رواية عاصم والقدر الفصل الثالث 3 بقلم شهد احمد
سليم. بعصبية واحنا مش عايزينك معانا ووو
عاصم. بعصبية اكبر بس اخرس بقا يعني أنا اللي عايزكم انا فجاه اكتشفت أنه ابوي متجوز علي امي من غير ما يعرفنا لا وكمان طلع عندي اخوات مش بس واحد لا دول اربعه ،، بعد ما قضيت طول السنين دي لوحدي من غير اخوات لا وكمان اكتشفت أنهم هيشاركوني في حقي المفروض ده حقي انا وبس هو معترفش بيكم قدام الناس ولا قدام اي حد انكم بتكونوا ولاده لا وشرط علشان اخد حقي أنه اهتم بيكم وقرر يعرفني أنه عندي اخوات بعد ما يموت ي اخي تبن لكم جميعا اي القرف انا قبلت أنه اجي هنا وأفضل معاكم بس علشان اخد حقي ولما شوفتكم قولت ي عاصم دول ولاد صغيرين ملهمش ذنب في اللي عملوا ابوك واتعامل معاهم براحه وصاحبهم خلي الدنيا تمشي وبعد ما تاخد حقك مش هتشوفهم تاني بس انتوا لا عايزين تعصبوني وبس طالما مش نافع معاكم الطيبه يبقا تشوفوا الوش التاني ل عاصم حلو كده
الاولاد. بصدمه يعني ابونا مات من غير ما يعترف أننا بنكون ولاده ازاي هو قال لينا أنه قال ليكم بس انتوا عايزين شويه وقت علشان تتقبلونا.
عاصم. اي الكلام الفارغ ده وقال ل مين انا معرفش الا ساعه ما فتحت الوصيه يعني كمان كذب عليكم وخبا عليا انا وامي انه متنيل متجوز وعنده ولاد بس كل ده ميهمنيش انا اللي يهمني أنه اخد حقي وبس وطالما احنا مش قابلين بعض يبقا كل واحد في حاله وملهوش دعوه بالتاني واللي عايز يتعامل معايا يتعامل واللي مش عايز يتفلق وسابهم ومشي.
اريان،،، غيث. لي كده ي سليم ده شكله طيب خالص خالص.
سليم. اسكوت انت وهو ويلا علي اوضتكم في بكره مدرسه.
ايان،،، غيث. اووف طيب وراحوا علي اوضتهم وسليم كان طالع بس وقفه صوت بابلي .
بابلي. سليم. سليم. في اي ي بابلي عايزه اي
بابلي. انت قسيت عليه ي سليم هو كمان زيه زينا هو ملهوش ذنب ابوك هو السبب في كل اللي بيحصل ده والحق علي امك كمان ازاي تقبل أنها تتجوز واحد متجوز وكمان عنده ولد .
سليم. انا معرفش كل ده انا مش طايقه وخلصنا وسابها ومشي.
عند. عاصم. طلع من البيت وراح يقابل صاحبه ريان في كافيه وكان مخنوق وريان فضل يزن عليه علشان يحكيله وقاله علي كل اللي حصل من ساعه ما المحامي فتح الوصيه وقال إنه علشان ياخد حقه يهتم ب اخواته ولحد ما راح وقابلهم واتخانق معاهم ريان. كان مصدوم في اللي بيقوله عاصم لانه ريان صاحبه من الطفوله وكان شايف ازاي أبوه بيحبه هو وأمه اووي واللي كان يشوف الحب ده مستحيل يصدق الكلام اللي قاله عاصم دلوقتي وأنه أبوه اتجوز وكمان خلف ريان كان بيحاول يهدي عاصم ويصبره ويقوله أنه هو معاه وفي ضهره ومش هيسيبه وأنهم هيتحملوا مع بعض وكلها شويه وقت ومش هيشوفهم تاني وعاصم هدي شويه ورجع البيت لقي البيت ساكت خالص ومفيش صوت قال دول ناموا وراح علشان ينام هو كمان
وفي الصباح .
الولاد صحيوا وكانوا بيجهزوا نفسهم علشان يروحوا المدرسه سليم جهز هو وبابلي واريان،، غيث كانوا بيعيطوا ومش عايزين يروحوا المدرسه وعاصم نزل على صوتهم.
عاصم. اي ده مالهم بيعيطوا ليه
بابلي. مش عايزين يروحوا المدرسه
عاصم. اممم وفكر كده وقال بس بس بطلوا عياط اي رئيكم نتفق اتفاق.
غيث. اتفاق اي ده. عاصم. لو روحتوا المدرسه بدون عياط كل يوم وكمان بقيتوا شاطرين هنروح الملاهي اي رئيكم. اريان. هههييي موافق.
سليم. وانا مش هسمح ليك انك تاخد حد من اخواتي معاك في مكان أضمن منين انك مش تؤذيهم.
عاصم. انت شايفني اي هااا رجل عصابات ولا قتا،،ل قت،له انا عاصم وأسأل علي عاصم في اي مكان وانت تعرف مين هو عاصم يلا ي ولاد علي المدرسه ولما تاجوا لينا كلام تاني مع بعض .
سليم. مشي وهو متعصب و بابلي اخدت اريان،،،غيث معاها و ودتهم المدرسه.
عاصم. فجاه لقي ست دخلت وقال انتي مين وازاي تدخلي كده.
داده عايشه. انا عايشه المربيه و بشتغل هنا وبساعد الاولاد انت مين.
عاصم. اه انا عاصم اخوهم الكبير.
عايشه. اخوهم بس انا اول مره اشوفك أو اسمع أنهم ليهم اخ كبير .
عاصم. اصل انا اخوهم من الأب بس وكده وهقعد معاهم لحد ما يتموا 18 سنه وبعدين همشي.
عايشه. اه بس ليه لحد 18 سنه بس انا قولت هتقعد معاهم علي طول
عاصم. بص عليها وسكت. عايشه. لو مش عايز تحكيلي خلاص ي ابني براحتك وانا اسفه اني بدخل وكانت هتمشي.
عاصم. استني. عايشه. نعم. عاصم. انا عايز مساعده منك ي داده عايشه. عايشه. اتفضل ي ابني مساعده اي
عاصم. بصراحه انا موجود هنا علشان اهتم ب الأولاد انا مكنتش اعرف انه عندي اخوات وعرفت لما فتحت وصيت ابوي عرفت وقتها أنه اتجوز وعنده ولاد وعلشان اخد حقي في الميراث وكده لازم اهتم ب اخواتي لحد ما يتموا 18 سنه لانهم ملهمش حد غيري ودلوقتي انا مش عارف اتعامل معاهم وخصوصا سليم انا وهو مش بنطيق بعض وانا مش هعرف اهتم بيهم كلهم لوحدي انا عايزك تساعديني قولتي اي
عايشه. اكيد ي ابني هساعدك. عاصم. تسمحيلي اقولك ي خاله بدل داده دي عايشه. اكيد .
عاصم. طيب ي خاله المفروض اني اعمل اي او اقرب منهم ازاي علشان اتعامل معاهم انا عايز الفتره اللي هقعد فيها هنا تقضي بسلام ومن غير مشاكل لانه لو اتعصبت هيكرهوني وهكرهم انا عايز اتعامل معاهم كده لانهم ملهمش ذنب في اللي عمله ابوي
عايشه. انت طيب اووي ي عاصم بص ي ابني طول ما هما مش محتاجينك مش هيقربوا منك علشان كده خليهم ديما يحتاجوا ليك وادخل في كل حاجه بتخصهم ولو محدش فيهم رضي اعمل عكس ما هو عايز وخليك انت المسؤل عن البيت وانت اللي تديهم المصروف ولو حد فيهم اعترض قول اللي مش عاجبه يصرف على نفسه ومفيش حاجه هتحصل اللي ب اذنك وبس طول ما انت قاعد معاهم وبعدين مش كله ربط ربط لا أفرد شويه خليك سياسي معاهم ولو اتعاملت براحه مع اريان،،،،غيث هيحبوك وهيكونوا في صفك فهمت حاجه من اللي قولته
عاصم. اه بس مش قوي وبعدين انتي معايا وهتعرفيني.
عايشه. ماشي دلوقتي انا هروح اعمل الغداء عقبال ما ياجوا.
عاصم. هتعملي اكل اي ي خاله.
عايشه. سليم والأولاد كانوا عايزين مكرونه بالبشاميل وفراخ.
عاصم. لا الغي الاكل ده وقوليلي هما مش بيحبوا اي أو الاكل اللي بياكلوا بسيط
عايشه . السمك هما بياكلوا بس قليل اوووي.
عاصم. طيب حلو اعملي سمك.
عايشه. بس هما طلبوا ال.
عاصم. انتي لسه قائله ادخل فيهم اعملي بس زي ما قولتلك.
عايشه. حاضر ي ابني وراحت علشان تعمل الاكل وتنضف البيت.
عند. سليم في المدرسه اتخانق مع صحابه خناقه كبيره والمديره قالت انت مفصول لحد ما حد من عائلتك ياجي واتكلم معاه.
سليم. بسسس. المديره. مفيش بس يلا مع السلامه
سليم. مشي وكانت متعصب ومش عارف يعمل اي .
يتبععععععععع.
ي ترا سليم هيتصرف ازاي مع المديره