رواية شعاع من نور الفصل الثاني 2
انت
انتي
انت بتراقبني ولا اي. هاراقبك ليه يعني انا بحب اجي اشتكي للبحر لقيت الي بيصوت ويعيط قولت اشوف مين
فاطيمه... يعني حضرتك مسمعتش انا بقول ايه
لا سمعت كل حاجه المهم بعيدا عن كل الي حصل الصبح تعالي احكيلي مالك
فاطيمه.. والنبي انت اهبل انا لسه عارفاك الصبح وكمان متخانقين ولسه بتتريق عليا واحكيلك فاطيمه في نفسها
انا بجد نفسي احكي لحد لاني تعبت ومش قادره علي الحمل ده اربع سنين ومش حاسس بيا لما اكتشفت حبي ليه اي الوجع ده كله.. اي روحتي فين مالك سراحتي عارف اني قمر وواد حليوه وكل البنات بتموت فيا
فاطيمه. هاااا يعم اسكت وانت عامل زي عمود النور كده قال بيموتوا فيك دا انت تسد النفس امشي خليني اخلص بكي... والله م انا سيبك الي لما تحكيلي تعالي يشيخه دا احنا جيران تعالي
فاطيمه برغم من الي هي فيه ضحكت وبانت غمازاتها وهو سرح فيها وفي ضحكتها
فا طيمه.. اي روحت فين عارفه اني حلوه بس مش لدرجه دي تعالي بس نقعد انا رجلي مش شيلاني
يلا يااختي يلا وبالفعل قعدم.. مالك احكيلي ووعد مفيش حاجه هتطلع بره انا برغم من اني مثلا تشوفيني تلاقيني كده مش بخفي سر بس انا جدع اعجبك يااخوتشي والله وقاعد يضحك معاها علشان تضحك
فاطيمه.. ضحكت مش بتخفي سر شكلي هتطبع كلامي وتفرقه علي الناس اسكت يعم بس ضحكت من قلبي اه. صحيح اسمك ايه اسمي ذياد وانتي اسمك ايه انا فاطيمه
ذياد.... عاشت الاسامي يافطوم
فاطيمه... فطوم اي يعم اسمي فاطيمه
ذياد. لا هدلعك ومن غير اعتراض
فاطيمه.... طيب انت مالك وشك قلب جد كده ليه خلاص فطوم فطوم
ذياد.. جدعه ياطومه يلا احكيلي بقا
فاطيمه.. الواد ده باينله اهبل بس انا استريحتله اوي وقلبه طيب فاقت من سرحانها
ذياد.....بتسريحي كل شويه شكل في حب صح
فاطيمه.... باين اني عيوني فضحاني صح بص ياسيدي انا اسمي فاطيمه عندي عشرين سنه في تانيه هندسه وزي م انت شايف قصيره سيكا وعيوني عسلي وحلوه كده وبشرتي مش بيضه اوي بس انا حته سكره وعندي غمازتين حلوين ومحجبه كده وقمرين في بعض وعندي اخ وماما وبابا متوفي
ذياد... حيلك حيلك اي كل ده هو انت بتقدمي علي عريس اي الغرور ده كله يابنتي ربنا يرحمه
فاطيمه... ياربطيب خلاص هكلمك جد فاطيمه حكت كل حاجه انها بتحب ابن عمتها من اربع سنين ومش حاسس وعن كلام مامتها وعن خطوبه وليد وعن حبها الكبير ليه ومش حاسس بيها بس كل الحكايه دي وبتحكي وهي بتعيط وذياد زعلان اوي عليها
ذياد... حاسس بيكي لان في نفس الوجع وهي خلاص هتتخطب قريب
فاطيمه... انت كمان والله الواحد زهق من كل ده الحب ده غريب عامل زي اللعنه اول م بتمسك فيك م تمشيش غير بسبب اقوي
ذياد... عندك حق هنعمل ايه نصبر لان مش هينفع اننا ننذف طاقتنا زي م والدتك قالت يبقي نخرجهم من قلوبنا واكيد هنلاقي اشخاص تانيه تدينا علي قد م بنديهم حب احنا لازم نتغلب وننسي عارف ان الحب صعب يتنسي بس لازم نخرجهم علشان نقدر نعيش صدقيني ده الحل الوحيد
فاطيمه..... عندك حق لازم انا اتأخرت لازم امشي دلوقتي عشان ماما مقولتلهاش واتأخرت
ذياد... يلا وهاخدك معايا انا كده كده رايح البيت
فاطيمه... لا علشان متعبكش معايا سلام
ذياد.... شيفاني سوسن قولت يلا مبحبش اعيد كلامي وبطلها بصه كفيله تحرقها ومشيت من سكات
فاطيمه... يلا هو انا قولت حاجه دا انا بقول يلا سمعوا عليكم
ذياد... ههههه هبله بس قلبها صافي اوي
وصلها البيت ولسه هتدخل سمعت صوت ذياد بقولك ايه اي رايك نكون اصدقاء
فاطيمه... اشطا موافقه اصدقاء واي حاجه تحصل نحكيها زي النهارده لان بجد انبسط اوي اني خرجت الحاجات دي من قلبي
ذياد.... موافق يلا ادخلي بقا
فاطيمه.. ماشي عن اذنك
ذياد... اتفضلي
دخلت فاطيمه وحكت لمامتها انها خلاص شالته من دماغها الموضوع وان وليد هيخطب وان خلاص كلامك صح... حبيبتي العاقله جدعه ياروح ماما يلا ادخلي صلي ونامي شويه واصحي كلي وشوفي هتعملي ايه علشان كليتك
فاطيمه..... ماشي ياروحي ودخلت فاطيمه اتوضت وصلت ونامت وبعد مده قامت من النوم اكلت وخرجت بكتاب البلكونه
احم احم احم صحابي الجامد اخبارك
فاطيمه.... اهلين لا اخدت عليا جامد
ذياد.... اكيد اومال ايه المهم بتقرائي اي
فاطيمه.... روايه المهم انا هدخل انام علشان عندي كليه الصبح والوقت اتأخر بس اصبر ماما عامله حلويات هجيبلك طبق
ذياد... ياريت والله
فاطيمه دخلت جبتله طبق
فاطيمه... اتفضل اديته الطبق ودخلت جوا ونامت وجه الصبح اتوضت وصلت ماما انا ماشيه.. ماشي ياروحي خلي بالك من نفسك كويس
فاطيمه... ماشي ياسوسو سلام خرجت وراحت الكليه
ولااااااد اخباركم اي كلااااب مبتسألوش صحاب علي الفاضي
احنا برضو والله منه معبرتش ولا كوكي زعلانه
منه... اتلمي ياكوكي
فاطيمه... بقولكم اي يلا ندخل المحاضره علشان احكلكم موضوع مهم
منه.. ماشي ياروحي يلا بقا بيقولك في دكتور جامد
كوكي... اه بيقولو احسن من الكحيان الي قبل كده
فاطيمه يلا ياهبله منك ليها
انتي رايحه فين انتي وهي بره مبحبش حد يدخل بعدي
بس يادكتور