اخر الروايات

رواية في ليلة الدخله كامله بقلم عمرو راشد

رواية في ليلة الدخلة كامله بقلم عمرو راشد 





قوليلي بقا يا مدام.. أنتي رفعتي قضية خلع على جوزك ليه
= الأستاذ المحترم طلع مبيعرفش
نعم!!!!.. حضرتك بتقولي ايه
= ايوا والله زي ما بقولك كدا.. انا لسة بنت
" اكيد طبعا مستغرب من البداية دي.. بس خلي بالك انا مستغرب زيي زيك بالظبط لاني مكنتش اعرف انها هتوصل ل كدا.. انا كنت زي أغلب شباب اليومين دول خلصت الجامعة وطبعا قعدت في البيت لاني مش لاقي شغل.. سنة ورا سنة ورا سنة لحد ما كملت 4 سنين وانا قاعد في البيت او تحديدا بالظبط مكنتش قاعد بس كنت بشتغل شغل مش هيقدملي اي حاجة.. لحد ما كنت بكلم واحد صاحبي بالصدفة وحكيتله على ظروفي وقالي
بص يا ياسين انا ليا واحد قريبي مسافر برا من زمان.. كلمته من يومين وقالي انه هيبعتلي قريب عشان اسافرله واشتغل هناك.. بس متقلقش هاخدك معايا
" والصراحة مكنش بيكدب لاني بعد 3 شهور بالظبط كنت مسافر في إحدى الدول الخليجية.. اشتغلت هناك بكل طاقتي لدرجة ان عدد ساعات شغلي كان ساعات بيوصل ل 16 و 17 ساعة في اليوم.. بشتغل ليل نهار عشان اقدر ابني نفسي والحمدلله ربنا مبيضيعش تعب حد وفي خلال 8 سنين عملت فلوس كويسة جدا جدا و ربنا كرمني وفتحت اول شركة استيراد وتصدير وبفضل الله برضو كانت الدنيا ماشية بشكل كويس جدا لحد ما قررت ارجع بلدي تاني وهنا بداية المشكلة.. اول ما رجعت طبعا و امي شافت اللي انا بقيت فيه.. زي اي ام مصرية قالتلي
ايه يا ياسين مش ناوي تفرح امك بقا
" وكأن سعادتهم وتغيير مسار الكون هيحصل بسبب جوازي.. بس أنا طبعا زي ابن مصري رديت عليها وقولت
مش دلوقتي يا ماما.. بعدين انا مش فاضي
" وهنا بيحصل اختلاط في المشاعر متعرفش سببه ايه وتبدأ برضو زي ام مصرية تعيط وتقول
حرام عليك يا ابني.. ليه عايز تحرمني من اللحظة دي.. انا نفسي اشوف عيالك قبل ما اموت.. نفسي افرح بيك
" المشكلة أنها كانت لسة عايزة تفرح من شوية بس فجأه كدا بقت عايزة تعيط.. على العموم وافقت وبدأت هي تدور على عروسة ليا و اول ما تلاقيها ونروح نزورها هي وأهلها بيحصل كدا بالظبط
اتفضل العصير يا ياسين
" ابتسمت ومديت ايدي وخدت الكوباية ولكن تحصل المفاجأة الغريبة الغير متوقعة بالمرة والعصير يقع على العروسة.. لما بصيت على العروسة لقيت وشها اتحول والابتسامة اختفت ولقيتها بتزعق وتقول
انت حيوان؟
= حيوان!!.. انا حيوان!!.. اهه يا بنت الكااا*لب
" وفي اقل من ثانية كنت ضر*بتها بالقلم وقومت من مكاني وقولت
يلا يا ماما.. انا مش هقعد في البيت دا دقيقة واحدة
" اما بقا تاني عروسة كانت..
ايه يا ياسين اظن البت مفيهاش غلطة.. ادب وأخلاق لا واكلها تحكي عنه بلاد .. شوفت المحشي بتاعها عامل ازاي يا ولا.. دا ولا كأنه لسان عصفور ههههه
= أنا أسف يا ماما بس هي مش عجباني.. انا مستحيل اقبل ب واحدة بتعمل المحشي ب شوربة اللحمة
" اما تالت عروسة كانت
والله يا ياسين انا قلبي حاسس ان البت دي هتبقا من حظك ونصيبك.. زي القمر ما شاء الله عليها ولا انت ايه رأيك
= لا يا ماما لا مش هي دي.. ماما انا عايز واحدة كيرفي.. عايز واحدة بطل.. عايز واحدة تكون شفايفها محطوط عليها ليب استيك ميديام.. واهم حاجة يكون مشروم يا ماما.. فاهماني؟
" وفضلنا على هذا الحال لحد ما لقيت امي جات في مرة وقالتلي
بقولك ايه يا ياسين.. احنا هنروح نزور ناس بكرا ، جهز نفسك
= من عنيا يا ست الكل
" كنت متوقع اروح واعمل زي كل مرة بس اتفاجأت لما شوفتها.. قمر لا لا دا مش قمر دا قمرين تلاتة يا جماعة والله.. كانت اسمها أميرة.. مكنش فيها غلطة ، هادية جدا وقمر جدا جدا و رقيقة و جامدة.. جامدة اوي يعني أوي أوي اووف.. و دا اللي خلاني اتسرع اكتر و اطلب الجواز علطول لاني من أنصار التعارف وقت الجواز بمعنى اننا ممكن نتعرف على بعض واحنا متجوزين وساعتها الحياه هتبقا ممتعة أكتر وهنبقا عارفين نعمل اي حاجة براحتنا من غير اي قيود وفعلا حصل واتجوزنا و دلوقتي جات اللحظة المناسبة.. اللحظة اللي بيحلم بيها أي راجل.. لحظة اننا اتقفل علينا باب واحد وبقينا لوحدنا.. وطبعا انت فاهم معنى كلمة لوحدنا دي..
ايه مش هتغيري الفستان دا؟
= لا انا هنام بيه
قدام مرايتها عادي تتدلع براحتها.. لا بتكلم بجد قومي غيري الفستان دا بقا
= انا مرتاحة فيه يا ياسين
يا حبيبة قلب ياسين عشان تبقي على راحتك بدل هو خانقك كدا
= طب اطلع برا
اطلع برا!!.. اطلع برا ليه
= هغير
لا هقلق عليكي أوي وانا برا .. ممكن تغيري وانا مش هبص
= الله بقا يا ياسين ما تطلع خليني اعرف ااخد راحتي
طب براحة.. براحة شوية شوية علينا يا شيخة
= يلا بقا اطلع
دا انا هطلع أوي.. هطلع خالص
" لقيتها ابتسمت وبصت في الأرض
ايوا بقا.. ايوا بقا.. تعالى يا احمد تعالى اوعا تبعد
= ايه اللي جاب مزاجنجي هنا في أوضة نومي
سوري يا أميرة الميكس دخل في بعضه
= طب ايه
" ب غمزة " ايه
= مش هتطلع بقا
هطلع اهو
" خدت هدوم معايا من الدولاب وخرجت برا وهي قفلت الباب بالمفتاح.. وانا دخلت خدت دش.. خلصت و غسلت سناني وبدأت اظبط شعري و طبعا منستش البرفيوم .. خرجت من الحمام وخبطت عليها.. ردت عليا
ادخل
" دخلت لقيتها... لقيتها نايمة تحت البطانية لا دي مش نايمة ، دي مدفو*نة تحتها
ايه اللي أنتي عاملاه دا يا أميرة
= لون البطانية عجبك صح.. كان فيه منها أحمر و تيركواز.. جبت انا اللون الأحمر عشان انت بتحب التيركواز
جميل يا حبيبتى جميل اوي ، بس انا كنت عايز اشوف اللون الأحمر دا في قميص النوم مش في البطانية خالص
= اتلم يا ياسين
طب هو الجو مش حر بالنسبالك
= لا حر ايه دا تلج أوي
تلج أوي فعلا بأمارة انك مشغلة التكيف
= بعملك جو حلو في الأوضة يا ياسين الله
" بالشكل دا مكنش عندي اي حلول خالص.. دخلت نمت جنبها تحت البطانية واستسلمت للأمر الواقع بس وانا بعدل نفسي لقيت ايدي لمست جسمها بالصدفة.. شيلت البطانية بسرعة من عليها و اتصدمت من اللي انا شوفته.. كانت لابسة قميص اسود قصير جدا جدا.. ساعتها معرفتش اسيطر على نفسي وبدأت ابو*س فيها.. وهي كانت نايمة ومستسلمة ليا تماما بل بدأت هي كمان تندمج معايا.. كنت مستمتع جدا.. مكنش في اي كلام يقدر يوصف اللي انا كنت فيه.. بعدها قل*عت هدومي وكملت لحد ما هي كمان قل*عت وبدأت جرعة المتعة تعلى أكتر واكتر لحد ما كل حاجة وقفت في ثانية لان تليفوني رن.. مكنتش مهتم بيه لكنه رن أكتر من 10 مرات.. قومت و رديت.. كان عبدالله المساعد بتاعي وكانت المفاجأة
ياسين انت لازم تيجي حالا
= ااجي فين انت مجنون.. النهاردة دخلتي
مينفعش يا ياسين الموضوع خطير.. بضاعة المعلم عبدالغني غرقت يا ياسين
= نهار ابوكو اسود.. غرقت ازاي
لازم تيجي حالا عشان نشوف حل في المصيبة دي
" اتنفضت من على السرير وقومت بسرعة لبست
انت رايح فين يا ياسين
= عندي مصيبة في الشغل ولازم الحقها
نعم!!.. انت هتسافر دلوقتي؟
= مش وقتك خالص يا أميرة.. انا في كارثة دلوقتي.. هسافر ولما ارجع نتكلم
" خدت موبايلي ومفتاح العربية والباسبور و سوقت بأقصى سرعة للمطار..
فلاش باك
بص يا استاذ ياسين انا عايزك تنقل البضاعة بتاعتي من مصر ل كينيا
= بس انت عارف يا معلم انها مش اختصاصي.. انا شركتي استيراد وتصدير فقط مليش علاقة بالشحن
لا لا شحن ايه بس ، البضاعة دي مينفعش اي حد يشوفها
= ليه يا معلم هي ايه بالظبط؟
بودرة
= اممم وجايلي انا اعملك ايه بقا
اسمعني بقا.. انا عايزك تحط البودرة جوا اي حاجة انت بتصدرها.. وهتبعتها للناس بتاعتي في كينيا وشكرا ليك على كدا وهتاخد مكافئتك كمان.. ايه رأيك
= انت فاهم انت بتقول ايه يا معلم.. لو حد فتح البضاعة دي وشاف اللي جواها هنروح في داهية
ماهي دي بتاعتك بقا يا استاذ ياسين.. انت دورك انك تأمن البضاعة
= وهاخد كام
2 مليون جنيه.. بس خلي بالك البضاعة دي تمنها 15 مليون يعني خلي بالك منها كويس اوي
باك
" وصلت المطار واكتشفت ان لسة فاضل على الرحلة 3 ساعات.. حجزت وفضلت قاعد مستني لحد ما معاد الطيارة جه.. مكنتش بفكر في اي حاجة غير اللي حصل واني ممكن اخسر كل اللي انا عملته بسبب البضاعة دي.. تعب السنين اللي فاتت كلها ممكن يروح في ثانية.. اخيرا وصلت هناك و دخلت مكتبي لقيت المعلم عبدالغني قاعد مستنيني
ايه اللي حصل يا معلم
= حمدالله على سلامتك.. انا لما قالولي انك جاي من مصر مصدقتش والله.. قولت مش معقول هتسيب ليلة دخلتك وتيجي
سيبك من دخلتي دلوقتي.. خلينا في المصيبة اللي احنا فيها دي.. البضاعة غرقت ازاي
= متقولش كدا بعد الشر.. البضاعة سليمة الحمدلله
سليمة!! ، سليمة ازاي
= انا اقولك.. لما اتفقت معاك انك تنقل البضاعة بتاعتي كان لازم انا كمان اعمل احتياطاتي ، اصل أنا أحب احط التاتش بتاعي وخليت مركب من عندي تطلع ورا الكونتينر اللي في البضاعة بتاعتي لزوم الأمان مش أكتر.. بعدها عرفت ان الناس اللي انا متفق معاهم في كينيا ناويين يغدرو بيا وانا خلاص معنديش حل تاني ولو البضاعة وصلت هناك محدش هيعرف يرجعها تاني وهنا جاتلي الفكرة.. رجالتي سيطرو على الكونتينر بتاعك ونقلوه ل المركب عندي وبس كدا الموضوع بسيط
امال ايه موضوع غرقت دا
= ماهو بعد ما الرجالة خدت البضاعة.. واحد منهم ضر*ب طلقة في السفينة اللي محملة الكونتينر ف غرقت
والرجالة اللي كانو على السفينة
= متقلقش بخير
طب ما كنت تقولي.. بتتصرف انت ليه من دماغك وحتى مقولتليش لا وكمان جايبني من مصر لحد هنا في يوم فرحي
= هدي اعصابك بس.. كل شئ له تمن.. انت كنت هتاخد 2 مليون جنيه.. هزودلك عليهم 3 مليون نقطة فرحك وكله لاجل عيونك بس.. المهم ميبقاش في زعل بينا
" خلصت مقابلتي معاه و روحت فندق قريب من الشركة عشان ارتاح شوية وقبلها كنت كلمت عبدالله عشان يحجزلي في طيارة بكرا.. اول ما استلمت الأوضة في الفندق دخلت نمت محستش بنفسي غير لما قلقت على صوت رنة التليفون.. كانت الساعة 6 الصبح.. قومت رديت
ايه يا عبدالله
= الطيارة معادها الساعة 9.. قوم جهز نفسك
" دخلت خدت دش.. خرجت لبست وفطرت لإني مكنتش كلت أي حاجة .. بعدها نزلت و روحت المطار قابلته هناك
التذكرة اهي.. خلي بالك من نفسك
= خلي انت بالك من الشغل.. مش هوصيك يا عبدالله
" ركبت الطيارة عشان ارجع ل بيتي و أحاول اصلح اللي انا عملته امبارح.. بعد 4 ساعات وصلت مطار القاهرة.. خرجت و ركبت عربيتي و رجعت البيت.. دخلت الشقة لقيت مفيش اي صوت.. لحد ما لمحتها واقفة في البلكونة.. اتمشيت براحة لحد ما وصلت عندها.. كانت قاعدة باصة على الشارع
انا رجعت
" ملقتش منها أي رد
" نزلت على رجلي وبقيت قريب منها ومسكت ايدها وبو*ستها
انا اسف
" شدت ايدها مني وقامت دخلت جوا.. قومت انا كمان وراها
أميرة انا مكنش قصدي
= مكنش قصدك ايه بالظبط.. انك تسيبني وتمشي ليلة فرحنا ولا الموقف اللي كنت فيه لما اهلك واهلي كانو هنا ويسألوني عنك وانا مش عارفة ارد اقول ايه.. ولا نظراتهم ليا ولا احساسي وانا عارفة هما ممكن يكونو شايفني ازاي دلوقتي ولا حتى لما انت سافرت مفكرتش تتصل بيا وتطمني حصل ايه.. مكنش قصدك انهي واحدة فيهم بقا
" قربت منها وخدتها في حضني
بجد انا اسف.. أوعدك مش هتتكرر
" كانت بتعيط وهي في حضني.. طبطبت عليها كمحاولة اني اخليها تهدا.. بعدها قعدنا على الكنبة وحكيتلها على اللي حصل كله ولكن طبعا مذكرتش موضوع البودرة
طب انا هقوم احضرلك الاكل
= هو في عروسة زي القمر كدا تقوم تقف في المطبخ برضو
امال هنعمل ايه
= هنخرج طبعا.. ادخلي البسي يلا هنتغدا برا
" كان لازم برضو اصالحها للاخر.. وفعلا خرجنا واتغدينا برا و لفينا بالعربية و كلنا ايس كريم وحلويات كتير.. كنت حاسس فعلا اني مبسوط لانها كان باين عليها أنها مبسوطة و دا اهم حاجة عندي.. مش عايز اكلمكو على ضحكتها وجمال ضحكتها.. عليها ضحكة تسحر القلب وتدوبه كدا.. قضينا وقت لطيف جدا برا.. بعدها روحنا البيت اول ما دخلنا من باب الشقة وقفلنا.. مسكتها من رقبتها ومسكت شفايفها ب شفايفي و دوبنا في بو*سة طويلة مفوقناش منها غير لما دخلنا اوضتنا وبدأنا نق*لع هدومنا احنا الاتنين بعدها نامت قدامي على السرير مكنتش عارف حتى اكون هادي من كتر جمالها.. بس واحنا مع بعض حصل حاجة غريبة جدا.. انا مكنتش قادر.. جسمي كان بيترعش أو حاسس ان اعصابي سايبة و طبعا دا أثر على الليلة بتاعتنا
انا فيا حاجة غلط
= معلش يا حبيبي مش شرط النهاردة.. ماهو انت برضو مكنتش بتريح نفسك خالص الايام اللي فاتت.. لازم تهدا شوية يا ياسين
هو أنتي بتكلمي واحد عنده خمسين سنة.. في ايه يا أميرة
= ايه يا حبيبي هدي نفسك محصلش حاجة.. عادي بتحصل
" قومت من جنبها ونمت برا على الكنبة في اليوم دا.. انا مكنتش كدا.. انا حاسس بحاجة غريبة.. فضلت في اليوم دا صاحي لحد تاني يوم.. لقيتها صحيت وخرجت من الأوضة الساعة 2 الضهر
صباح الخير.. انت نمت هنا ولا ايه
= اه
ليه يا ياسين.. ليه كل دا.. يا حبيبي قولتلك عادي و رجالة كتير بيحصل معاها كدا
= بس انا مش كدا
نجرب تاني يا حبيبي عادي.. وأنا بقا هعملك اكلة تخليك اسد
" قامت وسابتني وبدأت تحضر الاكل وفي خلال 3 ساعات كان الاكل جاهز و قعدنا ناكل
تسلم ايدك يا حبيبتي
= عجبك الاكل
اي حاجة من ايدك هتبقا حلوة طبعا
= طب ما تشرب العصير بقا وتقولي رأيك
" بدأت اشربه
هاا حلو؟
= احلى منك مستحيل
يوووه بقا بتكسف يا ياسين
= بحبك
" شيلتها و دخلت بيها على الأوضة.. كنت حاسس اني افضل شوية ولكن لسة في مشكلة.. خليني اوصفلكو الوضع بالظبط الليلة بدأت كويس ولكن معداش ربع ساعه وبدأت اتعب تاني والليلة باظت ، اتعدلت وقومت من جنبها
عادي يا حبيبي ولا يهمك
= انتي فاكراني ايه.. انا كويس مفيش فيا حاجة
امال مالك
= معرفش انا هتجنن
" قومت من جنبها وغيرت هدومي ونزلت ركبت العربية وفضلت ماشي في الشوارع مش عارف انا رايح فين.. لفت انتباهي وانا ماشي إعلان في الشارع مكتوب عليه
" فريد محمود اخصائي نفسي "
" نزلت من العربية و طلعت العمارة اللي فيها الإعلان.. العيادة كانت في الدور التالت.. الباب كان مفتوح دخلت جوا مكنش ف اي حد في العيادة.. وأنا داخل لقيت اللي بيفتح باب الأوضة وبيخرج وهو مبتسم وقال
مساء الخير
= هي دي عيادة صح
انا معاك انها شكلها غريب شوية و طبعا هتستغرب ان مفيش سكرتيرة بس انا مش بحبهم عشان كدا انا فاتح العيادة دي لوحدي
= انا مسألتش عن كل دا
لازم تعرف برضو ماهو انت مش غريب
= هو انت الدكتور فريد؟
صح برافو عليك انا الدكتور فريد
= طب بقولك ايه انا عندي مصيبة وانا مش لاقي غيرك قدامي
وانا معاك اهو.. احكيلي هو انت مش طول عمرك بتعتبرني اني زي اخوك الكبير
= هو انا اعرفك يا عم انت.. انت عايز تجنني
اهدا طيب وتعالى اتفضل ادخل معايا على االأوضة
" دخلت الأوضة وبعدها طلب مني انام كرسي الشيزلونج
احكيلي بقا يا استاذ..
= ياسين
احكيلي يا ياسين و اسمحلي اقولك يا ياسين من غير استاذ.. احنا خلاص بقينا صحاب
" قومت واتعدلت من مكاني
= تاني هتقولي صحاب تاني
خلاص هدي نفسك.. واحكيلي بقا
= انا متجوز من 4 ايام
يااااه بقا يااعم الف مبروك
= مفيش اي حاجة تفرح.. انا لحد دلوقتي مش عارف اعمل حاجة
مش عارف تعمل حاجة ازاي.. ممكن تفهمني
= في ايه يا دكتور.. احنا رجالة زي بعض ما تركز شوية بقولك مش عارف اعمل حاجة
خالص
= خالص
انت بتشرب حاجة؟
= لا
طب خدت حاجة من الحاجات إياها دي
= مالك يا دكتور.. انا كويس مش محتاج حاجة
لو انت كويس كنت عرفت تعمل حاجة
= هو انا جايلك ليه أصلا
عشان مفيش قدامك غيري.. انت نسيت ولا ايه
= انا محتاج حل.. انا مش هعرف اعيش كدا
ولو انه مش اختصاصي بس انا هحاول اساعدك.. هسألك سؤال بس تجاوبني بصراحة
= اتفضل
انت بتتفرج على حاجة كدا ولا كدا
= لا خالص
طب انت جربت تقرأ كتاب مفصل عن ليلة الدخلة
= كتاب عن ايه!!
كتاب بيشرح ليلة الدخلة واللي بيحصل فيها وبيفهمك تعمل ايه بالظبط
= طبعا لا مجربتش اعمل حاجة زي دي
امال انت بتعمل ايه ماهو مفيش حد محترم كدا
= هو في ايه يا دكتور ، هو انا جايلك عشان تعايرني
انا عندي ليك حل انا ممكن اكلمك وانت مع مراتك
= يعني ايه
يعني انا هكلمك وانت في الأوضة معاها وقبل ما تبدأ بينكو العلاقة هكون قايلك تعمل ايه بالظبط!!


الثاني من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close