اخر الروايات

رواية انت الحب كاملة بقلم وفاء محمد

رواية انت الحب كاملة بقلم وفاء محمد



الفصل الاول
في الإسكندرية
نائمة في غرفتها تشبه الملائكة و أشعة الشمس تلمس وجنتيها الورديتان
تستيقظ من نومها علي رنة هاتفها أنها صديقتها لمياء
بصوت ناعس الو
لمياء الو يا ياسمين انتي لسه نايمة الساعة ٨ و النهاردة اول يوم لينا في السنة و اول محاضرة لينا الساعة ٩ للدكتور مصطفي و انتي ....
بتقاطعها ياسمين بارتباك بس بس انتي رغاية اوي سبيني اقوم عشان الحق البس
لمياء هههههه براحة يا ياسو ايه شوفتي عفريت ولا ايه
ياسمين هاه لا ابدا اقفلي يا غلسة عشان منتأخرش
لمياء طيب يا اختي متتأخريش انا و هدي مستنيينك تحت البيت
امام منزلها ينتظران نزولها
الساعة بقيت ٩ الا تلت و الست هانم لسه منزلتش
لمياء اهدي يا هدي متقلقيش سوية و هتنزل
هدي بقلق انتي عارفة يا لمياء انا مبحبش الدكتور ده رخم بشكل و بيدقق علي كل حاجة
لمياء عارفة بس زمانها نازلة
ياسمين من خلفهم فجأة
بخ بتتكلموا في ايه يا عفاريت
هدي بعصبية في أننا هنتطرد في أول يوم دراسي لينا بسببك يا ست ياسو
لمياء طب ممكن نتكلم في الموضوع ده بعدين عشان منتأخرش
ياسمين صح صح يا لولو يلا يا هدهد عشان منتأخرش
أمام باب المدرج الساعة ٩.١٠ صباحا
هدي شوفتي يا ست ياسو ادينا اتاخرنا بسببك اهه و الدكتور الرخم ده قفل المدرج
ياسمين و انا كان ذنبي ايه هو اللي جد اوي من اول يوم
لمياء بس بس هو انتو هتتخانقوا هنا كمان ، انا هستأذن منه و ربنا يستر بقي
تفتح الباب في قلق قائلة....السلام عليكم يا دكتور مصطفي احنا اسفين علي التأخير ده
دكتور مصطفي بابتسامة ولا يهمك يا لمياء اتفضلوا ، ده بس لانه اول يوم بعد كده مفيش تأخير
لمياء شكرا يا دكتور
بعد ٣ ساعات
دكتور مصطفى و بكده اكون شرحت بالتفصيل كل حاجة خدناه في السنة اللي فاتت و مهمة اوي عشان السنة الأخيرة ليكم يارب تكون بسيطة
هدي ٣ ساعات و بسيطة امال لو مكنتش بسيطة كنت عملت فينا ايه
ياسمين بهيام بي يا بت انتي مش فاهمة حاجة دول عدو هواه
هدي بغيظ بت انتي متغظينيش هما ايه اللي عدوا هوا
لمياء بس بقي هو هتتخانقوا هنا كمان ، انا جعانة و عايزاه اكل و ايه ساعة علي السيكشن
ضحكت هدي و ياسمين في نفس الوقت طبعا متبقيش لمياء لو مقولتيش كده
ياسمين انا عايزاه اعرف ازاي بتاكلي كل الاكل ده و مش بيبان عليكي
هدي ههههه بتطول مش بتطخن يا بنتي
لمياء هتفضلوا تتريقوا عليا ولا هتيجوا تاكلوا معايا
هدي جايين طبعا
ياسمين هو احنا نقدر نبعد عن يا لولو
في كافيتريا الجامعة يجلس ثلاثتهم لتناول الطعام لتبدأ لمياء الكلام
الحمد لله شبعت
هدي الحمد لله ده عاشر سندوتش تاكلية هههه
ياسمين بطلي رخامة بقي يا هدهد بالهنا و الشفا يا لولو
لمياء بابتسامة شوفتي الكلام مش انتي يا دبش ، انا نفسي اعرف خالد مستحملك لحد دلوقتي ازاي
هدي بابتسامة بيحبني عندك مانع ولا ايه يا ست لمياء و بعدين ما محمود مستحملك باردو
بتضحك ياسمين علي كلامهم و بتفتكر ان كل واحدة منهم لقيت حب حياتها في نفس الوقت بييجي خالد ايه يا بنات بتتكلموا في ايه
هدي لا ابدا ولا حاجة حاضرتك مجتش المحاضرة الأولي ليه بقي
خالد معلش بقي تتعوض ما انتي عارفة الشغل ملحقتش انام بالليل كويس و كده كده عارف ان كل مرة دكتور مصطفى بيعيد كل حاجة في السنة اللي قبلها
لمياء طيب يلا بينا عشان السيكشن قرب
الكل يلا بينا
الساعة ٤ مساء
هدي بتأفف اخيرا اليوم خلص
خالد ههههه ده لسه السنة طويلة من اولها كده
هدي اعمل ايه يعني ما تعبت من كلية الفنون الجميلة دي و الله المفروض كانوا يسموها فنون قتالية
لمياء ههههه معلش يا هدهد دي اخر سنة لينا هتعدي باذن الله
تقاطعهم ياسمين لمياء بصي محمود خطيبك اهه
لمياء طيب يلا اسبكم انا بقي
هدي أيوة يا عم
لمياء ههههه بس يا بت يلا اشوفكم بكره ، سلام
الكل سلام
هدي يلا انا كمان اسيبك يا ياسو عشان خالد ميتأخرش علي الشغل
ياسمين طيب يا قلبي مع السلامة
هدي سلام يا ياسو
سلام يا هدهد ، سلام يا خالد
سلام يا ياسو
أمام باب منزلها تقوم بطرق الباب بطريقة معينة تعرفها والدتها منها
ياسمين اهلا يا ست الكل
الحاجة زينب اهلا يا قلب ماما حمد الله بالسلامة
ياسمين الله يسلمك يا زوزو الحقيني بالاكل هموت من الجوع
الحاجة زينب حالا عبال ما تغيري و تغسلي وشك اكون حضرت الاكل
ياسمين تسلميلي يا ست الكل
في غرفتها تقوم بتمشيط شعرها ثم تسرح فجأة لقد احبته من النظرة الأولى لا تعلم كيف حدث ذلك لكنها تتذكر أو لقاء بينهم أو لنقل اول خناق
تتذكر عندما جاءت الجامعة في سنتها الأولي كانت هناك غرفة مكتوب عليها ممنوع الدخول لكن الفضول قاضها إلي أن تعرف ماذا يوجد بها فدخلتها كانت غرفة مليئة باللوحة و التحف الفنية فجأة استوقفها صوت من خلفها
دكتور مصطفى انتي مين و بتعملي ايه هنا ، ايه مبتعرفيش تقري مكتوب ممنوع الدخول
ياسمين انا كان فضول مش اكتر و بعدين انت بتتكلم معايا كده ليه انا طالبة في الكلية دي علي فكرة
مصطفى بغيظ و انا دكتور في الكلية هنا يا استاذة و المفروض هبقي دكتورك هنا كمان
نظرت إلي الأرض في قلق و أرادت أن تتاسف له لكنها لم تكن تعلم أنه قد غادر الغرفة في عصبية رهيبة
قالت في خوف يارب عدي الاربع سنين دول علي خير بداية مبشرة
خرجت فوجدت صديقتيها لمياء و هدي
لمياء في ايه يا بنتي وشك ماله عملتي مصيبة ولا ايه
ياسمين و الله الموضوع مش هزار خالص شكلي هترفد قبل ما ابدا اصلا
هدي بقلق ايه يا بنتي في ايه
ياسمين دخلت الاوضة دي مكتوب عليها ممنوع الدخول و فجأة جيه الدكتور المغرور ده و زعقلي اني دخلتها و لما جيت اعتذر منه لما عرفت أنه دكتور لقيته مشي و سابني
لمياء و طالما مكتوب ممنوع الدخول دخلتي ليه
هدي هههههه ما انتي عرفاها فضول هانم
ياسمين تفتكروا هيعمل ايه
هدي ربنا يستر
لمياء متقلقيش مفيش حاجة وحشة باذن الله
تخرج من ذكرياتها علي صوت والدتها تنادي عليها لتناول العشاء
في كافية علي البحر
لمياء محمود انت كويس
محمود ايه اه كويس في حاجة ولا ايه
لمياء أيوة في انت من اول ما جينا مبتتكلمش و حتي انا اللي طلبت العصير في ايه
محمود بحزن المريض بتاعي مات النهاردة و الموضوع مأثر فيا
لمياء بص يا محمود انت دكتور و انا متأكدة انك عملت المستحيل عشان تنقذ حياته لكن ده عمره ، ممكن تفرفش كده و ادعيله
محمود بابتسامة حاضر يا لولو
لمياء أيوة كده فين لولو دي من الصبح
محمود طيب يا اختي غسان اوصلك البيت الوقت اتاخر
لمياء ههههه حاضر
تجلس علي سريرها تنظر إلي تلك اللوحة المغطاة ثم تقوم و تحملها و تتأملها ثم تقول....قد ايه جميل بعيون بني قاسية بابتسامة حزينة هههههه مع حاجبين مرفوعين دايما.....دائما تتأمله فقلما تشتاق إليه تنظر إلي تلك اللوحة التي قامت برسمها له ثم تتذكر كيف تحول من الدكتور المغرور الي حبيبها المغرور
بقلم وفاء محمد


الثاني من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close