اخر الروايات

رواية خدعتني بحبها الفصل الثالث 3 بقلم سلمي تامر

رواية خدعتني بحبها الفصل الثالث 3 بقلم سلمي تامر


عايز تخطب مين ياحبيب امك..تخطب خطيبتي!"
قالها سيف بغضب لكرم اللي وقف وبصله بسخريه واتكلم ببرود
_والله هي مبقتش خطيبتك ونهيت علاقتها بيك
ولو حسان بيه وافق هتكون مراتي في خلال ايام واظن انها حاجه متخصكش
ومسمحلكش تجيب سيرتها على لسانك
سيف حس ان دماغه هتنفجر من الغضب وصرخ بعلو صوته بأسم حبيبة اللي جت ببرود ووقفت جنب ابوها وكانت فرحانه وهي شيفاه وال.ع كده
_ايه الكلام اللي بيقوله ده..انتِ فعلا هتتجوزي غيري ياحبيبة
هزيت دماغها بتأكيد
_اه ياسيف هتجوز غيرك..كرم يستاهلني اكتر منك وانا وهو بنكن مشاعر لبعض واظن انها حاجه متخصكش زي ما كرم قالك
_واللي بينا..وكل الحب اللي بينا نسيتيه علشان سوء تفاهم!
انتِ للدرجادي انانية ومتهورة
اتدخل حسان بعصبية وهو واقف في صف بنته كالعادة
_مخلاص بقا يا سيف البنت مش عايزاك
ايه هو بالعافيه
بصلهم وابتسم بألم والدموع اتجمعت في عنيه
_لأ مش بالعافيه.. براحتك ياحبيبة هانم
بس انا بقا دلوقت اللي بنهي كل حاجه مبينا ومش عايزك في حياتي تاني
مشى من قدامهم بغضب وقهر ومأخدش باله من منار اختها اللي واقفه عالسلم ودموعها بتنزل علشانه واللي كانت بتحبه جداً لكن مخبيه مشاعرها عليهم كلهم لأنه مرتبط بأختها
بعد ما سيف مشي حبيبة حسيت انها اتهزيت من جواها وندمت شوية
لكن لما افتكرت صوره وهو في حضن البنت عنيها لمعت بغل وبصيت لكرم بإبتسامه مصطنعه
_انا اسفه جدا ياكرم على اللي حصل
_ولا يهمك ياحبيبة
حسان بهدوء
_اتفضل يبني اقعد علشان نكمل كلامنا
قعد كرم وحسان وحبيبة واتكلم حسان بجدية
_انا معنديش مانع انك تتجوز بنتي طالما هي موافقه
بس عايز اعرف هتعيشها فين بعد الجواز
_انا معايا شقة كبيرة في منطقة كويسه وعربية وكمان مرتبي حلو
ولو الجوازة تمت اوعدك اني هعيش بنت حضرتك في عنيا وهخليها مش محتاجه حاجه
هز حسان دماغه بهدوء وهو بيبص لحبيبة اللي حس انها في وادي تاني ومش معاهم اصلا
بص لكرم بتفحص وحس ان راجل قاعد قدامه وقد المسئولية وكمان واضح ان شخصيته قوية
رجع بص لبنته وحس انها محتاجه حد زي كرم في حياتها لأنه الوحيد اللي هينفع مع شخصية دلوعة جداً ومتهورة زي حبيبة
_وانا موافق..بس ليه عيلتك مجاتش معاك
_انا قولت ان دي هتبقى قاعدة بيني ومبين حضرتك ولو الامور تمت هجيبهم كلهم ونقرا الفاتحه
_على بركة الله يبني..وانا عارفك وعارف اخلاقك وانك مجتهد جداً في شغلك وراجل ف علشان كده معنديش اي مانع على جوازكم
بعد ما مشى كرم طلعت حبيبة اوضتها وحبست نفسها فيها
مش عارفه اللي بتعمله ده صح ولا غلط بس هي كل اللي هاممها تنتقم من سيف
تاني يوم كرم كلمها وقالها ان عيلته محتاجه تتعرف عليها
وافقت بفضول وراحت معاه ولقيت بيته بسيط جداً من نسبالها
اول مادخلت لقيت نفسها في حضن ست بتحضنها بفرحه وبهجة
_يا اهلا بعروسة الغالي
ابتسمت بإصطناع
_اهلا ياطنط
_لأ طنط ايه قوليلي ياماما
كرم اتدخل بمرح
_ياحبيبتي براحة على البنت في ايه دي اول مرة تشوفيها
_اعمل ايه مش قادرة اتحكم في فرحتي انك اخيرا هتتجوز..قعدي قعدي ياحبيبتي بيتك ومطرحك
قعدت حبيبة وهي مخنوقة جدا من المكان ومن الست اللي عماله تبصلها بتفحص وفضول موترها
قعد كرم جنبها واتكلمت خديجة بحماس
_في ثانيه هتلاقي الغدا جاهز عن اذنكم
دخلت تاني المطبخ وفضلت حبيبة وكرم اللي بيبصلها بحب وفرحه انها معاه
الباب خبط بعنف راح يفتح الباب لقاها بنت واقفه بتبصله بغضب ونظرات نارية واللي كانت بنت خالته
_ايه الكلام اللي سمعته من خالتي ده ياكرم..انت صحيح هتخطب
وقفت حبيبة بفضول علشان تشوف اللي بيحصل ولقيت البنت بصتلها بغيرة وكره
_اه صحيح يا سهيلة..عقبالك
سهيلة بصراخ
_وامك اللي كانت قاريه فتحتي عليك مع امي وحجزاني جنبها كل المدة دي ولا انتوا بتلعبوا ببنات الناس
كرم بصلها بإستغراب وصدمه من كلامها واتكلم بإنكار
_ايه الكلام ده انا معرفش عنه اي حاجه اصلا
سهيلة بغضب
_لأ تعرف وكنت بتحبني زي ما بحبك
وبصيت لحبيبة بغضب
_بس اكيد خطافة الرجاله دي هي اللي لفيت عليك علشان تاخدك مني
وقربت منها وجابتها من شعرها
_تعالي يابت هنا والنعمه لأربيكي
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close