رواية خذلان الحب كاملة بقلم ميرفت سعيد
هو بغيره :علفكر لما نكبر ونتجوز مش هخليكي تلبسي اللبس ده هخليكي تلبسي النقاب
هي بصدمه :نقاب !!؟نقاب اي؟ وبعدين مين قالك اني هتجوزك لما نكبر
هو :نعم ياخني ؟قال مش هتجوزك قال ده انا كنت خطف*تك واتجوزتك غصب عنك
هي:طب لما نشوف
فاق من ذكرياته علي دخول صحبه علي
مالك بضحك: ليه؟
علي:علشان اللي عملته في الممرضه
مالك: تستاهل
علي :ليه عملت اي
مالك:بتتما*يص عليا عايزاني ابصلها
علي :يا بختك مش عارف بيحبوك علي اي ما في كل*به بلدي تبصلي حتي
مالك بضحك :في ياخويا بس انت اللي اعمي
علي بسخريه: لا لو كده مش عايز
مالك :ليه يهبل علفكر بقا عليا مش وحش*ه
علي: مش زي البنات اللي بنشوفهم لبسه نضاره وكاب ولبسها زي لبس الرجالي مش شايف فيها ست بصراحه
مالك وهو بيقوم :والله انت اللي اهب*ل مش مقدرها ...يلا سلام انا ماشي
علي :ماشي ياحنين سلام
*************
في الحمام عليا بتمسح دموعها بعد ما سمعت كلام علي مع مالك مقدرتش تمسك نفسها هي حبته من اول يوم اشتغلت في المستشفي في نفس القسم مع بعض قسم الجرحه حبته وكانت بتحاول تلفت نظره تقريبا كل المستشفي عارفه انها بتحبه وهو مش عارف
عليا لنفسها ببكاء:طب انتي زعلانه ليه هو مكنش شايفك من الاول وعمر ما لمح ليكي اصلا انتي اللي حبيبته وسمحتي لحبه يكبر جواكي وانتي عارفه فرق الطبقات اللي بنكم ......يارب انت اللي عالم لو هو خير كتبه لا ولو مش خير ابعده وطلع حبه من قلبي
ومسحت دموعها وخرجت لقت ممرضه في وشها
الممرضه :دكتوره عليا الدكتور علي كان بيسأل عليكي فوق
عليا وهي بتخفي وجها:عايز اي ؟
الممرضه :مش عارفه هو قالي اشوفك
علبا :طب انا هشوفه شكرا
****************
مالك في عربيته وهو واقف امام عمارتهم زمان وبيفتكر لما كانو صغيرين
فلاش باك
مالك: مالك؟
حور بزعل طفولي:ماما عايزنا نسافر
مالك: تسافروا فين ؟
حور: هنسافر لخالي
مالك: طب وانا ؟؟
حور:اكيد هنتقابل لما نكبر انا اول ما اكبر هجيلك علطول
مالك :هستناكي
باااك
مالك بحزن:هو ده اللي هترجعي ياحور النهارده عيد ميلادك ال 25كل سنه وانتي طيبه ياكل حاجه في حياتي ياطفلتي
**********
في انجلترا
حور :بقولك اي ياماما انتي لو فضلتي تضغطي عليا هسيب لك البيت وهمشي
الام(هنادي):يابنتي ده انتي هتفضلي ترفضي عرسان كده كتير انا مش شايفه في لهريس ده حاجه وحشه
حور:انا مش عايزه اتجوز انا حره انا اصلا عايزه انزل القاهره
هنادي :نعم !! ليه؟
حور:هنزل بلدي انا هحب اعيش هناك هنزل
هنادي:مفيش نزول انتي هتفضلي هنا
حور بحزن اصطناعي :يعني ياماما ارضيكي قعدتي كده جمبك انا مش عايزه اعيش هنا عايزه انزل مصر
هنادي:طيب براحتك
حور بفرحه:ربنا يخليكي ليا ياماما
حور لنفسها:جيالك ياحب طفولتي
**************
عليا :نعم يادكتور
علي :الحاله اللي جت امبارح اني شوفيتها النهارده ولا لا
عليا:ايوه شوفتها اتحسنت كتير عن امبارح
علي :تمام انا هروح اشوفها
علي ببتسامه وهو بيفتح باب الغرفه:عامله اي النهارده ياانسه سندي
سندي:كويسه يا دكتور
علي بهيام: ماشاء الله هو في جمال كده
عليا بحزن وألم :احسن من امبارح صح
سندي :امممم بكتير شكرا ليكم بس نا عايزه اعمل محضر في الحيو*ان اللي خبطني
علي بمزح: ده انا عايز اشكره علشان جاب القمر ده عندنا في المستشفي
عليا نظرت له بغيظ وألم وقال لسندي:عندك حق لازن تعملي محضر ..نسيبك بقا ترتاحي يلا يادكتور
عليا شدت علي من دراعه وخرجوا
علي :اي يابنتي بتسحبي جمو*سه
عليا بغيظ:عجبتك
علي:جداااا بنت بجد
عليا بغيظ:مش فاهمه يعنياي بنت بجد هو في بنت بجد وبنت تقليد
علي: طبعا في بنات تليها مهتمه بنفسها وبشعرها تعرف تجذب الانسان اللي قدامها هي دي البنت اللي بجد
عليا بدموع:بجد !!
علي بلامبالاه:اممممممم
عليا:طب عن اذنك
*******************
بعد مرور يومين في مطار القاهر مزلت حور من الطياره
حور :ياااه اخيرا جت ليكي يامصر الحبيبه .....وقالت لنفسها بهيام:وجت لك يا حبيب القلب
حور فونها بيرن برق مامتها
حور:الو ياماما ...ايوه انا وصلت خلاص ....هقعد في اي فندق لحد ما الاقي بيت حلو كده اقعد فيه ......انا طلبت اوبر وهو جاي زمانه وصل تقريب هو ده طب سلام هكلمك واول ما اوصل الفندق
حور:الو ياماما ...ايوه انا وصلت خلاص ....هقعد في اي فندق لحد ما الاقي بيت حلو كده اقعد فيه ......انا طلبت اوبر وهو جاي زمانه وصل تقريب هو ده طب سلام هكلمك واول ما اوصل الفندق
حور وهي تركب العربيه :لو سمحت انا عايزه اروح اي فندق يكون قريب
مالك باستغراب :نعم .....انت
حور بصدمه:......
يتبع