اخر الروايات

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الثالث 3 بقلم رنا احمد

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الثالث 3 بقلم رنا احمد



في جناح فارس ومهره ...
في الحمام ...
كانت تجلس مهره بدموع ووجع.
/اه ي مهره بقيتي بيعه وشاروه كل واحد عمال يبهدل فيكي ويتحكم الواحد من غير أهل زي القشه الي الكل بيطيرها شمال ويمين .
**************.
في الخارج .
كان يجلس فارس وهو يرتدي جلبابه ليستمع الي طرقات بغضب ليفتح بغيظ شديد.
ملك بغضب شديد/هي فين هي فين عروسه الغفله وديني لاشرب من دمها .
فارس وهو يمسكها بحده/بقولك ايه عاد لميها لكسر عضمك متجوزه دكر بط اياك علشان تشربي من دمها دي خلاص بقت مرائتي .
ملك بحده وجنون/وهو ده الي هيجنني اتجوزتها ليه ي فارس .
فارس بغرور وعنجهيه/انا متعودتش اقول ل حد وابرر اي حاجه أنا بعملها يلا غوري شوفي مرات عمك وقوليلها ارتاحي فارس مش هيخلي واحده مهما أن كانت هتنول شرف أنها تكون ضرتك ي أما ولا تقهر قلبك وشوفي حالك الناس مستنيه تحت مش عايزين نتاخروا عليهم .
ملك بغيظ شديد/نعم انت بتقول ايه ي فارس انت هتتدخل عليها ولا ايه لا ده انا اصور قتيل .
فارس ببرود قاتل/الي عندك اعمليه وأيوه هدخل عليها تحبي تتفرجي .
ملك بغيظ شديد/ماشي ي فارس ماشي .
كانت تخرج مهره من الحمام لتنصدم من تلك التي تقف وهي تنظر إليها بتوعد شديد أما الفارس فكان ينظر إليها بصدمه نعم هي تلك الفتاه التي رآها تلك الفتاه التي شغلت تفكيره ببراءتها الذي يفتقدها في كل من حوله هي ي الله علي تلك الصدفه .
ملك بحده وهي تقترب منها بغيظ من جمالها /انتي بقا العروسه لا والله ده عمي طلع مش سهل بس حضري نفسك علشان هتشوفي معايا المر .
مهره بغيظ شديد ودموع ولاول مره تنفجر الي ذلك الحد /لا اسمعي انتي بقا انا معرفش إنتي مين لكن متفتكروش أن هفضل كده لعبه في ايديكم كل واحد يقولي هعمل فيكي واسوي انا مش هسكت .
ملك برفع حاجب وغيظ /حلو اوي ده ي حلوه وماله انا بموت في التحدي .
فارس بغضب /مللك انزلي تحت يالا .
ملك بغيظ شديد/ماشي ي فارس .
لتجلس مهره علي طرف السرير بتعب شديد ليقترب منها فارس .
/هو ده بقا السبب الي كان بيخليكي تبكي .
مهره بتذكر /ايوه صح وانا بقول انا سمعت الصوت ده قبل انت صاحب الأرض الي كنت قاعده فيها .
فارس ببرود /وابن الراجل الي كنتي هتتجوزيه بس الي عايز اساله واحد زيك فقيره وعايشه في غلب ليه تبكي لما تتجوزي العمده بجلاله قدره وتعيشي في العز ده كله .
مهره بدموع ووجع/ي سعه البيه انت والاغنياء الي زيك دائما بتشوفوا كل حاجه من خرم الفلوس وبس انا برغم كل الفقر الي عايشه فيه والذل من خالتي وجوزها الا اني كنت مستعده أرضا باي حاجه مع الإنسان الي انا بحبه حتي لو في عشه .
فارس بضيق وغيره /قصدك الواد المعفن الي كان معاكي .
مهره بابتسامه سخريه /مش قولتك انك بتشوف كل حاجه من خرم الفلوس بس عندك حق الفلوس بتنفع برضه لو احمد معاه فلوس كان زمانه دلوقتي رجل اعمال كبير لانه مشاء الله عليه ذكي جدا بس الفقر بقا يعمل اكتر من كده .
فارس بعصبية/انتي مش ملاحظه انك بتتكلمي عن الحيوان ده عادي وناسيه اني بقيت جوزك .
مهره بتعب شديد/هو انا ممكن اطلب منك اللهي يسترك تسبني انام بقالي يومين منمتش .
فارس بهدؤء غريب وشعوره بأنه نفسه يضمها لحضنه ويمسح كل الوجع والحزن الي جواها والي شافته .
/اكيد طبعا نامي براحتك .
لتهز رأسها بهدؤء لتغفا علي السرير في ثواني معدوده لينظر إليها نظره تحمل الكثير والكثير ليرا ذلك الانوار من النافذه ليزفر بغيظ لياتي بذلك المنديل الابيض ليضع عليه تلك الماده المشابه بالدم تمام ليحدفها إليهم لتتعالي الزغريط وضرب النار أما هو فكان يسرح في تلك البريئه .
*******************.
في الاسفل ...
في غرفه هاشم .
كان ينام علي السرير بتعب وغيظ بعدما علم بزواج فارس من مهره عندما سمع طلقات النار ليتمم بحده .
/مصدقت ابوك وقع وعملت عملتك ي فارس .
صالحه بفرحه /للووووووي ابني حبيبي سيد الرجاله فرح أمه .
هاشم بحده وتعب /طبعا انتي مبسوطه دلوقتي مش كده فاكره أن كده كل حاجه خلصت صوح ابنك عمل كده ليه ي صالحه.
صالحه بغيظ/امال كنتوا عايزه يعمل ايه بعد ما وقعت والفضيحه بقت علي كل لسان والناس عمال تتضحك علينا بقا ي راجل ي شايب جايب حته عيله اصغر من عيالك ما لازم تتطب كده وبعدين خلاص الواد دخل عليها ي عني خلاص بقت متحرمه عليك ي هاشم .
هاشم بغيظ وتوعد /ماشي ي صالحه بس هتشوفي مني المر انتي وابنك .
*******************.
في غرفه البنات .
رحمه ورشا ...
رشا بابتسامه /بجد الي حصل النهارده ولا في الخيال ي رحمه بس تعرفي البنت مهره دي شكلها غلبانه جوي أنا فرحت أنها اتجوزت فارس بدل البومه ملك تلاقيها هتموت هههههه .
رحمه بابتسامه حزينه /الي زي مهره دي ي رشا بتبقا زي الغرقان الي محتاج ايد تتمدله انا عرفت ان حالتها وجوزها كانوا مبيبهدلنها اتمنا أن يكون فارس اخوكي عوض ليها .
رشا بابتسامه/وتكون هي كمان عوض ل اخوي فارس اوعا تكوني فاكره ان فارس سعيد مع الحيه الي اسمها ملك لا ي رحمه اخوكي محتاج واحده تحبه ويحبها الحب ده اجمل حاجه في الدنيا ي رحمه .
رحمه بضحك /ههههه لا ي شيخه حتي انتي عرفتي الحب ي مفعوصه .
رشا بغيظ /انا مش مفعوصه انا في 3 ثانوي يلا تصبحي علي خير .
رحمه بابتسامه /وانتي من أهله ي حبيبتي .
لتاتيها رساله من معشوقها .
/رحمه عايزك وحشتيني .
لنتأكد من غفله رشا لتسير بترقب الي غرفه سالم .
******************.
في الجناح الخاص ب فارس ومهره.
كان يقف فارس في بلكونه الجناح وهو يشرب سيجارته ليشعر بطرقات الباب الخفيفه ليفتح لتسير صالحه والدته وهي تتضع الطعام وهي تحتضنه بحب وحنان.
/ربنا يخليك ليا ي ولدي فشيت غلي ورفعت راسك امك وبردت ناري قلبي .
فارس وهو يقبل يدها بحنان/ربنا يخليكي ليا ي أما ويقوينا بقا علي ابوي الي عملته ده مش هيعدي بالساهل واصل .
صالحه بقوه وثبات/انت عملت الصح ي ولدي انا خابره زين انك مبتخافش واصل بس ابوك زودها جوي واديك شوفت من ساعه الموضوع ده محوصل والناس خادت خبر بيه بقينا مسخره البلد والكل بيضحك علينا انت عملت الصح ي فارس .
فارس بابتسامه ساحره/الحمد لله ي أما .
كانت تفيق مهره وهي تشعر براحه فلاول مره تنام بتلك الراحه لتنصدم من تلك السيده التي توقعت انها والدتته لتشعر بالخوف والرهبه .
/صباح الخير ي ست هانم انا اسفه لو نمت كتير .
صالحه وهي تقترب منها بحنان وتحتضنها وكأنها واحده من بناتها مع ابتسامه فارس الساحره لتتحدث بحنان .
/انا خابره زين الي انتي شوفتيه ي ضنايا بس ربنا كان رحيم بيكي اسمعي متقوليش ي ست هانم دي انا امك سامعه ي بتي .
لتتحتضنها مهره بلهفه وهي تشعر بأمان واطمئنان انحرمت منه طوال حياتها .
لتسير صالحه الي الأسفل ليقترب منها فارس .
/مش يلا بقا نأكل انا جعان اوي .
مهره بأسف شديد/انا اسفه كان المفروض انا الي اعمل كده اتفضل كل .
كان ينظر إليها وهي تنظر للطعام بلهفه وجوع شديد ليتحدث فارس باستغراب .
/انتي مبتاكليش ليه .
مهره بخجل شديد/مش المفروض نستنا الناس الي هتاكل معانا انا بفهم في الأصول برضه .
فارس باستغراب /اصول ايه ناس مين دول الي هيجوا ياكلوا معانا هنه في اوضه النوم ده اكلي انا وانتي .
مهره بصدمه /الوكل ده كله لينا احنا الاتنين بس .
فارس بمرح وخفه /خمسه في عينك فيه ايه عاد انتي هتبصيلي في اللقمه ده راجل شقيان وبنظره خبيثه وكنت متجوز واحده بقوا اتنين ي عني محتاج صحتي .
مهره بغباء /ربنا يعينك يارب بس متشلش هم انا هشيلك من علي الارض شيل كفايه الي عملته معايا صحتك مش هتتعب معايا واصل .
فارس بغيظ وهمس /دي شكلها هتتعبني معاها جوي بس مش مهم كفايه اني هربيها علي ايدي مش زي البجحه ملك ي ترا حكايتنا مع بعض هتكون ايه ي مهره .
******************.
في غرفه سالم ...
كان يأخذها سالم في أحضانه وهو يقبلها بهمس ومكر كانت غائبه بين يديه وبعد وقت طويل بعد عنها لتنظر إليه بخجل وهي ترتمي في أحضانه ليبتسم لها وهو يقبل رأسها .
/معقول لسه بتتكسفي مني ي رحمه ده انا جوزك حبيبك .
رحمه بابتسامه/فيه ستات كتير زي كده ي سالم انت فاكر أن الكل عينه بجحه زي اختك ملك .
سابك بضحك /ههههه اختي ملك دلوعه وشايفه نفسها بس مفيش حد زيك ابدا المهم قوليلي خدتي الحبايه .
رحمه بحزن /خدتها ي سالم متقلقش انا مستحيل اخاطر ب حاجه زي دي أنها تحصل .
سالم بنظره خبيثه/ايوه ي روحي احنا عايزين نتمتعوه مع بعض كده ولا عيل يوجع دماغنا ولا بتاع .
رحمه بعشق /نفسي اخلف منك ي سالم واقول للناس كلها انك جوزي نفسي .
سالم وهو ياخذها في أحضانه بخبث ومكر/هيحصل ي قلبي وقريب اوي تعالي بقا في حضني .
*********************.
في الجنينه ..
كانوا يجلسون وهم يشربون العصير الطازج مهره وهي تلتفت بطفوله وفرحه .
/حلوه اوي الجنينه مبهجه كده .
فارس بابتسامه حانيه /عجبتك .
مهره بفرحه /اوي اوي .
ملك بغيظ شديد/وكمان قاعده في الجنينه وبتشربي عصير انتي نسيتي نفسك ولا ايه ي بت انتي ايه الي بيحصل ده ي فارس .
فارس وهو يشعر العصير ببرود واستفزاز /ايه الي بيحصل بشرب انا ومرائتي العصير فيه حاجه.
ملك بغيظ شديد/انتي ي بت انتي قومي اعمليلي قهوه .
مهره بضيق /انا مش بت ومش خدامه اطلبي مني الحاجه بأدب اعملها انا برضه هحترمك لانك اكبر مني .
ملك بغيظ شديد/اطلبها ازي اقولك لو سمحتي ي مهره هانم تعمليلي كوبايه قهوه .
مهره بابتسامه /كده تمام عنيا احلا كوبايه قهوه ثواني .
ملك بغيظ وجنون وصراخ /لا قسما بالله كده كتير كتير فارس البت هتمشي من هنا امتا .
فارس ببرود /مش هتمشي ي ملك مش انتي مكنتيش عيزاه تتجوز ابويا اديني ريحتك واتجوزتها انا .
لتقترب بخبث وهي تقبله في خده بدلع .
/وهي البت دي احلا مني ولا هتبسطك زي ده انا ملك حبيبتك ي فارس .
لتقترب مهره بنظره خبيثه /اتفضلي القهوه ي طنط.
ملك بغيظ شديد/طنط .
لتصرخ ملك الما عندما اثقبت مهره عليها القهوه الساخنه لتقف وهي تتضحك بشده اما هو فكان لم يعاير اي شي سواء ضحكتها فقط .....يتتتتتبع


الرابع من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close