اخر الروايات

رواية الاختيار الصعب الفصل السادس 6

رواية الاختيار الصعب الفصل السادس 6


🔹بعد ما أتفقت مع عماد جوزي أننا لأزم ننقل من الشقه ونروح منطقه تانيه عدا أسبوع وفعلاً زوجي قالي لقيت شقه في منطقه وقريبه من الشغل جهزي نفسك أحتمال ننقل أخر الشهر دا .


🔹بدأت أجهز نفسى فعلاً لكن طول الفترة دي ووليد  ملازمني مش عايز يبعد عني لحظه وكالعادة أتعود عليا كل يوم مرة ومرتين يجي ينام معايا لحاد ما يوصل لذروته بدون ما أعرف زوجي وأقول كدا كدا هانت وهنمشي خالص من هنا .


🔹وجيت قبل ما أنقل بأسبوع فتحت حوار النقل مع جارتي سعاد أم وليد اللي أصابها الحزن من خبر النقل والبعد عنها لكن حاولت أفهمها إن دي شقه جديده وتبع شغل جوزي هتوفر علينا كتير .


🔹لكن كل اللي قرايته  في عنيها أنها عايزة تقولي إن وليد أتعود عليكي أوي وكدا ممكن يتعب نفسيا أكتر .


🔸أمل : أنا فاهمة أنتي عايزة تقولي إيه بس بلاش أنك تقفلي عليه كتير وحاولي تقربي منه أكتر هيتعود عليكي وأنتي أمة يعني مش هيهون عليكي .


🔸سعاد : هحاول لكن هو بقاله كام يوم كدا حاله متغير عن الأول حساه بدأ يفهم ويحس اللي حوليه .


🔸أمل : أزاى يعني .

🔸سعاد : ابدأ بس يعني من ساعه ما أتعود عليكي وهو بدأ يحس الونس وبدأ يعمل حجات أنا كنت بتعب عشان أساعده فيها .


🔸أمل : زي إيه . 

🔸سعاد : يعني إنه بيدخل الحمام لوحده ويغسل نفسه بنفسه وكمان بيحاول يختار اللبس اللي هيلبسه ده أتغير كتير خالص بسببك .


🔹بدأت أقلق أكتر لأن ده نفس اللي كنت بحسه معاه في الفترة الأخيرة كمان لما أخد عليا في الجنس حسيته راجل كامل الأحساس وعارف يعني إيه جنس وأزاي كان بيمارس الجنس معايا بصورة طبيعيه كأنه راجل فاهم كويس هو بيعمل إيه .


🔹لكن هربت منها بالكلام وغيرنا الموضع وكل دا ووليد  قاعد ورأها وعينه متبعاني وسامع وحاسس وفاهم كلامنا .


🔹لكن قلبت الحوار كله وقلتها طيب هروح أنا أجهز الأكل عشان جوزي قرب يجي .


🔹وهربت بس دخلت الشقه وجسمي كله بيرتعش وبدأت أخاف وأحس إن في حاجه غلط من نظرات وليد ليا المرة دي .


🔹وكمان كلامها عن أفعاله معاها فالبيت دي خلتني أشك في نفسي .


🔹وكمان أنا كذبت عليها عشان أهرب منها ومن الموقف دا بحجه إن جوزي جي وهقوم أعمل الأكل لكن جوزي أصلاً قالي قدامة أربع أيام فالشغل مش هينفع يجي لأنه مضغوط شغل عشان يقدر يأخد أجازة وقت ما ننقل فالشقه الجديده .


🔹بس أنا بدأت أخاف أوي وحاسه قلبي بيدق كتير لكن بحاول أخبي علي نفسى واقول لا ده بس مجرد أحساس غلط عشان اللي عملناه وعادي فترة وهتعدي .


🔹بعد شويه لقيت الباب بيخبط عارفه أنه هو وليد لأنه عارف إني جوة ولأزم يجي زي عادتة عشان عايز ينام معايا .


🔹فتحت الباب لقيتها أمه . 


🔸سعاد : مالك يا أمل فيكي إيه .


🔸أمل : ابدا بس ممكن شويه زعل إني هسيب الشقه والمكان اللي أتعودت عليه .


🔹وقعدت معي .


🔹وفي وسط الكلام مع بعض أفتكرت إن عندي لبس ذيادة جوة بقولها إيه رأيك تيجي تقيسي شويه عبايات ولبس عندي أنا عندي كتير ومعظمهم بقي ديقين عليا وأنا جسمي ملئ وكمان أصلاً أنا مش بالبسهم ذي ما أنتي شايفه مش بخرج كتير من البيت وبصراحه انا كل ما أفكر اقولك تعالي شوفي اللبس بنسي وأهو لو في حاجه تعجبك خديها وأهو بالمرة ننظم الشتوي من الصيفي .


🔹قالت يلا وأساعدك بالمرة .


🔹 وفعلاً دخلنا اوضه نومي وكان في لبس مخزناه في شنط فوق الدولاب نزلانهم وبدأنا نفتحهم ونتطلع القديم والجديد .


🔹 وأحنا بنظبط كدا كنا بنقيس في عبايات وقمصان نوم اللي تيجي عليها أقولها خلاص أركنيها علي جنب دي بتعتك .


🔹وفي حجات أنا كنت محتفظه بيها لكن نسيتها مع الوقت فكنت بشوفها وأقيسها أشوفها لسه مناسبه عليا وإلا لا .


🔹وقعدنا  كدا في أوضه نومي أنا وهي طول الوقت  مش لابسين غير ملابس داخليه وساعات قاعدين براحتنا من غير هدوم خالص من كتر ما عمالين نقيس وده حلو وده وحش وده صيفي وده شتوي 

وبالمرة بنرتب فالحجات اللي هأخدها معايا الشقه الجديدة .


🔹ونتفاجئ إن وليد  يكون قاعده في الصاله من فترة وأحنا مش وأخدين بالنا منه خالص إلا وانا طالعه أجيب شويه مية نشرب من المطبخ لقيته قاعده في الصاله وشبهة عرقان وشه بينزل مية وكأنه لسه غاسل وشه وكان قاعد بيتفرج عليه أنا وأمه.


🔹طلعت أجري علي أوضه النوم فدخلت رميت علي جسمي روب أمه بتقولي في إيه أوعي يكون جوزك جه يالهوي قلتها لا دا وليد أبنك قاعد في الصاله من بدري قالتي أتنيلي وبتخبي جسمك منه هو عارف حاجه المسكين وتضحك .


🔹المهم اخدت الروب ودخلت عالمطبخ أجيب الميه لقيت الثلاجه بابها مفتوح أستغربت هو أنا نسيت الثلاجه مفتوحه قبل كدا وإلا ممكن يكون وليد أخد ميه منها وزي عادته سابها مفتوحه وخرج .


🔹لكن وأنا بقفل باب الثلاجه لقيت علبه علي الأرض العلبه دي مش غريبه عليه عارفه شكلها انا شوفتها فين فين بميل أجيبها أفتكرتها العلبه دي اللي كانت مع جوزي يوم ما حط منها منشط في الشاي لوليد لكن وقتها العلبه كانت بتعمل صوت بمعني إن فيها حبوب كثير وبعدها ما صادفتش شوفت عماد جوزي أخد منها تاني ولا حتي شوفتها غير دلوقت بمسك العلبه لقيتها فاضية وفي كام حبايه واقعين منها بعيد عنها حاولت أقراء تفاصيل عليها لقيتها متكونه من عشر حبات لميت اللي في الأرض بعدهم لقيتهم ناقصين حبتين أتصدمت طيب فين الباقي راح فين

رميت العلبه في الزباله وأخدت الميه وببص لوليد لقيته بيبصلي أوي وعيونه حمرا شرار .


🔹حصلي ذهول لما عرفت أنه راح أخد الحبوب وهتبقي مصيبه دلوقتي لو حصله حاجه وهو في شقتي .


🔹دخلت عملت حوار علي أمة عشان تأخد وليد أبنها وتمشي بحجه جوزي أتصل بيا بيقول أنه تعبان شوية وأحتمال برجع من شغله ويجي دلوقتي .


🔹قالتي لا انا هقوم أدخل شقتي ونكمل لما تشوفي جوزك ماله ولسه بتلبس لبسها ووليد أبنها دخل علينا أوضه النوم وشه عرقان وعنيه مطلعه شرار وكان في حاله هياج .


🔹يتبع ..........


الجزء السابع

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close