رواية حب بلا قواعد سليم وكيان الفصل الرابع عشر14 بقلم جيلان محمد
بتصحى كيان مش بتلاقي سليم جانبها و لسة هتقوم لقيت سليم داخل و شايل صينية في فطار و قال : مالك مخضو*ضة كده ليه يا حبيبتي
حاط الصينية على الترابيزة و قرب من كيان و با*سها بو*سة طويلة و قال : صباح الخير يا كياني
كيان بإبتسامة : صباح النور ... كنت فين ؟
كيان قعدت و سليم قعد جانبها و قال : صحيت بدري نزلت اجيب اكل عذان نفطر و صحيت زياد و قريبته ریتاچ و بعد كده حضرت ليكي الفطار عشان ابننا يكبر كده
كيان : او بنتنا
طلع سليم من الاوضة و كان زياد واقف في البلكونة بيتكلم و قال : انا لغاية دلوقتي مقولتش حاجة لسليم يا فندم بس هو اكيد لازم يعرف... يعني ايه مش دلوقتي
سليم كان واقف وراه و قال : مخبي عني ايه يا صاحبي ؟
زياد بيلف لسليم و بيبص له بصدمة و بيقفل المكالمة و قال : بص انا عايزك تبقى هادي .... هحكيلك كل حاجة
سليم ربع ايده و قال بهدوء : اتكلم
فلاش باك
زياد قاعدة بيشتغل على اللاب التوب و جرس الباب بيرن قام يشوف مين لقى راجل قدامه بيقول : أنتَ زياد ممدوح ؟
زياد بإستغراب : ايوة أنا خير ؟
دخل الراجل بقلة ذوق فقال زياد : هي وكالة من غير بواب انتَ مين يا جدع أنتَ ؟
الراجل طلع كارت من جيبه و قال : معاك المقدم رائد شوكت ... أمن دولة
زياد : اهلا و سهلا خير
رائد : بدوم مقدمات عشان مضيعش وقت حضرتك كنا عايزين حضرتك تساعدنا نقب*ض على عيلة صفوان
زياد بخضة : عيلة صفوان ازاي يا فندم ده سليم صفوان يبقى صاحبي و بعدين سليم شغله كله تمام
رائد : بس انا مش قصدي على سليم انا قصدي على عمه نصار
زياد : نصار !
رائد : ايوة هو شغال في الممنو*عات و غسيل الأموال
زياد : معقولة ... اذا كان كده فأنا اكيد اساعدكم بس سليم لازم ياخد خبر بالموضوع
رائد : سليم بالذات ميعرفش لان من الممكن ميصدقكش
انتهى الفلاش باك *
زياد : كنت اكيد هقولك بس الوقت المناسب و كمان حوارك مع كيان خلاني مقدرش اكلمك
سليم بعصبية : هو أنت شايفني مجنو*ن قدامك و محتاج الشفقة منك ؟
كيان بتخرج من الاوضة على ضوت زعيق سليم و ريتاچ واقفة خايفة و بتقول : الحقي جوزك يا كيان
كيان راحت ناحية سليم و قالت : مهما كان زياد عمله معاك هيفضل صاحبك عشرة عمرك مش ده كلامك اهدى بقا و تعالي معايا
سليم مشى معاها و لكن كيان حسيت انها هتتقيأ و جريت على الحمام فقال سليم : ايه اللي حصل ؟
ريتاچ جات وراه و قالت : دي اعراض طبيعية من الحمل بس يا ريت توديها لدكتور تطمئن
سليم : ده اكيد هيحصل
عند سيدرا
سيدرا قاعدة بتعب واضح لأنها مش بتاكل و لا بتشرب من ايام و في ضوء خفيف متسلط على عينها بيدخل عليها حد و لكنها مش بتشوفوا و قالت بتعب : أنت مين ؟
- مش مهم يا سيدرا بس اللي عايزك تعرفيه ان سليم صفوان هو اللي قت*ل ابوكي
سيدرا بزعيق : مستحييييييل مستحيييييل
- اكيد مش هتصدقيني عشان حبيب القلب بس دي الحقيقة المرة
سيدرا بعياط : طب انتَ عايز مني ايه
- اللي يقولك على طريقة تجيبي بيها حق ابوكي ؟
سيدرا : اكيد هوافق
عند كيان و سليم
سليم قاعد مكان السواق و كيان جانبه فقال: حبيبي تعبا*ن و هنروح نطمئن عليه
كيان ابتسمت و سكتت
وصلوا عند العيادة لدكتورة نسا و ولادة و حطت كيان ايديها على بطنها بسعادة و نزلت من العربية و سندت على سليم و طلعوا للعيادة و راحوا عند السكرتيرة و قال سليم : صباح الخير ، كنت عايز اكشف لمراتي
السكرتيرة : اهلا و سهلا ... اسم المدام و هنستريح شوية لغاية ما ييجي دوركم
سليم : تمام هي اسمها كيان
سليم قعد و كيان قعدت جانبه و سليم مسك أيدها و لحد ما السكرتيرة نادت على كيان
مددت كيان على الشيزلونج اللي جانبه شاشة ، حاطت الدكتورة سائل على بطنها وفضل تمشي الجهاز يمين وشمال
الدكتورة بإبتسامة : ألف مبروك يا مدام .... حضرتك حامل في الاسابيع الاولى بس لازم نهتم بالغذا في أول الشهور وعدم الحركة بشكل كبير مش لازم يعني نغسل سجاجيد و نبعد تماما عن شرب القهوة و القرفة
و وجهت الدكتورة كلامها لسليم و قالت : انا اسفة يعني يا استاذ ممنوع العلاقة الزوجية اول تلات شهور لغاية ما الجنين يثبت
سليم بإحراج : اه طبعا اكيد
الدكتورة : تمام هكتب على شوية فيتامينات و مواعيد الإستشارة ... و ألف مبروك مرة تانية
كيان ابتسمت و قامت تلبس هدوهما
سليم و كيان نازلين من العيادة فقال سليم بفرحة : انا مش مصدق اني هبقى اب يا كيان
لسة كبان هترد عليه ، بتلاقي بنت جاية ناحية سليم و بتحضنه بقوة و قالت :كده يا سولي يا خا*ين متسألش عني و لا عن ابنك و طفل واقف جانبها و قال : بابا بابا ...
كيان واقفة مصدومة و قالت : بابا !!!!!
يتبع....