اخر الروايات

رواية صاحبتي ضرتي الثالث 3 بقلم همس كاتبة

رواية صاحبتي ضرتي الثالث 3 بقلم همس كاتبة


بابا : يا بنتي اسيل بنتك اتو.فت من ست شهور فوقي بقا
اتصدمت وقولت بصراخ : انت بتقول اييييه ، مستحيل ، مستحيل بنتي
بدأت اعيط و اصر.خ
بابا حضني و فضل يهديني
بعد شوية
دخل اخويا محمد الاوضة
محمد : مش هترجعي لوعيك بقا يا ندى، كفاية كدة ، شدي حيلك و شوفي بناتك و خدي بالك منهم ما تفضليش زعلانة كدة الزعل عمره ما هيرجع بنتك
امتلت عيوني بالدموع حضنته و بدأت اعيط
قولت : مش قادرة ، مش قادرة يا محمد تعبت اوي
بابا : حاولي تنامي يا حبيتي و هنروح لما تفوقي
نمت و بعد ساعة فوقت و خرجت مر المستشفى
وصلت البيت و اول ما دخلت من باب الشقة لاقيت طنط ندى واقفة و جنبها ماما
بشكل لا ارادي ارتميت بحضن طنط ندى و عيطت جامد
قعدت تهديني و بعد شويه انتبهت لماما و حضنتها
قولت من بين دموعي : ليه يا ماما سبتيني ، بابا بيقولي اسيل ما.تت يا ماما ، ليه سبتيني لوحدي.
ماما : يا بنتي حقك على راسي ، كنت مفكرة لما بجوزك بطمن عليكي ، تاريني شيلتك هم اكبر من عمرك ، ما كنت عارفة شو عم يصير معك و لما عرفت جيت على هون ركض ولحد هسا ما رجعت على تركيا
قولت : ماما هو انتي بقالك هنا من امتا
ماما : الي ست شهور هون
قعدت بصدمة و دموع : هو انا ايه الي حصلي
ماما : يووووه احنا كل يومين هيك ، انا تعبت عنجد بنتي رح تروح مني كل يومين بنعيد نفس الحكي متى بدك ترجعي طبيعية
و بدأت تعيط
طنط ندى قعد جنبي و قالت : انتي يا بنتي مش طبيعية من يوما عرفتي بمر.ض بنتك
بصيت ليها و قولت : ايوة ايوة انا اخر حاجة فاكراها هو لما كنت بالمستشفى
طنط ندى بدموع : مهو ده الي حصل يا بنتي انتي كنتي جسد من غير روح ، ما سدقتيش الي حصل و رغم كدة قعدتي تلات شهور رايحة جاية مع باباكي للدكتور عشان علاج بنتك بس انتي كنتي فاقدة الامل
بابا : يا بنتي انتي كنتي طبيعية شوية لكن لما تو.فت بنتك انتي اتصدمتي و بقيتي كل يوم تسوء حالتك
قولت بصدمة : انا مش فاكرة حاجة يا بابا ، انا شوفت بنتي بتمو..ت ؟
بابا : اه يا بنتي ، انتي ودعتيها و حضرتي د.فنها ، كنتي موجودة معانا
ماما بعياط : انتي شفتيها يا بنتي و شفتيهم حاملين نعشها ، بعدها اغمى عليكي ، و صرتي كل يومين بهاي الحالة تفيقي مو متذكرة شي غير انك كنتي بالمستشفى و عرفتي بمر.ضا و كل ما كنا نحكيلك كنتي تبكي كتير وما تصدقي ، و حاولنا نخبي عليكي بس انتي كنتي تضلي تسألي عنها ، عرضناكي على كتير دكاترة بس لحد هلأ ما عرفنا نعالجك
قولت بعياط : كل ده مش هيغير فكرة اني خسرت بنتي
طنط ندى : انا حاسة انك المرة دي هتفوقي يا ندى ارجوكي حاولي انك تتقبلي الواقع
فضلت اعيط بابا حضني و كانت الدموع جوة عينه
بعدت عن بابا شوية و قولت باستغراب : سعيد ، سعيد عمل ايه
بابا : ما اعرفش عنه حاجة اخر مرة شوفته بالمحكمة لما طلقك بعد وفا.ة البنت باسبوع
قولت بصدمة : انا اطلقت
بابا باستغراب : اه
ماما : شو لتكوني عم تفكري ترجعيله هالحيوان
قولت بعصبية : لا يمكن ارجعله ابدا ، اساسا هو السبب بمو.ت بنتي
ماما : ما تقولي هيك يا بنتي هاد امر رب العالمين
قولت : بابا انا كنت
ماما : انتي اجهضتي يا بنتي حملك كان ضعيف
سكت و الدموع في عنيا
بابا : خلاص دلوقتي روحي نامي يا حببتي و بعدها نتكلم
قولت من بين دموعي : حاضر
في المستشفى
محمد : يعني يا دكتور ندى حالتها بقت احسن
الدكتور: ايوة هي بتتحسن شوية شوية و ان شاء الله هتعدي الصدمة الي هيا فيها ، لكن انتو الفترة دي ساعدوها تخرج من الي هيا فيه
محمد : حاضر يدكتور انا حطها في عنيا
انا روحت و نمت
لما فوقت كانت اذن المغرب
قومت صليت و خرجت برا
لاقيت بابا قاعد مع ماما وطنط ندى و محمد و شاب غريب اول مرة اشوفه او يمكن مش اول مرة مكنتش فاكرة
طنط ندى : تعالي يا ندى اعرفك ع الباش مهندس شريف
قولت بفتور : اهلا
قال : مدام ندى تشرفت جدا بحضرتك ، انا شريف الانصاري
قولت : ده شرف ليا
وقعدت
شريف : اونكل حكالي عنك كتير و كنت متشوق اتعرف عليكي بس انتي مكنتيش بتخرجي
قولت : معلش كنت تعبانة اخر فترة
ماما جالها تلفون قامت للمطبخ
طنط ندى : شريف جارنا من شهرين ساكن يالشقة قصادنا و عنده ٢٣ سنة
بصيت لطنط ندى باستغراب و فهمت انها بتحاول توصلي رسالة
قومت وانا متدايقة و روحت لاوضتي و انا ماشية سمعت ماما بتتكلم في التلفون
ماما : يا كامل بترجاك افهمني با بقدر اترك بنتي بهالظرف ، بنتي تعبانة كتير
المتصل : …….
ماما : طيب تعال انت على القاهرة ، بس فترة بسيطة لبين ما ندى تتحسن
المتصل : ……..
ماما : انا ما رح كرر غلطي مرة تانية ما بترك بنتي لحالها
المتصل : ……
ماما بعصبية : بختار بنتي يا كامل ، انا اخترتك الك بالاول و ما استفدت غير و.جع قلبي على بنتي ، هسا رح اختارها هي و الي بدك ياه اعمله
قفلت التلفون و خرجت و اتفاجأت بوجودي
ماما ؛ ندى حبيبتي
قولت : انا سمعتك و انتي بتتكلمي ، ماما ارجعي لجوزك انا هنا كويسة و طنط ندى مش بتسيني لوحدي اطمني انا كويسة
ماما : مستحيل اتركك و سافر انا ما رح كرر الغلط مرتين ، انا كنت عم اشتقلك كتير
قولت : ماما ارجوكي سافري لجوزك و شوفي حياتك انا كويسة و هزعل اوي لو بقيتي بعيد عن جوزك
ماما بابتسامة : يعني مش رح تكوني زعلانة مني
قولت : لا يماماانا كويسة
ماما بفرحة : انتي الظاهر بلشتي تتعافي حبيبتي يا رب ترجع حياتك طبيعية
سبتها و روحت لاوضتي
مسكت موبايلي كان بيرن
قولت : الو
المتصل : ازيك يا ندى
قولت : الحمدلله مين معايا
المتصل : انا اروى يا بنتي
قولت : اه اروى ازيك واحشاني
اروى : فاتك نص عمرك ما سمعتيش اخر الاخبار
قولت بملل : مش مهتمة اسمع يا اروى
اروى : طب و لو قولتلك انه هبة الي كانت صاحبتنا اطلقت
قولت بصدمة : بجد
اروى : لو تعرفي كانت عايشة ازاي ، الكل بيتكلم عليها ، دي كانت بتاكل ضر.ب و علق كل يوم صبح و مسا
قولت : اروى انا مش مهتمة اسمع اخبارها
اروى : بقولك ايه متقدمي للثانوية العامة ، و تدرسي هي الدراسة الي هتنفعك
قولت : اروى انا تعبانة دلوقتي عايزة انام
اروى : يوووه نامي يختي
بعد شوية بابا ناداني
بابا : ندى اقعدى مع محمد و شريف شوية يا حببتي عايزين يكلموكي بموضوع
قولت ؛ حاضر يا بابا
روحنا على البلكونة
شريف : عاملة ايه دلوقتي
بصيت ليه و قولت : كويسة
شريف : ندى انا اونكل حكالي كتير عنك و عرفت انك مكملتيش تعليم
قولت : و مش عايزة اكمل
محمد : يعني ايه مش عايزة تتعلمي
شريف : ندى انتي لازم تكوني اقوى من كدة ، لسا انتي صغيرة و في حجات كتير اوي متعرفيهاش ، لازم تتعلمي و تصنعي ليكي كيان ، تربي بناتك و تعلميهم تكوني قوية
قولت : انا كل ما احس اني بقيت قوية تيجي حاجة تكسر.ني اكتر من قبل
شريف : دي طاقة سلبية ، لازم تتحملي ، فوقي من الي انتي فيه ، الدنيا ما بتوقفش عند حد
محمد : يا ندى احنا عايزينك تبقي قوية ما تكونيش بنت ضعيفة ، لازم تدافعي عن نفسك بنفسك و ما تسمحيش لحد يأذيكي
قولت : انا مش قادرة اعمل حاجة
شريف : لا قادرة ، انا قدمت ليكي في الثانوية و هتمتحني السنة ، لازم تذاكري كويس من هنا هتبدأ حياتك
حبيت اهتمام شريف بيا و انه بيديني ثقة في نفسي ، بس بنفس الوقت اقنعت نفسي اني مش هتعلق بحد خالص
وجود اهلي معايا و اهتمامهم ده الشيء الوحيد الي انا عايزاه دلوقتي
بعد ساعة
كانت الدنيا ليل
دخلت الشقة
اتصدمت من الي قدامي
قولت بصدمة : اسيييل
وجريت عليها احضنها ………. يتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close