رواية قلبي اليتيم الفصل الرابع 4 بقلم اسيل بسام
بعد ااسبوعين
كانت حناان قااعدة مع يوسف ال في اايده نتيجة تحليل ال DNA
حناان بتوتر " النتيجة طلعت اااي
حناان بفرحة " مش قولتك اابنه ادم اخوك صدقني ي يوسف
يوسف بجدية " ممكن ااعرف ااي الحكااية وليه بابا بيقول اانك خونتيه
حنااان بدموع " كل حاجة بدااات لم يحي الهوااري اابن عمي هو كان بيحبني من لما كناا أطفال ولمااا اابوك دخل حيااتي هو م اتقبلش فكرة ااني ممكن احبه واتزوجواا لابوك
بقى يجي لياا البيت لمااا عز يكون قرب يجي من الشغل واناا ااطرده لانه ميصحش يدخل وعز مش موجود وكم مرة عز صاادفه عندناا واابتداء الشك يدخل لقلبه
وفي يوم يحي دخل عندي كان عاايز يعت..دي علياااا قااومته بس يحي ضربني على رااسي ووقعت مغمى علياا بس عز وصل البيت بدري في اليوم اايااه لقااني ناايمة عريااانة ويحي جنبي كذاالك ااتعاارك مع يحي ويحي قدر يهرب من بين ااديه ولماا فقت لقيت اابوك في وجهي وبيقولي اانتي طالق
حاولت افهم منه الحصل بس هو مسمعنيش طردني براا البيت روحت عند ااختي جوزهااا رفض يستقبلني
روحت بيت اهلي وكنت كل يوم والثانية اطلب من عز يسمعني بس هو كان رافض ويوم م اكتشفت ااني حامل اكتشفت اانه عز كاان اتجوز والدتك كسرني وقتهاا اتمنيت الم..وت على اادى م حبيته على أدى مش عاارفة ااكره اناا ربيت ااادم بمعاانااة
ااضطريت ااعطيه ااسم عاائلة ابوياا الله يرحمه عشان يقدر يعيش بس الدنياا م بترحمش
صدقني ي يوسف اناا مش عايزة حاجة من اابوك اناا بس عاايزة حق ابني اادم من حقه يعيش حياااة نضيفة ذيك
سااعدني عشاان خااطر ااخوك
دخل عز على كلامهاااا وهو غااضب منهاا بشدة
عز الدين بغضب " والله عاال اوي ي حناان هااانم
بتعبي بدماااغ اابني عشااان اابنك. ال
يوسف بنرفزة " بابااا لو سمحت كفاية
ااانت عاارف من جو قلبك اانه اادم اابنك ده غير الشبه ال بينكواااا اادم نسخة مصغرة عنك لمااا كنت شااب
عز بغضب " هي لحقت تلحسلك دمااغك ولاا ااي يوسف بتعلى صوتك في وجه اابوك متجي تديني قلمين احسن الهاانم تريح قلبهااا
يوسف " انااا ااسف ي بابااا مكنش قصدي اقلل من احترامك
بس كل حاااجة بتدل انه اادم اابنك
أعطى يوسف لابوه ورقة التحليل ااخذهاا عز منه بسرعة وببص فيهااا بصدمة
حناان. " اناا عمري مكدبتش عليك ي عز
دلوقتي صدقتني اانه اادم اابنك
الولد ال كنت بتقول عليه ااانه ااابن حر..اام اهو طلع ابنك
يوسف بحزن " ااحنااا اخذناا عينة منك ومن اادم وودينهاا المعمل والنتيجة ااهو طلعت ايجاابية
ااغمض عز عينيه ودمعة يتيمة نزلت من عينه " انااا اااي ال عملته ده ي ربي
يوسف. " م فااتش الاااوان لساا ي باباااا
ااحناا لساا بنقدر نعمل عيلة واادم هياخذ حقه ويجي يعيش معاااناا
عز بتهكم " مظنش بعد ال عملته يرضى يبص في وجهي
للااسف ي بنى ااخوك دلوقتي بيكرهني موو.ت
هو مش هينسى انااا عملت اااي فيه وفي اامه واناا مش هنسى اااني اااتبريت من ااابني وانااا مش مساامح نفسي على ال وصلنااله ي يوسف ابدااا...
اااااادم
اارتمى في حضنهاا يضمهااا بقوة يكااد يكسر عظاامهااا
تااوهت باالم ااخرجهاا من حضنه يلمس وجههاا ونظره على شفت..يهااا. " ااااسف ي عمري اااسف
ومااكااد يقبلهاا حتى وضعت يدهاااا على فمه ووجنتيهاا محمرة بشدة
ااادم مينفعش متخلنيش ااندم ااني جيتلك
اابعدت يدهاااا بتوتر وهي تنظر لعينه الغاضبة
هتندمي على الحركة دي ي. سماااح بس تبقى مرااااتي
ابتسمت بخجل " عمتي فين
اادم بضيق. " في بيت جوزهااااا
نظرت له بااعين متسعة من الصدمة. " جوزهااا مين
ادم بضيق وهو يكز على أسنانه " عز الدين الحديدي
سماااح. " قصدك ااابوك
ادم بغضب شديد وهو يضغط على يدهاا بقوة. " الشخص ده مش ااابويااااا ي. سماااح فااااهمة
سمااح بدموع. " طب سبني ي ااادم عاايزة ااروح
ااادم برجااء. " متمشيش انااا محتااجك اااااوي ي حبيبتي
سماااح " وانااا جنبك ي قلبي
ااحتضنهاااا بشدة وهو يضع رااسه عند عنقهااا
اادم بحزن. " هو انااا وحش ي سمااح
سماااح. بحب " بص في عيوني وااانت تعرف اانت بالنسبالي اااي
مش مهم هم يشووفك اااي المهم انااا بشوفك ازااي
اادم وهو يقبل خدهااا بعمق " بحبك
وماكاادت تنطق حتى سمعوااا صوت طرقات على البااب
انقبض قلب سماااح واصبحت تفرك يدهاا بتوتر
اادم بحناان. " احناا م بنعملش حااجة غلط ي روحي ومفيش داعي لقلقلك و توترك ده كله
سمااح " اناااا هروح المطبخ وركضت الي المطبخ دون اان تسمع لرده ااصبح يلعن نفسه بشدة لانه السبب هو من طلب منهاا المجئ ...
فتح الباااب ثوااني وانصدم من الذي يقف امااام بااابه
عز بهدوء. " اااادم اابني اناا..
ااادم بغضب. " ااانت ملكش اابن هنااا عز بيه
اااغلق اادم البااااب في وجهه بغضب شديد وهو لا يصدق ااانه قد ااتى ااالي هناااا ..
نظر عز للبيت من الخااارج كااان لاباس به لكن بالنسبة للقصر الذي يعيش به هذااا كوخ أيعقل ااان ابنه البكر يعاني وهو على قيد الحيااااة..
دخل اااادم لسماااح سمااح. بتوتر " مين ال كان على البااب
اااادم بهدوء نسبي. " محدش. يلاااا اوصلك البيت
سمااح " انااا معاياا عربيتي
اادم بغضب " رجل كرسي حتى ااسيبك تروحي لوحدي صح
قداااامي يلاااا
اابتسمت له بخجل وذهبت من امااامه وهي تسمعه يلعن بصوت منخفض .....خرج للخاارج حمدلله ااان عز قد ذهب واالا كاان سيكون له تصرف تاااني معه اركبها سيااارتهاا وهو يقود
سماااح " مقولتيش برضوو مين ده ال كاان على الباااب
اادم " محدش مهم ومتسااليش ااكثر من كده لحسن اارميكي من العربية دي
سمااح. " واهون عليك ي اادم دي انااا حبيبتك برضو
ااادم " بلاااش تلعبي على الوتر. ده لحسن ااكلك واانتي بالحلاوة دي
صمتت لمدة من الوقت ااوقف السيااارة ااامااام منزلهاااا
نزل و اانزلهااا اامسك يدهااا
سماح برقة. " اادخل بااباا هيتبسط من شوفتك
ادم "" المرة الجاااية ي عمري ... يلااا ادخلي
سمااح بتردد " طب م تااخذ العربية معاااك ووو
ااادم بحدة خفيفة " انااا مقبلش حسنة من حد وخاصة لو كااانت حبيبتي متقلقيش علياا ..يلااا سلاام وسلمي على خالي
اومااءت رااسهاا بنعم قبل جبينهااا وهو يودعهااا
ااستداار ااادم يذهب لكن لم يلبس اان يفهم م يحدث حتى
تفااجااءة بااحدهم يضع شي على ااانفه ثوااني وسقط فاااقد للوعى
بعد وقت اااستفاااق ينظر لحاله بدهشة حتى وقع نظره يجلس على الكرسي امااامه بهدوء
ااادم بغضب " هو ده ااااااانت........يتبع
الخامس من هنا