رواية احببت اجنبي الفصل الثاني 2 بقلم حبيبه احمد
لا لا انها تتوهم فقط هى تعلم مدى يحبها مراد ولكن الشك دخل فى قلبها وجعل عقلها يتشطط وايضا قلبها الذى يوجد صراع بينهما انتهت هذه المعركة على قربها من الباب قربت اذنيها الى الباب صدم جعلتها تبكى
داخل فى مكتب مراد كان يقعد على الكرسى الخاص به ويتكلم على هاتفه باستمتاع وابتسامة
=وانتى كمان وحشنى بس اعمل اى فى البومة اقعد اربع عشرين ساعة فى البيت وبصراحة انا زهقت منها
الفتاة
=************
اردف مراد بابتسامة
سلام يا قلبى وخدى بالك من نفسك
اغلق الهاتف معها وضع هاتفه على المكتب باهمال ثم رجع راسه على كرسه فاغلق اعنيها لاثنين بابتسامة
ام فى الخارج كان لم تعرف تتحرك اى هى لا تصدق هذا مراد زوجها وقريبها فهو يكون لها ابن خالها و زوجها وحبيبها وتضحيات لها حتى تعيش فى حياة آمن هو لآن نفس الشخص الذى يقول إنه لا يطيقها وهو يكرها لآن مسحت دموعها بايدها سريعا ثم ذهبت إلى غرفة ابنها علمت إن ابنها يريد ياكل فحملته وشغلت له (آية الكرسى) حتى يهدأ وتعمل له الاكل جعلته نائم على السرير وهدء من اول سمع الآية ذهبت الى غرفة المطبخ حتى تحضر له الطعام وتعمل الحبوب الغذائية توقفت عن الاكل وتسمرت فى مكانها عندما عانقها زوجها من الخلف فاردف لها بحب
=طب تعرفى انا بحبك اد اى
حبيبة بتصنع التفكر واردفت بسخرية
=بامارة المكالمة وإن انا بومه
اتصدم مراد مما تتفوه حبيبة عدل نفسه واردف بتوتر
=ق . قصدك..اا اى اكيد فهم غلط
نظرت له فارفت بنفى
=توتو اقصدك صح يا عسل ثم اردفت بغضب
=كنت فاااااكر إن خيانتك ليا مش اعرفها انا كنت شااكك فيك بقالى كام يوم انت ازبل شخص عرفت فى حياتى
ثم قربت منه ونظرت له بغضب
=عارف لية يا مراد مقولتش عليك حيواان عشان الحيوان افضل منك بيحس مع انه اخرس بس للاسف الحيوان افضل منك
مراد بغضب
=عايزززة اقولك انا بكرهك وبخونك ايوة انا بحبها اول ما دخلت الشركة حبيبت فيها كل حاجة مش ايوة بحبك بس انا حبيبتها اكتر بس طلاق مش مطلق لان مش اعيش ابنى فى مكان تانى وانا موجود
حبيبة بغضب وببكاء مما سمعته كان يغش لها فى الايام الماضية
=اطلقنى ياااا مراد لان مش بطيقك وعلى ابنك اخليه يشوفك
مراد بسخرية
=طب لما اطلقك متعرفيش اتقولى لاهلك اى عمتى تعبان بالقلب وابوكى كل شوية معها وكفاية عليه هم الشركة الا هو اهمالها بزياد
=بردوا اطلقنى انا مش عااايزك فى حياتى هو بالغصب انا بقيت اكرهك بجد انت بقيت مش فى نظرى راجل خاالص هههههه استنى لحد ما تجبيلى بالسنيورة
مراد بسخرية وببرود
=بقيتى انانية اوى امم طب فكرى فى اهلك ممكن عمتى تكون ميت بسببها وانتى عارفة عمتى سهلية كانت عايزنى ليكى ازاى انا ماشى تكونى ريحتى اعصابك شوية
ذهب مراد وتركها تبكى وتندب على حظها وكشف مراد لها فهى لم تتوقع انه يكون هكذا وكانت تتوقع ان يبرر الخيانه لها مثل اى زوج وبالطبع لم تسامحه ولكن اردف ولم يبالى لها مشاعرها اردف بكل بساطة وايضا يدافع عنها
End Flash back
تبكى بغزارة حزنت نانى عليها اما صديقتها بدر كانت فى هدوء مريب استغربت نانى انها لا تعطى اى فعل
بدر بهدوء مريب
=خلصتى عياط وانتى خلصتى مواسية
اتصدمت كل منهن مما اردفت بدر
نانى بغضب
=يا شيخى ادينى برودك دة شايفة صحبتك بتعيط وانتى قعدة سكت
بدر بغضب
=انا كمان زعلانة واكتر كمان بس دلوقتى نفكر نعمل اى انتى كنت ناوى تطلقى صح
نظرت حبيبة بابتسغراب من هذا السؤال بالتاكيد سوف تتطلق منه
=ايوة طبعاً
بدر بغضب
=انتى بتقولى اى انتى فكرة ان حق ايجى بالطلاق طبعاً لازم نعلمه الادب هو السنيورة وبعدا كدا تتطلقى
لازم يشوف جحيم الست
حبيبة بتفكر والنظر الى الموضوع
=عندك حق انا لازم اعلمه الادب
توترت نانى قليلاً وخائفة على صديقتها فى نفس الوقت فاردفت بتوتر
=بلاش الموضوع الانتقام وكفاية تتطلقى وخلاص
نظرت حبيبة اليها بغضب واردفت بغضب
=لا انتقم منه مش اسيب حقى ثم فكرت قليلاً ماذا تفعل لحد ما جاءت اليها الفكرة
=انا خلاااص عرفت اعمل اى
بدر ونانى بفضول
=اى
نظرت اليهن بخبث واردفت الابتسامة الخبيثة
=تعالوا يا بنات اقولكم
ما هى يا ترى الخطة نعلم كبنات او نساء لا نترك حقهن نعلم جمعيا ان ابليس يبكى ويقول لنفسه اتعلم كيف ينتقموا من الشخص
فى المطارة يوجد شاب فى نهاية العشرينات يرتدى تيشرت رصاصى وبنطلون جينز غامق فكان يليق إلى بشرته الخمرية ليست فاتح وليست غامق فهى فى المنتصف وعيونه الفيروزى الفاتخ وشعره اشقر كان ينظر صديقه بملل يبقى عشر دقائق وتكون ساعة فانه منتظر الساعة الا عشر دقائق فهو إنه مل وقلق على صديقه إنه اصاب بشئ او طائر حصل لها شئ لفت بفتاة تقق جانبه فاردف بابتسامة
=لوسمحتى يا قمر
نظرت اليه الفتاة بغضب وكانت تنطق ولكن قاطعها بلهفة
=متفهميش غلط بس انا كنت بسال طيارة امريكا اتيجى امتى اصلها اتاخرت
لم تعاير الفتاة كلامه فهذا اغضبه واردف بغضب
=لوسمحتى هو انتى طرشة في الحط دى ولا اى
الفتاة بغضب
=انت ازاى تكلمنى كدا كفاية عكستنى وانا سكتلك
الشاب بغضب
=انا بسال على الطيارة اتنزل امتى بسؤال جميل
الفتاة بسخرية
=لا ولله صدق كلامك دخل فى دماغى
الشاب بتذمر
=شوفتى ازاى ام اسم الكريمة اى
الفتاة ببرود
=وانت مالك
الشاب بابتسامة
=شكراً ولله اسمى غيث رشدى
نظرت الفتاة بغيط من هذا الشاب المستفزة والبارد
=انت رخم اوى وبارد ومستفز
ثم ذهبت وقفت فى مكان اخر
غيث بغضب
،=بقى الحليوة دة رخم وبارد وكمان مستفز كتك نيلة فى شكلك دى البنت مروة احلى منك اينعم سمرة بس صدق الا قال مش بالبياض
لكن تفاجاء عندما قالت موظفه الاستقبال بان طيارة امريكا وصلت بسلام هنا ارتاح غيث بان يرى صديق عمره فهو اشتاق اليه نزل شاب مثل عمر غيث يدعى زين رضوان فهو نصفه مصرى ونصفه امريكا لان والدته امريكا و والده مصرى شاب طويل القامة لديه بشره خمريه وشعره الاسود وعنيه السود كان يقترب الى صديق عمره وهو مبتسم
زين بابتسامة
=وحشتني يا غيث تعالى فى حضن اخوك فواز
ضحك غيث ثم التقى نفسه فى حضنه حضن الاشتياق والصحوبية
اخرج غيث من حضنه اردف غيث باشتياق:وانت كمان وحشتنى ثم قال بمرح:بس امريكا مخليكى موز موز
اتصدم زين مما يتفوه فقال بصدمة:ولااا اوعى تكون منهم
نظر غيث يمينا ويساراً ثم اشار على نفسه وقال:لا يعم استغفر الله ملناش فى الشمال اخرنا نعاكس
ياس زين من صحبه فهو اخذ حياته مرح فقط ولايعرف عن الجد شئ
زين باستغراب كأن ناقص شئ: هو فان مراد
غيث ببرود:, بيطلق النهارده عقبالك
الثالث من هنا