه في الجمال يقسم في نفسه انه لم يرا في حياه اجمل من هذه الاعين وجمل من هذه الابتسامه في الدنيا باكملها

اخذ يحدث نفسه وهو يشرد بها امامه :ماهذا الشعور الغريب الذي اخترق قلبي منذ قليل وانا لم احظى بهذا الشعور من قبل في حياتي!!! انا لاانكر انه شعور جميل بل اكتر من جميل يسعد قلبي كتير!!!كيف لتلك الاعين الزرقاء التي تجد بها هدوووء لا يوصف ولا وجود لها عند احد!!! كمن سرق قلبي ليبحر في بحر عينيها الساحرتين!!كيف لكى يافتاه بهذا الجمال الهادئ والمغري للغايه!!!اقسم ان كل انش فيكي يجذبتي لكي دون وعي مني حتي!!وكم اود ان احتفظ بكي داخل قلبي فقد سحرتني من اول نظره!!!كيف اصبح لكي مكان في قلبي وانا لم اقابلك من قبل حتي الان الى مره واحده!!

اخذت تجوب هذا الافكار في ثنايا قلبه قبل عقله

ليفيق من سحر هذه الفاتنه على صوتها وهي تقول جميله وهي تلاحظ نظراته المتفحصه لها باعجاب كمن يود ان يخفيها عن العالم
اجمع ويبحر بها الى عالمه الخاص:احم يادكتور بدر ممكن اعرف امتى حبتدء تدريب هنا
بدر باعجاب لا يستطيع ان يخبئه عنها:من بكره تقدري تبدئي هنا
لتردف جميله بإيماء ثم خرجت من المكتب بل المشفي بكامله وهي سعيده انها اخير ستحقق حلم والدها المتوفي

اخد بدر ينظر الى اثرها وهي خارجه من مكتبه وقلبه حزن بشده على مغادرتها من امامه كان يود ان تظل امامه للمزيد والمزيد من الوقت فعيناه لاتشبع من النظر لجمال عينيها الساحرتين
(هذا هو الحب من اول نظره ياساده)

ياتري حيكون في قصه حب وعشق بين هذا الوسيم بدر وساحرته جميله ام للقدر قول اخر لا تعرفه


الثاني من هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close