اخر الروايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثاني الفصل السابع 7 بقلم اسراء هاني شويخ

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثاني الفصل السابع 7 بقلم اسراء هاني شويخ



تزوجت حبيبة اخي بارت ٧
دخل فيلته ينادي باسمها بسعادة كبيرة وهو يتخيل ردة فعلها عندما تعرف ان اخاها حي يزرق آسر .. ندی ندوش انتي فين ندى ااااا خرجت مسرعة من المطبخ وردت بقلق .. ايه في ايه
اجابها بسعادة .. حاجة حتخليكي تبو.سيني من كل مكان
ردت بضحك .. حبو.سك من غير اي حاجة بس قول
في ايه
آسر .. سامر
ردت بحزن ربنا يرحمه
ضمها لصد.ره واجاب .. الرحمة تجوز للحي والميت
نظرت له بعدم فهم .. هز رأسه بالايجاب وقال سامر عايش حدقت بعينيها وشهقت بعدم تصديق والدموع ملات عينيها .. انت بتقول ايه
ضمها بكل حب وهو يجيب .. ايوة ي قلبي حي يرزق
لتركض بدون تصديق للخارج ليوقفها بضحك استني
انتي حتخرجي بشعرك كدة
انتبهت لنفسها وانت باسدال الصلاة من الاريكة وارتدته
تحت ضحكاته وركض خلفها باتجاه سيارته
بكلام متقطع ودموع كالنهر .. بسرعة يا اسر بسرعة
اسر بحب وفرحة لفرحتها .. حاضري قلب اسر بس اهدي عشان خاطري
اخويا عايش عارف يعني ايه عايش بعد سنتين قالتها
وهي تضم يده وتنام على كتفه
اسر بكل حب .. ربنا يخليكو لبعض
قبلت كتفه بعشق وقالت ويخليك ليا يا نور عيني
&&&
دخل غرفته يكتم شهقاته بالوسادة فخيبات وراء
خيبات تذکر نفسه عندما سامر لبناء مستقبله وعاد
وجدها متزوجة ماذا عساه يفعل هذا القدر ما زاله
يختبره باغلى ما يملك
حاولت تهدئته وسط دموعها لاجله لكن دون فائدة فقد
كان الاختبار صعب للغاية
سامر وسط دموع وشهقات ... لازم نمشي من هنا
باسرع وقت مش عايز افضل هنا مل.عون ابو الحب على
اللي بيحب انا كرهت كل الناس
دخلت ندى الغرفة دون ان تدق وحضنته بكل قوة وهي تبكي بشدة وهمست بحب .. وحشتني اوي يا اخويا
اوي
ضمها بحب وقال بتمثيل الجنون .. انتي اختي الله اختي حلوة اوي
نظرت لمن حولها بعدم فهم لتشير لها والدتها بانها
ستشرح لها بعد قليل
عادت لضمه وتقب.يله ودموع الاثنين كالنهر
احتضنت وجهه بكفيها و قالت مش مهم كيف ما كنت
المهم انك رجعت لينا ي حبيبي
نظرت لمريم وقالت بابتسامه ... اهلا انتي مين
جذبها سامر لحضنه وقال .. دي دي مريم خطيبتي يا
اختي
بدات بالسعال وقالت خطيبتك لقد نسيت ان اخاها
تزوج زوجته لكن ماذا سيحدث الان ستنقلب الدنيا هذا
ما هي متأكدة منه
مشی سامر ناحية أسر وصافحه ثم احتض.نه وقال انت
جوزها صح
أسر بابتسامة .. صح
نظرا لبعضهما لقد شعر سامر ان آسر لم يصدق انه فاقد الذاكرة فهو يفهم نظرة العينين هذه جيدا فحزن الدنيا
كلها بعينيه
اخفض سامر عينيه حتى لا يكشف اكثر وقال .. أنا انا
جعان ماما ماما انا جعان
ام عمر بكل حب .. من عينيا ي قلبي ححضر لك كل الاكل اللي بتحبه
أمسكت ندى بيده وذهبت به للخارج وأجلسته على
الاريكة
في مكان آخر كانت تجلس أمام المرأة ولأول مرة منذ اختفائه ستضع بعض المكياج وتهتم بنفسها ارتدت فستان باللون الأحمر الداكن ووضعت حجاب باللون الفضي ووضعت مكياجا خفيف وهمست .. انا بس اللي في قلبك ي سامر لو نسيت كل الدنيا انا حتفتكرني غصب عنك ويوم ما تتجوز غيري حاكون انا مش في
الدنيا دي.
كأنها بتحدي لن تجعل أحدا غيرها يسكن قلبه .
نزلت الى الشقة التي هم بها لتذهل الجميع بهيئتها شعر
عمر بكأن حورية دخلت منزلهم اما سامر فشعر برغبة
للهجوم عليها وأكلها من كل مكان لكم قبضة يده وتظاهر بأنه لا يعرف شيئا
اخفضت ندى رأسها لانها شعرت انها بحرب سيخسر بها
احد اخوتها ولن تمر بسلام
وكالعادة امسك يدها يطمئنها فهو يفهمها دون ان تتكلم
دفء يده يطمئنها بشدة
همست بأذنه .. مش عارفة لو ما كنتش بحياتي كان ايه
حيحصلي بحبك اوي
اسر بهمس .. الناس قاعدة تخلنيش اشيلك واروح بيكي
جلبت اسراء العصير وبدات بتقديمه ووقفت امامه كان
ينظر للاسفل قالت لنفسها .. ان رفع عينيه وبصلي
حيكون لسة بحبني !
يارب يبص لعينيا بس يارب بصلي يا سامر بص
امسك كأس العصير ورفع عينيه دون ارادة منه لتنظر
بعينيه وتجد نفسها داخلها
اخفض راسه وصد
ره ينهج كاد يخرج قلبه .من مكانه ليحتض.نها
كم تمنى لو لم يعرفها بسبب ما حصل له من الم وقهر لكنه يعشقها هذه الحقيقة التي لا يستطيع نكرانها اسقط العصير عليه متعمدا حتى يذهب إلى الغرفة ويبقى داخلها
سامر بدموع .. شوفتيها شوفتي جميلة قد ايه
مریم بدموع لحاله .. دي بتحاول تثبتلك انه حتى
فقدان الذاكرة مش حيخليك تنساها
سامر ؛ هيا عارفة ومتأكدة لو عقلي نسيها فهي محفورة
بقلبي طيب اعمل ايه قوليلي سمعتي وهو بيقولك
بحبها وبتمنى سعادتها قوليلي اعمل ايه اهدم سعادته
للمرة الثانية
ابتسمت مریم و همست بقى من دون كل الدنيا انته
الاتنين تحبو نفس البنت
سامر بحسرة وحبي ليها مالوش حدود ياريت اقدر
انساها
صوت من الخارج .... ام عمر يلا ي سمورة الاكل جاهز
خرج سامر بابتسامه مصطنعة وامسك عمر الصغير واجلسه بحض.نه
سبحان الله عمر لا يقبل على اي شخص غريب لكنه
قبل عليه بسرعة يقبله ويضمه
جلس الجميع على طاولة واحدة وسعادتهم بعودته لا
يستطيع احد اخفاءها
كاد عمر يجن كم يتمنى ان تحبه وينتهي كل شئ فقد
تعلق اخيه بأخرى فقد ! يريد قلبها .
عمر بخبث .. ايه رايك ي سمورة نحجز الفرح الخميس
اللي جاي
لتشهق بشدة وتبدا بالسعال بشدة بسبب وقوف الطعام
بجوفها ركض عمر نحوها يدق على ظهرها ويناولها
الماء اما سامر فقد تیبست قدماه اخفض عينيه وهو يفرك يديه بشدة بسبب خوفه عليها
بعد فترة عاد اليها نفسها لكنها تعبت بشدة تابعها بعينيه
خلسة ويمسك نفسه بصعوبة عن أخذها بحضنه فقد
يدعو الله من "صميم قلبه أن يثلج قلبه
ندى بحزن لحالها وحالهم .. عمر خلينا نفرح شويا
برجوعه بعدين تحدد الفرح
عمر .. ما هي مريم حتفضل هنا بأي صفة مش حينفع
ردت اسراء لا اراديا بغل .. مش لازم تفضل هنا على فكرة ممكن تروح عند اهلها او اي مكان
وقفت مریم بخجل شدید و همست بدموع ... أنا آسفة
انا حامشي
امسك سامر يدها وقال بحزن .. ما تمشيش انا
معرفکوش ان مریم مشيت انا حمشي معاها
ام عمر ... لا لا خليكي ي حبيبتي نحطك بقلبنا ممكن
تنامي بغرفتي
اسراء بحدة .. مش حينفع
سامر .. ان كانت مضيقاكي ممكن تمشي انتي
ابتسمت ابتسامة ثقة يعرفها جيدا و سحبت نفسها وصعدت للاعلى والغيرة بقلبها كادت تحر.ق الأخضر واليابس
مريم بحزن .. انت زعلتها
رد بألم لكنها ما تأثرتش يا ترى بتخطط لایه یاریت
نمشي باسرع وقت اللي ما نعني والدتي
عادت ندى لمنزلها وهي تدعو الله ان يمضي على خير
كانت ساكتة طوال الوقت
دخلوا منزلهم وقبل ان تتكلم امسك يدها و ازال اسدالها
وهمس توضي وتعالي نصلي
بعد الانتهاء وضعت رأسها في حجره وبدا يقرأ بعض
الآيات ويدلك رأسها
الى ان ذهبت بنوم عميق حملها ووضعها في السرير
وقبل رأسها بكل حب ...
همس بأذنها .. طول ما انا جمبك اوعي تحملي هم
حاجة
وتمدد بجوارها ونام كطفل صغير
&&&&
في منتصف الليل نام الجميع بعد يوم طويل خرج سامر يمشي خارج البيت وسط الاشجار المحيطة بالمنزل
لمحته من اعلى كانت متأكدة انه لن يستطيع النوم ارتدت اسدالها ونزلت له وهي تدعو الله ان يتذكرها
قبل فوات الاوان
وصلت للباب اشتم عبيرها الذي يحفظه عن ظهر قلب
ادار وجهه لتبتسم بسعادة شديدة و تهمس .. عرفت
منين اني هنا
اجاب بتوتر .. انا سمعت صوت التفت معرفش مين
اسراء بنظرة تحدي .. انا معملتش صوت ولا حتى
همس
نظر لها بجفاء عكس ما يبطن وقال .. انتي عايزة ايه روحي من هنا قبل ما حد يشوفك انتي ست متجوزة
اسراء بحزن وهي تقترب منه .. انت مش فاكرني يا سامر
سامر .. مش فاكر اي حد انا خرجت من الموت
ومعرفش غير مريم
لكم.ته على صدره" بقوة وقالت بدموع .. مريم مين دي
انت متعرفش غيري
اغمض عينيه وقال بجمود .. معرفش غيرك ازاي انتي مجنونة صح واهلي اللي فوق ايه مش اهلي
اسراء .. بص في عينيا وانت حتفتكرني
تركها ومشى لتمسكه وتجبره على الالتفات لها امسك كتفها وضغط عليه بقوة .. انتي ست متجوزة ومرات اخويا ياريت تفهمي ده وعيب اوي اللي بتعملي ده اكيد
جوزك ميعرفش انك
رفعت عينيها العسلية التي طالما افقدته صوابه وهي
تبكي وقالت .. اني ايه يا سامر قول ايه ...
كز على اسنانه بقوة وقال .. ان كان في حاجة بينا زمان انا مش فاكرها وكنت مش كويس ياريت تنسيها
جوزك واضح انه بحبك وربنا غفور رحيم وانا حاتجوز
انتي فاهمة
صفعته بقوة وقالت ... انا ما سمحلكش لو كنت نسيني
فعلا انا حفكرك بيا وقبل ما حتتجوز حتكون دافني في
قبري انت فاهم
وتركته وركضت الى المنزل تحت نظراته وخوفه الشديد من أن تفعل بنفسها شيئا اغمض عينيه لانه احزنها فهي دائما كانت الض.حية
&&&&
كلمة تتردد في اذنه طوال الوقت
عمرك ما حتكون لغيري يوم ما يحصل حاكون ميتة
ماذا يفعل كم تمنى لو مات في الحادث وانتهى كل شئ
فرجوعه قلب حياتهم مرة أخرى
مريم بخوف .. انت فعلا ناوي تعمل فرح
سامر بخجل .. نقنعهم انا متجوزين ونمشي من هنا
مش عايز ابقى هنا
مريم وهي تضم يده .. ما تخافش انا معاك في أي حاجة
حتعملها
ابتسم ابتسامه خفيفة وهمس .. بس اسراء مش
حتعديها على خير انا متأكد
مريم ... ايه رايك ننزل نتمشى شويا
هز راسه بالايجاب ونزل برفقتها كتائه لا يعرف ماذا
يفعل
هبة كانت متفرجة فقط فهي الأخرى كانت
ض.حية كانت متأكدة انه سيعود لها وهي تنتظره لا تلومه فالعشق ليس بأيدينا
ندى .. هبوش عاملة ايه
هبة بابتسامه.. الحمد لله طمنيني عنك
ندى. كويسة هبوش عيد ميلاد اسورة اعمل ايه مفاجأة
هبة بعد تفكير .. تنزلي الكوافير تغيري لون شعرك
وتعملي استايل مختلف تجيبي قميص نوم حلو كدة وتجبيلوا هدية جميلة
ة ندى .. ياريت بس اعمل كدة ازاي وهو معايا
هبة .. ليه هو دلوقتي بالشركة روحي هلا
حدقت بعينيها وقالت بخوف . ... ده ممكن يخاصمني العمر كله من يوم ما تجوزنا عمري ما خطيت خطوة بدون ده لما بيكون بالشركة بيكون حاططلي حراسة عالباب خوفا عليا جنوني بقى عشان اعمل عيد ميلاد
اخسروا
هبة .. ليه انتي ترجعي بسرعة وكأني انا اللي جهزت كل حاجة او قوليله روحتي انتي وعمر
نظرت لها بقلق وتردد من ان تفعل شيئا دون اخباره فعلى قدر حبه لكن عقله صعب جدا وففكرة ان تعرض نفسها للخطر كافية لتخسره لكنها كانت تريد مفاجأته لذلك ذهبت على امل ان تنتهي بسرعة دون اخبار احد
بعد مرور ساعتين اتصلت ندى بهبة
هبة .. ايه الاخبار
ندى.. خلصت حاروح دلوقتي
هبة .. بطمنيني عنك هههه
&&&
كانت تقف في حديقة منزلهم ليقف بجانبها. ويهمس . ليه رافضة تعطيني فرصة ليه رافضاني بما انه ما
بقيتيش في حياته
ردت بالم ... ليه رافض تدي هبة فرصة وتحبها
وتنساني
اخفض رأسه بحزن لان كلامها صحيح قلوبنا ليست بأيدينا لا يستطيع احد الحب والكره بارادته
عمر .. حاولي اعطيني فرصة
اسراء .. انا تعبت جدا تحرمت منه مرتين بسببك
كان قد وصل المنزل ليسمع باقي كلامها .. لتكمل ... ذنبي ايه انا ما قولتش ليك تحبني انا اشتغلت اشغل وقتي بس من دون الدنيا حبتني وبعدتني عنه وبعد ما افتكرت انه مات رجعت عايز تجبرني عليه جوازنا كان
غصب عني عشان مامتك كانت حتموت ان اهلي خدوني وخدوا ابني بعيد عنها والا كان عمري ما فكرت اتسجل باسم حد تاني وعيشت طول عمري على ذكراه عايزني بعد ما عرفت انه عايش انساه واكمل معاك انا لغاية الآن مسجلة على اسمك بس والموت عندي اهون من انه حد غيرو يلمسني
صاعقة امسكت بجس.ده ذاك السامر الذي ما زال يظلمها لكنها لم ولن تكون لاحد غيره لكن اخاه ما زال يحبها
ليتك يا عمر انت تفقد الذاكرة وتنساها
عمر بدموع .. انسيه قلبه مع غيرك
بصوت عالي قاطعته .. فقد الذاكرة يعني عقله اللي نسيني قلبه راح افضل فيه ولا يمكن يحب غيري انا
متأكدة من ده
عمر بالم وقهر ... بس حيتجوز حد تاني
اسراء :مش حياس من انه يفتكرني
عمر .. وان اتجوز
كانت ستجيب لتلمح سامر يستمع لها لتجيب .. مش حيحصل وان حصل حكون سبت الدنيا كلها ليه أهون
من انه يكون مع حد غيري
عمر بقلق . انتي ممكن تعملي بنفسك حاجة ممكن ما
فتكر كيش
اسراء بحزن .. ساعتها الدنيا دي ما بتلزمنيش في اي
حاجة
شعر بقبضة في قلبه ماذا عساه يفعل هل يخبرهم انه
يعرفهم ام ماذا
اسراء بتحدي .. طلقني يا عمر
اهتز جس.د الاثنين من نتيجة ما قد يحدث حدق سامر بعينيه ينتظر ردة فعل اخيه
ليهمس عمر بالم. لا يا اسراء لا بقالي سنتين عايش على امل تحبيني
اسراء بدموع .. ابو.س ايدك يا عمر طلقني يمكن ساعتها يكون في امل يكون ليا عمري ما حاكون ليك انا اله
لاخر يوم في عمري ... جوازنا باطل يا عمر انا لسة مرات سامر بما انه رجع.. بس فقدان الذاكرة ده اللي مخلي مش حيقدر يردني
عمر : انا عارف ده ان تجوز مريم حخلي يطلقك و...
اسراء : وايه ايه انا مراته لآخر يوم في عمري
وتركته وركضت لشقتها
مريم باستغراب همست لسامر .. انا لو بحضر فيلم تركي او هندي مش حيكون كدة حبكو غلب الافلام
سامر الفيلم والمسلسل بتكون معروفة نهايته اما انا
خايف جدا من النهاية لاني مش عارف ايه اللي ممكن
يحصل
مريم .. أسر وصل
سامر بابتسامه واصطتناع الجنون كالعادة .. ازيك يا
جوز اختي
آسر بابتسامة خبث لانه متأكد انه بخير الحمد لله . عن اذنك مشتاق لندوش حشوفها وجي
دخل اسر البيت يبحث بقلبه قبل عينيه استغربت هبة
من قدومه
اسر .. هيا ندى فين تلفونها فاصل شحن كلمتها ما ردتش
ابتلعت هبة ريقها بخوف وقالت .. هيا مش عندك في
البيت
آسر بعدم فهم .. هيا من امتى بتمشي لوحدها من امتى
بتروح بدوني
بدات هبة تفرك يديها لينظر لها وقلبه أوشك على الخروج
ابتلع ريقه بصعوبة وقال بخوف هيا ندى خرجت
لوحدها
هية بعينين دامعتان كان عيد ميلادك وخرجت تعملك
مفاجأة
ركض اسر الى البيت احتمال ان تكون هناك ناده م
عمر
بطمني ان كانت هناك
اسر وهو يضرب المقود ويتوعد .. وحياتك عندي يا
ندى لعلمك ازاي تخرجي بدون ما اعرف لاخليكي تندمي على الساعه اللي عملتي فيها كدة وصل البيت ليترك سيارته مشغلة ويدخل بسرعة ينده
باسمها لكنها غير موجودة بحث في جميع انحاء البيت
لكن دون جدوى
وضع يده على قلبه و همس يا ترى انتي فين انا حموت من الخوف اعرف بس انتي وفين ومش حيحصلك
طيب
أمسك هاتفه يطلبها مرة لكنه ما زال مغلق
هبطت دموعه بسرعة وقال بصوت عالي ... يارب رجعها ليا بخير انا حموت من الرعب ادور عليكي فين خرج مرة اخرى يدور في الشوارع دون جدوى في المستشفيات اتصل باكثر من شخص " يعرفهم لكن ليس
لها اثر
عمر ... ما بتردش ليه يا اخي طمني
اسر بصعوبة في النطق .. انا خايف اوي عمري ما حسيت اني مشلول زي كدة مش عارف افكر مش عارف اروح فين عقلي وتفكيري واقفين اعمل اي حاجة يا عمر اي حاجة ورجعلي اياها لحضني
عمر بدموع وصر.اخ .. يعني ايه راحت فين اختي
فين
اغلق اسر الهاتف وبدا بالص.راخ لانه غير قادر على فعل اي شئ ينتظر من اي شخص ان يكلمه حتى لو كانت
مخطوفة
&&
عمر .. يعني راحت فين دي . عملة تعمليها يا هبة الدنيا داخلة على نص الليل وما فيش عنها اي خبر
هبة بدموع ما كنتش اعرف انه حيحصل كدة
عمر .. انا حنزل ادور تاني
سامر .. أنا جاي معاك
&&
في مكان مظلم بدأت تستيقظ وتهمس .. اه يا راسي انا
فين
حاولت فتح عينيها لكنهم كانتا معصومتين ويداها
مربوطة
ندى بخوف ... انا فين اسر انت هنا
صوت اجابها بضحك .. انتي هنا بالحفظ والصون
ندى .... مين انتي مين عايزة مني ايه
_ عايزة احسر اسر عليكي بس اخد مبلغ كبير بعدها
اد..بحك قدام عينه
ندى بدموع .. ليه عاملنا ليكي ايه
_حبيته اوي انا كمان وبعد ما حملت منه ، قالي مش عايز اتجوز دلوقتي وقدر يضحك عليا انزل ابني وبعدها خدتي انتي فيكي ايه زيادة عني
ندى .. انتي كريستين
اقتربت منها وازالت ربطة عينيها وقالت بص.راخ اه کريستين اللي كل ما تخطط يدمر كل تخطيطها
ندی بابتسامه .. الحب مش في ايدينا حبني انا ارضي بالأمر الواقع
سحبت شعرها بقوة وقالت .. اضحكي براحتك الشاطر
اللي يضحك في الاخر
ندى .. عايزة ايه
كريستين .. بالاول كنت عايزة ٥٠ دلوقتي ١٥٠ مليون
دولار والشركة والمصنع
ندى بخوف لانها متأكدة انه سيدفع دون تفكير .. ابقى
اقتل.يني دلوقتي
کریستین هههههه ليه المبلغ كبير عليكي
ندى بخبث .. وحياتك عشان حيدفعوا بدون ما يفكر وانا مش عايزاه يخسر كل حاجة عشاني
صفعتها بقوة وشدت شعرها وقالت انا ححخسروا كل حاجة وانتي اولهم
ندى لنفسها .. انا اسفة يا اسر اني السبب باللي بيحصل
سامحني بحبك اوي
مریومان دون جدوى لم يذق احد فيهم النوم ولا
الراحة
واسر كاد يفقد عقله يدور في كل مكان كاد يدق أبواب
المدينة بيت بيت
اسر .. ان كان حد واخدك مني يا ندى مش حيكفيني
حرقه
ص.راخ ودموع لا يتوقفان ودعاء وصدقات وصلاة يدعو
الله من صميم قلبه ان يردها اليه سالمة في سيارته مغمض عينيه لتأتيه فكرة أمسك هاتفه وهاتف احد كبار تجار الاسلحة والمخد*رات الذين كان يتعامل معهم
شاهين .. معقول مش مصدق نفسي ايه اللي فكرك
فينا
اسر بصوت بالكاد يخرج ... عايز خدمة
شاهين .. بس حيكون التمن كبير
اسر .. ولو كان عمري مش مهم
شاهين اعطيني ساعتين واعرفلك كل حاجة
اسر باستغراب .. انت عارف انا عايز ايه
شاهين .. اخبارك كلها عندي يا كبير
اسر ... ان كان ليك علاقة مش حيكفيني عمرك
شاهين بضحك ... مش انا اللي استعمل الحريم
بشغلي
اسر .. عرفلي مكانها وبعدها اللي انت عايزه
شاهين ... ماشي كلامك
اغلق هاتفه ودعا بشدة وهمس سامحني يارب بس
الحل الوحيد
مر ساعتين كانهم قرنين ممسك هاتفه ينظر اليه ليتصل به مرة أخرى
آسر بلهفة .. ايه الاخبار انطق
ليه كمية التعليقات السلبية دي بالأول وبالاخير رواية االي مش عجباه ما يقرأهاش ويألف هو كرهتوني قي الكتابة كملت تنزيل عشان الناس اللي بتحب تقرألي بس
تزوجت حبيبة اخي
اسراء هاني شويخ


الثامن من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close