رواية ساجدة الفصل الثاني 2 بقلم جومانة فرج
الفصل الثاني
يوم جديد علي بطلتنا ساجده وروتين جديده
ساجده: اي ده انا فين ثم تذكرت اي ده يعني مفيش بدريه وقامت ترقص وشغلت اغاني وعلتها
قاظم بعصبيه: كان نايم في الاوضه اللي جنبها اي ده اي صوت الاغاني ده وراح علي اوضة ساجده قاظم بخبط وزعيق علي الباب انتي ياخرا انتي وطي الاغاني دي احنا الساعه 8 الصبح
ساجده كانت مش سامعه وعماله تغني(ودع يادنيا وداع علي اللي باع ومكملشيي الحياه لو بيك او من غيرك دي هتمشييي ولولولولولولي)
قاظم بزعيق: افتحي يا شكوش انتي واي الخرا اللي بتسمعي ده عاوز انام
ساجده: سمعت صوت خبط علي الباب وراحت لبست الاسدال وطفت الاغاني وفتحت لقاظم
قاظم بعصبيه: انتي اي اللي عامله علي الصبح ده انتي عايشه لوحدك في ناس معاكي في البيت
ساجده بتوتر: اصل اصل عمو سعد قالي انو رايح الشغل فاانا معرفش ان في حد هنا والله
قاظم بزعيق: حتي لو مفيش حد هنا يابهيمه انتي
تعملي كده ليه هو بيتك
ساجده بزعل: اسفه
قاظم: تمام ثم تركها
ساجده قفلت الباب وراحت قعدت علي السرير: رخم علي فكره عمو سعد احلي منك ها
عند قاظم: اخد شاور ولبس البدله الكحلي وقميص ابيض وسرح شعرو وحط من البرفيوم بتاعو واللي ذاد وسامه/ثم نزل الي الاسفل
قاظم: بهيه يابهيه
بهيه الخدامه: ايوه يابيه احضرلك الفطار
قاظم: اه حضري هو بابا نزل امتا
هيه: هو نزل علي الساعه 6 كده وقال للمدام بتاعت
6سعتك انبارح انو نازل الساعه
قاظم: اه عشان كانت واخده راحتها ومشغللنا مهرجنات انا مش عارف بابا بلانا بيها ليه ثم قالها روحي انتي حضري الفطار
عند ساجده في الاوضه
اتوضت وصلت ولبست فستان كحلي وعليه حزام ابيض وطرحه بيضه وحطت ميك اب بسيط وكانت قمر اوي ثم نزلت
ساجده: صباح الخير
قاظم في نفسو: صباح الزفت ثم اكمل ليها صباح النور😊
ساجده: انا اسفه علي الازعاج اللي عملتو بس مكنتش اعرف ان حضرتك موجود ياعمو
قاظم: عمو اسمي قاظم
ساجده: هو انت تبقا🙂🙂
قاظم: ايوه ابقا جوزك
ساجده: احم تمام
قاظم: اقعدي يلا عشان تفطري
ساجده: لا مش جعانه
قاظم: انا مش باخد رئيك انا بامورك
ساجده: تمام
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
عند بدريه
ياه والله يساجده مهخليكي تتمتعي بي الغلومه اللي انتي عايشه فيها ماشي انا بس عملت كده عشان كل حاجه تبقا بتاعتي ثم تحدثت في الموبايل
بدريه: الو ياباشا انا بعت البت هناك فاضل بس اني اخليها تجيب كل حاجه تخص سعد بيه
مجهول: تمام انا واثق انك قدها
بدريه: طبعا ياباشا بس كنت عاوزه فلوس يعني
مجهول: هحطهملك في حساب البنك بتاعك
بدريه: تمام يباشا مع السلامه
مجهول: فاضلك تكه معايا ياسعد باشا ثم اضحك بشر
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
عند ساجده وقاظم
ساجده: انا خلاص شبعت
قاظم: اسمها الحمدلله
ساجده: الحمدلله
قاظم: انتي بتتدرسي اي
ساجده: بدرس في الهندسه المعماريه
قاظم: اي ده وعلي كده بتعرفي تصممي
ساجده: يعني علي قدي مش اوي يعني
قاظم: عادي تدربي
ساجده: ازاي
قاظم: بصي انا الاول هشوف موهبتك وبتقعي في انهو غلطات واجيبك في الشركه عندي مع فريق التدريب وتدربي معاهم
ساجده: ليه انت بتشتغل اي
قاظم: انا عندي سلسله شركات اسمها ارت لايف تخصصها هندسه معماريه بنصمم مباني كبيره وفخمه وكمان بنصمم كمبوندات وحجات عملاقه وكده وحدائق
ساجده: كنت اسمع عن شركات ارت لايف
قاظم: اصل انا اللي عامله وبانيها وكده وانا اللي عملت سلسلة الشركات دي
ساجده: بس بجد واو يعني
قاظم: بس اكيد لازم يكون عندك خبره
ساجده: اكيد
قاظم: يلا بقا بعد اذنك هروح الشغل عشان اتاخرت
ساجده: تمام ربنا معاك
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
عند سعد في الشركه
سعد: يعني اي انتو بهايم ازاي التصميم الجديد يتسرق
الموظف عمر: والله يفندم احنا منعرفش ازاي اتسرق بس اكيد ممكن نجيبو
سعد: هاتلي الكميرات كده
الموظف سامح: للاسف يافندك الكميرات ساعتها كانت مقفوله
سعد: اطلعو بره مش عاوز اشوف خلقت حد فيكو
ثم تحدث في الفون ايوه ياقاظم
قاظم: نعم يابابا
سعد: التصميم الجديد اتسرق
قاظم: اي ازاي ده انا اشتغلت عليه كتير جدا
سعد: معرفش والله
قاظم: انا جاي حالاا ومتخليش اي حد من الشركه يخرج حتي لو كان مين
سعد: تمام سلام
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
عند ساجده
ساجده: اوف بقا انا زهقانه اوي اي الڤيلا الغريبه دي لما اطلع الاوض واستكشف
ساجده بدات تطلع اوضه اوضه لحد لما وصلت لاخر اوضه وكانت مقفوله/ ساجده: اي ده هي اشمعنا دي مقفوله يعني مش مهم ننزل نعمل كيك احسن
عند قاظم وسعد في الشركه
قاظم بعصبيه: يعني اي كانت الكميرات مقفوله خلي بالكو انا مش هسيب اللي عمل كده ولو عرفتو حسابو هيبقا معايا انا وانتو كلكو عرفني
ريهام: انا اللي عملت كده
قاظم: انتي