رواية شمس لا تري النور كامله بقلم ريم طارق
تصعد شمس على المسرح لتؤدى راقصتها او زى ما بيقوله فى الكبا.ريه نمرتها كانت لابسه بدلة رقص بيضاء تكشف اكثر مما تستر وتبداء بالرقص والتمايل ويلتفت لها الجميع
وتتعدد نظراتهم لها ما بين راغب ومعجب ومن لا يراها اصلا من كثرة ماشرب من خمو.ر
ولكن اهمهم هذا من يتمايل قلبه كلما تمايلت هى وتمتلكه رغبة فى شدها من على المسرح واخفائها عن العالم اجمع ولكن ما باليد حيلة يظل هكذا يتابعها حتى تنتهى رقصتها وتنزل من على المسرح متجه لغرفتها لتغير ملابسها
نائل:ايه اتخضيتى
شمس تضحك بسخريه وهى تقترب من مرايتها وتجيب:كان زمان وجودك كان بيخضنى
يرمى نائل سيجارته ويقف ويتحرك باتجاهها ويقف خلفها وهو يحاوط ظهرها هامسا فى اذنيها بصوت شبيه بفحيح الافاعى قائلا ودلوقتى
تلتفت شمس فقط برأسها:اتعودت عليك وعلى وجودك وتنظر له من فوق لتحت زى ما اتعودت برضوه ان وجودك دايما وراه مصلحة او مصيبة
يضحك بأعلى صوته ويقول :ظالمانى يا شمسى انا النهارده هنا عشانك انتى وحشتينى جيت اشوفك
تحرر نفسها من يديه وتقول :لو كده كنت هتبعت السواق يجبنى لحد عندك اختصر وقولى عايز تزقنى على مين المرة دى يقول وهو يتحرك باتجاهها عيبك يا شمس انك فهمانى
شمس:للاسف متأخر قوى لما فهمتك تتنهد وتكمل كلامها أمر
نائل:عامر
شمس:عامر مين؟!
نائل: اللى كل يوم بيجى مخصوص يتفرج على شمس اليوم وكل يوم ويقضيها تسبيل لحد ما تخلصى رقصتك ويمشى
شمس قد لاحظته فعلا ولاحظت ايضا نظرته المختلفة عن اى رجل أخر بس حاولت اظهار العكس وقالت.....
شمس:وانا اعمله ايه يعنى
تلاغيه بس بشويش وانا هاتبعك وهعرفك الى عايزه خطوة خطوه
تنظر له شمس بكل كره وحزن وتقول بمرارة حاضر
يقترب منها ويحوطها بين زراعيه ويقول لها:بعشق حاضر منك بتجننى ويقترب من شفايفها كى يقبلها تلتفت سريعا سمش وتقول:نائل مش وقته لسه مخلصه نمرتى وتعبانه
نائل:اممممم ماشى على كيفك سلام
وبمجرد خروخ نائل تنهار شمس من البكاء حسرة على حالها واللى وصلت ليه
...............................ريم طارق....................................
تانى يوم فى احد النوادى الرياضية
كانت فريدة بتضرب كيم بوكسنج بكل قوتها وبعد انتهاء التمرين المدرب يقترب من فريده ويقول:انا مبسوط منك قوى كل يو بتتقدمى عن الاول عايز اعرف ليه مش عايزة تخشى بطولات
تجيب فريدة وهى بتشف عرقهاقائلة :يا كابتن تقدر تعتبرنى هاويه بلعب رياضه من اجل الرياضة وحبى فيها بس جو بطولات ومعسكرات التدريب ده ماليش فيه
الكابتن:الى يريحك بس حقيقى مستخسرك
سيبها للظروف يا كابتن تقول هذا فريده وتذهب لتغير ملابسها
وتخرج من باب النادى لتتفاجئ بنائل اخوها امامها
"فريدة تبقى اخت نائل لا تعلم شئ عن اعماله السيئة اتخرجت من كلية الطب واتخصصت جراحة شكلها رقيق بس طبيعتها عكس كده تماما
تقترب منه سريعا وتقول ممازحة :مش قولنا تيجى النادى البنات هتعاكسك
نائل:مقدرتش اكون قريب منك وعارف ان عربيتك بتتصلح فى التوكيل وماجيش اوصلك بنفسى
فريدة:ايوا يا عم الشهامة بينا على المستشفى بقى
نائل:انتى مش هتروحى معايا
فريدة:لا كلمونى فى المستشفى فى حالة مستعجلة
نائل:ماشى يلا يا دكتورة
فريدة:بينا يا قلب أختك
ينظر لها نائل بيأس انها تتغير ويستقل سيارته ويسروا معا لوجهتهم
..........................ريم طارق. .............................
مساء فى الكبا.ريه عند شمس بعد ان انتهت من رقصتها
وكالعاده عامر سرحان فيها فى صمت يتفاجئ بصوتها وهى تجلس على طاولته
شمس:انت مين
عامر:انا
شمس:اومال انا واخده بالى منك بقالى شويه تيجى وتمشى فى صمت وكل يوم اقول بكرا يجى بكرا يتكلم ولما بكرا مجاش جيتلك انا لنفسى اسالك انت مين
عامر بفرحة لحدوث ما لم يتوقعه يجيب بثقة:انا عامر عزت
شمس تنظر له وهى رافعه إحدى حاجبيها وتقول:بس كده
عامر:كفاية
شمس:يا جامد طب بلاش دى عايز ايه
عامر:عايز ايه هه مش عايز حاجة انتى الى جيتلى والمفروض انا اللى أسألك السؤال ده
شمس:امممم طبعا مش هعرفك انا مين لما تعرف عاوز ايه ابقى تعالالى
تقف شمس لترحل يمسك عامر بيدها ويقول:
عامر:لو عايز اشوفك الصبح اشوفك ازاى
تنظر له شمس بدهشة من كل عقله عايز يقبلها فى وضح النهار
وهنا علمت انه لن يمر مرور الكرام ابدا
اجابت وهى تضحك بصوت: هههههههههه الصبح هههههه الصبح مش بتاعنا احنا بتوع الليل وأخره
وتتركه وتذهب دون ان تلتفت ورائها بينما هو سارحا فيها
يا ترى نائل عايز ايه من عامر
وشمس هتنجح فى تنفيذ ما يريد عامر ام ستقع فى شباك عامر
يتبع.......
الثاني من هنا