اخر الروايات

رواية حسناء الياسين كامله بقلم رحمه محمد

رواية حسناء الياسين كامله بقلم رحمه محمد




آن الاوان تجوزي بتك ي سعاد ي اختي دي كملة ال18سنه بحالهم اهل البلد هيقولو عليها ايه
سعاد: ايدي علي كتفك ي ايمان قوليلي علي عريس حلو وانا اجوزهالو علي طول
ايمان بجديه: انا سمعت ان حمات بتك فرحة بدور علي عروسه لابنها روحي ليها وخدي بتك معاكي وهي تشوفها وحكيلها انك عايزه تجوزيها واعرضي عليها تجوزي بتك لابنها واهو تبقي جنب اختها
سعاد بتفكير: وتفتكري توافق
ايمان: ومتوافقش ليه هي بتك قليله ولا فيها عيب
سعاد: هقول لابو فرحه الاول وهشوف هيقول اي يختي
ايمان حركة راسها بالايجاب: بس شدي حيلك كده ليلاقو عروسه وتبقي ضيعتي فرصه حلوه لبتك الواد مال وجمال واختها معاها
سعاد ببتسامه وحماس: عندك حق اول ما ابو فرحه يرجع من الشغل هقوله علطول
ياسين انت جيت ي ولدي تعال عيزاك
ياسين ابتسم وقرب منها وطي وباس ايديها: نعم ي حبيبتي
مدت ايديها طلعت صور كتير من تحت المخده بتاعتي: كويس اني شوفتك جبتلك شويه صور لبنات انما ايه قمرات نقي منها الي تحبها ي ولدي وانا اجوزهالك علطول
وسابت الصور في ايده
ياسين اتنهد وابتسم ابتسامه خفيفه: ياما مش قولت مش عايز اتجوز
الام بجديه: اسمع الي بقولك عليه وخد الصور معاك وانا مش ههدا ولا هيهدالي بال غير لما افرح بيك زي ما اطمنت علي اخوك إيهاب
ياسين لسه هيتكلم
: انسي متحاولش مش هتسكت غير لما تشوفلك عروسه
ياسين بص وراه لقي اخوه واقف عند الباب وبيقرب منهم وهو بيكمل كلامه وبيضحك: الاول كنت انا خلصت مني استلمتك وهتجوزك يعني هتجوزك
ياسين ضحك: يعني مفيش امل
إيهاب حرك راسه يمين وشمال بالرفض: مفيش مفر
ضر.بته الام علي ايده بغ.ضب: اخرس انت التاني مش كفايه متجوز بقالك 7 شهور ولسه لغايت دلوقتي مسمعتنيش خبر حلو يفرح قلبي مجوزاك منظره انا ولا ايه
إيهاب لسه هيرد
: ازيك ي حماتي محتاجه حاجه
إيهاب لف لاتجاه الصوت بسرعه وعلي وشه ابتسامه عريضه وهو بيتامل جمالها وتعبير وشها الي عشقها من اول ما شافها همس بحب: فرحة
الام ببتسامه: هكون كويسه لو سمعت منك خبر حلو عن قريب
بصت فرحة لإيهاب برتباك وبصت في الارض
إيهاب ببتسامه: حاضر ياما
ياسين قام وقف: طب انا رايح الاوضه ارتاح وابقي جهز نفسك ي إيهاب عندنا شغل بلليل
إيهاب حرك راسه بالايجاب وسكت
ياسين لسه هيمشي سمع صوت امه بتز.عق: يااااااسييييين
ياسين اتنهد ورجع خد الصور من جديد: احمم نسيتهم ي ست الكل
الام بشك: نستهم برضو ولا بتستع.بط ولدي وهو انا هتوه عنك
إيهاب ضحك: قولتلك مفيش مفر
ياسين ابتسم وخرج من الاوضه وفرحة متابعه الي بيحصل وفضلت معلقه نظرتها علي ياسين لحد ما مشي من المكان وعلي وشها ابتسامه بسيطه
الام بجديه وعيون كلها ش.ر: اسمعو انتو الاتنين انا عايزه اشوف احفادي قبل ما امو.ت
إيهاب: بعد الشر ياما
الام: لا بعد الشر ولا بعد شهر انا عايزه اشوف حتت عيل صغير يجري حوليا واسمع صوت ضحكته بترج البيت اكده
إيهاب قعد جنب امه: حاضر ياما الي انتي عيزاه هنعمله صح ي فرحة
ملقاش رد منها بص وراه ملقاش في المكان اصلا استغرب ورجع بص لامه: ارتاحي انتي شويه
الام حركة راسها: ووعي اخوك وعرفه انه لازم يتجوز يالهوي عيال تت.عب القلب وانا مرضي جه من شويه ما انتو السبب غو.ر من وشي
إيهاب ضحك وخرج من الاوضه بتاعتها وهو بيبص حوليه يشوف فين فرحة
سعاد: حضري الغدا لابوكي بسرعه ي حسناء
خرجت بنت من الاوضه وهي بتعدل طرحتها: حاضر ياما
وراحت علي المطبخ وسعاد بصلها ببتسامه:انا لقيت عريس لبتك ي ابو فرحة ايمان كانت عندي النهارده وقالتلي لازم نجوز البت عشان كبرت بقا
ابو فرحة وهو بيحط لقمة عيش في بو.قه: ومين ده
سعاد ببتسامه: ياسين صفوان اخو إيهاب جوز بتك فرحة امه بدوره علي عروسه وانا هاخد ليها بتك تشوفها اى رايك
ابو فرحة: وماله ياسين كويس وراجل ابقي خوديها
دخلت حسناء بالاكل وحطته قدام ابوها
سعاد بسرعه: جهزي نفسك ي حسناء ي بتي رايحين نزور اختك اخر النهار
حسناء بحماس: بجد
سعاد حركة راسها بالايجاب: ايوه ي بتي يلا روحي
حسناء جريت علي اوضتها بسرعه ووقفت قدام المرايا ببتسامه عريضه وجريت علي دولابها طلعت دريس جميل وعليه طرحه ولبستهم ولفت طرحتها مع ميكب خفيف جدا كانت جميله فضلت تتامل نفسها في المرايا: اخيرا هشوفه
فرحة خرجت بسرعه ورا ياسين وجريت وراه وقبل ما يدخل اوضته ندهت عليه: ياسين
ياسين بصلها ببتسامه: نعم ي فرحة
فرحة برتباك: ان.. انا قصدي احضرلك الغدا
في نفس الوقت كان إيهاب بيدور عليها
ياسين: لا ي فرحة تسلمي انا عايز ارتاح شويه بس
فرحة كانت لسه هتتكلم سمعت إيهاب بينادي عليها: فرحة
ووووووو. يتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close