رواية مش ذنبي الفصل الرابع 4 بقلم محمد محمود اسماعيل
رقيه بصتلهم بصدمه وقالت: ربنا يخليكو لبعض ياارب
ادهم ضحك ضحكه عاليه وقال: ده اختو يا رقيه بس هو بيقول عليها كده كا نوع من نوع التريقه يعني علشان بتغيرر عليه جدااا
يونس: امين ياارب عن اذنكم بقا علشان هتاخر علي ميعاد الطياره
ادهم: يونس ركز في الصفقه دي علشان مهمه اوي بنسبه لي بابا
يونس: اطمن ان شاء الله هنكسبهاا ياله في رعايه الله
يونس سلم علي اهلو ومشا وكل ده تحت نظرات رقيه ليه
ادهم بغمزه ليها: يونس يتحب اصلاا عموما
رقيه باحراج وتوتر: انت بتقول اي يا عم انت
ادهم بضحك: ولا اي حاجه نا مقولتش حاجه اصلا
رقيه طلعت تجري من قدامو باحراج..
دخلت الجنينه ولقيتها جميله ولطيفه اوي بكل تفصيله فيهاا.
سمعت صوت من وراها بيقول: الورد جميل اوي يشبهك
لفت رقيه ليه وقالت: مين حضرتك
حازم: انا حازم ابن عمك برضو
رقيه بستغراب: ابن عمو حسين
حازم: لاا ابن محمد
رقيه: اه انا لسه متعرفه عليه
حازم ببتسامه: نورتي بيتك يا قمرر
رقيه: متشكره جداا عن اذنك
وسبتو ومشيت
حازم فنفسو: يخرابي علي الجمال هو في كداا
وبعد ساعتين خلصت الحفله وسلمو علي رقيه وكلو مشا ورقيه طلعت ترتاح
رقيه وهي بتنام علي السر”ير: كان يوم متعب بشكل
وسمعت خبط علي الباب
رقيه بتعب: اتفضل
مليكه بضحك: ممكن اقعد معاكي شويه
رقيه وهي بتتعدل: طبعا يا صغنن تعالي
مليكه راحت قعدت جنبها وقعدت تحكي معها كتيرر
مليكه: يونس بقا يا ستي يبقا ابن عمو حسين الكبير وهو الابن الوحيد ليه عمو محمد عندو بنت وولد حازم ده بقا يبقا بتاع بنا”ت وصا”يع جدااا وكل شويه عمو يتخاانق معاه علشان مش متحمل مسؤليت اي حاجه وكل شويه يقع في مشكله ويونس وادهم يطلعوه منها من غير ما ابوه يعرف علشان عمو محمد تعبان اصلا بنتو بقا بتدرس في اميريكا اسمها تاليا بس دمها تق”يل اوي هترجع بعد شهر علي ما اظن
رقيه: اممم عموما ملناش دعوه ربنا يخليهم لبعض
مليكه بضحك: سيبك انتي بقا من ده كلو هتيجي ننزل بكره نعمل شوبينج ونلف شويه وكده يعني
رقيه: عيوني يا صغنن قلبي
مليكه بتوتر: ممكن اطلب منك طلب
رقيه: طبعا يا عيوني
مليكه: ممكن انام جنبك انهارده
رقيه بضحك وهي بتاخدها في حضنها: انهارده وكل يوم يا حبيبتي
مليكه بفرحه: بجد
رقيه: بجد يا عيوني ياله بقا ننام
مليكه: ياله
رقيه خدتها في حضنها ونامو بكل ارتياح ورقيه فرحانه من جواها انها لقت اخت ليها تهتم بيهاا وتحبها
تاني يوم:
دخلت دولت عليهم لقتهم نايمين ورقيه واخده مليكه في حضنها ونايمين نوم عميق جداا
دولت بدموع: يا حبايبي علي جمالكم ربنا يخليكم ليا ياارب
وراحت تصحيهم بهدوء: ياله يا حبايب ماما علشان نفطر
مليكه بنوم وهي بتشد علي حضن رقيه: بس يا ماما سبينا ننام كمان شويه
دولت بضحك: ياله يا بت منك ليها قومو بطلو كسل
رقيه ببتسامه: صباح الخير يا ماما
دولت: صباح الفل يا قلب ماما ياله قومو البسو وانزلو علشان الفطار جاهز
رقيه: حاضر
دولت: وصحي البت دي انتي
رقيه بضحك: حاضر هصحيها انا
دولت طلعت وسبتهم
رقيه بنبره كلها حنان: ياله يا نور عيني علشان منتاخرش عليهم
مليكه فتحت عين واحده: هننزل نعمل شوبينج
رقيه بضحك: اه هننزل امال لو مقومتيش علشان نفطر معاهم مش هنروح في اي مكان
مليكه وهي بتقوم بسرعه: لااااا خلاص قومت اهو
رقيه بضحك عليها: ياله علي اوضتك خدي شاور والبسي هدومك
مليكه بفرحه: حااضر
رقيه قامت تاخد شاور وطلعت لبست فستان للركبه لونو سماوي يشبه عنيها بظبط ورفعت شعرها وحطيت ميكب خفيف جداا ونزلت
ادهم بغمزه: اوباا علي الجمال ده لا انا مقدرش علي كده
رقيه بكسوف: بس يا ادهم بقاا بتكسفني والله
ادهم بضحك: تعالي هنا يا حبيبتي اقعدي جنبي
باست هشام ابوها ومامتها وقعدت جنب ادهم واتفجأت بي عمامها وهما بيقعدو علي الفطار
رقيه وهي بتميل علي ادهم: هما عايشين هنا معانا
ادهم: اه عايشين هنا بابا دايما بيبقا عاوز اخواتو جنبو ومرضاش يبعدهم عنو
رقيه: ربنا يخليهم لبعض يارب وفرحت من جواها لان كدا يونس هيبقا عايش معاهم
حازم بضحك: انتو هتفطرو من غيري ولا اي
ادهم: منقدرش تعال ياله
حازم راح قعد جنب ابوه الي كان قر”فان منو ومن تصرفاتو
محمد بعصبيه: خلص يا حازم بيه علشان عندك سفريه شغل مهمه اوي
حازم ببرود واتكلم وهو بياكل: فين بقا ان شاء الله
محمد: لندن يا حازم بيه اي مش عجبك تحب تروح في مكان تاني ما انتي ممشي الدنيا كلها علي مزاجك
هشام بتهديت محمد: خلاص يا محمد في اي مالك اهدا عليه
محمد بزعيق: اهدا عليه اكتر من كداا ده من يوم ما امو ما”تت وهو مغلبني معاه بلمنظر ده
حازم قام من علي الفطار بعصبيه وسبهم وركب عربيتو ومشا
هشام بنرفزه: عجبك كده يعني قومتو من علي الفطار كده
محمد: ريح دماغك يا هشام انا رايح الشركه عاوز حاجه
هشام بنفاذ صبر: سلامتك يا محمد
وسبهم ومشا
ادهم: فعلا يا بابا عمو عندو حق تصرفات حازم بقت مست”فزه جداا وغلطاتو كترت اوي
هشام: هنعمل اي بس يا ابني ربنا يهديه
ادهم: يارب انا رايح الشركه محتاج اي حاجه
هشام: لا يا حبيبي ربنا معاك يارب
ادهم با”س دماغ رقيه ومليكه ومشا
هشام: اي يا حبايبي ساكتين ليه من ساعت مقعدتو
مليكه: هنقول اي يعني يا بابا
رقيه بهدوء: هو عمو محمد كده علطول هو وحازم
هشام: اه والله يا بنتي ربنا يهديهم
حسين راح قعد علي الفطار
هشام: انت كنت فين ده احنا خلصنا
حسين: كنت بعمل تلفون لي يونس اشوفو عمل ايه
هشام: ها عمل اي اكيد كعادتو كسبها
حسين بضحك: بظبط كده
هشام بفرحه: الحمدلله هو هيرجع امته
حسين: بكره بليل
هشام: ماشي انا هقوم اروح الشركه انا بقا
حسين: خدني معاك
هشام ياله ومشوا
دولت: وانتو يا بنات هتعملو اي
مليكه: هننزل نعمل شوبينج ونلف شويه
رقيه: تيجي معانا يا ماما
دولت: لا يا حبيبتي نا مقدرش الف والكلام ده
رقيه: خلاص ماشي يا حبيبتي
وسلمو عليها ومشوا
دولت فنفسها: ربنا يحميكو ليا ياارب
طلعو برا رقيه اتفجأت بي الحراس االي هيمشوا وراهم
رقيه بضحك: هو كل ده ليه معلش هو احنا هنتخطف
مليكه بغرور مصتنع: احنا مش اي حد يا بنتي احنا عيلت المنشاوي وبعدين بابا ليه اعداء كتير ومنقدرش نمشي من غيرهم
رقيه بضحك: طب ياله علشان منتاخرش
ومشوا وبعد تالت ساعات خلصو وروحو
رقيه بتعب وضحك: اي دا يشيخه حرام عليكي ده انا تعبت اوي
مليكه: معلش احنا متاسفين يا صلاح
دولت بدخول عليهم: اي يا بنات اتاخرتو كده ليه
رقيه: اعمل اي بس لبنتك دي لففتنا مصر كلها
دولت بضحك: معلش يا حبايبي اطلعو ارتاحو شويه
وطلعو ومليكه نامت جنب رقيه ونامو من التعب
بليل رقيه صحيت لقت انهم نامو كتير بصت علي مليكه لقتها نايمه با”ستها وقامت نزلت
واتفجأت ان هشام ابوها بيزعق جاامد وبيطرد حد
نزلت علشان تشوف مين واتفجأت لم لقت