اخر الروايات

رواية حب مختمرة كاملة بقلم ياسمين محمد

رواية حب مختمرة كاملة بقلم ياسمين محمد




احب اعرفكم بنفسي انا ورد 20سنه بدرس هندسه اسمي ورد وبحب الورد بردوا مختمره  وقصيره 🙂

بعد الحااح كتير واخيرا اهلي وافقوا ان ادرس الحاجه اللي بحبها وهي الهندسه 

اول يوم جامعه ليا 

» yasmin mohamed ♡!» 

ورد: يااااه كل دي ناس و اي المباني الكتير دي شكلي كدا مش هلحق المحاضره لان معرفش فين المدرج بتاعي اصلا مش عارفه لي الانسان بيتعلم اصلا يلا اهو مرمطه وخلاص 

. وفجاه حد خبط فيها ولسا هتشتم 

ندا: معلش انا اسفه

ورد: لا ولا يهمك يقمر انتي بتعيطي لي؟! 

ندا: اصل انا اول سنه ليا وتايهه ومش لاقيه المدرج بتاعي 

ورد: طيب انتي بتدرسي اي

ندا: انا هندسه 

ورد: بجد ونا كمان هندسه خلاص نتمشي سواء وندور وان شاء الله نلاقي المدرج مع بعض تعالي بقا اما نتعرف يقمر اي رايك

ندا: موافقه جدا شكرا ليكي 🥹

ورد: لا شكرا اي دا انا خلاص بقينا اصحاب 😹

ندا: خلاص مفيش شكرا 😹

ورد: يلا بينا 

وبعد تدوير كتير اخيرا عرفوا مكان المدرج وحضروا المحاضرات 

ورد: ياااه كل دي محاضرات انا تعبت جدا 

ندا: فعلا اليوم كان متعب اوي 

(استوب نتعرف ع ندا بقا هي بنوته لطيفه طويله شويا ومن نفس سن ورد بس هي للاسف مش محجبه وبتلبس حاجات قصيره بس هي قمر وهتتغير ان شاءلله ودا هنشوفوا بعدين..) 

ندا: انا جعانه اوي يلا نروح ناكل حاجه ونجيب حاجه نشربها (yasmin mohamed ♡) 

ورد: موافقه يلا بينا 

وبعدين راحوا عند الكافيه وطلبوا بطاطس ومكس شوكولااته واكلوا واتكلموا شويا واخدوا ارقام بعض وكل واحده رجعت بيتها 

_عند ورد

ورد: يااااا اهل البيييت انتو فين جعاااااانه 

مامت ورد: شششش اخرسي صوتك عالي ي مفجوعه غيري هدومك وصلي ع ما اجهز الاكل وتكون اختك واخوكي رجعوا وابوكي خلص صلاه 

ورد: شكرا ي نبع الحنان شكرااااا هروح اصلي واجي 🚶‍♀️

اتجمعوا ع السفره وكل بدأو اكل وكل واحد بدا يحكي عن يومه بما ان دا اول يوم دراسه 

(ملحوظه ورد هي اكبر اخواتها وعندها اخت بنت اسمها ايه في 2ثانوي وعندها اخ اكبر منها شغال ظابط اسمه ادم) 

ورد حكت ليهم انها اتعرفت ع بنت لطيفه اسمها ندا واتكلموا شويا وكل واحد راح ع اوضته 

- عند ندا رجعت البيت بس زي العاده مش لقيت حد موجود لان الكل مشغول باباها دايما مسافر ومامتها نفس الشيئ واخوها شغال ظابط بردوا واسمه محمد) 

ف قررت تكلم ورد تتطمن عليها عشان هي حبتها جدا وشافت انها طيبه وعجبها طريقه لبس ورد 

ندا: هاي ازيك يا ورد 

ورد: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته  😹👀

ندا: اي دا انا قولت هاي اي الرد دا كله 😹

ورد: لا ما انا مش بقتنع بكلام هاي وباي والكلام دا اسمها السلام عليكم عشان تكسبي حسنات ونا اكسب حسنات يحبيبتي مفيش حاجه اسمها هاي ف الاسلام اصلا 

ندا: ورد انتي بجد جميله اوي ونا حبه اكون شبهك ممكن تساعديني

ورد: اكيد هساعدك احنا بقينا اصحاب خلاص 

ندا: طيب ابدا ازاي او اعمل اي 

ورد: اولا لازم نتنظمي ف الصلاه يقول النبي ﷺ: بين الرجل، وبين الكفر والشرك ترك الصلاة ويقول -عليه الصلاة والسلام-: العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة، فمن تركها؛ فقد كفر ويقول أيضًا -عليه الصلاة والسلام-: من حافظ عليها؛ كانت له نورًا، وبرهانًا، ونجاة يوم القيامة، ومن لم يحافظ عليها؛ لم يكن له نور، ولا برهان، ولا نجاة، وحشر يوم القيامة مع فرعون وهامان وقارون وأبي بن خلف يعني: إلى النار، وما ذاك -والله أعلم- إلا لأن التارك للصلاة إما أن يتركها من أجل الرياسة؛ فيحشر مع فرعون إلى النار؛ لأن فرعون شغلته الرياسة عن طاعة الله والرسول، وإما أن يتركها من أجل الوظيفة؛ فيحشر مع هامان وزير فرعون ؛ لأنه شغله عمله مع فرعون عن طاعة الله، وتصديق رسوله -عليه الصلاة والسلام- وإما أن يترك الصلاة من أجل المال والشهوات، فيكون شبيهًا بقارون الذي خسف الله به، وبداره الأرض، فيحشر معه إلى النار، وإما أن يدعها من أجل التجارة والبيع والشراء؛ فيكون شبيهًا بـأبي بن خلف تاجر أهل مكة الكافر؛ فيحشر معه إلى النار. ونا احب تكوني مع الصالحين ونعين بعض ع الصالح ونكون صحبه صالحه تشبهه امهات المؤمنين ولا انتي رايك اي 

ندا: ياااه دا انا كنت بعيد عن ربنا جدا بجد شكرا 

ورد: ولا شكرا ولا حاجه يحبيبتي وان شاءلله بكرا هنكمل كلامنا وكمان ننزل عشان نشتري خمارات ودريسات ليكي وان شاءلله ربنا يثبت ايمانك ويجعل الخير دايما ف قلبك 

ندا: بجد انا حبيتك اوي مش عارفه من غيرك كنت هعمل اي 

ورد: مش تعملي حاجه اعزميني بكرا بس علي مكس شوكولاته وكدا هحبك اوي😹🤍

ندا: عيوني حاضر 🥹🤍

ورد: يلا تصبحي ع جنه يا جميلتي اشوفك بكرا باذن الله🤍... 


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close