اخر الروايات

رواية امتلك قلبي كاملة بقلم الاء محمد

رواية امتلك قلبي كاملة بقلم الاء محمد



كانت ورد قاعده في اوضتها بتذاكر كالعادة .. حلم حياتها انها تنجح في الثانويه العامه و تجيب مجموع كبير يدخلها كليه الهندسة .. ورد بنت هاديه اوي و رقيقه و طيبه .. عايشه مع مامتها و عمها اللي اتجوز مامتها اول ما والدها مات .. فجأة دخل عليها عمها من غير ما يخبط ورد اتخضت ..
ورد / ايوا يا عمي في حاجة ..
عمها ( عامر ) / ايوا .. قومي حضريلي الأكل و جوزي الشاي عقبال ما اخلص ..
ورد لسه هترد دخلت امها وفاء ..
وفاء/ تعالي يا اخويا انا هحضرلك الأكل .. سيب ورد تذاكر بالله عليك ..
عامر بضيق / انا مش عارف ايه اخرتها يعني .. ما في الاخر هتتجوز و تقعد في البيت ولا تكونيش فاكرة يا بت انك هتدخلي الجامعه والكلام الفارغ ده ..
ورد بصت في الارض بضعف و دموع .. وفاء بصتلها بأسف ..
وفاء/ جامعه ايه مفيش الكلام ده خالص .. انا سيباها بس تخلص الثانوي عشان تبقي متعلمه و تاخد واحد متعلم مش جاهل ولا فلاح من هنا يطمع فيها وفي فلوسها ..
عامر / نعم .. مفيش الكلام ده .. ده بعينه .. يلا يا بت ذاكري خلينا نخلص ..
عامر خرج و وفاء بصت لبنتها وابتسمت .. وقربت منها وباستها من جبهتها ..
وفاء / متخافيش .. هفضل طول عمري احميكي ومش هخلي اي حد مهما كان يجبرك علي حاجة ..
عامر كان برا وفضل يزعق علي الأكل ..وفاء خافت و خرجت فورا .. ورد فضلت في اوضتها و دموعها بتنزل بحزن .. طلعت صورة من كشكولها ..
ورد / مش لو كنت موجود دلوقتي كان زمانك معايا و انقذتني من كل ده .. الله يرحمك يا بابا ..
ورد مسحت دموعها و رجعت تذاكر تاني بكل طاقتها وكأن المذاكرة الحاجة الوحيده اللي هتنقذها من كل ده .. خلص وقت الامتحانات وجه يوم النتيجة .. كانت ورد قاعده خايفه و متوترة ومامتها قاعده جنبها ..
وفاء / متخافيش يا حبيبتي .. ان شاء الله مجموعك حلو ..
ورد / ماما ماما الموقع فتح .. خدي شوفي انتي بسرعه ..
وفاء خدت التليفون و شافت النتيجة ..
وفاء بفرحه / ما شاء الله .. الله اكبر .. جبتي ٩٧ في الميه يا بت ..
ورد بفرحه/ بجد .. طيب الحمد لله يارب الحمد لله .. يعني هلحق هندسة يا ماما مش كده .. ياارب ..
دخل عمها عليهم و سمع كلامهم ..
عامر / هندسة ايه يختي .. مفيش منه الكلام ده .. انتي خلاص جالك نصيبك و هتتجوزيه ..
وفاء/ عريس .. مين العريس ده يا عامر ..
عامر / الحج مصطفي تاجر العربيات .. راجل كويس و مقتدر و ملوش في شغل الفلاحه والكلام ده يعني مش هيجي يقولي عايز فلوسها ولا أرضها ..
ورد بدموع/ لا لا .. ده راجل متجوز قبل كده و عياله من سني تقريبا .. حرام عليك يا عمي تعمل فيا كده .. ابوس ايدك بلاش وانا مستعده اكتبلك تنازل عن حقي ..
عامر / حق ايه يام حق .. انتي اصلا ملكيش حاجة .. احنا معندناش بنات تورث بس القانون فيه لعب كتير و انا مضمنش بقي .. ف تسمعي الكلام كده يا حلوة و تتجوزي مصطفي ..
ورد / بس انا عايزة ادخل الجامعه .. عشان خاطري ابويا يا عمي ارحمني وبلاش ترميني كده ..
عامر / ابوكي لو كان عايش يختي كان هو اللي جوزك ومن زمان انما انا صبرت عليكي أما خدتي الثانوي .. اجهزي عشان العريس جاي بالليل .. سامعه ..
عامر سابهم و مشي و ورد قعدت علي الأرض و فضلت تعيط .. حلم حياتها بينتهي قبل ما يبدأ .. و بتتجبر علي جوازة مش عيزاها .. في اللحظه دي فهمت انها يتيمه الاب .. طول عمرها بتنكر ده و بتقول ان عمها اكيد زي ابوها بس النهارده حست ان لا فيه اختلاف .. والعم عمره ما هيكون اب .. امها قربت منها و قومتها ..
وفاء/ قومي يا حبيبتي و متخافيش .. انا طول عمري ساكته عشانك بس طالما هيجي علي مستقبلك لا .. و حياتك عندي مش هسمحله بده ..
ورد بعياط / حلمي .. حلمي بيضيع مني يا ماما ..
وفاء / متخافيش انا هتصرف .. قومي اغسلي وشك ونامي شويه .. انتي بقالك اسبوع منمتيش .. قومي يا بنتي وربنا هيحلها ..
وفاء ساعدت بنتها لحد ما نامت و اطمنت عليها .. دخلت اوضتها و طلعت تليفون كانت مخبياه في الدولاب و اتصلت بحد ..
أما في مكان تاني خالص .. قصر كبير و فخم كانت واقفه ست جميله و شيك جدا في الجنينة بتسقي الزرع وعلي وشها ابتسامه بشوشة وبتغني .. فجأة تليفونها رن بصت فيه لقيت اختها بتكلمها ..
خديجة ردت وهي فرحانه / وفاء .. عامله ايه يا حبيبتي وحشتيني ..
وفاء بلهفه / خديجة .. الحقيني يختي انا في مصيبه ..
خديجة بخضه / خير يا وفاء .. حصل ايه ..
وفاء حكتلها كل اللي حصل ..
خديجة/ ما انا ياما قولتلك وانتي مسمعتيش كلامي .. دول عالم مش كويسة و طماعين و انتي اللي صممتي علي الجوازه دي .. لا وكمان وافقتي تتجوزي اخو جوزك بعد ما جوزك اتوفي وأنا حذرتك وقولتلك لا دول عالم وحشه ..
وفاء بعياط / اعمل ايه .. مكنتش عايزة بنتي تتربي بعيد عن اهل ابوها .. ده هما عزوتها و أهلها و اللي هيحموها ..
خديجة/ يختي كده كده بنتك كانت هتتربي و هتعيش .. انا مش فاهمه انتي بتفكري ازاي .. واديهم دلوقتي طمعانين فيها وعايزين يرموها لأي حد عشان ياخدوا فلوسها .. ارتحتي كده ..
وفاء / اعمل ايه يختي .. شوري عليا الله يخليكي .. انتي اختي وأنا مليش غيرك ..
خديجة/ انا هتصرف .. وهجيلك انهاردة بالليل المهم انك توافقي علي اي حاجة هقولها ..
وفاء/ هتعملي ايه ..
خديجة/ ملكيش دعوه .. المرادي تنفذي كلامي و بس .. سامعه ..
خديجه قفلت مع اختها ودخلت للقصر بتاعها لقيت ابنها الوحيد ادهم قاعد في الريسبشن بيشتغل ..
خديجه / ادهم انا عايزاك في موضوع مهم ..
ادهم / خير يا ماما في ايه ..
خديجه / خالتك وبنتها واقعين في مشكله كبيره اوي ولازم نساعدهم ..
ادهم باستغراب / خالتي مين ..
خديجه / خالتك وفاء انت مشوفتهاش من زمان اوي عشان كده ممكن تكون مش فاكرها ...
ادهم بتفكير / ايوه ايوه افتكرتها مش دي اللي جت هنا وانا عندي 10 سنين وكان معاها بنتها ..
خديجه / بالظبط .. عندها مشكله كبيرة ..
خديجة حكتله كل حاجة و ظروف ورد كلها ..
ادهم / طيب واحنا في ايدنا ايه .. في الأول و الآخر ده عمها و تلاقيه مظبط وضعه قانونا كمان .. يعني مش هعرف اعملها حاجة ..
خديجة/ كلامك صح بس الكلام ده لو هتتعامل علي انك ابن خالتها .. لكن أما تبقي جوزها مظنش هيقدر يعمل حاجة ..
ادهم/ نعم .. حضرتك بتقولي ايه يا ماما .. جوزها ازاي ..
خديجة/ افهم يا حبيبي .. ما انت لو اتجوزتها عمها مش هيقدر يقرب منها وكمان انت بعلاقاتك تقدر تحميها ..
ادهم/ انا معنديش مشكله أتدخل و احميها بس جواز لا .. وبعدين حضرتك ناسيه اني بحب واحده و هتجوزها .. و انتي وعدتيني هتحاولي تتقبليها عشاني ..
خديجة بضيق/ يا ادهم البنت دي مش كويسه و مش مناسبه ليك خالص .. دي متعرفش تفتح بيت و تخلف عيال و تبقي مسئولة عنهم .. اسمع مني أنا امك واكتر واحده تهمني مصلحتك ..
ادهم / يا ماما لو سمحتي .. انا بحب سلمي و عايزها .. انا اسف انا مش هقدر اساعد البنت دي ..
خديجة / طيب علي الأقل تعالي معايا انهارده وأنا بزورهم .. انا مش هينفع اسيب اختي لوحدها ..
ادهم وافق عشان يرضي مامته .. وبالليل كانوا قاعدين مع وفاء و عامر بيتكلموا ..
عامر / بس بقالك كتير مشرفتيناش يا ست خديجة ..
خديجة/ معلش بقي مشغوليات وقولت أما اجي كده اشوف اختي واسأل عليها بقالي كتير مشوفتهاش ..
وفاء ابتسمت/ نورتي يا خديجه .. نورت يا ادهم .
ادهم / بنورك يا خالتي ..
خديجة/ اومال فين ورد حبيبتي .. عايزة اشوفها بعد ما كبرت ..
وفاء/ زمانها جايه دلوقتي ..
شوية و ورد خرجت .. كانت مبتسمه اوي و فرحانه ان اخيرا هتشوف خالتها اللي بقالها كتير مشافتهاش ..
خديجه اول ما شافتها قامت وخدتها في حضنها ..
خديجة/ ورد .. كبرتي يا حبيبتي وبقيتي عروسه زي القمر .. وحشتيني يا بت ..
ورد ابتسمت وحضنتها / وانتي كمان وحشتيني يا خالتو .. عامله ايه وصحتك أخبارها ايه ..
خديجه / نحمد ربنا يا بنتي تعالي تعالي سلمي على ادهم ابني ..
ورد بصه لادهم وبعدين حطت وشها في الارض ..
ورد / اهلا يا استاذ ادهم .
ادهم / اهلا بيكي ..
ورد قعدت وكلهم فضلوا يتكلموا مع بعض وفجاه خديجه بصت لعامر ..
خديجه / بص بقى من الاخر كده انا جايه عايزه ورد بنت اختي لادهم ابني ..
ادهم بصلها بصدمه ومبقاش عارف يقول ايه اخر حاجه يتوقعها ان والدته تحط قدام الامر الواقع بالشكل ده ..
عامر / بس دي في ناس متكلمين عليها يا ست خديجة ..
خديجة/ وايه المشكله .. البنت بيطلبها ١٠٠ وياخدها واحد .. واحنا مستعدين لكل طلباتك ..
عامر بتفكير/ امممم .. وانت بتشتغل ايه يا استاذ ادهم ..
ادهم بضيق / انا دكتور جراح وعندي المركز بتاع والدي بديره و بشتغل فيه كمان ..
عامر بخبث / حلو ده .. والله انا معنديش مانع بس ناخد رأي العروسة ..
الكل بص لورد اللي كانت مصدومه ومش عارفه تعمل ايه .. خصوصا وهي شايفه ملامح الصدمه و الضيق علي وش ادهم ..
ورد / انا يعني .. مش عارفه .. ممكن



الثاني ن هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close