رواية الاختيار الصعب الفصل الثاني 2
🔹لما قمت من عند سعاد جارتي دخلت شقتي أبص علي وليد مالقتش وليك موجود أتفزعت عليه راح فين ده كنت خايفه ليكون نزل تحت الشارع وهو مريض ممكن يتوه لأنه شبه مش في وعيه بدأت أبحث عنه وأنادي عليه وليد مش بيرد خالص سمعت صوت حد بيستغيث طالع من غرفتي دخلت بسرعه علي الغرفه لقيت وليك واقع علي الارض وباب الدولاب بتاعي واقع عليه وأمسك في أيده الهدوم الداخليه بتاعتي جريت عليه رفعت الباب من عليه وبقوله إيه بي اللي دخلك هنا وهو بيبص ليه ويبص حواليه عشان مش في وعيه اكنه مريض عقلي لكن لحقته وأخدته غسلت له وشه وعدلت هدومه وأخدته علي شقتهم .
🔸أمل : سعاد الحقيني أبنك عمل كذا وكذا . 🔸سعاد : ضحكت مش بقؤلك سعات بتجيله حاله بيبهدل الشقه وبيعمل حاجات مش كويسه عشان كدا بقفل عليه دائماً وعارفه ربنا بيحبك أنه باب الدولاب وقع عليه لو مكانش وقع عليه كان زمانه دلوقت مبهدلك كل حاجه جوة أوضه نومك وتضحك سعاد وهي بتتخيل المنظر والموقف اللي حصل .
🔸أمل : دانا قلبي أتقبض عليه خوفت يكون نزل تحت وتاه في الشارع .
🔸 سعاد : لا لو علي نزوله تحت متخافيش هو مش متعود ينزل السلم ده نهائي آخره عندك بس شقتك بقت هي فسحته وبيرتاح فيها أوي .
🔸أمل : حصل خير ربنا يسترها عليه .
🔸 سعاد : خلاص بقى من أنهاردة مش هخرجه من أوضته تاني ليعمل حاجه وحشه خصوصاً أنه في مرحله خطيرة من عمره .
🔸أمل : لا خليه على راحته هو شكله أتعود يقعد عندي وبحسه مبسوط وحالته بتبقي كويسه عندي .
🔹وفعلا تاني يوم دخلت عند سعاد بسألها عنه قالتي قافله عليه منا قلتلك .
🔸أمل : لا لا خليه ياستي يخرج وهو سمع صوتي بكلم أمه وبدأ يخبط عالباب عايز يخرج ضحكنا جامد .
🔸سعاد : أهو شوفي الولد شكله عرفك من صوتك وشكله أتعلق بيكي .
🔸أمل : طيب هاتي المفتاح ده وبلاش ظلم للولد سيبه أنا حابه يجي عندي ويخرب شقتي .
🔹ولسه بفتح له الباب وهو وأقف وراه أول ماشفني بدأ يمسك فجسمي وعايز يحضني كأني ليه سنه بعيد عنه وفعلاً حضني أوي وأستغربت من تصرفه وبدأت أنا كمان أحضنه وابوسة وأطمنه وفرحت به أوي لما حسيته أتعود عليا كدا وحبني .
🔹وقعدنا زي كل يوم أنا وسعاد نحكي ونتكلم وهو لأزق فيا طول الوقت وكأني انا أمة الحنونه مش عايز يتحرك من جنبي وكل شويه يحضن فيه وسعاد تبصيلي وتضحك علي اللي بيعمله وليد أبنها .
🔹لحد م جوزي رجع بدري شويه عن غير المعتاد ولقيته بينادي عليا وأنا عند جارتي طلعت بسرعه أسأله حصل إيه رجعك بدري كدا قالي ابدأ مفيش بس حصل عطل بالشغل قؤلت أروح أحسن نقعد مع بعض شويه .
🔹وبتكلم مع جوزي برة وليد بيزوم بعنف عايز يخرج ورايا وأمه ماسكه فيه تشده عشان ما يخرجش ورايه لكن وليد اتعانف علي أمه وفجأة لقيته في ظهري ضحكت وقؤلت لجوزي شوف وليد ولا كأني أمة اللي ولدته .
🔹ضحك عماد جوزي وقالي خليه ع راحته بس حسيت عماد أضايق شويه من اللي بيعمله وليد معايا
🔸عماد : أنا هدخل شقتنا أغير اللبس عقبال متجهزي أكل وإلا اقؤلك أنا مش جعان تعالي أبقي اعمليلي كوبايه شاي بس تعالي لوحدك بلاش وليد يجي معاكي .
🔸أمل : الولد مش عايز يفارقني مش عارفه أعمل إيه وأمه مش قادرة عليه دخلت ووليد دخل معايا مش عايز يفارقني خالص .
🔸عماد : هو أحنا كنا نقصينه خلاص خاليه براحته
🔹ودخلت المطبخ عشان أعمل الشاي لعماد وليد لأزق فيا مش عايز يفارقني ذي ضليكل ما أقوله أخرج أتفرج علي التلفزيون لأزق فيا وعماد جوزي فك شويه وبدأ يضحك علي اللي شايفه بيحصل معايا من وليد .
🔸عماد :خلاص بقي هو وليد بقي من نصيبك .
🔸أمل : ضحكت تصدق يا عماد وليد دا ذي العسل وحساة عنده أحساس ومشاعر مش عندكم كرجاله .
🔸 عماد : ضحك عماد علي كلام أمل مراته وقالها اه فعلاً طيب أشبعي به بقي .
🔹وقعدنا نهزر أمه جت عشان تأخده زعل وأتعنف علي أمه عماد جوزي قالها لا لا خليه هو هيأكل مننا حته ياستي سيبه .
🔸سعاد : لا يمكن لأزم أخده يمكن عايزين تريحوا شويه أنا عارفه أن وليد عملكم أزعاج بس هو أتعلق بأمل أوي عشان حنينه معاه وبتنكلم معاه دائماً هو حبها أوي .
🔸عماد : لا مفيش أزعاج ولا حاجه خليه قاعد طالما مبسوط وهو مش بيعمل حاجه يعني .
🔹 وفعلاً فضل قاعد لكن أنا مش عارفه أعمل حاجه منه كل ما أتحر الأقيه ورايا مكان ماروح فالشقه عامل زي ضلي والأغرب بقا من كدا أتفاجئ بعمادبجوزي يقولي بقولك إيه ماتيجي ندخل نريح شويه عالسرير ويضحك فهمت أنه عايز ينام معايا دلوقتي .
🔸أمل : يعني لأزم دلوقت يا عماد أنت مش شايف وليد عامل معايا إيه .
🔸عماد : هي طلبت دلوقتي كدا أتصرفي بقا .
🔸أمل : وأنا كمان نفسي أكون معاك دلوقتي بس الحل إيه في اللي أحنا فيه .
🔸عماد : سيبك منه بقا تعالي ندخل هو يعني فاهم أحنا هنعمل إيه .
🔸أمل : مش موضوع فاهم وإلا لا المشكله أنه لو دخلت السرير هيدخل ورايا مانت شايف بنفسك أهو وبعدين أنا خايفه تجيله الحاله وأحنا مع بعض حنتصرف أزاي ومحدش بيقدر عليه وممكن يلم علينا الجيران .
🔸عماد : بس يلا جربي كدا تتسحبي بالراحه وأدخلي ألبسي قميص نوم حلو من اللي عندك وأستنيني .
🔸أمل :طيب أصبر شويه كدت وأجرب ومع أول تجربه فشلت لقيته ورايه بكل ثقة مش هيسبني يعني مش هيسبني قولت لعماد جوزي بقولك إيه مش هينفع أسكت بقي .
🔸عماد : لا بقي هي طلبت ودلوقتي .
🔸أمل : أنت كدا بتهزر بقي يا عماد بقولها وأنا بضحك وبعدين أنا أتكسف أنادي أمه تأخده هتفهم علي طول أننا عايزين ننام مع بعض وأنا خجوله بلاش بقي إحراج ما تخليها بالليل .
🔸عماد : لا وتنادي أمه ليه خليه هو أصلا مش هيفهم أحنا بنعمل إيه حتي لو كان معانا فالسرير هي خلاص طلبت يابنتي ده في عالم تاني خالص .
🔸أمل : لا لا أنا كمان أتكسف من نفسي بلاش يا عماد حيبص علينا ويشوفنا .
🔸عماد : لا بس تعالي ومسك أيدي يسحبني على جوة ووليد ماسك أيدي التانية وماشي ورايا وأنا مكسوفه أوي ومضايقه أن وليد دخل معايا الأوضه وفي نفس الوقت بضحك كمان علي وليد واللي بيعمله فيا وكانت أول مرة من فترة طويلة أشوف عماد جوزي بالحاله دي حاله هياج جنسي كبيرة أوي وأنا كمان رغم كسوفي كنت بتمني اللحظه دي من زمان بس ما كنتش أتمني وليد يبقي معانا بس حعمل إيه في الموقف دا وعايزه أريح عماد جوزي عشان مايزعلش مني وممكن يخليني أقطع علاقتي بسعاد جا تي بسبب أبنها وليد .
🔹وفعلا دخلنا أوضه النوم ولقيت جوزي بيقولي بصي بقي عايزك من غير هدوم خالص .
🔸أمل : أنت أكيد أتجننت أقولك مكسوفه من المصيبه اللي فيها دي تقولي من غير هدوم كمان
ياعم مشي حالك بقي خلينا نخلص عشن الولد اللي لأزق فيا دا .
🔸عماد : بتصميم كبير وقالي لا خلصي أسمعي الكلام .
🔹وقام عماد عليه بيقلعني بنفسه وأنا مكسوفه مع إني عارفه أن وليد مش فاهم حاجه لكن بردو مكسوفه وبدأ عماد يقلعني واحدة واحدة برومانسيه وأنا لقيت نفسي نسيت كل حاجه وروحت في دنيا تانيه وياريتني ما خلعت الدنيا خربت معايا خالص .
🔹يتبع ...........