رواية عشق تحت ظل القمر الفصل الثالث 3 بقلم ايمان رأفت
البارت: 3
.................
ولاء: هو انتا يا ايقونه التحرش
عدي: لا لو سمحت ايقونه التحرش ده حمدي الوزير ده قدوة الجميع عارفه الشيطان وليث وادهم الكلاني والنمر والفهد وكل دول التلامذه بتوعو لكن انا لسه تحت التدريب حط عدي ايدو علي الشاش الملفوف وقال: بس شكل كده في معلومه نسيت اسجلها من الدرس
وهنا ضحكت ولاء فهم ريان الي حصل
عدي: لو سمحت اديني هبتي قدامها
ولاء برفع حاجب: مالها دي مشبهش ولا مشبهش
عدي: دا انتي صاروخ ارض جو بحر يابس الكوكب الارضي وهنا فاض بريان وطلع سلاحه وظهرت ملامح الرعب علي. وجه ولاء وشعر عدي بها فنظر لريان وهنا اخفي ريان مسدسه
ريان: احكيلي كل حاجه تعرفيها عن أمل حسن وازاي اتعرضت للحادثه دي
ولاء: بص يا باشا بشوات مصر بصلي على النبي كده البت أمل دي صديقه. الطفوله نعرف بعض من واحنا صغرين عشان كنا جران ولما كبرنا قررنا نخش كليه السون وهيا كانت متميزه جدا وبتعرف تتكلم تلت لغات بطلاقه وفيوم واحنا راجعين من الكليه قالتلي تعالي يا بت اولاء نجيب چيلاتي
ريان: هيا قالتلك چيلاتي
ولاء: اوماال بس انا قولتلها خلينا نجيب كوكاكولا قالتلي لا انا عايزة چيلاتي لقينا واحد علي الناحيه التانيه من الطريق بيبيع چيلاتي وهيا بقا معديه هوب طخ عربيه خبطتها
وانا بقا شيلتها زي شوال البطاطس وفضلت اجري اجري لحد ما وقفت مصدومه من الي انا شايفاه لقيت كلاب كتيره اوي قمت مسكت أمل من ايد والايد التانيه طلعت السلاح وطخ طوخ طيخ وقضيت على المجرمين وهنا تحققت العداله عدي بتشويق: وبعدين ولاء: فضلت اجري لحد المستشفي بس اي بقا فتحت التلاجه الي هناك وهنا كانت الصدمه عدي بحماس: اي اي. ولاء: ملقتش الكوكاكولا بتاعتي وهنا طلع ريان السلاح ووجهو لراسها: اقتلها دي ولا احرقها ولا اعمل اي
عدي صفر : الله يخربيتك اسطوره جامده يابت عظمه علي عظمه
وهنا انحنت الاء بتواضع: شكرا شكر
عدي: اي الجزء الحقيقي بقا
ولاء: بعد ما تخبطت الا سعاف جت بس كده
دخلت الخادمه فجاءه: ريان بيه الحق
..................
في مكان في سكن الطالبات في جامعه كاليفورنيا في اميركا كانت تنام نوم عميق وتشبه الملاك النائم بشعرها الطويل الناعم وهدوئها وبشرتها البيضاء وهنا قام احد بدلق كوب ماء علي وجهها
وفاء: اعااا بغرق المدرسه بتغرق اعااا
وقعت تغريد من شده الضحك: ههههههه مش قادره
بصت وفاء لتغريد بغضب و ابتسمت ابتسامه خبيثه ودخلت الحمام وبعد دقائق قامت بدلق اكبر دلو علي تغريد
تغريد: اعااااااااا مبعرفش اعووم
وهنا غرقو الاثنين في الضحك.
تغريد: الحمدلله بكره هنوصل لبلدنا ام الدنيا
وفاء: أمل وحشتني اوي
تغريد: وولاء كمان وحشني العيش المحروق بتاعها
وفاء: غياب بعد اربع سنين
تغريد: نفسي نتلم من تاني كلنا
وفاء: متقلقيش ويلا عشان نحضر الشنط تغريد: يلا
.....................
ريان: في اي
الخادمه: البنت الي فوق فاقت وعايزه باباها وولاء
ريان جري علي الاوضه وشافها فضل يتامل عنيها الي شبه البحر أمل بصتله كتير وقالت: انتا مين وانا بعمل اي هنا
ريان: انا ريان وانتي عملتي حادثة وفضلتي في غيبوبه لمدة شهرين
أمل: وبابا وماما فين وولاء
ريان: بابا وماما ماتو وولاء هجبهالك وهنا كان الخبر كالصاعقه وانهارت في البكاء تنفي بما قاله
نزل ريان تحت وقال: انا قولتلها ان اهلها ماتو وهفهمكو بعدين اطلعي يا ولاء فوق ولو عرفت انك قولتلها حاجه طلع مسدسه ساعتها هفجرلك دماغك دي
ولاء بخوف: حاضر حاضر
ولاء طلعت وعدي اتكلم مع ريان
عدي: لي قولتلها كده
ريان بحجه: عشان ده الي لازم يحصل لان لو رجعت لبيتها مرات ابوها هتحاو تأذيها تاني وهنا فهم عدي ان ريان مش عايز أمل تمشي
عدي: مش خايف لو عرفت اي الي هيحصل
ريان: متقلقش يا صاحبي هحاول معرفهاش
عدي: وولاء ريان: هنخليها معاها وهنا حضن عدي ريان بشده وبعدين بعد وقال: اصل كنت بطمن علي حرارتك هكتبلك حبت ادويه كده
ريان بغمزه: حرارتي برضو
ضحك عدي ومشي عند أمل
ولاء جريت عليها وحضنتها أمل: مش هشوفو تاني بابا مش هشوفو تاني ملحقش حتي يودعني مشي فجاءه وعليت شهقاتها وعندما كان يمر ريان سمع شهقاتها شعر بطعنه في قلبه طعنه مريره وذهب لغرفته
ولاء: هما في مكان احسن دلوقتي وانا معاكي اهو مش هسيبك ولا انا مش ماليه عينك ها قولي اعترفي ضحكت أمل وسط بكا ئها وجاء اتصال لولاء
أمل: مين
ولاء: دي تغريد
ولاء: الو يا سيد اشطا يا كلبه البحر الي مبتسألش
تغريد: طب ليه الغلط ده طيب ده انا حتي هفرحك واقولك خبر حلو
ولاء: اي هوا
تغريد: تدفعي كام
ولاء: اه يا ماديه يا حقيره
تغريد بضحك: انا جايه بكره الصبح انا ووفاء
هنا صوتت ولاء بفرحه
أمل: في اي
ولاء: تغريد ووفاء جاين بكره
قامت أمل وفضلت هيا وولاء يرقصو علي السرير بفرحه ونسيت امل حزنها لان ولاء جديره تخرجها من اي حزن
ولاء: بصي هنيجي نستقبلكو بكره
تغريد: طبعا اومال مين الي هيشيل الشنط
ولاء قامت بقفل الخط في وجه تغريد
أمل: احنا هنمشي من البيت ده امتي
ولاء: لما حالتك تتحسن
امل: تعالي نروح بيتك
ولاء: استني خمسه وهرجعلك ولاء راحت لريان وقالتلو
ريان: مش هيحصل الا لما تخف وتتحسن
ولاء: بس هيا رافضه
ريان: انا طالعالها
دخل ريان الغرفه
ريان: محدش هيمشي الا لما تتحسني
أمل: وانتا مالك انتا يا الي شبه الارنب
وهنا نظر لها بغيز: الي انا قولته يتنفذ وعلي العموم احنا في مكان شبه صحرا عشان مهما مشيتي مش هتوصلي في اي حته وسابها ومشي وهيا بطلع نار من ودانها
ولاء قالت لريان: اخواتنا هيوصلو من امريكا بكره ولازم نستقبلهم
ريان: هبعت حد يستقبلهم
ومشي ريان عمل تيليفون
ريان: الو يا عدي
عدي: ولاء حصلها حاجه
ريان: ربنا يخدكو في تابوت واحد يا اخي
عدي: ياخدني انا ويسبها هيا دي الي في الحته الشمال وبعدين اهون عليك يا سونه يا خاين
ريان: يارب صبرني
ريان: بقولك كلم اخوك حسام واخويا مالك يطلعو علي المطار بكره
عدي: لي
ريان: عشان هيجيبو اخوات أمل وولاء من هناك نازلين من امريكا بكره
عدي: تمام طب هما حلوين
ريان: راحت فين ولاء والي في الحته الشمال
عدي: دايما بتفهني غلط انا بتكلم علي حسام الي مشافش خمس ثواني تربيه
ريان: طالع زي اخوه نعمل اي بقا ربنا يصبرني عليكو ومخلص منكو في اسرع وقت
عدي: بس تصدق البت ولاء مخلتنيش اكملها بقيت الاغنيه بس خساره فيها
دانا اصلا فنان
سمت عدي صوت صفاره الهاتف
الرابع من هنا