رواية حكاية مي الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة محسن
نو وعمر توأم عندهم12
الأم رحمة عندها36 والأب عادل 40
باقي الأشخاص هنتعرف عليهم في البارتات اللي جايه
تاني يوم
صحيت وفطرت انا وزوزو وقعدنا مع بعض
-زوزو: انا عايزه اعرف يا مي انتي فعلا اللي باباكي بيقوله صح
-بيقول اي!
-بيشتكوا منك انك بقيتي وحشه اوي وبتكدبي وانك بتضربي نور وعمر
-اتخضيت.. انا ي زوزو محصلش والله انا مقدرش اعمل كدا ابداا
-طب اهدي وفهميني اي اللي بيحصل
-انا هحكيلك كل حاجه طبعا من حقك تعرفي بصي ي زوزو طبعا انتي عارفه ماما وبابا كانو بيحبوني ازاي ودايما معايا
-اه طبعا
-هي بدأت اول مشكله لما كنت بنزل انا ونور وعمر نقعد مع بعض تحت البيت كانوا بيسبوني ويبلعبوا مع صحابهم ولما كنا نطلع كانوا بيعيطوا ل ماما ان انا ضربتهم ومنعتهم يلعبوا معاهم بس انا مكنتش بعمل حاجه انا مظلومه والله
-كملي مصدقاكي
-ف جينا ف مره بابا مبقاش بيحب يتكلم معايا خالص وبيقول ان انا بكدب هو مسمعنيش خالص انا زعلانه اوي مدنيش فرصه اقوله ان انا معملتش حاجه
حتي ماما بقت بتحب نور وعمر وبتخرجهم وانا لا كل مره اقعد اروق الشقه انتي تعرفي ي زوزو لما كانوا بيمشوا كنت بعمل اي
-بتعملي اي
-انا بفضل قاعده علي الأرض بعيط انا محدش بقا بيقولي تعالي معايا ولا بياخدوا رأي خالص انا عارفه ان انا كببرة بس انا من حقي حد يقعد ويتكلم معايا انا حتي صحابي مبقوش يتكلموا خالص
-طب انتي مثلا ليه مقولتيش ل مامتك
-كنت كل م اجي اصالحها واجبلها هديه ترميها في وشي وتقولي انا مبقتش اصدقك ولا عايزاكي تكلميني تاني انا تعبانه اوي ي زوزو هما ليه بيعملوا فيا كدا بجد
-تعالي اقعد جمبي متعيطيش بس اهدي وكل حاجه هتتحل
روحت قعدت جمبها وحطيت راسي علي رجلها
-بس تعرفي انا بحبك اوي بجد انا عايزه اقعد معاكي هنا علي طول
-وانا كمان بحبك اوي، اقعدي يعيوني معايا انا كمان بحبك تقعدي معايا
=مي، هو بكرا إن شاءلله العيلة هتتجمع هنا
قومت وبتصلها
-كلهم جايين
-اه
-طب م كدا محدش هيقعد معايا
-ليه بتقولي كدا كلنا هنبقي مع بعض وهتفضلي قاعده جمبي
-حاضر ي زوزو انا هدخل انام عايزه حاجه
-ماشي، تسلمي
-دخلت جوا وانا زعلانه وفي نفس الوقت فرحانه ان هشوفهم بكرا هما كمان وحشوني اوي الصراحه
.. فضلت افكر كتير ونمت محستش بأي حاجه
"تاني يوم" بقلمي فاطمة محسن.
صحيت وطلعت برا اشوف زوزو
-صباح الخير ي زوزو
-صباح النور ياقلبي، مردتش اصحيكي قولت تنامي براحتك عشان تفضلي قاعده معانا
ابتسمت ليها
-إن شاءلله كلنا هنقعد مع بعض
-إن شاءلله، يلا نفطر مع بعض
-يلا وقعدنا اكلنا
وعدي الوقت والعيلة كلها بدأت تتجمع وبعد فتره الباب خبط
قومت عشان افتح كان اخواتي وبابا وماما
ابتسمتلهم وجيت اسلم عليهم دخلوا جوا ومحدش كلمني
-زوزو جت من ورايا، متزعليش دلوقتي الأمور تتصلح ويعرفوا انك معملتيش حاجه هما كمان اكيد بيحبوكي امسحي دموعك يلا واضحكي كدا مش عايزه اشوف دموع ميوش تاني
-ضحكت وقولتلها حاضر
ودخلنا قعدنا وانا محرجه جدا من نظراتهم ليا
-زوزو يلا الصغيرين يقعدوا جوا كلكم والعبوا براحتكم
وبعد م دخلنا
-عادل: ازيك ي امي عامله اي
-زوزو: الحمدلله كويسه بس زعلانه منك
-ليه كدا بس
-انت مزعل مي ليه مش دي حبيبتك وكنت بتقول دي بنتي البكريه مقدرش ازعلها
-رحمة بس هي غلطت كتير اوي
-محمود بس انتوا غلطانين حد فيكم سمعها الأول
(اخو عادل الأكبر وعنده 45سنه وعنده ولدين الأكبر احمد 18سنه والأصغير منه يوسف12 مامتهم ولاء40)
-عادل: لا اكيد نور وعمر مش بيكذبوا عليا
-زوزو: وليه مي متموني هي كمان مش بتكدب؟
-رحمه: لان هي بقالها فتره بتزعل اخواتها ومش بتعمل اي حاجه
-زوزو:...
كنت قاعده لوحدي كالعادة مرديوش يقعدوني معاهم ودخل احمد وقعد جمبي
-عاملة اي؟
-الحمدلله، انت اخبارك اي
-الحمدلله، قوليلي ي مي انتي ليه بقا بتكدبي عليهم وبتضايقي اخواتك انا كدا مش هتكلم معاكي تاني
زعلت اوي ان هو كمان بيقول عليا كدا انا بحب اتكلم مع احمد علي طول ومكنتش احب ان هو يجي يقولي كدا
-ل لا انا مش بكدب علي حد ولا عملت حاجه
-انتي كدا هتكدبي عليا انا وهتحوري انا همشي ومش هقعد معاكي تاني
-مي:....
يبتع.